Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

På 20.9.2017 at 3:57 PM, AussieAllTheWay skrev:

De ble jo superfine!!

Du har ikke fremgangsmåte på flettene i raglanfellingen? 

Takk!

Det er klart jeg har  fremgangsmåten;)  http://stellacharming.no/tutorial/forklaring-slik-strikker-du-fletter/ brukt akkurat denne fletten, men bare 1 vrangmaske på kantene i stedet for 2 som tutorialen viser.

Et tips hvis du ikke har strikket mye fletter: bruk en bambuspinne til flettepinne, for den glir ikke ut på samme måte som en metallpinne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

11 hours ago, Nemi1 said:

Takk!

Det er klart jeg har  fremgangsmåten;)  http://stellacharming.no/tutorial/forklaring-slik-strikker-du-fletter/ brukt akkurat denne fletten, men bare 1 vrangmaske på kantene i stedet for 2 som tutorialen viser.

Et tips hvis du ikke har strikket mye fletter: bruk en bambuspinne til flettepinne, for den glir ikke ut på samme måte som en metallpinne gjør.

Å aha- ja selvsagt- du byttet jo bare ut hullmønsteret med flette.. hvor dum er ikke jeg. Joda jeg har strikket fletter, har til og med slik flettepinne- men den er ikke i bambus, så ER glatt :P 

Takktakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 at 8:41 AM, AussieAllTheWay skrev:

Å aha- ja selvsagt- du byttet jo bare ut hullmønsteret med flette.. hvor dum er ikke jeg. Joda jeg har strikket fletter, har til og med slik flettepinne- men den er ikke i bambus, så ER glatt :P 

Takktakk :)

Jeg bruker bare en vanlig liten pinne( ikke en flettepinne) bare at den er bambus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer sånn på hva det er som gjør at smaken min forandrer seg på veien mellom garnbutikken og hjemme. Det skjer stadig vekk! I dag fant jeg et tykt og lekkert ullgarn i en fin gammelrosa farge og tenkte at det blir en fin lue. Da jeg kom hjem tenkte jeg bare: WTF, gammelrosa?!

:lol:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jeg lurer sånn på hva det er som gjør at smaken min forandrer seg på veien mellom garnbutikken og hjemme. Det skjer stadig vekk! I dag fant jeg et tykt og lekkert ullgarn i en fin gammelrosa farge og tenkte at det blir en fin lue. Da jeg kom hjem tenkte jeg bare: WTF, gammelrosa?!

lol, det skjer med meg stadig vekk, du er ikke alene. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet garn grunnet "endret smak"

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grytekluter på gang

37383837812_acea1f4bbb_z.jpg

Tror jeg må lage meg et nyttårsforsett for 2018 som skal være todelt:

1. Ikke kjøp mer garn

2. Bruk opp garnet jeg allerede har

Har akkurat vært hjemme på besøk hos mine foreldre. Fant garn jeg hadde glemt at jeg hadde. :icon_redface: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt går etter planen, så har jeg puddelvalper som skal begynne å være ute i desember, så de bør jo antageligvis ha på seg litt klær. Puddelpels i seg selv er ikke spesielt isolerende, valpene er så små at det ikke skal rare snøen til før de blir våte, og blir de våte blir de kalde, og det at de er små gjør at de fryser lettere, så jeg må finne en løsning på det for å kunne være ute mer enn to minutter av gangen, tror jeg. 

De veier jo ikke mer enn ca 2 kg når de er leveringsklare, så et evt strikkeopplegg vil jo ikke være spesielt omfattende, problemet er at jeg aldri har strikka noe så "avansert" før (nei, jeg veit det ikke er avansert, egentlig). Jeg har strikka pulsvanter og skjerf, liksom. Jeg tenkte litt sånn puslvarmer-ish, men med bein (dvs hull til fire bein, i hvert fall), men så har jeg aldri laget noe med hull i før, pulsvarmerene ble bare strikket som firkanter og sydd sammen, med hull til tommelen, liksom. Og så tenker jeg at dekken kanskje er bedre enn genser, da er det litt slingringsmonn, kanskje? 

Noen som har noen ideer? Noen enkle og lett forståelige strikkeoppskrifter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Hvis alt går etter planen, så har jeg puddelvalper som skal begynne å være ute i desember, så de bør jo antageligvis ha på seg litt klær. Puddelpels i seg selv er ikke spesielt isolerende, valpene er så små at det ikke skal rare snøen til før de blir våte, og blir de våte blir de kalde, og det at de er små gjør at de fryser lettere, så jeg må finne en løsning på det for å kunne være ute mer enn to minutter av gangen, tror jeg. 

De veier jo ikke mer enn ca 2 kg når de er leveringsklare, så et evt strikkeopplegg vil jo ikke være spesielt omfattende, problemet er at jeg aldri har strikka noe så "avansert" før (nei, jeg veit det ikke er avansert, egentlig). Jeg har strikka pulsvanter og skjerf, liksom. Jeg tenkte litt sånn puslvarmer-ish, men med bein (dvs hull til fire bein, i hvert fall), men så har jeg aldri laget noe med hull i før, pulsvarmerene ble bare strikket som firkanter og sydd sammen, med hull til tommelen, liksom. Og så tenker jeg at dekken kanskje er bedre enn genser, da er det litt slingringsmonn, kanskje? 

Kanskje du finner noe her. Jeg har strikket noen av dem og synes oppskriftene er greie: https://www.garnstudio.com/search.php?action=search&w=hund&c=0&k=0&y=0&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha saumfart nettet i flere måneder har jeg endelig landet på at jeg skal strikke en setesdalgenser til pappas 55årsdag. Den blir med isydde ermer, og jeg tror jeg skal lage litt mariusvri så den får 3 farger. Nå får jeg bare vente på at fargene jeg har bestemt meg for kommer i produksjon igjen, sandnes har vært utsolgt på lager i over 1 mnd. Har sendt mail og spurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Annegru said:

Hvis jeg vil strikke denne , men ikke vil bruke drops merino... Hva skal jeg bruke da, mon tro? Jeg vil gjerne at den skal være litt lett, men ikke for pusete, liksom...

1-2.jpg

På pinne 4? Dobbel tråd Pickles Pure Wool? Eller kanskje enkel tråd på mindre pinne men større størrelse? Det garnet blir så pent oppstrikket synes jeg. Ikke pusete, men dus og diskret på en måte. 

138.png

IMG_3087_medium2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Annegru said:

Hvis jeg vil strikke denne , men ikke vil bruke drops merino... Hva skal jeg bruke da, mon tro? Jeg vil gjerne at den skal være litt lett, men ikke for pusete, liksom...

1-2.jpg

Jeg elsker DSA Sterk den er i og for seg lik, men anbefaler strikkelapp :)

Det er 40% merino, 40% alpakka og 20% nylon. Mitt go-to-garn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Annegru skrev:

1-2.jpg

Jeg forstår godt at du vil bruke et annet garn, Drops Merino opplever jeg som ganske tungt, i tillegg til at det nupper veldig på meg. Du kan jo bruke hvilket som helst garn som gir deg samme strikkefasthet. Jeg har jo strikket flere varianter av denne, og jeg brukte et garn i ren ull som har 140 meter pr 50 gram, så den blir endel lettere enn orginalen. (hadde et lager av ull fra Tyrkia etter en noe ukontrollert shopping for noen år siden) 

Strikkefastheten er det viktigste. Det kan synes kjedelig å strikke prøvelapp, men det sparer deg for opprekking;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 at 9:47 PM, 2ne skrev:

Dette var den første genseren jeg strikket https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3488&cid=1#pattern_content

og det har på en måte blitt grunnoppskriften min. Det går fint an å lage den ensfarget så blir det mye enklere. Det viktigste er jo å øke noen masker fra halsen og før man lager hull til frambena. Når jeg strikker ensfarget så pleier jeg ofte å bare øke på to steder, men annenhver omgang, omtrent der frembena er -så blir det omtrent som en raglandsøkning. Til valper hadde jeg nok laget ganske lang vrangbord i halsen, den kan brettes ned når de er bittesmå, og brettes opp når de blir større -så varer genseren lengre.  Jeg pleier strikke inn en merketråd der jeg skal ha bena (sånn som man gjør når man lager tommel på en vott)  og fortsette å strikke rundt, i stedet for å strikke fram og tilbake et stykke og alt det der. Jeg syns ikke det har noen praktisk betydning for passformen til genseren om fothullet går på langs eller tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sånne som meg som har så lyst å strikke noe fint men ikke er den beste med håndarbeid ev. ikke har tålmodighet, kan jeg tipse om dette fine hundeteppet :ahappy: Jeg har en superstrikkende søster som vet jeg aldri blir ferdig med den Dortegenseren (frem og tilbakestrikk ;-) )som jeg så opptimistisk strikket på en sommerferie mens vi satt ute påkledd og nøt midtattsola. Hun sendte meg denne oppskriften som hun mente jeg burde klare å fullføre :P Og det skal jeg, og kanskje det til og med blir et springbrett til litt mer avanserte ting :ahappy: *drømmeomåstrikkemegengenser*

http://gjestal.no/oppskrift/gg17-09-valpepledd/

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som aldri vil ha strikkating lenger: "Jeg vil ha en gul og grønn genser med slange på!" 
Jeg, overlykkelig over å endelig få muligheten igjen: "Ok! Det skal jeg fikse!"

Tenke tenke. Hvordan i alle dager klarer jeg dette?? Ender jeg opp med en zillion tråder å feste om jeg lager motiv på brystet, eller finnes det noen magiske teknikker her? 
Går det evt an å kjøre rundfelling og ha noe sånt øverst? Et av båndene selvsagt sånn at slangehodene møtes foran så jeg for meg.

2_snakesb_medium.jpg

Men da er utfordringene at jeg ikke aner hvordan jeg skal få laget noe sånt over til sånn strikkeskjema, ei heller hvordan jeg tar hensyn til fellerundene (strikker nedenfra og opp) og hvordan skal jeg få maskene til å gå opp??
Det er snakk om en genser som strikkes på pinne 4 i størrelse 7 år. Noen som vet hvordan jeg som er elendig i matte får til dette på en måte som faktisk går an?

Edit: Går kanskje an å ha det slangebåndet over brystet sånn før jeg setter på ermene og feller? Da trenger jeg ikke ta hensyn til hverken trådfesting eller fellerunder. Men hvordan får jeg isåfall over det mønsteret til å passe med ntall masker? Og hvor er det best å sette motivet uten at det hverken blir snurpet sammen under armene, eller befinner seg helt nede på navlen liksom? 

Sorry for evindelig mange spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, minstemann said:

Dette var den første genseren jeg strikket https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3488&cid=1#pattern_content

og det har på en måte blitt grunnoppskriften min. Det går fint an å lage den ensfarget så blir det mye enklere. Det viktigste er jo å øke noen masker fra halsen og før man lager hull til frambena. Når jeg strikker ensfarget så pleier jeg ofte å bare øke på to steder, men annenhver omgang, omtrent der frembena er -så blir det omtrent som en raglandsøkning. Til valper hadde jeg nok laget ganske lang vrangbord i halsen, den kan brettes ned når de er bittesmå, og brettes opp når de blir større -så varer genseren lengre.  Jeg pleier strikke inn en merketråd der jeg skal ha bena (sånn som man gjør når man lager tommel på en vott)  og fortsette å strikke rundt, i stedet for å strikke fram og tilbake et stykke og alt det der. Jeg syns ikke det har noen praktisk betydning for passformen til genseren om fothullet går på langs eller tvers.

Tusen takk :)

Nå ble det ikke vintervalper her, så da slipper jeg å strikke gensere i denne omgang, men takk for tipset allikevel :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mari said:

Barn som aldri vil ha strikkating lenger: "Jeg vil ha en gul og grønn genser med slange på!" 
Jeg, overlykkelig over å endelig få muligheten igjen: "Ok! Det skal jeg fikse!"

Tenke tenke. Hvordan i alle dager klarer jeg dette?? Ender jeg opp med en zillion tråder å feste om jeg lager motiv på brystet, eller finnes det noen magiske teknikker her? 
Går det evt an å kjøre rundfelling og ha noe sånt øverst? Et av båndene selvsagt sånn at slangehodene møtes foran så jeg for meg.

2_snakesb_medium.jpg

Men da er utfordringene at jeg ikke aner hvordan jeg skal få laget noe sånt over til sånn strikkeskjema, ei heller hvordan jeg tar hensyn til fellerundene (strikker nedenfra og opp) og hvordan skal jeg få maskene til å gå opp??
Det er snakk om en genser som strikkes på pinne 4 i størrelse 7 år. Noen som vet hvordan jeg som er elendig i matte får til dette på en måte som faktisk går an?

Edit: Går kanskje an å ha det slangebåndet over brystet sånn før jeg setter på ermene og feller? Da trenger jeg ikke ta hensyn til hverken trådfesting eller fellerunder. Men hvordan får jeg isåfall over det mønsteret til å passe med ntall masker? Og hvor er det best å sette motivet uten at det hverken blir snurpet sammen under armene, eller befinner seg helt nede på navlen liksom? 

Sorry for evindelig mange spørsmål...

Du har ikke vurdert å sy på motivet med maskesting? Så slipper du å strikke det inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider