Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hus - hva må man vite?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi håper å flytte til Norge tidlig neste år en gang (vi har lagt ut huset vi bor i nå for salg), og får da den fantastiske muligheten til å kjøpe vårt eget! :)

Ingen av oss har hverken kjøpt leilighet eller hus tidligere, men vi er enige om hva vi ønsker. Jeg ser for meg at det er enkelt å gå i mange feller når man kjøper hus?

Vi vil gjerne bo på landet med plass rundt oss, vi er asosiale og liker ikke naboer tett på. Det er ok å kunne SE naboen, men vi vil helst slippe å hilse på dem når vi åpner døra om morgenen eller høre at de er ute i hagen. Helt greit å måtte kjøre en 15-20 minutter til nærmeste by (men ikke nærbutikk og sånt helst), så jeg tror kanskje det vi ønsker mest er et bittelite småbruk med et hus som har god plass (eks. tre soverom) og et slags uthus/garasje/mini-låve.

Eventuelt et hus uten ekstra bygning, men med veldig god plass inne. Vi har sett mye på finn.no men det er jo såklart ikke så mye vits i å forelske seg i noe når vi ikke engang vet hvor fort dette huset selger :) . Vi er enige om at vi er villige til å bruke litt penger og tid på å pusse opp noe som trenger litt kjærlighet, men vi kan ikke nok til å måtte pusse opp et helt hus på en gang.

Sliter også med å velge mellom Vestfold (områdene rundt Tønsberg/Horten) og Hedmark (Stange/Hamar) siden foreldrene mine bor hvert sitt sted. Veldig forskjellige markeder, både for bolig og jobb!

Hva er dine beste huskjøptips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det er veldig lurt å prøve å la være å bli følelsesmessig involvert/forelsket i huset man vil ha. Da blir man veldig lei seg når det går langt over takst og man ikke har råd (det ble iallefall jeg et par ganger...). Ellers må jo gode råd og tips være å ha is i magen og kjenne på magefølelsen. Og hvis man ikke er god på bygningstekniske ting (er det råte? Hvilken tilstand ER egentlig huset i?) så er det lurt å ha med noen som har god peiling på dette og som man stoler på på visning (en kompis, onkel, far etc.).

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er i hvertfall å tenke kjøkken og bad. Det er de to dyreste rommene og pusse opp. Her bør det være tørt SÅ er det å sjekke etter fuktutslag i forhold til tak og kjeller. Fuktskader generelt gjør at oppussingen blir dyr.

Siden dere er personlige trenere begge så vidt jeg har forstått så ville jeg sjekket nabokommunene til de største kommunene tettsedene i de to fylkene dere gjerne vil bo i og se hva som ligger der. Det er stort sett å komme på rett side av rett kommune så blir prisen en anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette høres fornuftig ut. Jeg tror at mange av de typene eiendom vi er interessert i antakeligvis vil komme med enten veldig gammelt bad eller kjøkken, så jeg ser for meg at det vil gå en del penger der.

Er livredd for fuktskader og sånne store dyre ting hvor man må ta vekk en hel vegg og ruinere seg på noe helt uforutsett :fear: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene har veldig mange gode artikler om boligkjøp om du søker. Vær nøye med å lese tilstandsrapporten, få gjerne noen andre til å se på den om dere ikke har god greie på bygningstekniske ting.

Oppussing er fint, men husk at det blir alltid dyrere og tar lengre tid enn man tror. I tillegg tar det mye av din egen tid, ikke glem at den også har en pris!

Vi satte opp lister med "MÅ ha" (f.eks. 3 soverom, hage, garasje, god offkom), "vil ha" (peis, ekstrado/bad, verkstedrom) og "bonus" (vinterhage, kjølerom, murhus). Pris regulerer jo veldig greit det med størrelse og antall rom.

Begynn alltid litt lavere på pris enn dere har tenkt, så dere har litt å gå på i en evt. budrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså gamle bad og kjøkken trenger ikke være mye fuktskader. Har det for eks bodd gamle mennesker der så har dem gjerne dursjet en gang i uken og gjerne vært forsiktig av seg og tørket opp. Har sett gamle fine kjøkken og trolig brukandes bad som det virket som det bare var å pusse opp men også katastrofer hvor alt må rives ned til reisverket.

Når dere sitter i england og skal se så prøv å se på bildene det som er viktig nemlig vegger, under vindu, hvordan ser taket ut, buer det, er gulvene slitt. Altså se hvordan er rommet når alt av det som skaper stil er vekk. Hva er det mekleren prøver å la være å fortelle om/omskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er det vel gambling å si noe om før vi får noen bud her da, men alle tre meglerne som var her i går sa de ville legge det ut for mellom £1,6 og £1,75, og så mister vi vel noe i prosessen England --> Norge, men alt i alt så blir det vel kanskje ikke et helt lån vi trenger å ta (altså hele kjøpssummen), så forhåpentligvis får vi litt å gå på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er det vel gambling å si noe om før vi får noen bud her da, men alle tre meglerne som var her i går sa de ville legge det ut for mellom £1,6 og £1,75, og så mister vi vel noe i prosessen England --> Norge, men alt i alt så blir det vel kanskje ikke et helt lån vi trenger å ta (altså hele kjøpssummen), så forhåpentligvis får vi litt å gå på da.

1,75 millionar pund? :blink: Då kan de vel stort sett velge og vrake blandt store, flotte eigedomar med perfekte hus i Noreg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær HARD mot megler ifht. hva du ønsker å høre. Spør om regulering av uteareal osv.

Vi skal snart selge leiligheta vår, og eiendomsmegler har fortalt om alle "triks" for å unngå å fortelle kjøpere om f.eks at grøntarealet utenfor skal reguleres til parkeringsplass, skjule over diverse mangler. Som hun sa "hvis de ikke spør, har jeg ikke krav på å si noe mer enn et absolutt minima".

Så framtidige planer, fukt, muggskader, naboer (det er lov å spørre om det f.eks er kommunale boliger i nabohuset), kjente problemer og ehh... kommer sikkert på mer. Jeg har vært på så mange visninger og vært med på å selge hus (men **** ikke fått noen penger eller hus selv, hulk :(:lol: ) at jeg føler meg rimelig trygg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har f. eks selv ikke tenkt til å fortelle eventuelle kjøpere at nabodama skriker av fulle lunger gjennomsnittlig seks ganger om dagen, selv om det ikke har noe med huset å gjøre :whistle: .

Det er sikkert mye triks som blir brukt av meglere. Jeg kan jo kanskje også google litt og se om avisene har noen huskjøpstips :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde undersøkt følgende:

- sett i og under vasker (på jakt etter fukt)

- Brukt luktesansen veldig godt i kjeller (og sett på vegger etter fuktskader mm). Sjekket dreneringstidspunkt.

- Lest hele taksten veldig godt. Lurer dere på faguttrykk og lignende, så spør! (hvis mulighet ta med dere fagmann som snekker eller lignende på visning, men ikke fortell noen at dere har med dere en snekker. En snekker bør oppdage mer enn mannen i gata og dere mister brått rettigheter etter loven)

- I tillegg bør dere spørre om de litt mindre viktige spørsmålene som naboer, strømforbruk ol. Greit å ikke kjøpe et hus som det trengs enorme mengder strøm for å varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale å teikne Help Boligkjøpsforsikring (Help fordi det ikkje finst andre i Noreg enno). Det skjer altfor ofte at ein kjem ut for ting ein ikkje er nøgde med når ein kjøper hus, og då er 8000 småpengar når ein får den hjelpa ein treng.

Signerer denne! Vi skaffet oss (heldigvis!) boligkjøperforsikring, og den får vi bruk for nå. Viser seg at de har løyet for oss, så det finnes ikke drenering rundt huset, faktisk :bug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...