Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en rasetråd - hund nr to


lucy
 Share

Recommended Posts

Nå klør det skikkelig i kroppen etter å få seg en hund til.. Det er ikke realistisk akkurat nå mtp tid og økonomi, men jeg håper jo dagen der dyrehagen skal bli utvidet, ikke er så langt unna. Imens får jeg "drømme meg bort" og tenke på raser og hvordan en kommende hverdag med to hunder vil bli :)

Jeg har tidligere snevret meg inn til to raser; storpuddel og engelsk springer. Det som har vaert et aber for meg med disse to rasene er pelsstellet. Jeg har tenkt at "jaja, får du en hund med pelsstellkrav i hus, så må det jo bare gjøres", men når jeg tenker meg godt om, så vil jeg jo egentlig helst ikke ha noe pelsstell. Jeg synes det er dritkjedelig, og jeg gjør helt minimalt med pelsen til eurasieren nå (jeg børster den selvfølgelig nok til at den ikke floker seg eller lager problemer for han, men får dårlig samvittighet når jeg ser fluffy, velstelte eurasiere :P). Jeg har også en langhårskatt, og har sverget å aldri få meg en langhår igjen, selv om jeg synes de er helt nydelige.

Ang springeren er jeg også litt usikker på om den kan bli hakket for aktiv ift det jeg strengt tatt burde få meg. Jeg er også usikker på jaktinstinktet og hvordan det gir seg utslag. Jeg har ingen erfaring med jakthunder. Lurer også på om springere ofte er veldig sånn happyhappy-hunder, eller om de er mer bakpå. Vil jo gjerne ha en omgjengelig hund, men er ikke veldig fan av happyhappy-hunder, da foretrekker jeg hunder som er litt mer nedpå og som heller tenker seg litt om, om dere skjønner hva jeg mener.

Jeg har nettopp "oppdaget" field-spanielen, og lurer på om noen kan fortelle meg mer om den... Spesielt mtp jaktinstinkter og selvfølgelig aktivitetsnivå.

Storpuddel tror jeg fint kan passe meg, men så var det dette goddarn pelsstellet som jeg ikke tør eller vil ta ansvar for.. Samt at de er hakket større enn det jeg egentlig vil ha (skal ha hannhund, ellers hadde en storpuddeltispe vaert fin str).

Ellers synes jeg wheaten terrier virker innmari fin, men kan ingenting om de.. Trenger de mye mentalt.. Er det mye styr med pelsen..

Og så lurer jeg på om det er noen som kan foreslå noen andre raser... Gjerne noen "saere" annerledes-raser, som jeg kanskje ikke har vurdert i det hele tatt. Jeg er villig til å hente hund fra Sverige eller Danmark, og har god tid til å lete etter oppdretter :)

Det jeg er ute etter er en hund i str 20-25 kg sånn ca, jeg vil veldig gjerne ha en hund med litt pels, da jeg foretrekker det rent estetisk, samt hater stikkhårsrøyting... Det er jo mer arbeid å støvsuge etter en del kortiser enn å stelle en langhårspels ;) Men som sagt ikke mye pelsstell... (pose og sekk, ja takk!).

Jeg vil ikke ha flatnese, og jeg er ikke noe fan av sikkel. Jeg vil ikke ha typisk samkjønnaggresjonsraser, eller raser som er kjent for å ikke kunne vaere løse. Jeg har måttet jobbe en del med radius og innkalling på min, som nå er blitt veldig flink, og har ikke noe i mot å legge ned en del arbeid i å kunne ha hunden løs, men vil ikke ha en hund som typisk stikker med en gang den får ferten av noe.

Han jeg har nå har noen saerheter, og vi har hatt våre "diskusjoner" oppgjennom, og jeg har egentlig ingenting i mot hunder som er litt "saere". Gir de bare personlighet ;) Heller en hund som er litt saer, enn en som løper "tanketomt" rundt og bare er dritglad i alle hele tiden, om dere skjønner. Sånne hunder er kjempesøte, men jeg synes de blir slitsomme i lengden.

