Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

12 minutter siden, Mari skrev:

Thanks! Stjeler fellingsoppskriften, resten dikter jeg :aww: Finner ikke riktig pinne og har helt feil garn og alt :lol:  

Hekling er og blir gresk *sukk* Tror jegmå finne meg en youtubeoppskrift som viser hvert eneste steg til et ferdig produkt. :aww::lol: For jeg skjønner virkelig ikke... Disse hekleoppskriftene er virkelig over min fatteevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, snorender til anorakksnor, fortrinnsvis hvite eller blanke, er det noen som vet hvor det finnes? Finner bare sorte eller metall, og vil ha helst hvit, til nød blank. Men skjønner ikke hvor jeg finner det :lol: Noen håndarbeidsguruer som vet? Er til anorakksnor for at enden ikke skal flise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Aslan skrev:

Altså, snorender til anorakksnor, fortrinnsvis hvite eller blanke, er det noen som vet hvor det finnes? Finner bare sorte eller metall, og vil ha helst hvit, til nød blank. Men skjønner ikke hvor jeg finner det :lol: Noen håndarbeidsguruer som vet? Er til anorakksnor for at enden ikke skal flise seg.

Sjekket hos Stoff og Stil? Evnt finnes det sikkert på ebay, men er ikke sikker på hva du skal søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aslan skrev:

Kanskje du finner noen her :) 
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=cord+end&_sop=15&_osacat=14339&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcord+locks+white.TRS0&_nkw=cord+locks+white&_sacat=14339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ingidano skrev:

Sjekket hos Stoff og Stil? Evnt finnes det sikkert på ebay, men er ikke sikker på hva du skal søke på.

Stoff og stil har bare sorte og metall :hmm: 

7 timer siden, Helianthus skrev:

Der var det et par stk, takk! Har nemlig bare klart å finne snorstoppere, og det har vi jo, men snorender i hvit derimot, deet var visst verre uten at jeg kan forstå hvorfor :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SiriEveline skrev:

Noen som har gjort om en genseroppskrift til kofte?

Skjønner såpass at jeg må legge opp noen ekstra masker på midten, noen gode tips til hvordan?

Eventuelt andre gode råd?

Det er en Marius med rundfelling jeg skal gjøre om.

Jeg gjorde det med Telemarkskofta :) . Strikket den i den størrelsen jeg trodde jeg ville ha (endte opp litt stor, men jeg skulle tatt S istedet for M). Jeg la bare opp ekstra masker på midten, strikket i Sisu på pinne 3, så da tok jeg 2vr 1r 2vr sånn at jeg kunne sy i vrangmaskene og klippe i rettmaska. Syntes at 1-2 masker ble litt lite å gå på siden garnet var litt tynt. 
Ellers er det vel bare å prøve å se om du får mønsteret likt på begge sider, det gadd ikke jeg men jeg syns ikke det forstyrrer jakka noe :) . 

Også smart å planlegge på forhånd hva slags stolper du vil ha, sånn at hvis du vil ha stolper med loddrette striper så må du legge opp til det i vrangborden. Hvis du skal ha sånne som meg så trenger du ikke tenke på det før etter klipping. 

12654661_10156604142955128_3279006709356119579_n.jpg

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg gjorde det med Telemarkskofta :) . Strikket den i den størrelsen jeg trodde jeg ville ha (endte opp litt stor, men jeg skulle tatt S istedet for M). Jeg la bare opp ekstra masker på midten, strikket i Sisu på pinne 3, så da tok jeg 2vr 1r 2vr sånn at jeg kunne sy i vrangmaskene og klippe i rettmaska. Syntes at 1-2 masker ble litt lite å gå på siden garnet var litt tynt. 
Ellers er det vel bare å prøve å se om du får mønsteret likt på begge sider, det gadd ikke jeg men jeg syns ikke det forstyrrer jakka noe :) . 

Også smart å planlegge på forhånd hva slags stolper du vil ha, sånn at hvis du vil ha stolper med loddrette striper så må du legge opp til det i vrangborden. Hvis du skal ha sånne som meg så trenger du ikke tenke på det før etter klipping. 

12654661_10156604142955128_3279006709356119579_n.jpg

Takk for tips, jeg skal strikke i Sterk fra DSA så det er litt tykkere, men kanskje greit med 2vr uansett.

Legger du forresten opp alt fra starten? Eller strikker du vrangborden frem og tilbake? Og så legger opp de ekstra maskene når du kommer til bolen og begynmer å strikke rundt og rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SiriEveline skrev:

Takk for tips, jeg skal strikke i Sterk fra DSA så det er litt tykkere, men kanskje greit med 2vr uansett.

Legger du forresten opp alt fra starten? Eller strikker du vrangborden frem og tilbake? Og så legger opp de ekstra maskene når du kommer til bolen og begynmer å strikke rundt og rundt?

Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev:

Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

Da har jeg begynt på armene, så kan jeg fundere meg litt frem vedrørende bolen, men tror jeg havner på den måten du gjorde det på.

Men vurderer kanskje dobbelstolpe, altså glattstrikk som brettes og så brukes til å dekke sårkant med. Men det er uansett lenge til jeg trenger å tenke på, først komme seg frem til klipping og gjennom det (*grøss*)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev: Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

Da har jeg begynt på armene, så kan jeg fundere meg litt frem vedrørende bolen, men tror jeg havner på den måten du gjorde det på.

Men vurderer kanskje dobbelstolpe, altså glattstrikk som brettes og så brukes til å dekke sårkant med. Men det er uansett lenge til jeg trenger å tenke på, først komme seg frem til klipping og gjennom det (*grøss*)

Med knapphull? Hvordan tenker du å fikse de?

