Hermes Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Dette var et av temaene en av verdens beste sprintkjører og veterinær Arleigh Reynolds snakket om på et seminar arrangert av Hakadal Sledehund høsten 2011. Denne artikkelen er helt og holdent basert på foredraget hans. Reynolds har bred utdannelse og solid erfaring innen veterinærmedisin, ernæring og biologi på hund. Han har både en bachelor i biologi og en doktorgrad på treningsfysiologi og ernæring på hund. http://www.hundekjor...riskere-hunder/ Se også: Råmelk mot kennelhoste http://www.hundekjor...ot-kennelhoste/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Debbie Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Spennnde. Jeg ble anbefalt råmelk mot kennelhoste en gang. Fikk ikke prøvd det ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meg Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 jeg får ikke helt til å skjønne hvordan det der skal gå til. Tarmen lukkes jo for opptak av opptak av antistoffer noen timer etter fødsel. men kan hende det er virkningen lokalt i tarmen som er positiv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Spennende. Verd å prøve på Snusern! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 En jeg gikk på skole med sa at hun ga barna råmelk hvis de fikk vondt i halsen. Og det hjalp. Tror det virker mer lokalt. Proteinene som går "rett gjennom tarmen" de første timene etter fødsel er forebyggende antistoffer, de virker vel mer gjennom blodet. Hunden vår tar seg ofte noen slurker når vi har bøtter med råmelk stående i melkerommet. Hun er gammel og grå, men frisk som få. Kanskje råmelken gjør litt nytte? Bivirkningen er at hun får løs mage innimellom. Men så er jo råmelk rene kruttet i så måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Jeg kjøper alltid råmelkstabletter når jeg har begynnende forkjørelse, det fungerer er jeg ganske sikker på. For tar jeg ikke det så blir jeg alltid mye værre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Men voksne hunder som ikke har fått tilført melkeprodukter fra valpestadiet uten avvenning, er jo normalt laktoseintolerante. Og å gi laktose til noen som er intolerante er jo ikke noe en burde gjøre over tid iallefall, tenker jeg. Vet jo selv hvor dårlig min venninne f.eks blir dersom hun ikke klarer å mostår fristelsen med noe som har melkeprodukter, da hun har allergi. Dårlig allmentilstand, rett og slett, diare er jo kun en av bivirkningene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 melkeintoleranse varierer veldig på hunder, noen tåler det ganske bra, mens andre blir møkkdårlige. Det ser man jo rimelig kjapt. Snusern min har fått ost, rømme og yoghurt fra hun var valp, så hååååper hun tåler det. Hun får biola i maten nå, det går veldig fint. Fikk tips om geitemelk i dag for hunder som ikke legger på seg. Skal visst være bedre i forhold til laktoseintoleranse enn kumelk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Men voksne hunder som ikke har fått tilført melkeprodukter fra valpestadiet uten avvenning, er jo normalt laktoseintolerante. Og å gi laktose til noen som er intolerante er jo ikke noe en burde gjøre over tid iallefall, tenker jeg. Vet jo selv hvor dårlig min venninne f.eks blir dersom hun ikke klarer å mostår fristelsen med noe som har melkeprodukter, da hun har allergi. Dårlig allmentilstand, rett og slett, diare er jo kun en av bivirkningene. Intolleranse og allergi har to forskjellige måter å oppføre seg i kroppen. Du kan ikke samennligne dem i forhold til anbefalinger å holde seg borte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 Intolleranse og allergi har to forskjellige måter å oppføre seg i kroppen. Du kan ikke samennligne dem i forhold til anbefalinger å holde seg borte Hun har laktoseintoleranse, og blir da altså så dårlig, som slapp og kvalm. Regnet med at intoleranse mot laktose og melkeallergi var det samme? Poenget var uansett bare at hvor bra for kroppen er det å tilføre noe en har intoleranse mot. Har en gang lært noe med at tarmtottene ikke har godt av å få tilført noe av dette overhodet heller ved intoleranse, men husker ikke helt hva som da skjedde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 11. September 2012 Rapporter Share Skrevet 11. September 2012 nei det er to forskjellige ting Er for sliten til å skrive så jeg legger ved en link http://www.lommelegen.no/artikkel/matvareallergi-og-matvareintoleranse Her er noe fra teksten Allergi betyr plager som oppstår fordi det skjer en allergisk reaksjon i kroppens immunforsvar. Intoleranse vil si at kroppen ikke tolererer et bestemt stoff, men uten at det skyldes en reaksjon i immunforsvaret. Intoleranse kan skyldes at tarmen mangler et enzym, som ved laktoseintoleranse (melkesukkerintoleranse). Intoleranse kan også skyldes at spesielle matvarer har særlig irriterende virkning på tarmen hos Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borderen Skrevet 12. September 2012 Rapporter Share Skrevet 12. September 2012 Hundene her (særlig Yippie) slafser i seg råmelk og surmelk hele sommeren og høsten og har aldri hatt kennlhoste. Yippie er ikke vaksinert på 2-3 år og bodde ifjor sammen med 2 hunder i 4 dager som fikk kennlhoste en uke senere. Yippie ble ikke syk. Kanskje råmelken er noe av grunnen til at hun ikke ble smittet? Har aldri tenkt over det før... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godless Skrevet 16. September 2012 Rapporter Share Skrevet 16. September 2012 Såvidt jeg kan lese meg frem til er det ikke spesielt mye laktose i råmelk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts