Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Teserere skrev:

Jeg aner virkelig ikke. Brukte en ordentlig god husquarna. Prøvde å justere stinglengde/bredde, rettsøm/sikksakk, sydde på prøvelapp før hver gang jeg prøvde i strikketøyet... Veldig ergelig, nå sitter jeg med en kofte jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å montere :( 

Dra på Ulla i Drammen, de er gull! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Endte opp med å gjøre noen forandringer på ullgenseren til Casper. Har tatt den inn ganske mye rundt brystkassen, og satt på ermer. Har valgt å ikke ha ribb eller strikk i ermene. Grunnen til at ermene ble satt på var at jeg lagde for store hull til frembeina, og opplevde at han ble kald der hullene var. Valgte å bruke fleece til ermer istedefor ull, da jeg ville at det skulle være god bevegelighet i ermene. Ullen jeg har sydd av blir litt tykk og "stiv" til akkurat det formålet syntes jeg.

Ble veldig fornøyd med resultatet :) 

14947756_10157687437260597_1711994805461

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2016 at 7:38 PM, Mari skrev:

Jeg har aldri klipt kofte, så dette er umulig for meg å se for meg. Dessverre kan jeg ikke hjelpe. Hva er å maske av forresten?

 

Ferdig med MKAL. Jeg vet ikke helt jeg altså... 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

Gigasjal på 270 x 60.

Så kult :D Kjempekule farger :D

Har du fortsatt det gule du skulle selge samtidig som det turkise/brune jeg kjøpte av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Så kult :D Kjempekule farger :D

Har du fortsatt det gule du skulle selge samtidig som det turkise/brune jeg kjøpte av deg?

Takk! :) 
Jeg må lete fram annonsen, for jeg husker ikke hva jeg la ut. :D Sender deg pm etter jeg har sjekket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laikamor skrev:

Har laget min side i kalenderen som bestemoren min får til jul hvert år. Vi sender den rundt til alle barnebarna henens, så lager vi en side hver. I følge hun selv så er det den beste presangen hun får :)

 

DSC_0157.JPG

Dette må jeg si var en virkelig fin gave! :) Skjønner at hun blir så begeistret som du sier hun blir :ahappy: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laikamor skrev:

Har laget min side i kalenderen som bestemoren min får til jul hvert år. Vi sender den rundt til alle barnebarna henens, så lager vi en side hver. I følge hun selv så er det den beste presangen hun får :)

 

DSC_0157.JPG

For en flott gave og god ide!

Da får jo mange bidratt i en og samme kalender!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vidt begynt å strikke litt og er snart ferdig med et par pulsvanter. For å skjule litt feil og ujevnheter lurer jeg på om jeg skal tove de. Lar dette seg gjøre i maskin med så små plagg eller må jeg ta det for hånd? Strikker i Trysil superwash, hvis det har noe å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Jeg har så vidt begynt å strikke litt og er snart ferdig med et par pulsvanter. For å skjule litt feil og ujevnheter lurer jeg på om jeg skal tove de. Lar dette seg gjøre i maskin med så små plagg eller må jeg ta det for hånd? Strikker i Trysil superwash, hvis det har noe å si. :)

Vil det garnet Tove seg noe særlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Jeg har så vidt begynt å strikke litt og er snart ferdig med et par pulsvanter. For å skjule litt feil og ujevnheter lurer jeg på om jeg skal tove de. Lar dette seg gjøre i maskin med så små plagg eller må jeg ta det for hånd? Strikker i Trysil superwash, hvis det har noe å si. :)

Superwash tover ikke. Men prøv  å vaske de, ofte fikser det ujevnheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Vil det garnet Tove seg noe særlig da?

Det vet jeg ikke. Nybegynner, som sagt :)

58 minutter siden, Ingidano skrev:

Superwash tover ikke. Men prøv  å vaske de, ofte fikser det ujevnheter. 

Pokker. Jaja, learning by doing.  Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mokken skrev:

Jeg har så vidt begynt å strikke litt og er snart ferdig med et par pulsvanter. For å skjule litt feil og ujevnheter lurer jeg på om jeg skal tove de. Lar dette seg gjøre i maskin med så små plagg eller må jeg ta det for hånd? Strikker i Trysil superwash, hvis det har noe å si. :)

Jeg har hatt god suksess med å vaske, også dampe med strykejern etterpå. Legget et vått kopphåndkle over og presse lett med strykejern. Da synes jeg ujevnheter har en tendens til å forsvinne. Verdt å teste iallefall.

Ellers så blir man jo bedre og bedre etterhvert. Mine første par selbuvotter var ikke akkurat så fine. Men jeg hadde de i nesten ti år før de ble ødelagt (fikk hull på en tommel og Turbo stakk av med den andre og "mistet" den i skogen)...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Turb skrev:

Jeg har hatt god suksess med å vaske, også dampe med strykejern etterpå. Legget et vått kopphåndkle over og presse lett med strykejern. Da synes jeg ujevnheter har en tendens til å forsvinne. Verdt å teste iallefall.

Ellers så blir man jo bedre og bedre etterhvert. Mine første par selbuvotter var ikke akkurat så fine. Men jeg hadde de i nesten ti år før de ble ødelagt (fikk hull på en tommel og Turbo stakk av med den andre og "mistet" den i skogen)...

Takk for tips, det skal jeg prøve på! :)

9 minutter siden, Ingidano skrev:

Been there done that :) Og feil er det som regel bare du selv som ser. 

Jeg er veldig flink til å irritere meg over egne feil :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2016 at 11:12 PM, Artemis skrev:

Takk. :) Har bestemt meg for å gi den i gave som planlagt.

image_zpsdybqvaw4.jpeg

image_zpsb8kmhfvq.jpeg

Endelig ferdig! Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal lage som neste prosjekt, også en gave. Kjenner noen som venter barn i september, så har litt tid på meg enda da. :) 

Åh, den var bra fin! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2016 at 7:38 PM, Mari skrev:

Jeg har aldri klipt kofte, så dette er umulig for meg å se for meg. Dessverre kan jeg ikke hjelpe. Hva er å maske av forresten?

 

Ferdig med MKAL. Jeg vet ikke helt jeg altså... 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

Gigasjal på 270 x 60.

Det der er jo et kunstverk. Fantastisk flott! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig mye flinkere til å strikke ujevnt perlestrikk enn å strikke ribbestrikk altså.... håper denne gangen er siste gang på dette strikketøyet. :aww:  Dvs 3 gangen...... for når jeg er ferdig med denne, har jeg bare to strikkearbeider til. Og det blir mye strikking hvis alle må strikkes 3 ganger......

Jeg strikker halser til julepresanger og oppskriften er vanvittig enkel, men desto vanskeligere å få til riktig når man sliter med en rett og en vrang :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Malinka skrev:

Jeg er utrolig mye flinkere til å strikke ujevnt perlestrikk enn å strikke ribbestrikk altså.... håper denne gangen er siste gang på dette strikketøyet. :aww:  Dvs 3 gangen...... for når jeg er ferdig med denne, har jeg bare to strikkearbeider til. Og det blir mye strikking hvis alle må strikkes 3 ganger......

Jeg strikker halser til julepresanger og oppskriften er vanvittig enkel, men desto vanskeligere å få til riktig når man sliter med en rett og en vrang :aww: 

Oh yeah! Jeg begynte med en hals i perlestrikk nå nylig. Da har jeg ikke tatt i strikkepinner siden barneskolen. Tok noen forsøk på å få det til, etter å ha begynt på nytt 3. forsøk ga jeg f... Den ser nesten bra ut i det minste :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydde litt i dag. Trengte et godt og tykt vinterdekken til Casper, og hadde ikke råd til å kjøpe noe akkurat nå. Så da tok jeg en gammel jakke av mamma i bevernylon, et dekken jeg sydde av en gammel sovepose og ullstoff. Dette ble resultatet etter en kveld med arbeid :) Veldig fornøyd, men skal fikse noen små feil. Halsen er litt så som så, da det var vanskelig å få  ting til å passe ordentlig. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det, så må tenke litt og eventuelt snakke litt med mamma/svigermor. Og så må jeg inn å sy noen sømmer for hånd for å få det litt penere enkelte steder.

Men dekkenet er godt og varm, og det dekker veldig godt! Meget happy, og latterlig stolt :D Jeg syr med Pippi mentalitet: Det har jeg aldri gjort før så det får jeg sikkert til :lol: Noen ganger så blir jeg litt over ivring når jeg begynner på et prosjekt, men dette gikk veldig bra til slutt :ahappy:  

14915364_10157704356385597_3976889427542

14922265_10157704356280597_2965320254062

Her ser dere hva som må fikses på på halsen. Den ene siden ble veldig "skyggelapp", og det er noen styggekanter som jeg må ordne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags garn anbefaler dere til en Fanakofte? Det må finnes i natur/hvit og sennepsgult, ellers har jeg ikke så mange andre kriterier :P Ei som kan strikke for meg, og hun sa jeg skulle finne garn selv da jeg spurte henne hva slags garn hun ville strikke med. Hun er nok ganske dreven og følger nok ikke slike oppskrifter slavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Hva slags garn anbefaler dere til en Fanakofte? Det må finnes i natur/hvit og sennepsgult, ellers har jeg ikke så mange andre kriterier :P Ei som kan strikke for meg, og hun sa jeg skulle finne garn selv da jeg spurte henne hva slags garn hun ville strikke med. Hun er nok ganske dreven og følger nok ikke slike oppskrifter slavisk.

Liker Dale garn falk til gensere og kofter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos @Mirai og fått hjelp! Hennes symaskin var helt annerledes å sy med, så det gikk som en drøm å sy hull til armene! Jeg fikk montert begge armene i, og fant ut at jeg skulle klippet halsen før jeg klippet foran... Ups :shocked:

Fant samtidig ut at jeg har telt feil når jeg har delt til for- og bakstykke, så nå sitter jeg med for mange masker på forstykket og hull til armene :|

Jeg bare... FØKK. Nå har 9 måneders strikking gått til hællvette :frantics:

...men så:

 

På 31.10.2016 at 10:50 PM, Ingidano skrev:

Har du en lokal strikkebutikk du kan spørre om hjelp i? Kanskje de har monteringskurs? 

 

Jepp, dro til butikken i Asker i dag, de som jobber der er så utrolig hyggelige! Det var en kunde innom samtidig som jeg spurte damen bak kassen, hun kom også bort, og begge syns jeg hadde strikket nydelig og gjort en veldig fin jobb så langt! De syns jeg var tøff som prøvde meg på Bøvertunkofta som første kofte. De ga gode tips til hvordan jeg kan trylle litt så det blir bra. Jeg skal sy 2 sømmer til foran og klippe av et par cm, så strikker jeg knappestolpene ut fra bolen. Så må jeg plukke opp en del av skuldrene som jeg har masket sammen for å klippe til hals. 

Såeh. Det blir nok jakke til slutt! Vi er bare ikke helt bestevenner akkurat nå. :sleep:

 

 

På 31.10.2016 at 11:21 PM, Krutsi skrev:

Send meg pm hvis du trenger tips til ei du kan kontakte og som du kan sette bort jobben til.. Hun er veldig dyktig og min livredder :P 

Poenget er jo at jeg vil lære å gjøre det selv :P

 

På 1.11.2016 at 0:01 AM, Kaja skrev:

Dra på Ulla i Drammen, de er gull! 

Dro til Garnstua! 

 

På 6.11.2016 at 10:28 AM, Turb skrev:

Blir smått gal av babyteppet jeg strikker. Evighetsprosjekt jo...055f3971279d5b506343c2cd1fbfd676.jpg

Men ser ut som det blir kjempelekkert!

 

5 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Hva slags garn anbefaler dere til en Fanakofte? Det må finnes i natur/hvit og sennepsgult, ellers har jeg ikke så mange andre kriterier :P Ei som kan strikke for meg, og hun sa jeg skulle finne garn selv da jeg spurte henne hva slags garn hun ville strikke med. Hun er nok ganske dreven og følger nok ikke slike oppskrifter slavisk.

Sisu er fint! 80% ull og 20% nylon, så litt mer slitesterkt enn de som er rent ull. Har i maisgul 

11082015_maisgul_72dpi_noste.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...