Det jeg kan tilby hunden er turer i både skog og mark og i bymiljø (fordelt mellom løping løs og turer i bånd), mye jobbing med å få på plass god hverdagslydighet og alt som kan vaere greit at hunden kan, litt LP, spor- og runderingstrening, søksøvelser på tur, inne og i hagen, og litt trening på partytriks ;) Har innerst inne en drøm om å konkurrere i LP og bruks, men skal ikke lyge på meg å ha store ambisjoner. Bruks blir det nok ikke så mye av, da det er lite prøver her på Vestlandet (har jeg inntrykk av), og jeg er ikke så giret på å konkurrere at jeg kommer til å bruke en haug med helger på å kjøre rundt til prøver. LP kunne jeg derimot virkelig tenkt meg å konkurrere litt i, men jeg har ingen store ambisjoner eller mål, så det trenger ikke vaere en "LP-hund".

Nye pelsen kommer til å dele livet med meg med to puser og altså en eurasiergutt, som nå er tre år. Han er blitt en veldig fin gutt nå som han er blitt voksen, og jeg tror han hadde trivdes veldig godt med en lillebror i hus :) (forhåpentligvis vil det jo komme en hunde- og friluftsglad menneskehann inn i bildet og, men sånne garantier har man jo aldri.. ;) )

Hoi, det ble langt... Takk til dere som har giddet å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hund i str 20-25 kg sånn, litt pels men ikke korthåret, lite pelsstell, lite jaktinstinkt, ikke flat neste, ikke en som sikler, ikke en som er lykkelig og veldig glad hele tiden, ikke raser som er kjent for samkjønnaggresjon. Det er det du er ute etter?

Jeg synes egentlig at springeren kunne vært grei og mitt inntrykk at de hundene jeg har sett av utstillingsvarianten ikke har det store jaktinstinktet men det variere nok veldig bra individ til individ og mye i fra oppdretter til oppdretter. Det helt store pelsstellet er det ikke med de heller. Skal du ha en hund med pels så må den børstes av og til og om du ønsker å ha hunden i utstillingsklipp hele tiden er jo opp til deg det. Finner du en god springer så han du en hund innen for størrelsen du ønsker, uten flat nese, som ikke sikkler noe særlig, lite jaktinstinkt, men det er ikke en reservert rase. De jeg har vært borti som har vært oppegående hunder som er stabilie mentalt er glad i folk de. Selv om hundene er super happy når det kommer folk og de hilser på så vil det altså ikke si at vi som har happy hunder har hunder som flyr på en sky uten å ha alle potene i bakken hele døgnet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg wheaten terrier virker innmari fin, men kan ingenting om de.. Trenger de mye mentalt.. Er det mye styr med pelsen..

Det jeg er ute etter er en hund i str 20-25 kg sånn ca, jeg vil veldig gjerne ha en hund med litt pels, da jeg foretrekker det rent estetisk, samt hater stikkhårsrøyting... Det er jo mer arbeid å støvsuge etter en del kortiser enn å stelle en langhårspels ;) Men som sagt ikke mye pelsstell... (pose og sekk, ja takk!).

Jeg vil ikke ha flatnese, og jeg er ikke noe fan av sikkel. Jeg vil ikke ha typisk samkjønnaggresjonsraser, eller raser som er kjent for å ikke kunne vaere løse. Jeg har måttet jobbe en del med radius og innkalling på min, som nå er blitt veldig flink, og har ikke noe i mot å legge ned en del arbeid i å kunne ha hunden løs, men vil ikke ha en hund som typisk stikker med en gang den får ferten av noe.

Han jeg har nå har noen saerheter, og vi har hatt våre "diskusjoner" oppgjennom, og jeg har egentlig ingenting i mot hunder som er litt "saere". Gir de bare personlighet ;) Heller en hund som er litt saer, enn en som løper "tanketomt" rundt og bare er dritglad i alle hele tiden, om dere skjønner. Sånne hunder er kjempesøte, men jeg synes de blir slitsomme i lengden.

