Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva om noen ikke betaler for seg?


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Tispeeier kommer på besøk med høyløpsk hund, hannhunden din parrer tispa, og du får etterpå beskjed om at tispeeier dessverre ikke har med sprangavgifta, men skal sette det inn på kontoen din.

Du oversender kontoinformasjon, IBAN-nr og i det hele tatt (utenlandsk overføring), og tida går. Du tar kontakt for å spørre hvordan ting ligger an, men får ikke svar på gjentatte kontaktforsøk, verken på telefon, mail eller Facebook. Du ser at tispeier er aktiv, men altså ikke interessert i å svare deg.

Hva ville du gjort videre?

- Jeg tenker at det kunne vært greit å ta kontakt med kennelklubben i tispas hjemland, for å høre om de har flere sanksjonsmuligheter enn hva NKK har, for det spørs jo om du får penger for valpene i det hele tatt i denne situasjonen.

- Jeg ville også tatt kontakt med oppdretteren til min hund, dersom denne kjenner tispeeier, for litt assistanse.

Er dette vanlig at skjer? Andre ting en bør tenke på som hannhundeier i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Skriv ikke under på parringspapirene før det økonomiske er i orden. Aldri. Selv ikke om dere er gode venner! Er parringspapirene underskrevet så har man ingen pressmuligheter. Man kan snakke med raseklubben - både her og i tispeeiers land og be dem om bistand. Men har man underskrevet så må man i realiteten 1. håpe at tispeeier tar til vett, 2. saksøke, 3. start en kampanje på fb...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for meg er det helt innlysende å ikke signere på noe før en faktisk har fått penger i henhold til avtalen, men jeg er også åpen for at det kan være lett å bli tatt på senga og ikke ville lage "kvalm" når en får slengt i fleisen at tispeeier ikke har med pengene en forventa å få, spesielt første gang en låner ut bikkja si.

Er det bare parringspapirer som bekrefter hannhundens involvering, ingenting mer? Jeg spør fordi jeg så en shibaoppdretter få signatur fra hannhundeier på "et eller annet" en gang, og dette på samme dag som hun leverte fra seg valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at parringsavtale ble underskrevet, men kennelklubben trengte allikevel ny underskrift på registreringspapirer for kullet før det ble registrert. Fikk tilsendt pr post.

Sagt på en mye ryddigere måte:

Slik er det i Norge og Sverige.

I Norge kan valpene forhåndsregistreres, men hannhund eier får da en mail med kopi av den forhåndsregistreringen som man må ha en bekreftene signatur på av hannhundeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i Norge og Sverige.

I Norge kan valpene forhåndsregistreres, men hannhund eier får da en mail med kopi av den forhåndsregistreringen som man må ha en bekreftene signatur på av hannhundeier.

Jeg har opplevd at parringsavtale ble underskrevet, men kennelklubben trengte allikevel ny underskrift på registreringspapirer for kullet før det ble registrert. Fikk tilsendt pr post.

Så det er KUN ved forhåndsregistrering at ytterligere signatur trengs fra hannhundeier?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispeeier kommer på besøk med høyløpsk hund, hannhunden din parrer tispa, og du får etterpå beskjed om at tispeeier dessverre ikke har med sprangavgifta, men skal sette det inn på kontoen din.

Her må man ta lærdom fra prostituerte, penga i hånda før noe kos. Uansett hvem, og selv ved første gang!

Jeg håper dette ordner seg, og om ikke, ikke være redd for å spre sannheten, både her til lands og i landet oppdretter kommer fra.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er KUN ved forhåndsregistrering at ytterligere signatur trengs fra hannhundeier?

Nei, også ved manuell eller web registrering. Forhåndsregistrering betyr bare at de ligger lengre på "vent" og blir forsikret tidlig uten navn o.l. SÅ samme prosedyre ved annen registrering i Norge. Bare jeg som kjenner forhåndsregistrering systemet best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man ta lærdom fra prostituerte, penga i hånda før noe kos. Uansett hvem, og selv ved første gang!

:teehe:

Nei, også ved manuell eller web registrering. Forhåndsregistrering betyr bare at de ligger lengre på "vent" og blir forsikret tidlig uten navn o.l. SÅ samme prosedyre ved annen registrering i Norge. Bare jeg som kjenner forhåndsregistrering systemet best :P

Men hvis det er feks Sverige så trengs det ikke flere signaturer...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er feks Sverige så trengs det ikke flere signaturer...?

Jeg har aldri registrert kull i Sverige :P

Men så vidt jeg har forstått på HIlde så har hun signert noen papirer ved registrering av kull i Sverige også når de har brukt Bocca.

Så er spørsmålet om papirene er signert før pengene er i hånden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke for meg før jeg hadde solgt en valp, men da var det også avtalen.

Er det en del av avtalen er det jo noe helt annet enn i dette scenarioet.

Har akkurat snakka med SKK, og det viser seg at det i tillegg til standard parringsavtale, også må sendes inn en registreringsansøkan etter at valpene er født og er ca 5 uker gamle. Her må også hannhundeier signere. Så da er jo det i så fall en grei sanksjonsmulighet; får jeg ikke pengene mine, forblir valpene uregistrerte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å spørre etter hjelp i et rase-forum?

"Hjelp ønskes: Hva gjør man da man ikke får betalt parringsavgift? Har lånt bort min hannhund bla bla bla.."

Ettersom det er et relativt lite miljø, så vet sannsynligvis mange hvem det dreier seg om, og kanskje vedkommende blir motivert til å gjøre opp for seg.

Red: Om det trengs hannhundeiers signatur på registreringsansøkan så bør det jo ordne seg. :)

Endret av Kiyomi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et reint fiktivt scenario, altså. :aww:

;)

helt fiktivt ja :-P

Men siden papirer må signeres innen de er 5 uler for skk så får man jo press mulighet der.

Men hadde det skjedd meg hadde jeg kontaktet raseklubb ol for evnt bistand til å prate med personen.

Men da lærte jeg noe Idag også.

Men forstår ikke at noen Gjør slikt, iallefall ikke om det er i små rasemiljø. For om man evnt går ut med det kommer jo den oppdretteren i dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; det vanligste er da at man hverken betaler, eller tar betalt før valpene nærmer seg lev.klare. På min rase er det vanlig med en sum for paring + tilsvarende pr. valp. Noen vil ha paringsavgiften med en gang, andre tar den sammen med valpepengene. Jeg gjør det siste, om ikke tispeeier ønsker å betale for spranget med en gang.

Når jeg reiser med egne tisper har jeg med penger til paringen i tilfelle hanhundeier vil ha dette med en gang. Men ofte gjør de som meg, og vil ha alt samlet.

Og det er aldri noe problem. For valpene blir jo ikke registrert uten at kronene er betalt. Ingen betaling = ingen underskrift på paringsbeviset. Og paringsbeviset blir jo ikke sendt ut til hanhundeier før valpene er registrert. (nå er det også nytt reg. system hos NKK, så nå er det ingen forhåndsregistrering som skiller seg fra endelig reg. Nå blir valpene ferdig reg. med en gang, med navn og registrert på oppdretter fram til salg/eierskifte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, sprangavgift er vel noe man skal ha uansett om det blir valper eller ikke (om man tar sprangavgift), så om man ikke tar sprangavgiften ved parring, og tispen går tom, så har man jo ikke noe pressmiddel for å få sprangavgiften vel..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...