Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller


Mari
 Share

Recommended Posts

En bekjent ser etter selskapshund som får mye tur i skog og mark og som sjeldent trenger å være alene. De har ikke hatt egen hund før, men er vokst opp med hund.

Så, de trenger en enkel og ukomplisert hund, ikke nødvendigvis valp. Finner man det i en toller? Isåfall, hvor finner man en slik toller? De bor i Trondheim, men har forstått at de må være villige til å reise litt. :)

Det er jo mange toller-folk her inne, show me the light, people! :heart:

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig mye erfaring med rasen men ut i fra den erfaringen jeg har så virker det til å kunne være en fin rase for de. Jeg vet bare om 1 oppdretter som jeg kan si at har gode hunder men hun har nylig hatt kull og den siste valpen reiste for et par dager siden. Det blir en god stund til neste kull der også og det er vell på helt feil side av landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe krise med litt avstand. Det er sånn typisk ferskis at man tror man finner den perfekte oppdretter i nærheten, den bobla er allerede temmelig poppet. :P

Jeg må si at jeg har sett litt ymse på toller, men det er absolutt mulig at jeg har et skjevt bilde og at ting er annerledes nå enn da. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe krise med litt avstand. Det er sånn typisk ferskis at man tror man finner den perfekte oppdretter i nærheten, den bobla er allerede temmelig poppet. :P

Jeg må si at jeg har sett litt ymse på toller, men det er absolutt mulig at jeg har et skjevt bilde og at ting er annerledes nå enn da. :)

Nå er enn skikkert avhengig av å finne en god oppdretter men de jeg har vært borti har vær veldig greie hunder. Tviler ikke et sekund på at de er avhengig av å finne en oppdretter som har mye kunnskap og virkelig er seriøs. Sender deg navn på oppdretteren jeg vet om på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent ser etter selskapshund som får mye tur i skog og mark og som sjeldent trenger å være alene. De har ikke hatt egen hund før, men er vokst opp med hund.

Så, de trenger en enkel og ukomplisert hund, ikke nødvendigvis valp. Finner man det i en toller? Isåfall, hvor finner man en slik toller? De bor i Trondheim, men har forstått at de må være villige til å reise litt. :)

Det er jo mange toller-folk her inne, show me the light, people! :heart:

På forhånd takk. :)

Tenker de å trene noe med hunden? Eller er det "kun" tur/familiehund de er ute etter? Tollere minner meg i grunnen litt om belgere, de synes det er gøy å jobbe med utfordringer, selv om de ikke nødvendigvis må :)

Ellers vet eg om en oppdretter i Ulsteinvik/Ålesund, om det kan være interessant. Hun har kull nå, men tror alle valpene er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste hunder liker vel det. :)

Først og fremst er det ute etter en selskapshund og turkompis. De vil vel gå vanlig med kurs vil jeg tro, men hunden vil nok leve som de fleste hunder her i landet. Masse kos og hygge, inkludert som familiemedlem, men neppe mye hundenerderi.

Jeg var usikker på om toller er det beste valget nettopp på grunn av dette. Tenkte å forslå korthårscollie for å høre hva de synes om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre :/ Har passet en toller ganske mye da hun var valp, men hun var et prakteksemplar :) Det virker som greie hunder, men at de krever mye trening :)

Jeg har trodd det jeg også. Men så kom det en tollervalp inn i nabolaget som har vokst seg til å bli til en lydig og avbalansert toller i en helt vanlig familie. Når du også har opplevd det samme så kan det om ikke annet virke som det er mulig å finne. Så spørs det om de er unntakene eller om sjansen er god. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en tollervalp noen uker... herregud :lol: Casper var virkelig en engel som valp han, selv om han var en pain in the ass noen ganger han og.

Den valpen var høyt og lavt, aldri tid til kos, rampete som fy osv... men mulig det er slik de fleste valper er altså, og at jeg bare var heldig med Casper.

Denne hunden er jeg mye sammen med ellers, det er en av mine bestevenner som har henne. Hun er fortsatt veldig aktiv, har ikke tid til mye kos, og er veldig "high strung", altså bjeffer på folk som går forbi, skal få med seg alt, vaktsom på nye ting osv. Men en veldig artig hund, som det bor mye i. Moren hennes derimot er et helt annet kaliber, nesten på grensen til daff. Så de er på hver sin ende av skalaen, og det tenker jeg at man må være forberedt på å få. Datteren er en finfin familiehund altså, men får man en slik en bør man være forberedt på litt mer en turer i marka. Får man en slik som moren derimot holder turer i marka i lange baner (selv om hjernetrim jo ikke er å forakte uansett.).

For min del er ikke toller et naturlig valg for noen som "bare" skal ha en familiehund, jeg ville nok gått mer i retning av golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to Tollere i hus kort periode, begge omplassering pga de ble for mye for eier. De var noen arbeidsmaskiner uten like.

Om ikke de planlegger litt mer en gode turer og evt noe hobby spor, lydighet e.l. så anbefaler jeg ikke rasen.

Det er også mye ymse gemyttmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollere minner meg i grunnen litt om belgere, de synes det er gøy å jobbe med utfordringer, selv om de ikke nødvendigvis må :)

Og jeg syntes begge disse fortjener å bli brukt, har veldig godt av det, og kan bli skrullete om man ikke gjør det. :P

Om ikke de planlegger litt mer en gode turer og evt noe hobby spor, lydighet e.l. så anbefaler jeg ikke rasen.

Det er også mye ymse gemyttmessig.

Veldig enig.

Har en toller i nabolaget, f.eks, som krever sitt. Den er riktignok tvilsomt fra et spessielt bra oppdrett, og eier har sikkert gjort noen bumerter, men hun fortalte at hun måtte gi hunden minst en time mentaltrening hver dag, ellers ble den fryktelig masete og destruktiv.

Har også sett noen med dårlig avreagering, litt for mye resursforsvar, redsel for vind og som har taklet miljøet dårlig. Så f.eks en som gikk rundt en plastikksøplekasse som da ble fellt av båndet. Hunden svatt voldsomt og flyktet til enden av båndet, selv om kassa var lett og ikke bråkte spessielt mye. 2 timer senere gikk hunden fremdeles i store sirkler rundt kassen.

Nei jeg tror ikke alle er sånn, men de er ikke mini-golden heller.

Jeg er litt sånn; ikke kjøp Ferarri om du bare skal kjøre til matbutikken. :P Det blir fort mer pes enn kos.

Endret av Grim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en toller kan bli litt slitsom å ha i hus dersom de bare skal gå turer med den, eller bare gi den enkle godbit søk...

Zera blir ihvertfall det. I den form at hun kan pipemase litt. Og at man ikke kan bevege seg en cm før hun spretter opp og er klar for whatever.

Spiller ingen rolle om hun har fått en eller tre timer med fysisk aktivitet (over flere dager), hvis hun ikke får mentaltrening, så blir hun slitsom å ha i hus :P

Så hvis de bare skulle ha en kosehund som er med på tur, burde de kanskje velge noe annet. Hvertfall hvis de skal ha valp. Ser de på en voksen hund så er det jo lettere å se hvor mye den krever.

Zera er jo unghund og har maks energi. Jeg regner jo med at hun kommer til å roe seg litt om noen år :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de oppdretterne jeg ville kjøpt toller fra i dette landet, ville ingen av de solgt toller til det formålet som skisseres her. En rasetypisk toller er en hund med stor kapasitet, og den fortjener å brukes. Mine hadde i alle fall ikke vært spesielt hyggelige å ha i hus om de skulle vært rene familiehunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, nå ble jeg litt nervøs Mari, når jeg så du startet denne tråden! :P

Enkel og ukomplisert beskriver ingen av tollerene jeg kjenner. Jeg vurderte rasen som første hund, og er glad tilfeldighetene stoppet meg fra det (og uttaler meg dermed fordi jeg en periode møtte og leste en god del om rasen, selv om de heldigvis har forbedret seg noe siden da). Da ville jeg heller sett på golden eller labrador? Hvis det er retriever de vil ha da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formidlet tidligere i dag at de bør se på andre raser og foreslo også noen for dem. :) Dere bekrefter virkelig mistankene mine her. Jeg har sett mye ymse tollere, spesielt temperament, men trodde kanskje jeg hadde et for snevert utvalg. Nå tror jeg absolutt at dette er feil rase på alle områder. De har vel et utseende som taler mot dem sånn sett, pene hunder som apellerer til mange som kanskje ikke burde hatt dem.

Takk for innspill! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med min erfaring. Jeg har kjent 5 tollere, og de fleste er skikkelig energihunder. De av dem som blir brukt til lp/agility/rallylp/spor osv er desidert de "beste" hundene (les: rolige, omgjengelige). 2 av dem er "bare" familiehunder, og mest stresset/nervøse/energiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent ser etter selskapshund som får mye tur i skog og mark og som sjeldent trenger å være alene. De har ikke hatt egen hund før, men er vokst opp med hund.

Så, de trenger en enkel og ukomplisert hund, ikke nødvendigvis valp. Finner man det i en toller? Isåfall, hvor finner man en slik toller? De bor i Trondheim, men har forstått at de må være villige til å reise litt. :)

Det er jo mange toller-folk her inne, show me the light, people! :heart:

På forhånd takk. :)

Den nye selskapshunden, toller, :teehe:

Vanlig selskapshund:

smiley-dance012.gif

Tollerselskapshund:

smiley-dance018.gif

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til foreldrene mine og god venn av familien er toller. Hun lever et familieliv uten problem, kun turer og kos. Rolig og "enkel" på tur, hun er dessverre litt tvilsom i gemyttet i den forstand at hun ikke er glad i andre hunder og knurrer om de kommer for nære. Ellers så kan hun bjeffe på forbipasserende. Så det er nok mye forskjellig og en toller skal vel være en aktiv og livlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de fleste tollere levde vanlige, aktive familiehundliv med kun turer og kos jeg? De færreste folk (utenom vi på sonen da!) trener jo noe aktivt med hundene sine. Men så er det jo forskjell på lange og krevende skogsturer og tur rundt kvartalet liksom.. For meg blir tolleren beskrevet som en bc på speed i denne tråden. :blink:

Forøvrig har jeg kun kjent 1 toller sånn ordentlig godt, var en toller i familien. Herlig og kvikk hund, men desverre veldig (!) skuddredd og redd for høye lyder..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de fleste tollere levde vanlige, aktive familiehundliv med kun turer og kos jeg? De færreste folk (utenom vi på sonen da!) trener jo noe aktivt med hundene sine. Men så er det jo forskjell på lange og krevende skogsturer og tur rundt kvartalet liksom.. For meg blir tolleren beskrevet som en bc på speed i denne tråden. :blink:

Alle hunder, uavhengig av rase, er for krevende for folk flest her på sonen :)

mvh 2ne, som for øyeblikket ikke bruker høyoktan-terven sin til noe som helst annet enn turhund :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...