Med wheaten er det mye pelsstyr, spesielt frem til 2-3år. Får du en med den amerikanske pelstypen børster du deg ihjel... Mine foreldre har en sånn, og de to første årene måtte de børste hver/annenhver dag for å unngå floker. Nå med voksenpels holder det med ukentlig børsting. Klippingen kan du sette bort til andre, men børstingen må en nesten passe på selv. Pluss at gemyttet er noe "spesielt" på de. Eg har i vert fall funnet ut at terrier ikke er for meg etter å ha hatt med den hunden å gjøre :P

Sett på langhårsbelger? Har jo selv hatt eurasier, og belgervalpen har vert mye enklere å ha med å gjøre enn eurasieren noen gang var. Vi har fortsatt våre diskusjoner (nei, det er fortsatt ikke lov å tygge på pus...), og valpen har sine merkelige ideer som må jobbes med :P Men han er sosial, trygg, miljøsterk og passe arbeidsvillig. Kanskje litt større enn du ønsker, men de ruver mindre enn en eurasier gjør. Og personlighet har de bøttelass av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at pelsstellet på puddelen ikke er så gærent, med mindre du skal ha den i full pels, det vil si Kontinental og lignende.

De fleste som ikke stiller ut pudlene sine klipper dem i en hverdagsklipp der de barberer kroppen med maskin og klipper med saks på hodet, nakken og beina.

Hverdagsklipp illustrert av Linda, sølv storpuddel, Sofie, svart storpuddel og Zelda, blå mellompuddel. Alle klippet av meg, det er ikke perfekt, men det trenger ikke være det når man har puddel til hverdagslige aktiviteter. Som du ser er det også ulik lengde på ørene, det er smak og behag, jeg liker best korte ører på mine to, men bestemor liker lange så da klipper jeg ikke de på Sofie. Den puddelen det var bilde av i kontinental, er Linda i sine yngre dager.

post-1402-0-51515900-1346842604.jpg

Jeg klipper hundene ca. hver 14.ende dag på snuten, men bader og klipper kroppen + labber ca. hver 6. uke.

Bare for å si det sånn, du må ikke klippe pudlene slik som jeg gjør, mange velger å skrelle ned hundene fordi de synes det er lettvint og greit, men de ser ofte litt flottere ut med litt på hodet og nakken. Men det å klippe puddel er rett og slett bare prøving og feiling, om man klipper hunden litt stygt en gang, så vokser heldigvis pelsen ut, så det gjør slettes ingenting. Jeg har klippet hundene i alle verdens fasonger, noen ganger så det riktig uheldig ut, men pelsen vokser ut og man kan prøve på nytt! :D

Når jeg leser på nettsider der det blir skrevet om pelsstell av puddel, så får jeg litt bakoversveis, for pelsstellet er faktisk ikke så mye som det virker som. Selv om jeg nå sparer pels på Zelda, så gjør jeg ikke annet enn å klippe labber og ansikt ved bading, og grer en sjelden gang for å ikke slite på pelsen.

PUDDEL ER DRØMMEHUNDEN og du må IKKE la deg skremme av pelsstellet! Oppdretter lærer deg å klippe valpen din, og hvis du bor på østlandet den dagen du får deg puddel, så hjelper jeg gladlig til med å klippe i amatørklipp! :D

Min største hundedrøm er en sølv hannpuddel i løveklipp (miljøskadet av puddelfolket). De er så staselige! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hund i str 20-25 kg sånn, litt pels men ikke korthåret, lite pelsstell, lite jaktinstinkt, ikke flat neste, ikke en som sikler, ikke en som er lykkelig og veldig glad hele tiden, ikke raser som er kjent for samkjønnaggresjon. Det er det du er ute etter?

*klipp*

Selv om hundene er super happy når det kommer folk og de hilser på så vil det altså ikke si at vi som har happy hunder har hunder som flyr på en sky uten å ha alle potene i bakken hele døgnet altså.

Ja, sånn ca det jeg er ute etter :) Kan evt strekke meg ned til 15 kg og opp til 30, men ikke noe saerlig mindre eller større enn det.

Haha, likte den siste setningen der :P Neida, jeg skjønner jo det, men har venner med sånne happyhappy-hunder, og prøver å vaere litt obs på at det ikke er det jeg helst vil ha. Liker hunder som er litt reserverte og tar seg tid til å tenke seg om.

Med wheaten er det mye pelsstyr, spesielt frem til 2-3år. Får du en med den amerikanske pelstypen børster du deg ihjel... Mine foreldre har en sånn, og de to første årene måtte de børste hver/annenhver dag for å unngå floker. Nå med voksenpels holder det med ukentlig børsting. Klippingen kan du sette bort til andre, men børstingen må en nesten passe på selv. Pluss at gemyttet er noe "spesielt" på de. Eg har i vert fall funnet ut at terrier ikke er for meg etter å ha hatt med den hunden å gjøre :P

Sett på langhårsbelger? Har jo selv hatt eurasier, og belgervalpen har vert mye enklere å ha med å gjøre enn eurasieren noen gang var. Vi har fortsatt våre diskusjoner (nei, det er fortsatt ikke lov å tygge på pus...), og valpen har sine merkelige ideer som må jobbes med :P Men han er sosial, trygg, miljøsterk og passe arbeidsvillig. Kanskje litt større enn du ønsker, men de ruver mindre enn en eurasier gjør. Og personlighet har de bøttelass av :)

Ja, mistenker at wheaten-pelsen blir for heavy for meg. Synd, for synes de er innmari fine. Har forsåvidt ikke egentlig noe i mot litt terrier-gemytt, så fremt det ikke er av det mest ekstreme.

Belger, tja... Ser for meg at en belger hadde trivdes bedre med mer mentalt enn det jeg kan love å tilby. Og så vet jeg ikke egentlig helt om det er en gjeter jeg er ute etter.. Hvor mye pelsstell krever en belger... Er det en sånn type pels at de er full av kvist og sånn om de har løpt løs i skogen..

Jeg må bare si at pelsstellet på puddelen ikke er så gærent, med mindre du skal ha den i full pels, det vil si Kontinental og lignende.

*klipp*

Jeg klipper hundene ca. hver 14.ende dag på snuten, men bader og klipper kroppen + labber ca. hver 6. uke.

Bare for å si det sånn, du må ikke klippe pudlene slik som jeg gjør, mange velger å skrelle ned hundene fordi de synes det er lettvint og greit, men de ser ofte litt flottere ut med litt på hodet og nakken. Men det å klippe puddel er rett og slett bare prøving og feiling, om man klipper hunden litt stygt en gang, så vokser heldigvis pelsen ut, så det gjør slettes ingenting. Jeg har klippet hundene i alle verdens fasonger, noen ganger så det riktig uheldig ut, men pelsen vokser ut og man kan prøve på nytt! :D

Når jeg leser på nettsider der det blir skrevet om pelsstell av puddel, så får jeg litt bakoversveis, for pelsstellet er faktisk ikke så mye som det virker som. Selv om jeg nå sparer pels på Zelda, så gjør jeg ikke annet enn å klippe labber og ansikt ved bading, og grer en sjelden gang for å ikke slite på pelsen.

PUDDEL ER DRØMMEHUNDEN og du må IKKE la deg skremme av pelsstellet! Oppdretter lærer deg å klippe valpen din, og hvis du bor på østlandet den dagen du får deg puddel, så hjelper jeg gladlig til med å klippe i amatørklipp! :D

Min største hundedrøm er en sølv hannpuddel i løveklipp (miljøskadet av puddelfolket). De er så staselige! :wub:

Ja, hvis det skulle blitt puddel, hadde det blitt nedskrelling. Ingen utstillilng på oss, altså. Er likevel litt usikker, hører så ymse ang pelsen. Og om jeg skal skrelle den ned, så må man vel ha dekk og dress og sånn på vinteren..

Sølvpudler er nuuudelige! Har møtt en staselig sølvhanne på tur et par ganger.

