Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til kritikk


Carro92
 Share

Recommended Posts

Mulig jeg leser deg feil, men lavstilt betyr en hund hvor avstanden mellom bakke og brystbein er mer enn halvparten av mankehøyden. Altså, blunt fortalt, at det er mer luft enn kropp i mankehøyden. En dachs er en typisk lavstilt rase, mens en sloughi er en typisk høystilt rase.

Åå, men det er helt sikkert jeg som misforstår. Lavstilt er ikke et ord jeg bruker så jeg aner virkelig ikke.

Ut i fra din forklaring så er hun antegeligvis i grenseland. Det er hverken dach eller saluki stil over henne likssom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da vi var i danmark skreiv dem på skrivemaskin

Det kan godt hende det er tongue - det ser jo mer ut som det, men ikke så ofte det skrives i kritikker. Men så så jeg heller ikke på hvilken rase du har, og på chow chow og eurasier kan det jo komment

Posted Images

Åå, men det er helt sikkert jeg som misforstår. Lavstilt er ikke et ord jeg bruker så jeg aner virkelig ikke.

Ut i fra din forklaring så er hun antegeligvis i grenseland. Det er hverken dach eller saluki stil over henne likssom :P

Jeg kan på ingen måte se for meg en "tung" og lavstilt kelpie fra Deepeyes (@JeanetteH). :lol: Kanskje dommeren syns det begynner å bli litt mange "ACD-kelpier" og derfor kommenterer det? Eller at @SFX sin tolkning er korrekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på ingen måte se for meg en "tung" og lavstilt kelpie fra Deepeyes (@JeanetteH). :lol: Kanskje dommeren syns det begynner å bli litt mange "ACD-kelpier" og derfor kommenterer det? Eller at @SFX sin tolkning er korrekt. :)

Mja, hun er ingen standard DeepEyes, hun nærmer seg 16 kg allerede! (Samme som hannhunden min var på samme alder) :P

Ikke godt å si hva dommeren har sett ettersom det ikke er AK i Storbritania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mja, hun er ingen standard DeepEyes, hun nærmer seg 16 kg allerede! (Samme som hannhunden min var på samme alder) :P 

Ikke godt å si hva dommeren har sett ettersom det ikke er AK i Storbritania. 

Men hun er ikke kraftig og "tønnete"? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, men det er helt sikkert jeg som misforstår. Lavstilt er ikke et ord jeg bruker så jeg aner virkelig ikke.

Ut i fra din forklaring så er hun antegeligvis i grenseland. Det er hverken dach eller saluki stil over henne likssom :P

Kelpien er en fifty/fifty-rase, altså verken eller, markavstanden skal være halvparten av mankehøyden. Veldig mange raser er det, for eksempel også berner.

For meg er det forskjell å være opp på beina, og å være godt opp på potene, men det er umulig å vite hva dommeren har ment uten å spørre denne. Det er mange standardbegrep, men det er også mange nyanseforskjeller.

Edit: Lavstilt/høystilt/markavstand har ingenting med substans å gjøre. En får ikke høyde av beinstamme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Well up on feet på kelpie betyr at hun står godt på bena og ikke står å "slenger" ett utrykk som brukes mye innen rasen i hjemlandet.

Forøvrig så er mine hunder, alle som målt ,50/50 og 9:10. Å gi ett lett inntrykk er ikke det samme som høystilt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well up on feet på kelpie betyr at hun står godt på bena og ikke står å "slenger" ett utrykk som brukes mye innen rasen i hjemlandet.

Forøvrig så er mine hunder, alle som målt ,50/50 og 9:10. Å gi ett lett inntrykk er ikke det samme som høystilt. :)

Takk for oppklaringen! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Trenger litt hjelp til Arthurs siste kritikk :)

"Vel utv junior hanne. Utm hode. Bra uttrykk, fine øyne, bra bitt. Utm hals. Bra brystkorg. Aning understell. Rør seg bra".

Noen som vet hva "aning understell" betyr? Vi har konkludert med at det betyr "noe understilt" fordi jeg sliter med å få ham til strekke seg, slik at han krøker seg en anelse når jeg stiller ham. Kan dette stemme? :)

Svensk dommer forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Trenger litt hjelp til Arthurs siste kritikk :)

"Vel utv junior hanne. Utm hode. Bra uttrykk, fine øyne, bra bitt. Utm hals. Bra brystkorg. Aning understell. Rør seg bra".

Noen som vet hva "aning understell" betyr? Vi har konkludert med at det betyr "noe understilt" fordi jeg sliter med å få ham til strekke seg, slik at han krøker seg en anelse når jeg stiller ham. Kan dette stemme? :)

Svensk dommer forresten :)

Velutviklet junior hanne, utmerket hode, bra uttrykk, fine øyne, bra bitt, utmerket hals, bra brystkorg, aning understilt, rør seg bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Tiltalende hannhund av utmerket type. Bra hode med godt kjønnspreg. Fin hals/reisning. Fin, fast kropp. Prima ??? (Øyne? Ører?) Velansatt og -båret hale. Harmonisk vinklet fram og bak. Flott beinstamme, fine poter. Bra pels. Fine, rasetypiske bevegelser.

***

Folk vet at det er lov til å spørre skriver/ringsekretær, om det er noe de ikke forstår? Det er trolig lettere for skriver å vite hva h*n skrev, enn for noen fremmede på internett...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Gikk fort i svingene på utstilling, så fikk bare kritikken og måtte haste videre for å stille neste hund i en annen ring.. så på kvelden oppdager jeg typisk nok atter jeg har fått en tysk kritikk... har prøvd translate for å hjelpe meg å tolke den, men er 2 ord jeg står fast på. Hadde vært supert om noen klarte den? :)

11748736_10155793935785582_612547509_n.j

2 år gammel. Hvit med krem "auz...?) vakkert hode. Brune øyne, elegant hals. Meget god overlinje/underlinje. Korrekt "sei...?"

er det jeg får ut av det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fort i svingene på utstilling, så fikk bare kritikken og måtte haste videre for å stille neste hund i en annen ring.. så på kvelden oppdager jeg typisk nok atter jeg har fått en tysk kritikk... har prøvd translate for å hjelpe meg å tolke den, men er 2 ord jeg står fast på. Hadde vært supert om noen klarte den? :)

11748736_10155793935785582_612547509_n.j

2 år gammel. Hvit med krem "auz...?) vakkert hode. Brune øyne, elegant hals. Meget god overlinje/underlinje. Korrekt "sei...?"

er det jeg får ut av det der :P

Jeg tenker det første ordet er et forsøk på avtegninger, og det andre er sidebevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det første ordet er et forsøk på avtegninger, og det andre er sidebevegelser.

ok, tusen takk! :) hadde vært enklere om de kunne ha skrevet på et språk man faktisk forsto, siden de faktisk dømmer bare på en liten utstilling i norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, tusen takk! :) hadde vært enklere om de kunne ha skrevet på et språk man faktisk forsto, siden de faktisk dømmer bare på en liten utstilling i norge :P

Hunder skal bedømmes på det språket som snakkes i arrangørlandet, eller et av de fire FCI-språkene - engelsk, tysk, fransk eller spansk. Det er ikke uvanlig at en får tyske kritikker - og det finnes jo mange utstillere som ikke forstår engelsk heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...