Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Krutsi spurte, så da lager jeg tråd :lol: .

Det meste ved å tegne digitalt er prøving og feiling, og å finne ut hva man liker. Jeg bruker selv både Painter og Photoshop alt ettersom hva jeg ønsker å gjøre, siden jeg ikke vet hvordan man gjør ALT i Painter enda.

Har begynt på en A3 av Amiga for AnetteH her inne, så jeg skal prøve å huske å legge ut litt innimellom.

Skisse er først. Deretter kommer en veldig grov fargelegging.

Skisser med en penn på 1pixel i størrelse med 100% opacity. Velger enten svart eller en farge som vil synes mot de fargene hunden skal fargelegges med (eks. om det er en svart hund er det ikke så lurt med svart farge på skissen, siden så fort du begynner å farge da så ser du jo ikke skissestrekene!).

Skissen kan være veldig enkel, men siden Amiga er brindle så er det greit å legge inn litt flere landemerker.

amigac1.jpg

• Like 5
Skrevet

Håper det er greit at jeg slenger ut litt av min progresjon? Hvis ikke så skal jeg fjerne det :)

Har planer om å lage en skikkelig nøye tutorial når jeg tegner neste bilde.

Her har jeg jo allerede begynt, men dere ser streken jeg går etter, for å få rette proporsjoner osv. WIP_babydoll_outline.jpg

Når man tegner så er det jo ofte forskjellige "lag" i bildet. På den måten at klær ligger oppå kroppen. Da kan man om man vil, og det passer seg, tegne klærne før man tegner kroppem på et nytt layer under klærne.

babydoll_wip2.jpg

Nesten helt ferdig, mangler bare bakgrunn.

babydoll_wip3.jpg

Og når bakgrunnen er plotta inn så tar man smådetaljer og ting og tan som ser merkelig ut.

babydoll_finalWIP.jpg

• Like 3
Skrevet

Nyere bilder.

Bruker gradvis mindre kost for å legge inn smalere strøk og mindre detaljer. Alt er fremdeles veldig grovt.

amigac3_zpsf91910d1.jpg

Så tok jeg en runde med "grainy water" som den heter i Painter, for å smøre det hele sammen. Vil tro at om man bruker Photoshop så kan man bruke smudge tool til en VISS grad om man leker rundt med innstillingene der. Det er ikke meningen at det skal se skarpt eller ferdig ut enda. Dette er mer en bakgrunn jeg skal jobbe videre oppå.

Tunga er allerede ganske skarp da den er mye enklere å lage enn f. eks et område med pels.

amigac4_zpsab966b48.jpg

• Like 1
Skrevet

I Painter digger jeg å smudge (iallefall hud og klær f.eks) med en smudge greie som heter et eller annet-as water. Den er skikkelig enkel å bruke syns jeg. Just as Water elns kanskje var det den heter?

Skrevet

Ja, den er veldig praktisk :) Ser noen ganger at noen kanskje er LITT for glad i å bruke den helt til slutten og med samme styrke over alt, og da ser det fort ikke så bra ut :whistle: (ikke rettet mot noen her).

Skrevet

Oppskrift for å få en mer Painter lignende smudge-tool eller til bruk for brushes i photoshop: Bruk en rund brush, sett spacing til et ganske høyt tall, f.eks 40-80%. Så går man inn og stiller Size-jitter til omtrent 50% men uten at pennen kontrollerer det (control: off. under)

Minimum diameter: 0%

Angle Jitter: 100% (control: off)

Scatter: rundt 50% (control: off)

Også stiller man bare opiacity/flow slik man liker det best. (jeg har som regel alltid 100% opiacity og stiller heller ned flow'en)

• 9 years later...
Skrevet
On 9/22/2012 at 1:17 AM, Zitka said:

Hvilket program bruker dere når dere tegner ?

Mange måter å gjøre det på: https://www.storexppen.eu/articles/12-beste-gratis-tegneprogram-for-maling-og-Illustrasjon.html

Selv bruker jeg både Photoshop og Paint tool SAI til å tegne, og noen foretrekker å bruke tegnebrett fremfor mus. Det krever litt tilvenning da men.

Om du ikke ønsker å bruke veldig masse penger på photoshop med en gang(og ikke vil ta det ned ulovlig), så kan du prøve Krita. Gratis program og ganske likt photoshop.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...