Hvor høye/tunge blir hannene i snitt, forresten.. De er egentlig litt større enn det jeg vil ha, vil egentlig ha noe mindre enn eurasieren, som er 30 kg pluss... Men de er jo høye og slanke, og ikke "små" og tette sånn som eurasieren.. Samt at de ikke har pels som gjør at de ser 10 kg større ut enn de er :P

Har forresten ikke spørsmålstegnknapp, der for blir det "..." i stedet for spm.tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mistenker at wheaten-pelsen blir for heavy for meg. Synd, for synes de er innmari fine. Har forsåvidt ikke egentlig noe i mot litt terrier-gemytt, så fremt det ikke er av det mest ekstreme.

Belger, tja... Ser for meg at en belger hadde trivdes bedre med mer mentalt enn det jeg kan love å tilby. Og så vet jeg ikke egentlig helt om det er en gjeter jeg er ute etter.. Hvor mye pelsstell krever en belger... Er det en sånn type pels at de er full av kvist og sånn om de har løpt løs i skogen..

Om du får en wheaten med irsk pels i stedet for amerikansk, så slipper du mye lettere unna pelsstellet. Men det er fortsatt en hund som drar med kvist og kvast inn etter tur, og som gjerne må ha en kjapp tur i dusjen etterpå.

Belgeren min er riktignok bare 7 mnd. Pr i dag trener vi LP en dag i uka, og generell hverdagslydighet ellers. Mest av alt går vi bare turer i skogen, der han går løst. Det holder for han eg har. Du finner nok de som er mer krevende, men så langt har dette vert en særdeles enkel hund å ha med å gjøre. Vi hadde ett par måneder i sommer der det bare ble tur, og det taklet han helt fint.

Pelsstellet er like enkelt som på en eurasier. Tøflene må klippes en gang i blant, og pelsen børstes innimellom. Noe mer i røyteperiodene. Det som måtte henge seg i pelsen ramler av når det tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes springeren høres fin ut til deg, jeg. Jeg er ikke videre glad i pelsstell selv, men børstet gjennom springeren en gang i blant, samt gikk over ører og labber når det trengtes. Noe utpreget jaktinnstinkt har ikke jeg opplevd i springerne (da selvsagt med unntak av de jaktavlede), de holder seg godt i nærheten på tur, hilser blidt på fremmede, men elsker dem ikke, slik f.eks en del retrievere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det skulle blitt puddel, hadde det blitt nedskrelling. Ingen utstillilng på oss, altså. Er likevel litt usikker, hører så ymse ang pelsen. Og om jeg skal skrelle den ned, så må man vel ha dekk og dress og sånn på vinteren..

Sølvpudler er nuuudelige! Har møtt en staselig sølvhanne på tur et par ganger.

Hvor høye/tunge blir hannene i snitt, forresten.. De er egentlig litt større enn det jeg vil ha, vil egentlig ha noe mindre enn eurasieren, som er 30 kg pluss... Men de er jo høye og slanke, og ikke "små" og tette sånn som eurasieren.. Samt at de ikke har pels som gjør at de ser 10 kg større ut enn de er :P

Har forresten ikke spørsmålstegnknapp, der for blir det "..." i stedet for spm.tegn.

Dekken/ullgenser må du ha uansett om hunden har pels eller ei når det er kaldt, for pudler har ikke underull. Min storpuddel hater det så hun slipper, men veslepuddelen hopper rett inn i ullgenseren sin. Ville gått for ullgenser, for det holder på varmen om puddelen skulle bli våt.

Min storpuddel, veier 16 kilo og hun er en liten tispe på 48 cm. De fleste hannpudlene ligger på 24 kilo +/- og skal ligge på alt fra 45 cm til 62 cm i følge rasestandarden.

