Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en rasetråd - hund nr to


lucy
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Utseendemessig er forresten kooiker helt perfekt. Fin størrelse, perfekt pelstype/mengde pelsstell, og så er de jo innmari søte. Men mistenker at de blir hakket for aktiv for meg kanskje.. Eller er de omtrent på nivå med springer.. Ser jo at det er en del her på forumet med Kooiker :) Noen som kan fortelle litt om de, er det mye jakt, og hvordan gir den seg utslag..

Jeg pleier ikke hause belgerns aktivitetskrav sånn voldsomt opp i skyene (som jeg ser blir gjort av en del), men om du mener kooiker er for aktive for deg, så bør du nok styre langt unna groenendael også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ikke spørsmålstegnknapp, der for blir det "..." i stedet for spm.tegn.

Tips til deg hvis du ikke har spørsmålstegnstast; hold nede Alt-tasten og tast raskt 63 (ALT + 63). Da popper det opp spørsmålstegn :D

Sånn: ?

PS! Jeg tror du må ha pc med tall-tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke hause belgerns aktivitetskrav sånn voldsomt opp i skyene (som jeg ser blir gjort av en del), men om du mener kooiker er for aktive for deg, så bør du nok styre langt unna groenendael også :)

Ja nei, jeg vet ikke... Vet lite om belgerne, og enda mindre om kooiker. Føler meg rimelig trygg på at jeg kunne gitt en springer eller en storpuddel det den trenger, men vet altså ikke så mye om belgerne og kooiker, og deres aktivitetsnivå. Også er jeg usikker på hvor mye jakt det er i kooiker, om det er noe som jeg som ikke har noe erfaring med jakthunder kan takle på en grei måte.

Tips til deg hvis du ikke har spørsmålstegnstast; hold nede Alt-tasten og tast raskt 63 (ALT + 63). Da popper det opp spørsmålstegn :D

Sånn: ?

PS! Jeg tror du må ha pc med tall-tastatur.

Takk, jeg vet. Problemet er at talltastaturet også er ødelagt ;) Har sølt på den siden av tastaturet, så talltastaturet, spm.tegn og backspace bl.a, virker ikke :hmm: *ønske seg ny pc til jul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å gamble på 5-10 min annehver uke og ende opp med en time (eller halvtime) i uken :P Regner med man kan få en pekepinn av å se på foreldrene sin pels, men det er jo ikke det jeg vil fokusere mest på når jeg skal finne oppdretter og kull i en helt ny rase liksom.

Men fortell meg gjerne mer om grønnisen, jeg har lik null erfaring med belgere. Kun hilst på et par stk på tur eller kurs liksom. Skjønner jo at det blilr noe helt annet enn eurasierfjotten jeg har nå.

Ja, altså.. Den tispa hadde veldig mye pels, mye mer enn vanlig er, så jeg tror vel ikke at selve pelsstellet bør avskrekke deg altfor mye :)

Groenendaelen er som nevnt stort sett en sunn rase. Jeg tror det er 5 % eller noe sånt av de som røntges som kommer ut med en diagnose på hofter og/eller albuer, så statistikken er god (ligger vel på en 45-50 % røntgede). Det er mer øyesykdommer på belgeren enn leddproblemer, om man skal tro statistikken der, men øyesykdommer er stort sett mindre alvorlig enn leddsykdommer (selv om jeg personlig skulle ønske at man tok like mye hensyn til øyne som ledd når man avlet). Det er noe epilepsi og immun-relaterte sykdommer, om de ikke nødvendigvis har allergi, så syns jeg det tidvis er mye demodex på groenendaelen når de er valper. Man kan få noe tull med thyroxin, men som sagt - det er stort sett en frisk rase.

Om du får en god groenedael, så har du en veldig bra hund. Dessverre syns jeg at det er mye daue groenendael, de har ikke like mye leke- og kamplyst som de andre variantene, og de kommer dårligst ut når det gjelder skuddredsel. Men som sagt - får du tak i en god groenendael, så syns jeg nesten de er bedre enn gode terver, med gode terver får du gjerne litt mye stress med på kjøpet.

Ser at du spør om storpuddel også, og jeg husker ikke om det var i denne tråden eller om det var en annen jeg har svart på dette tidligere, men jeg syns at puddelklubben har et noenlunde edruelig forhold til sykdommer på sin rase. Her har du en link til en pdf om kjente sykdommer hos puddel, der det står litt om sykdommer som Sebaceous Adenit, addison, epilepsi, øyesykdommer, HD, leg-perthes og kneleddsfeil. Jeg har også hørt om storpudler med emaljefeil på tennene, men hvor vanlige disse sykdommene er, har jeg dessverre ingen oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse fin info*

Takketakk :) Om jeg får en groenendael med "normal" pels, så høres dette bra ut.

Er dog litt usikker på det med mental aktivisering, da jeg som sagt nok ikke kommer til å trene saerlig aktivt mot konkurranser, og bruker en god del mer tid på tur enn på trening med han jeg har nå. Kan de vaere fornøyde som turhunder med litt attåt..

Skal sjekke ut mer ang rasen, og få hilst litt nøyere på noen eksemplarer for å finne ut av om dette er en type hund jeg kunne tenkt meg.

Hvordan er de forresten med andre hunder, er det noe saerlig samkjønnsaggresjon og hvordan leker de typisk med andre..

Takker og for fin info om puddelhelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget en ny rase jeg; kromfohrländer! Er også litt på utkikk etter en liten turkompis til mine foreldre, og kom over denne rasen. Etter det lille jeg har lest hittil virker de jo helt fantastiske! Hakket mindre enn det jeg har tenkt, men de virker jo til å inneha mye av de egenskapene jeg er ute etter, og de ser dritkule ut ;)

Ser at de brukes litt til LP og agility, finner ikke noe om bruks, men regner jo med at de ikke har noe i mot å gå litt spor og trene litt bruks om de får sjansen.. Noen som kan fortelle litt mer om denne rasen... Gjerne hva som evt kan vaere negativt, da jeg stort sett bare finner positive ting om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget en ny rase jeg; kromfohrländer! Er også litt på utkikk etter en liten turkompis til mine foreldre, og kom over denne rasen. Etter det lille jeg har lest hittil virker de jo helt fantastiske! Hakket mindre enn det jeg har tenkt, men de virker jo til å inneha mye av de egenskapene jeg er ute etter, og de ser dritkule ut ;)

Ser at de brukes litt til LP og agility, finner ikke noe om bruks, men regner jo med at de ikke har noe i mot å gå litt spor og trene litt bruks om de får sjansen.. Noen som kan fortelle litt mer om denne rasen... Gjerne hva som evt kan vaere negativt, da jeg stort sett bare finner positive ting om de.

Jeg kjenner ikke noe særlig til rasen, men du kan jo evnt ta kontakt med Beate som konkurerer med sin krommis i agility :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de forresten med andre hunder, er det noe saerlig samkjønnsaggresjon og hvordan leker de typisk med andre..

Takker og for fin info om puddelhelse :)

Glemte å svare på denne jeg, men belgere oppleves ofte som uhøflige av andre hunder, de er litt sånn in your face når de hilser, og de er kjappe. Det er ikke noe mer samkjønnsaggresjon på de enn på raser det er naturlig å sammenligne de med, tror jeg? Av mine 6 belgere så er det bare ei som har vært purkete, men hun var styrbar, og en som var hundeaggressiv, men han var det noe galt med mentalt, sånn alvorlig galt.

De leker gjerne løpe fort som f... og henge i manken på hverandre ute. Inne leker de stort sett tannfekte-leken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja nei, jeg vet ikke... Vet lite om belgerne, og enda mindre om kooiker. Føler meg rimelig trygg på at jeg kunne gitt en springer eller en storpuddel det den trenger, men vet altså ikke så mye om belgerne og kooiker, og deres aktivitetsnivå. Også er jeg usikker på hvor mye jakt det er i kooiker, om det er noe som jeg som ikke har noe erfaring med jakthunder kan takle på en grei måte.

Takk, jeg vet. Problemet er at talltastaturet også er ødelagt ;) Har sølt på den siden av tastaturet, så talltastaturet, spm.tegn og backspace bl.a, virker ikke :hmm: *ønske seg ny pc til jul*

Belgere er nok både mer aktive og "mer" hund enn både kooiker, puddel og springer. Det betyr ikke nødvendigvis at de trenger sånn ekstremt mye flere timer med tur eller spiser opp huset om de ikke får masse mental trening hver dag, men de gjør ganske mye ut av seg og ting går fort. Jeg tror det enten er en type hund du elsker og trives godt med, og da er de ikke vanskelige i det hele tatt, eller du syns de blir for kjappe, syns kjappheten er stressende, kommer på etterskudd, den tror den eier verden og tror du må aktivisere dem mer for at de skal bli rolige. Og det tror jeg ikke nødvendigvis handler om hvor flink man er med hund heller, bare hvordan person man er og hvordan type hund man trives med :) Hvis det gav noen mening :P Det var bare det at du mente kooikern ble for mye, men vurderte groenendael jeg syns var litt rart. Belgern er nok mer hund på veldig mange måter (groenendael er nok hakket roligere enn tervene generelt sett).

Ellers vil en groenendael trives fint med et aktivt turliv og litt lydighet og sportrening. Bikkjene bryr seg neppe om du trener mot konkurranse eller ikke. De trenger ikke mental trening hver dag heller, men de setter selvfølgelig veldig stor pris på det.

Kooikern er forresten ikke en jakthund i den forstand at den drar langt av gårde og jakter. Det blir mer på linje med tollern og de andre retrieverne og springerne. Ganske mange belgere har mye jakt i seg og kan fint finne på å løpe etter både dyr, joggere og sykkelister. Men på den andre siden er de lettlærte førervare hunder, så det går oftest greit å lære dem en god innkalling og lære dem at det ikke er lov.

Belgerne er ikke kjent for spesielt mye samkjønnsagresjon, men som 2ne skriver kan de fort bli oppfatta som uhøffelige hunder. De har en rak holdning og en busende væremåte som provoserer mange hunder, så ting går ofte galt selv om belgern ikke nødvendigvis mener det. Som blandt alle andre hunder finnes det hunder som ikke liker andre av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere er nok både mer aktive og "mer" hund enn både kooiker, puddel og springer. Det betyr ikke nødvendigvis at de trenger sånn ekstremt mye flere timer med tur eller spiser opp huset om de ikke får masse mental trening hver dag, men de gjør ganske mye ut av seg og ting går fort. Jeg tror det enten er en type hund du elsker og trives godt med, og da er de ikke vanskelige i det hele tatt, eller du syns de blir for kjappe, syns kjappheten er stressende, kommer på etterskudd, den tror den eier verden og tror du må aktivisere dem mer for at de skal bli rolige. Og det tror jeg ikke nødvendigvis handler om hvor flink man er med hund heller, bare hvordan person man er og hvordan type hund man trives med :) Hvis det gav noen mening :P

Det gir så absolutt mening :) Det stemmer med det inntrykket jeg har av belger, og det du sier bekrefter mistanken min om at de nok ikke er den type hund jeg er ute etter. Jeg er oppvokst med BC, og før jeg fikk eurasieren har jeg alltid tenkt at det er gjeter jeg helst vil ha, men etter tre år med eurasier, så tror jeg at jeg har skiftet litt smak :)

Ser ut til at jeg er tilbake til start med engelsk springer og storpuddel, samt at jeg definitivt skal sjekke ut mer om kromfohrländer.

Tar dog fremdeles i mot forslag til andre raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del jaktlyst i enkelte pudler også, altså. Mellompuddelen her hadde mer enn gjerne jaktet både joggere og syklister hun, om hun fikk sjansen, og fugler i flukt er noe av det mest forstyrrende vi kan utsette henne for. Fordelen med puddel på joggerjakt fremfor en groenendael på joggerjakt, er at det er ikke fullt så mange som syns pudler er skumle.

Om du fortsatt vurderer puddel, så er en av de mest irriterende puddelgreiene jeg veit om, at de vurderer om de gidder å høre. Jeg har hatt belger i 9 år nå, og selv om ikke alle der har vært like sikre på innkallinga (pga høy jaktlyst, btw), så har ikke de stått to meter unna og lurt på om de må høre - de kommer fordi jeg sier det, de vurderer ikke å gjøre noe annet. De har litt mer meninger om hvorvidt det er verdt det å høre eller ikke, disse puddelsakene, det koster litt mer å få de lydige enn med belgeren.

Når det er sagt, så er krøllebølla her veldig villig til å trene altså, hun liker å jobbe. Særlig når hun ikke har andre ting å gjøre som kanskje er mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del jaktlyst i enkelte pudler også, altså. Mellompuddelen her hadde mer enn gjerne jaktet både joggere og syklister hun, om hun fikk sjansen, og fugler i flukt er noe av det mest forstyrrende vi kan utsette henne for. Fordelen med puddel på joggerjakt fremfor en groenendael på joggerjakt, er at det er ikke fullt så mange som syns pudler er skumle.

Om du fortsatt vurderer puddel, så er en av de mest irriterende puddelgreiene jeg veit om, at de vurderer om de gidder å høre. Jeg har hatt belger i 9 år nå, og selv om ikke alle der har vært like sikre på innkallinga (pga høy jaktlyst, btw), så har ikke de stått to meter unna og lurt på om de må høre - de kommer fordi jeg sier det, de vurderer ikke å gjøre noe annet. De har litt mer meninger om hvorvidt det er verdt det å høre eller ikke, disse puddelsakene, det koster litt mer å få de lydige enn med belgeren.

Når det er sagt, så er krøllebølla her veldig villig til å trene altså, hun liker å jobbe. Særlig når hun ikke har andre ting å gjøre som kanskje er mer spennende.

Det med puddel og jakt er jeg klar over, og jeg vurderer jo og springer. Greien er om det er en type jakt som en uten jakthunderfaring kan takle fint, og om det er en sånn "la seg distrahere av fugler"-jakt, eller en "stikke avgårde uten å høre fordi her luktet det spennende"-jakt. Den første er grei, den andre er det ikke ;)

Det med å ikke høre etter helt med en gang er forsåvidt greit det; jeg er vant med eurasier jeg, ikke belger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med puddel og jakt er jeg klar over, og jeg vurderer jo og springer. Greien er om det er en type jakt som en uten jakthunderfaring kan takle fint, og om det er en sånn "la seg distrahere av fugler"-jakt, eller en "stikke avgårde uten å høre fordi her luktet det spennende"-jakt. Den første er grei, den andre er det ikke ;)

Det med å ikke høre etter helt med en gang er forsåvidt greit det; jeg er vant med eurasier jeg, ikke belger :D

Jeg tror du kan få nesten hele skalaen med pudler, for å være helt ærlig. De stikker ikke avgårde så langt da, men krøllebølla her kan finne på å sjekke ut et spor og være forholdsvis døv (nå er jeg vant til belger-hørsel da) til hun er fornøyd. Jeg tror ikke det er verre enn at det er trenbart, men hun som dresserer denne krøllebølla har ikke vært like streng på det som jeg ville vært.

Den puddelen jeg har sett med høyest viltinteresse, var forøvrig en toy. Hun vurderte om hun ikke burde jakte elgene som sto midt på et jorde, og da løp det både mellom- og storpuddel samt et par terver løse, uten å ense hverken elgkua eller kalven et par 100 meter unna *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få nesten hele skalaen med pudler, for å være helt ærlig. De stikker ikke avgårde så langt da, men krøllebølla her kan finne på å sjekke ut et spor og være forholdsvis døv (nå er jeg vant til belger-hørsel da) til hun er fornøyd. Jeg tror ikke det er verre enn at det er trenbart, men hun som dresserer denne krøllebølla har ikke vært like streng på det som jeg ville vært.

Den puddelen jeg har sett med høyest viltinteresse, var forøvrig en toy. Hun vurderte om hun ikke burde jakte elgene som sto midt på et jorde, og da løp det både mellom- og storpuddel samt et par terver løse, uten å ense hverken elgkua eller kalven et par 100 meter unna *flir*

Jeg får vel høre med evt oppdrettere når det naermer seg at jeg faktisk skal ha hund, om hvordan hundene deres er. Kommer til å ta meg god tid til å finne riktig oppdretter og riktig kull, og regner med jeg kommer til å ha en del lengre samtaler med en evt oppdretter :)

Vil ha hund fra noen som bruker de til mer enn bare å løpe venstresvinger, og som er nøye på mentalitet og helse.

Får vel legge inn litt reklame for puddelen da, denne filmen har jeg stjålet fra et puddelforum på facebook, jeg syns den er morsom, selv om den er 6 minutter lang *ler*

Jaaaa, Zanto har jeg sett før! Han er så fin <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårs collie dukket opp i hodet mitt. Kjøp deg blåser. Bad, føn og børst hunden under røyting og simsalabim det går MYE kjappere.

Ja, tanken slo meg så vidt, men de faller ikke helt i smak hos meg utseendemessig, og jeg har hørt litt diverse om mentalitet/gemytt..

Og så er i hvert fall de hannene jeg har truffet hakket større (om ikke i høyde, så i vekt) enn storpuddel (som jeg allerede egentlig synes er litt stor)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...