Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Vi fikk også masse fint. Mer til babyen enn til oss. Jeg synes det er litt snålt, hun er jo ikke født, men klager selvsagt ikke. Vi trenger IKKE kjøpe babyklær på noen mnd nå. Og vi har kanskje brukt 200 kr på klær til henne - sånn for gøy bare :P

Ellers har lille tuppeline fått navn. Eller, med et lite forbehold, TENK om hun ikke ligner i det hele tatt når hun kommer ut :lol: Valget falt på Tuva Marie. Marie er et navn som har gått i arv i årevis og bare "er der", blir ikke brukt. Så i dagligtale heter hun Tuva. :)

Så koselig!

Vår har også fått navn. :)

Blodprøvene får jeg ikke svar på før på mandag, men urinprøven var fin og jeg har ekstremt lavtblodtrykk, som jeg alltid har :P Det er ikke noe å gjøre enn å gi på med vitamintilskudd (som jeg fikk ) og smertestillende på de verste periodene. Hadde lavblodprosent også. Lite å gjøre desverre, annet enn å følge med fremover å vurdere igangsetting med engang jeg er i uke 37, men det vil jeg jo heller ikke. Så vi får se, Soph kom jo før så kan jo hende han her også kommer før av seg selv.

Klem til deg og håper det blir til å holde ut! :hug:

Jeg har jo ikke skrevet det her enda, men var jo et døgn på sykehuset før jul. Falle på magen er lurt...

Men CTG i flere timer var ganske koselig, også det å trykke på knappen hver gang jeg kjente liv og få spørsmål om hun virkelig pleier å være såå aktiv? Morsomt, gleder meg til å treffe den lille gærningen. :)

Men selv om jeg gjerne vil det nå med det samme, så merket jeg da hvor lite lyst jeg hadde på keisersnitt og for tidlig født barn.

Så nå er det bare litt opplæring av vikar, så er jeg sykemeldt til permisjonsstart. De siste ukene kommer til å bli lange!

Til jul fikk vi bilsete, kjørepose, hjemmestrikket teppe, vognpose og tøy - hurra! :D

(Øver på dukken! :P)

735052_10151378822441399_1307587657_n.jp

(Håper det stemmer at det er en jente ja :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Koselig med navnevalg :ahappy:

Nå er det straks ett år siden jeg var på ordinær ultralyd og fikk vite kjønnet selv. Hjelpes som tida flyr! Nå kryper hun i full fart over alt (til og med over dørstokker!), og er blid som ei sol dagen lang. På natta derimot har hun blitt mer urolig, men jeg tar det med stor ro merker jeg. Joda, jeg blir litt trøtt innimellom om dagen, men dette er jo bare peanuts i forhold til hvordan jeg trodde nettene kunne bli med en liten en. Hun er bare verdens beste :wub:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare: Slapp av og la humla suse på slutten av graviditeten. Ta ferie fra de store husrengjøringene, spesielt støvsuging. Ta vare på helsa enten det er bekken eller annet som gjør vondt. Beina høyt og en god stol.

Marie: Det barnet som var mest urolig som hybelboer hos meg var det mest rolige etter fødselen. Så om det er turbo nå så kan det bli en rolig og avslappet type likevel :baby::yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk elektronisk vameteppe og varmeflaske til bekkenet mitt til jul ! Gull verdt ! Jeg har vært så plaget i det siste at jeg har vært redd for at jeg plutselig ikke skulle få meg opp av senga , toalettskåla etc igjen :(

Nå har det blitt litt ekstra med bøying og bæring pga flytting så nå meg jeg varmes skikkelig opp før jeg legger meg skal jeg få noe søvn. Kan ikke svangerskapsplager holde seg i svangerskapet??

Ellers har A vært med noen timer på jobb denne uken , det er lenge siden han har vært med , men han husket alt. Tilmed hvilket garderobeskap som er mitt ( viktig at han får åpne opp og igjen ).

Han fikk en ny liten dille , nemlig å SPØRRE før han tok på noe , og det imponerte voldsomt.

"Mamma , kan jeg ta på ? "

på spørsmål om hvordan jeg fikk han så veloppdragen måtte jeg desverre svare som sant var : han er ikke så veloppdragen , han bare leker ...

Men det jeg ER stolt av er at han sa tusen takk for alle gavene han fikk i jula. Uten å bli bedt om det. Han fikk beskjed om hvem det var fra og gikk for å takke. Når det var fra folk som ikke var tilstede takket han meg i stedet :lol:

Det er viktig å si takk synes jeg , og det er viktig å spørre pent . Jeg serverer ikke barn som sier ' MER '! Han må spørre. pent om han kan få . Det har tydeligvis sklidd inn og satt seg :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og fordi en post ikke holder for å skryte av barnet mitt ( ja , jeg blir mer og mer patetisk forelsket , spesielt siden 2-årstrassen plutselig roet seg ) , må jeg vise hva man fint klarer når man er 2 år bare man får lov ! Lage eggerøre! ( med litt skall , men det får gå ) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

post-321-13567624927284_thumb.jpg

post-321-1356762513201_thumb.jpg

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister meg inn her jeg og, selv om det er aaaalt fortidlig å si noe egentlig. Men jeg så en liten spire på UL i går. :wub: Bare 6 +3 da, så vi har en laaang vei å gå enda, får bare krysse fingre for at den klamrer seg fast.

Mamma og svigers vet, og regner med hele bygda skjønte greia da de fikk vite at jeg skulle til elverum med "mageinfeksjon" *fnis* Er nemlig ikke gu. avdeling på tynset. Så her ligger jeg da, og regner med jeg ikke får dra hjem i dag, selv om jeg gjerne vil - aldri bra å kaste opp rett etter man har fått kvalmestillende.

Skremmer meg litt at vi har tre timer til nærmeste gu.avdeling. :o Tre timer er langt det.... Sjelden jeg savner oslo, men akkurat nå gjør jeg faktisk det. Mye tryggere å ha ting rundt seg hele tiden.

• Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister meg inn her jeg og, selv om det er aaaalt fortidlig å si noe egentlig. Men jeg så en liten spire på UL i går. :wub: Bare 6 +3 da, så vi har en laaang vei å gå enda, får bare krysse fingre for at den klamrer seg fast. Mamma og svigers vet, og regner med hele bygda skjønte greia da de fikk vite at jeg skulle til elverum med "mageinfeksjon" *fnis* Er nemlig ikke gu. avdeling på tynset. Så her ligger jeg da, og regner med jeg ikke får dra hjem i dag, selv om jeg gjerne vil - aldri bra å kaste opp rett etter man har fått kvalmestillende. Skremmer meg litt at vi har tre timer til nærmeste gu.avdeling. :o Tre timer er langt det.... Sjelden jeg savner oslo, men akkurat nå gjør jeg faktisk det. Mye tryggere å ha ting rundt seg hele tiden.
Grattis!!! Jeg har lest (og hørt ) at svangerskapskvalme er et veldig godt tegn ! Det minsker sannsynligheten for SA betraktelig visstnok! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!!! Jeg har lest (og hørt ) at svangerskapskvalme er et veldig godt tegn ! Det minsker sannsynligheten for SA betraktelig visstnok! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ååh håper du har rett... Vet ikke om jeg takler å være så dårlig for "ikkeno" om jeg mister det... Og takk for gratulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister meg inn her jeg og, selv om det er aaaalt fortidlig å si noe egentlig. Men jeg så en liten spire på UL i går. :wub: Bare 6 +3 da, så vi har en laaang vei å gå enda, får bare krysse fingre for at den klamrer seg fast.

Mamma og svigers vet, og regner med hele bygda skjønte greia da de fikk vite at jeg skulle til elverum med "mageinfeksjon" *fnis* Er nemlig ikke gu. avdeling på tynset. Så her ligger jeg da, og regner med jeg ikke får dra hjem i dag, selv om jeg gjerne vil - aldri bra å kaste opp rett etter man har fått kvalmestillende.

Skremmer meg litt at vi har tre timer til nærmeste gu.avdeling. :o Tre timer er langt det.... Sjelden jeg savner oslo, men akkurat nå gjør jeg faktisk det. Mye tryggere å ha ting rundt seg hele tiden.

Gratulerer, så koselig :wub: Håper at den sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gratulere så masse til dere begge :D

Og ja, avstand er skummelt.. Men de er flinke til å sende videre til trondheim osv også hvis det skulle være noe. Så du blir tatt vare på ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie: Det barnet som var mest urolig som hybelboer hos meg var det mest rolige etter fødselen. Så om det er turbo nå så kan det bli en rolig og avslappet type likevel :baby::yes:

Det blir spennende å se! :) Hun er like velkommen uansett!

Wee, gratulerer! :D

Krysser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Rak :D

Gratulerer, så koselig :wub: Håper at den sitter :)

Takk :D

Åh gratulere så masse til dere begge :D

Og ja, avstand er skummelt.. Men de er flinke til å sende videre til trondheim osv også hvis det skulle være noe. Så du blir tatt vare på ;)

Sent from my GT-I9100

Takk :) Og ja, håper det går greit. De er veldig hyggelige her hvertfall - selv om jeg ikke helt vet om jeg vil prøve meg på kylling og ris til middag *fnis*

Grattis offentlig Rak, vi har troen på dette :D

Takk :)

Det blir spennende å se! :) Hun er like velkommen uansett!

Wee, gratulerer! :D

Krysser!

Takk :)

Grattis til Raksha! :D

Og jeg håper da den sitter selv om man ikke er noe særlig kvalm også...

Takk, og klart den gjør! Vet om haugevis som ikke er noe særlig kvalme. Så puste og slappe av. :hug: Og skulle du mangle kvalme så kan du få i bøtter og spann fra meg.

Æsj, jeg vil hjem. Men veldig greit med den slangen i armen som gir væske. Legen kom og var litt morsk og sa jeg måtte drikke, og drikke, og drikke og drikke for jeg får ikke dra hjem før det er mintre ketoner (?) i urinen - lå på fem i dag og, samme som i går. Blæh!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du drikke og spise du da Rak? På ullevål må man faste i 3 dager og da får man kun væske intravenøst og får alle medisiner intravenøst. Hensikten er at magen skal få ro. Dersom de fortsatt kaster opp på 4.dagen må man starte på nytt med tre nye dager med faste og så vurderes det å starte opp med intravenøs næring.

Fortsatt masse god bedring! Du blir nok noen dager til så lenge du har så høyt utslag på ketoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du drikke og spise du da Rak? På ullevål må man faste i 3 dager og da får man kun væske intravenøst og får alle medisiner intravenøst. Hensikten er at magen skal få ro. Dersom de fortsatt kaster opp på 4.dagen må man starte på nytt med tre nye dager med faste og så vurderes det å starte opp med intravenøs næring.

Fortsatt masse god bedring! Du blir nok noen dager til så lenge du har så høyt utslag på ketoner.

Åh ja, jeg får både spise og drikke det jeg vil. Tror ikke de tør faste meg lengre siden jeg ikke har gått opp i væske siden jeg kom, til tross for to liter i går og i natt. Men tror ikke de har faste som rutiner her. Men det hadde kanskje ikke vært så dumt egentlig.

Jeg skal gå og true i meg kylling og se om jeg finner noe annet enn vann å drikke, jeg vil hjem! :lol: Har ikke kastet opp siden litt over 8, så er håp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg håper da den sitter selv om man ikke er noe særlig kvalm også...

Jeg var ikke kvalm i det hele tatt med førstemann, og litt kvalm i 3 dager med andremann, og de er hhv 18 og 15 år gamle nå, så joda, de sitter selv om man ikke er kvalm :)

Gratulerer Rak, og god bedring! Krysser fingrene for at du kan dra hjem snart, selv om du nok har godt av å bli passet på på sykehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke kvalm i det hele tatt med førstemann, og litt kvalm i 3 dager med andremann, og de er hhv 18 og 15 år gamle nå, så joda, de sitter selv om man ikke er kvalm :)

Mamma var kun bittelitt morgenkvalm med både meg og bror, så hun skjønner ikke hvorfor jeg er så dårlig. Ikke jeg heller for den del. Urettferdig! *fnis*

Gratulerer Rak, og god bedring! Krysser fingrene for at du kan dra hjem snart, selv om du nok har godt av å bli passet på på sykehuset :)

Takk :) Jeg slippe nok ikke ut før alt er bra nei, uansett hvor mye jeg vil, og jeg orker virkelig ikke krangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og klart den gjør! Vet om haugevis som ikke er noe særlig kvalme. Så puste og slappe av. :hug: Og skulle du mangle kvalme så kan du få i bøtter og spann fra meg.

Æsj, jeg vil hjem. Men veldig greit med den slangen i armen som gir væske. Legen kom og var litt morsk og sa jeg måtte drikke, og drikke, og drikke og drikke for jeg får ikke dra hjem før det er mintre ketoner (?) i urinen - lå på fem i dag og, samme som i går. Blæh!

Hehe, føler jeg uttrykker meg litt feil :lol: Jeg har på ingen måte lyst til å bli kvalm :P Men blir bare litt bekymra når jeg ikke merker så mye til at jeg er gravid, liksom. Har tatt flere tester i ettertid bare for å dobbeltsjekke :aww: Meeeen, jeg ER jo helt gruelig sliten og slapp, og i går satte svimmelheten inn for fullt, så babyen er der ennå.... :aww:

Og jeg skjønner godt at du vil hjem :hug: Men høres ut som det er greit at du er der litt til ;)

Takk, så bra! Men det er flere som har sagt at jo verre jeg har det, jo bedre har babyen det, så tenker jo litt på det :aww:

Mamma var kun bittelitt morgenkvalm med både meg og bror, så hun skjønner ikke hvorfor jeg er så dårlig. Ikke jeg heller for den del. Urettferdig! *fnis*

Haha, samme sier søstra mi. Hun er den eneste i familien som har blitt SÅ syk under graviditet. Jeg synes det er så rart at det kan være SÅ store forskjeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, så bra! Men det er flere som har sagt at jo verre jeg har det, jo bedre har babyen det, så tenker jo litt på det :aww:

Det må jo være noe folk bare sier for å trøste seg sjøl når mor er skikkelig dårlig, tenker jeg. Det er ikke sånn på andre pattedyr, så jeg ser ikke noen grunn til at det skal være sånn med folk. Ikke tenk så mye på det du, babyen din er frisk og fin til det motsatte er bevist - og at mor er i god form, er ikke et bevis! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, føler jeg uttrykker meg litt feil :lol: Jeg har på ingen måte lyst til å bli kvalm :P Men blir bare litt bekymra når jeg ikke merker så mye til at jeg er gravid, liksom. Har tatt flere tester i ettertid bare for å dobbeltsjekke :aww: Meeeen, jeg ER jo helt gruelig sliten og slapp, og i går satte svimmelheten inn for fullt, så babyen er der ennå.... :aww:

Og jeg skjønner godt at du vil hjem :hug: Men høres ut som det er greit at du er der litt til ;)

Haha, samme sier søstra mi. Hun er den eneste i familien som har blitt SÅ syk under graviditet. Jeg synes det er så rart at det kan være SÅ store forskjeller!

Bebis har det aller aller best av at mamma har det bra. Så det så. Og du er jo både kvalm og sliten, selv om du ikke har bøtta som bestevenn så tror jeg egentlig ikke du mangler symptomer altså - det blir bare så stor forskjell på sånne som blir så fryktelig dårlige, og når du har en søster som blir det så blir det jo veldig nært da. Hjelper vel ikke å høre på sytinga mi heller. :aww:

Fått i meg mat.. Men angrer litt, burde holdt meg til kjeks eller no. Men ååååååå så godt det smakte med mat, har ikke spist ordentlig mat siden en bitteliten bit ribbe på 1. juledag.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hjelper, Wednesday, så var aldri jeg noe særlig kvalm, bare skikkelig, skikkelig trøtt. Gikk skikkelig i dvale jeg de første ukene :D

Det hjelper veldig :D Jeg er også i dvale, så jeg synes veldig synd på hundene mine :yawn: Satser på at de overlever!

Var skikkelig kvalm i går kveld da. Men kastet ikke opp da heller. Men svimmel da gitt! Måtte krype rundt langs gulvet, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...