Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva om noen ikke betaler for seg?


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Er tispeeier frekk (og dum) nok forfalsker vedkommende hannhundeiers signatur, så blir de registrert og solgt med papirer, så blir det ******* i ettertid når hannhundeier finner ut at kullet er registrert. Eier melder da fra til SKK og anmelder tispeeier. Bot og straff og utestengign av SKK, tilbakebetaling til valpekjøpere, valpene mister registreringspapirene med mindre hannhundeier viser velvilje og skriver under slik at valpekjøperene ikke sitter med uregistrerte valper.

Det kan jo også være at tispeeier ikke registrerer kullet og selger valpene uregistrert.

Okke som hadde jeg varslet SKK, dersom det er i Sverige tispeeier holder til, så slipper man en masse styr dersom tispeeier skulle være frekk og dum nok til å forfalske papirene. Vedkommende som gjorde dette i Norge i sin tid, slapp unna med forfalske forskjellige hannhundeieres signaturer noen ganger, men så traff h*n på en hannhundeier som kontaktet NKK ang mangel på penger. Dette var i gamle dager, før man enkelt kunne slå opp i DogWeb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette har skjedd med en sheltieoppdretter. På sheltie er det ikke vanlig med sprangavgif, så hun dro til sverige og parret tispa si, og dro hjem igjen. Valpene kom, ble solgt og hannhundeier fikk ingen penger. Han prøvde og kontakte henne flere ganger, men fikk ikke svar. Tok kontakt med andre norske sheltie oppdrette, for og se om de fikk kontakt med henne. Til slutt betalte hun for seg, og da var valpene ca 6 mnd. Men det var ikke nok med det. Hun gadd ikke ta kontakt med medeier av tispa, for og få hennes underskrift. Til slutt var det noen valpekjøpere som tok kontakt med en anne sheltieoppdretter, fordi de ikke fikk kontakt med oppdretteren. Disse andre sheltieoppdretterene tok kontakt med medeier av tispa og forklarte at hun måtte skrive under på noen papirer før valpene ble ferdig registrert. Hun gjorde det selvfølgelig med en gang, og valpene var omtrent 1 år, før de var ferdig registrert. Hun har gjort det samme med en annen hanhundeier i sverige også...

Dette ble et skrekkelig rotete innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette har skjedd med en sheltieoppdretter. På sheltie er det ikke vanlig med sprangavgif, så hun dro til sverige og parret tispa si, og dro hjem igjen. Valpene kom, ble solgt og hannhundeier fikk ingen penger. Han prøvde og kontakte henne flere ganger, men fikk ikke svar. Tok kontakt med andre norske sheltie oppdrette, for og se om de fikk kontakt med henne. Til slutt betalte hun for seg, og da var valpene ca 6 mnd. Men det var ikke nok med det. Hun gadd ikke ta kontakt med medeier av tispa, for og få hennes underskrift. Til slutt var det noen valpekjøpere som tok kontakt med en anne sheltieoppdretter, fordi de ikke fikk kontakt med oppdretteren. Disse andre sheltieoppdretterene tok kontakt med medeier av tispa og forklarte at hun måtte skrive under på noen papirer før valpene ble ferdig registrert. Hun gjorde det selvfølgelig med en gang, og valpene var omtrent 1 år, før de var ferdig registrert. Hun har gjort det samme med en annen hanhundeier i sverige også...

Dette ble et skrekkelig rotete innlegg...

Trur jeg veit hvem du snakker om også. Er bare så utrolig dårlig gjort, både overfor valpekjøpere og den som låner ut hannhunden sin!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakte Espen Lie. :aww:

Selv hadde jeg aldri lånt ut hannhund til noen som skulle betale etterpå. Så mine hadde nok vært som de prostituerte der. :P

I et slikt tenkt tilfelle, ville jeg nok gitt tispeeier beskjed om at enten så får jeg pengene på konto, eller så kommer dette til å komme ut i rasehundmiljøet. Og så får man lære av sine feil og ikke gjøre det en gang til rett og slett, og evt ta det på tabbekvota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler blindt på at folkene som låner gutta' mine er seriøse og skikkelige folk, jeg.. Har lånt bort hanner sånn i underkant av 20 ganger - har aldri hatt problemer med å få betalingen.

Jeg skriver også under papirene sånn at valpene kan forhåndsregistreres, uavhengig av betalingen. Og javel, noen har vært litt trege å betale (må vente til de har fått solgt en eller to valper), men har alltid fått oppgjør, ja.

Ser liksom på det som at det har faktisk ikke vært noen kjempestor jobb (verdt 6-8 tusen, liksom) - så ingen tar faktisk noen reell skade av om pengene aldri kommer..

Valpekjøperne får da papirene sine og oppdretteren sørger jeg får en skikkelig "knekk" i ryktet sitt. Jeg lever i troen at jeg faktisk har såpass "rykte" som en seriøs og ærlig person, at de fleste andre vettuge beardisfolkene ville så absolutt høre på meg hvis jeg skulle advart dem om noen kjeltringer. Og jeg tror de færreste vil ha et sånt rykte innenfor et såpass gjennomsiktig miljø som beardismiljøet er her i Skandinavia i alle fall.

Men ja, det har stort sett bare vært kjente og "store" oppdrettere som har fått låne noen av gutta også, da...

Susanne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en del av avtalen er det jo noe helt annet enn i dette scenarioet.

Har akkurat snakka med SKK, og det viser seg at det i tillegg til standard parringsavtale, også må sendes inn en registreringsansøkan etter at valpene er født og er ca 5 uker gamle. Her må også hannhundeier signere. Så da er jo det i så fall en grei sanksjonsmulighet; får jeg ikke pengene mine, forblir valpene uregistrerte.

men hva med valpekjøperene? Om de har betalt full pris for en renraset hund, etter premierte foreldre, så må det jo være forferdelig kjipt og sitte der med en uregistrert hund... Jeg hadde blitt fly forbanna hvertfall :angry: (på oppdretter så klart. Ikke på hannhundeier)

Trur jeg veit hvem du snakker om også. Er bare så utrolig dårlig gjort, både overfor valpekjøpere og den som låner ut hannhunden sin!

og jeg som prøvde og utelate noen detaljer så folk ikke skulle skjønne hvem jeg snakket om. Så bra gikk det :P

men ja, det er veldig dårlig gjort. Og h*n skyter seg jo selv i foten, for h** får jo et veldig frynsete rykte etterhvert. Fatter ikke at hun gidder jeg...

Endret av turbobensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med valpekjøperene? Om de har betalt full pris for en renraset hund, etter premierte foreldre, så må det jo være forferdelig kjipt og sitte der med en uregistrert hund... Jeg hadde blitt fly forbanna hvertfall :angry: (på oppdretter så klart. Ikke på hannhundeier)

Nå er dette faktisk ikke mulig å gjøre i Sverige, fordi valpene selges med stamtavle, forutsatt at alle papirer er underskrevet av også hannhundeier, selvsagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...