Har tenkt på noe lignende (evt bare en slags i-cord) og ha sånne fine spenner hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tekopp skrev:

Har tenkt på noe lignende (evt bare en slags i-cord) og ha sånne fine spenner hele veien.

Det er jo bare å lage hull 2 ganger så de ligger over hverandre når du bretter :) Men har hørt at det kan bli veldig tykt. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde tenkt til å lage doble stolper til den jakka der, men jeg syntes det ble for tykt da jeg hadde laget stolpe til den ene siden. Prøvde å tenke i hodet hvordan det ble når jeg la to doble stolper oppå hverandre for å kneppe knapper, og valgte å ta kun enkle. Men det ser du fort, det er jo bare å strikke noen omganger og legge dobbelt for å få følelsen av det :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tekopp skrev:

Tror det blir som Teserere sier. Fant ihvertfall en fremgangsmåte på en blogg. 

2 timer siden, Mirai skrev:

Ja, jeg hadde tenkt til å lage doble stolper til den jakka der, men jeg syntes det ble for tykt da jeg hadde laget stolpe til den ene siden. Prøvde å tenke i hodet hvordan det ble når jeg la to doble stolper oppå hverandre for å kneppe knapper, og valgte å ta kun enkle. Men det ser du fort, det er jo bare å strikke noen omganger og legge dobbelt for å få følelsen av det :) .

Det var lurt! Kjente litt på det jeg har strikket til nå og det kjennes egentlig ganske tynt og fint ut. Men får se når vi kommer så langt, tror jeg kommer til å bruke noen uker på denne siden guttungen har litt sovenekt så mor ikke får strikket :P

Men denne skal jeg kose meg med og ta i mitt tempo, så får jeg heller ta noen korte prosjekter innimellom.

Lurer forresten på å ta lys grått mariusmønster istedenfor hvitt, hovedfargen er marineblå. Hva tenker dere soniser?

Tenkte at jeg da kunne lage en grå lue med blått mønster å ha til, kanskje også skjørtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tekopp skrev: Med knapphull? Hvordan tenker du å fikse de?

Tror det blir som Teserere sier. Fant ihvertfall en fremgangsmåte på en blogg. 

Lurer forresten på å ta lys grått mariusmønster istedenfor hvitt, hovedfargen er marineblå. Hva tenker dere soniser?

Tenkte at jeg da kunne lage en grå lue med blått mønster å ha til, kanskje også skjørtet.

Link?

Jeg tenker på å lage noe inspirert av kautokeino kofta http://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/kautokeino

En prøvelapp hvor du sjekker om mønstret vises kan være en god idé, kjipt om kontrasten er så dårlig at mønstret ikke vises. Syns det høres fint ut I utgangspunktet da [emoji4]

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tekopp skrev:

Link?

Jeg tenker på å lage noe inspirert av kautokeino kofta http://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/kautokeino

En prøvelapp hvor du sjekker om mønstret vises kan være en god idé, kjipt om kontrasten er så dårlig at mønstret ikke vises. Syns det høres fint ut I utgangspunktet da emoji4.png

http://m.strikkepiken.blogg.no/1350570241_montering_av_rundstri.html

Det var lurt, må bestille gråfargen, men tenkte veldig lys grå. Men en liten prøvelapp skader jo ingenting :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg konkluderer med at meg og oppskrifter er no-go :lol: Strikket lua for lang så da lager jeg bare en annen lue, spent på resultatet :lol: 

Men lære meg å strikke mønster kanskje? Er det noen hemmelige triks der? Mener jeg prøvde å strikke sjakkmønskter på et skjerf engang, men da hang ikke fargene sammen ble mellomrom mellom svartfargen og hvitfargen "på tvers" - hva er greia der? strikke med to tråder eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raksha skrev:

Tror jeg konkluderer med at meg og oppskrifter er no-go :lol: Strikket lua for lang så da lager jeg bare en annen lue, spent på resultatet :lol: 

Men lære meg å strikke mønster kanskje? Er det noen hemmelige triks der? Mener jeg prøvde å strikke sjakkmønskter på et skjerf engang, men da hang ikke fargene sammen ble mellomrom mellom svartfargen og hvitfargen "på tvers" - hva er greia der? strikke med to tråder eller? 

Strikker med to tråder ja, og hekter den ene fargen inn i den andre bak hver 3-4-5 (alt etter hva du liker) på baksiden. 

Ikke noe spesielt triks til å strikke mønster, bare følge oppskriften egentlig. Sjelden jeg ikke fikser det litt til sånn jeg vil ha det selv uansett altså. Særlig fordi jeg strikker litt stramt så det er vanskelig å få samme strikkefasthet som det garnet skal ha... 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Turb skrev:

Strikker med to tråder ja, og hekter den ene fargen inn i den andre bak hver 3-4-5 (alt etter hva du liker) på baksiden. 

Ikke noe spesielt triks til å strikke mønster, bare følge oppskriften egentlig. Sjelden jeg ikke fikser det litt til sånn jeg vil ha det selv uansett altså. Særlig fordi jeg strikker litt stramt så det er vanskelig å få samme strikkefasthet som det garnet skal ha... 

Må teste når jeg er ferdig med lua :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lua er ferdig for lengesiden, konklusjon: Hun hater den :aww::lol:   Så da så...

Men nå har jeg endelig landet på "hvordan lære hekling" - lage happypotamus  - så da er spørsmålet, hvor er det billigst å kjøpe fyll? Og funker babysoft ol. garn til det? Prisen er litt avgjørende. Og bør kunne kjøpes på nille eller europris eller noe sånt, da får jeg det nemlig i morgen :aww: Tålmodighet har vi aldri hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider