Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Det der er så grusomt :( Der var ei her som mistet ungen sin fordi en katt hadde lagt seg oppi vognen når babyen sov ute.

Så forferdelig, det må være helt grusomt å oppleve! Men jeg forsto ikke helt hva som gikk galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg har ikke barn og vet ikke hva som finnes av utstyr, men går det ikke an å få tak i sånne gjennomsiktige plastgreier man kan feste over vogna/barnet sånn at f. eks ikke regn kommer inn, går det an å feste på en sånn så man ikke trenger å bekymre seg for katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn og vet ikke hva som finnes av utstyr, men går det ikke an å få tak i sånne gjennomsiktige plastgreier man kan feste over vogna/barnet sånn at f. eks ikke regn kommer inn, går det an å feste på en sånn så man ikke trenger å bekymre seg for katter?

Her om dagen så jeg faktisk et "kattenett" til vogn i butikken, samme som myggnettet men sikkert mer solid... Sånn regntrekk over hele blir nok for tett... Skal jo kunne puste inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo uansett ikke la babyen stå ute uten jevnlig tilsyn. Et myggnett gir en viss beskyttelse, men er ikke til å stole på. Katter søker varme, og de har en fabelaktig evne til å finne varme. Derfor kan de finne på å legge seg oppå babyansiktet. Mine barn sov mye utendørs, men jeg hadde vognen vendt mot et vindu eller verandadør så jeg kunne følge med.

En katt vi hadde kom og satte seg ved siden av barnet i sportsvognen, den satte seg på "enden" slik at den ble sittende akkurat likt ungen. Veldig snål katt, de satt der som tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel aldri la dem være uten jevnlig tilsyn, men å bli kvalt tar jo ikke lang tid for en baby som ikke har krefter til å kjempe imot og får noe direkte lagt over nese og munn. En middels lang dotur er vel alt som skal til i verste tilfelle.

Usj, for et grusomt emne, men det er vel viktig å være bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg livredd for! Her vi bor kryr det av katter, og jeg må si jeg stoler mer på hunder enn katter... Syns de er litt sånn lumske (men det er nok fordi jeg ikke forstår dem. Hunder derimot kan jeg lese ganske greit... ;), også er de liksom bare plutselig der... Bruker alltid insektsnett over vognen når den står ute alene (det er ikke så ofte), men en skikkelig smart katt kunne sikkert greid å bryte seg inn...

Jeg forsår meg heller ikke på katter :aww:

Det gjør jeg garantert, må jo vise frem til slekta! Det hørtes koselig ut!

Også parkerer vi vognene og tar en liten LP økt og. :aww:

Det høres ut som en fin plan :ahappy:

Så forferdelig, det må være helt grusomt å oppleve! Men jeg forsto ikke helt hva som gikk galt?

Nå ser jeg at soelvd har svart:

De legger seg på ansiktet til barnet så barnet ikke får puste, etter hva jeg har skjønt i alle fall.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor hadde en følelse av at det ble jente. Så på ren trass følte jeg at det ble gutt. Jeg følte det altså, men det var nok mest for å tro noe annet enn svigermor. Hun hadde rett;) Trass funker ikke som magefølelse altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen følte ganske tidlig at vi fikk jente, men på UL sa de at det er en gutt, så det har ikke stemt her ihvertfall :P

For øvrig suger det å ha influensa mens man er gravid. Jeg driver og sjekker feber hele tiden, og er redd for at det skal påvirke babyen, til tross for at det står alle steder at det går helt fint hvis det er utenfor første trimester. Ringte legevakten da feberen nådde 39.5, og de sa at det gikk bra, men at jeg kunne komme hvis jeg ville, siden jeg var gravid og bekymra. Har venta og sett litt an siden da. Alt blir liksom så mye mer big deal, plutselig, etter jeg ble gravid :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere hatt følelsen av hvilket kjønn babyen i magen har? Har det stemt? Når i svangerskapet fikk dere følelsen av hva det var?

Jeg har hatt følelsen av jente hele tiden. Finner forhåpentligvis ut av det på mandag når vi skal på en ny ultralyd. På den forrige trodde jordmor jente, men var ganske usikker.

God bedring Garmen! Kjenner meg igjen i det. Hvis jeg feks blir litt stresset i hverdagen så tenker jeg; pust nå og ro deg ned, så det ikke skader babyen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere hatt følelsen av hvilket kjønn babyen i magen har? Har det stemt? Når i svangerskapet fikk dere følelsen av hva det var?

Jeg var fullstendig overbevist om at det er en gutt i magen min. Vel, det er en jente. ;) Føles skikkelig rart, jeg har jo vært så overbevist.

De siste dagene har jeg hatt endel vondt i hodet (blodtrykk, urinprøver o.l. fin, hadde +1 på eggehvite men det har jeg hatt hele tiden). Det jeg har reagert mest på er at når jeg våkner må jeg knapt på do. Må jo på do, men tidligere har jeg våknet skikkelig tissetrengt i sju-åttetiden. Så i går og i dag har jeg prøvd å drikke et halvt tonn vann. Det hjelper lite og jeg må like lite på do. I natt sov jeg elleve timer og drøyde en time før jeg stod opp og gikk på do. Jeg er ikke spesielt tørst eller noe sånt. Noen som har erfart noe lignende? Jeg er litt sliten, vondt i hodet, etc og skulle jo egentlig tro jeg er dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fullstendig overbevist om at det er en gutt i magen min. Vel, det er en jente. ;) Føles skikkelig rart, jeg har jo vært så overbevist.

De siste dagene har jeg hatt endel vondt i hodet (blodtrykk, urinprøver o.l. fin, hadde +1 på eggehvite men det har jeg hatt hele tiden). Det jeg har reagert mest på er at når jeg våkner må jeg knapt på do. Må jo på do, men tidligere har jeg våknet skikkelig tissetrengt i sju-åttetiden. Så i går og i dag har jeg prøvd å drikke et halvt tonn vann. Det hjelper lite og jeg må like lite på do. I natt sov jeg elleve timer og drøyde en time før jeg stod opp og gikk på do. Jeg er ikke spesielt tørst eller noe sånt. Noen som har erfart noe lignende? Jeg er litt sliten, vondt i hodet, etc og skulle jo egentlig tro jeg er dehydrert.

Jeg tror jeg ville sørget for å få sjekket blodtrykk, blodprøver og urin litt oftere hvis du føler det sånn. Jeg hadde det sånn, men bare i perioder med det du sier at det ikke kommer så mye når du går på do. Det viste seg å være svangerskapsforgiftning. Ikke for å uroe deg, men det ER viktig å ta kroppens signaler alvorlig når du er gravid. Og det kan bare være at du begynner å bli sliten av svangerskapet også, men da har du ivertfall sjekket. Er du hoven i beina? Vondt i hodet som varer lenge og som er vanskelig å få bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sørget for å få sjekket blodtrykk, blodprøver og urin litt oftere hvis du føler det sånn. Jeg hadde det sånn, men bare i perioder med det du sier at det ikke kommer så mye når du går på do. Det viste seg å være svangerskapsforgiftning. Ikke for å uroe deg, men det ER viktig å ta kroppens signaler alvorlig når du er gravid. Og det kan bare være at du begynner å bli sliten av svangerskapet også, men da har du ivertfall sjekket. Er du hoven i beina? Vondt i hodet som varer lenge og som er vanskelig å få bort?

Hadde hodepine for noen uker siden, da var jeg til jordmor for å sjekke blodtrykk og sånn rett før jeg reiste, det var fint. Ga seg etter et par dager, men som du sier, vanskelig å få bort. Men jordmoren min sier at jeg trenger ikke bry meg så mye med mindre det sitter i pannen. Dette sitter i bakhodet. og nakken føles stiv og øm, mer enn vanlig.

Jeg har følt helt frem til for et par dager siden at nå er det skikkelig lett å være gravid. Ingen store plager og formen har vært på topp. Ingen hovne bein som jeg ser, jordmor så heller ikke noe vann i kroppen når hun kikket på mandag. Siden jeg var innom en ekstra gang pga hodepine har jeg vært der ca hver 14. dag. Det er kanskje lite?

Men det er det med at det kommer lite når jeg er på do og også at det har en veldig mørk farge jeg har stusset på. Jeg går egentlig ikke rundt og tenker på sånt, men har tilfeldigvis stussa på det gjentatte ganger, om du skjønner.

Jeg er veldig obs på svangerskapsforgiftning. Har vært på en sukkerbelastningstest og skal på en til i november.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Siden jeg var innom en ekstra gang pga hodepine har jeg vært der ca hver 14. dag. Det er kanskje lite?

Men det er det med at det kommer lite når jeg er på do og også at det har en veldig mørk farge jeg har stusset på. Jeg går egentlig ikke rundt og tenker på sånt, men har tilfeldigvis stussa på det gjentatte ganger, om du skjønner.

Jeg er veldig obs på svangerskapsforgiftning. Har vært på en sukkerbelastningstest og skal på en til i november.