Jeg må bare legge til at fordelen med storpuddel er at de kan være med på alt, men det er også lov å ta seg "fri" over lengre tid hvis man blir syk eller noen må passe puddelen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren min er riktignok bare 7 mnd. Pr i dag trener vi LP en dag i uka, og generell hverdagslydighet ellers. Mest av alt går vi bare turer i skogen, der han går løst. Det holder for han eg har. Du finner nok de som er mer krevende, men så langt har dette vert en særdeles enkel hund å ha med å gjøre. Vi hadde ett par måneder i sommer der det bare ble tur, og det taklet han helt fint.

Pelsstellet er like enkelt som på en eurasier. Tøflene må klippes en gang i blant, og pelsen børstes innimellom. Noe mer i røyteperiodene. Det som måtte henge seg i pelsen ramler av når det tørker.

Hmms, dette høres jo greit ut. Svart belger er herved på vurderingslisten :)

Jeg synes springeren høres fin ut til deg, jeg. Jeg er ikke videre glad i pelsstell selv, men børstet gjennom springeren en gang i blant, samt gikk over ører og labber når det trengtes. Noe utpreget jaktinnstinkt har ikke jeg opplevd i springerne (da selvsagt med unntak av de jaktavlede), de holder seg godt i nærheten på tur, hilser blidt på fremmede, men elsker dem ikke, slik f.eks en del retrievere gjør.

Takk, er dette inntrykket jeg har av springer og, men hørt noen klage på pelsstellet... Men er vel forskjell på om man vil at hunden skal se "nystriglet" og i utstillingsklipp ut hele tiden eller ikke.

Dekken/ullgenser må du ha uansett om hunden har pels eller ei når det er kaldt, for pudler har ikke underull. Min storpuddel hater det så hun slipper, men veslepuddelen hopper rett inn i ullgenseren sin. Ville gått for ullgenser, for det holder på varmen om puddelen skulle bli våt.

Min storpuddel, veier 16 kilo og hun er en liten tispe på 48 cm. De fleste hannpudlene ligger på 24 kilo +/- og skal ligge på alt fra 45 cm til 62 cm i følge rasestandarden.

Jeg må bare legge til at fordelen med storpuddel er at de kan være med på alt, men det er også lov å ta seg "fri" over lengre tid hvis man blir syk eller noen må passe puddelen :D

Str høres jo fin ut. Må fremdeles tenke litt på om jeg vil ha klippehund. Besøke noen oppdrettere kanskje :)

Hva med mellompuddel? :) perfekt størrelse!

Hvordan er lagottoen, forresten, kanskje den kunne passet?

Njei, mellompuddel synes jeg blir litt liten igjen... Har tittet litt på de forskjellige vannhundene og, men om jeg skal ha den typen pels/klipperase, så er det nok storpuddelen som er mest aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Ingidano; hva skal jeg se etter på groenendael.. Mtp mentalitet/gemytt. Vil jo helst ha en stødig og stabil hund. Bor i bymiljø, med alle lyder og inntrykk det fører med seg, samt selvfølgelig forskjellige typer folk og hunder. Har hørt litt varierende ang nervøsitet, er dette et problem eller bare et rykte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at jeg syns det var mer styr med pelsstellet på groenendaelen enn det er på mellompuddelen :P Neida, groenendaelen ble hverken badet eller fønet, men den tette pelsen og all den underulla - ideelt sett burde hun også blitt gjennombørsta en gang i uka, for å være i god pelskondisjon. Mellompuddelen blir børstet mens jeg ser på tv om kveldene. Det er kos, ikke jobb (vel, hun er ikke alltid enig i det, hun da).

- Til sammenligning så børstes terven bare når hun røyter eller får verver på låra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Ingidano; hva skal jeg se etter på groenendael.. Mtp mentalitet/gemytt. Vil jo helst ha en stødig og stabil hund. Bor i bymiljø, med alle lyder og inntrykk det fører med seg, samt selvfølgelig forskjellige typer folk og hunder. Har hørt litt varierende ang nervøsitet, er dette et problem eller bare et rykte..

