Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange er det her inne?


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Takk for det - ja dette må jeg si er et etterlengtet kull!

Her i Norge finnes det rundt 100 stabijer - og ingen av tispene her hjemme er aktuelle kandidater for Amigo pga slektskap eller dobling av linjer mm (det finnes epilepsi på noen linjer).

Det har ikke manglet på interesserte tisper fra Sverige, men mye de samme hundene er brukt i avl slik at de har felles oldemor/bestemor osv.

Jeg hadde nesten gitt opp hele prosjektet; de som kunne være aktuelle ville være fra moderlandet, men igjen; der nede har de maaaaaaaaaaaange gode avlsdyr å velge mellom så hvorfor bry seg?

Tispa som han har parret er fra Finland og de er overhodet ikke i slekt - og Amigo bringer inn nytt og friskt blod til de finske linjene. Der borte har de avlet en smule ukritisk slik at flesteparten av kullene som er født de siste to årene har HD C eller D. Blixtra som tispa "mi" heter er HD frisk og det er også søsknene hennes. Amigo kommer fra et helt reint HD kull på både albuer og hofter.

Så denne kombinasjonen vil være bra for framtiden mener jeg (uten at jeg er noen stor genetiker men helst bare er meget subjektiv hihi).

Foruten dette kullet her så har vi fått henvendelse fra moderlandet Nederland; Amigo er eneste norske hannhund som er godkjent i avlsrådet hos dem og de har gitt sin velsignelse til å parre ei nederlandsk tispe til våren. Det er jo en liten fjær i hatten at de som har såpass mange gode hanner å velge mellom tar turen til lille Norge for å bruke Amigo.

En svensk oppdretter har også meldt sin interesse så dette er nesten litt i overkant ;)

Det viktigste for meg har vært å få en god kombinasjon med sunne og friske foreldre og begge hundene er veltilpassede og trygge individer med stor sans for å bruke nesa som er rasens viktigste fortrinn.

Amigo er 7 1/2 år nå og planen er å få valp nå slik at vi får en glidende overgang på jobben som ettersøkshund. Det tar sin tid å trene opp en hund til dette og da regner jeg med at Amigo vil være 8 1/2 - 9 år når den nye overtar. Det er greit at nykomlingen får prøve seg på de enkle sakene først mens veteranen fortsatt tar de som krever hjernekapasitet :)

Jeg gleder meg helt enormt til dette - og det at det blir en videreføring av Amigo sine gener er jeg svært glad for :)

EDIT: Nå er det kommet 3 hanner og 3 tisper !

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...