Min groen er veldig stødig, trygg og miljøsterk. Bedre enn eurasieren noen gang var. Har også hørt om nervøse og ustabile hunder, men har til gode å treffe en enda. Bor selv midt i ett byggefelt med mye unger, og en vei der det kjører mye tungtransport daglig. Traff senest i går to brannbiler med sirener og lys, valpen brydde seg lite. Virker som om mentaliteten har bedret seg mye de siste årene, da mange eg treffer blir overrasket over hvor sosial og trygg han er. Spør etter det du ville ha spurt om med hvilken som helst valp :) Se gjerne etter mentaltestede foreldre, men det er dessverre ikke så vanlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at jeg syns det var mer styr med pelsstellet på groenendaelen enn det er på mellompuddelen :P Neida, groenendaelen ble hverken badet eller fønet, men den tette pelsen og all den underulla - ideelt sett burde hun også blitt gjennombørsta en gang i uka, for å være i god pelskondisjon. Mellompuddelen blir børstet mens jeg ser på tv om kveldene. Det er kos, ikke jobb (vel, hun er ikke alltid enig i det, hun da).

- Til sammenligning så børstes terven bare når hun røyter eller får verver på låra.

Aesj, ikke ødelegg da :P

Hvor lang tid tar det å gjennombørste en groen da... Et kvarter med børsting ukentlig er helt greit, men snakker vi minimum en halvtime i uken er vi over på det jeg synes er for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min groen er veldig stødig, trygg og miljøsterk. Bedre enn eurasieren noen gang var. Har også hørt om nervøse og ustabile hunder, men har til gode å treffe en enda. Bor selv midt i ett byggefelt med mye unger, og en vei der det kjører mye tungtransport daglig. Traff senest i går to brannbiler med sirener og lys, valpen brydde seg lite. Virker som om mentaliteten har bedret seg mye de siste årene, da mange eg treffer blir overrasket over hvor sosial og trygg han er. Spør etter det du ville ha spurt om med hvilken som helst valp :) Se gjerne etter mentaltestede foreldre, men det er dessverre ikke så vanlig enda.

Takk for svar! Kanskje jeg kan få møte groenen din en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aesj, ikke ødelegg da :P

Hvor lang tid tar det å gjennombørste en groen da... Et kvarter med børsting ukentlig er helt greit, men snakker vi minimum en halvtime i uken er vi over på det jeg synes er for mye..

Akkurat den groenendaelen burde fått en times gjennombørsting hver uke, men hun hadde veldig veldig mye pels *ler* Her er hun nedrøytet:

229723_1747163373939_1684459348_1206333_4466184_n.jpg

Som sagt, terven blir bare børstet når hun røyter eller får verver. Det vil si 5-10 minutter annenhver uke, eller noe. Det finnes groenendaeler som er sånn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, terven blir bare børstet når hun røyter eller får verver. Det vil si 5-10 minutter annenhver uke, eller noe. Det finnes groenendaeler som er sånn også :)

Kjedelig å gamble på 5-10 min annehver uke og ende opp med en time (eller halvtime) i uken :P Regner med man kan få en pekepinn av å se på foreldrene sin pels, men det er jo ikke det jeg vil fokusere mest på når jeg skal finne oppdretter og kull i en helt ny rase liksom.

Men fortell meg gjerne mer om grønnisen, jeg har lik null erfaring med belgere. Kun hilst på et par stk på tur eller kurs liksom. Skjønner jo at det blilr noe helt annet enn eurasierfjotten jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er med springer og helse.. Har hørt det er litt med ører og med hud/pels, men hvor utbredt er det.. Noe annet man bør se etter...

Og hvordan er helsen på storpuddel, har inntrykk av at den er ganske bra..

Noe helseproblemer som bør nevnes på groenendael..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessig er forresten kooiker helt perfekt. Fin størrelse, perfekt pelstype/mengde pelsstell, og så er de jo innmari søte. Men mistenker at de blir hakket for aktiv for meg kanskje.. Eller er de omtrent på nivå med springer.. Ser jo at det er en del her på forumet med Kooiker :) Noen som kan fortelle litt om de, er det mye jakt, og hvordan gir den seg utslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...