Takk for svar!

Ja sånn "høytblodtrykkhodepine" sitter i panna. Du kjenner (eller jeg gjorde ivertfall) at det er en annen hodepine enn vanlig. Husk at kroppen bruker mye mer væske til forskjellige ting nå, så du må nok regne med å drikke ganske mye mer. Men hvis du gjør det er det jo litt mystisk... Ville ivertfall tatt det opp neste gang. Annenhver uke er jo mer enn jeg hadde, og jeg hadde litt sånn ekstraproblematikk, så det må vel være nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn "høytblodtrykkhodepine" sitter i panna. Du kjenner (eller jeg gjorde ivertfall) at det er en annen hodepine enn vanlig. Husk at kroppen bruker mye mer væske til forskjellige ting nå, så du må nok regne med å drikke ganske mye mer. Men hvis du gjør det er det jo litt mystisk... Ville ivertfall tatt det opp neste gang. Annenhver uke er jo mer enn jeg hadde, og jeg hadde litt sånn ekstraproblematikk, så det må vel være nok...

Da får jeg være litt obs. Denne gangen er det 4 uker til neste gang. Men da skal jeg til legen, så da får jeg litt ny input, kanskje.

Og atte, kanskje du bare kan være min personlige gravid- og baby-veileder? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg være litt obs. Denne gangen er det 4 uker til neste gang. Men da skal jeg til legen, så da får jeg litt ny input, kanskje.

Og atte, kanskje du bare kan være min personlige gravid- og baby-veileder? :whistle:

Jeg kan jo bare "worst case scenario". Jeg kan være hu som forteller deg at du må se å komme deg til jordmor når det er noe som er mystisk;) Kan guide deg fram til uke 32 men alt etter der er et stort mysterium for meg;) men det er bare å spørre. Kanskje man har opplevd noe av det samme:)

Også kan jeg fortelle deg at etterpå kan det bli veldig så koselig; nå ligger jeg her med en veldig våken jente som sier ØIII, BLAAAU, VLAAA og I! og er voldsomt våken nå på formiddagen. Det er da hun har mest hun skulle ha sagt. Og sparker meg hardt i magen hver gang hun roper noe. Og ser litt på hendene sine med en alvorlig mine, før hun konsentrert stapper dem i munnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare "worst case scenario". Jeg kan være hu som forteller deg at du må se å komme deg til jordmor når det er noe som er mystisk;) Kan guide deg fram til uke 32 men alt etter der er et stort mysterium for meg;) men det er bare å spørre. Kanskje man har opplevd noe av det samme:)

Også kan jeg fortelle deg at etterpå kan det bli veldig så koselig; nå ligger jeg her med en veldig våken jente som sier ØIII, BLAAAU, VLAAA og I! og er voldsomt våken nå på formiddagen. Det er da hun har mest hun skulle ha sagt. Og sparker meg hardt i magen hver gang hun roper noe. Og ser litt på hendene sine med en alvorlig mine, før hun konsentrert stapper dem i munnen...

Sånne som meg trenger litt worst case scenario. ;)

Ååååh... Takk og lov for at jeg er gravid, for jeg blir så fryktelig babysyk av sånt :wub: :wub:

Og i dag fungerer forresten kroppen helt som normalt igjen :huh:

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E begynner å bli en meget bestemt frøken, det får både i og hundene erfare. Hvis hundene gjør noe hun ikke liker, så sier hun "æææææ! :@" høyt, bestemt og sint. De blir ganske sjokkerte da altså :lol:

Nå har hun funnet seg et rosa sugerør i skapet, g er helt betatt ser det ut som. Det har fått være med på omvisning i hele leiligheten :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg fikk noe av nav siden jeg får støtte av lånekassen, jeg. Men jeg får i alle fall engangsstønaden på 35 000. Det ble 35k mer å rutte med plutselig, det. Helt okei når vi allerede har handlet og planlagt på grunnlag av at vi har trodd vi ikke får de pengene der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg fikk noe av nav siden jeg får støtte av lånekassen, jeg. Men jeg får i alle fall engangsstønaden på 35 000. Det ble 35k mer å rutte med plutselig, det. Helt okei når vi allerede har handlet og planlagt på grunnlag av at vi har trodd vi ikke får de pengene der. :D

Vi syntes også det var helt greit med de ekstra pengene :D men de fikk bein å gå på de også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syntes også det var helt greit med de ekstra pengene :D men de fikk bein å gå på de også :lol:

:lol: Frykter de får det de også, ja. Men nå har jo vi spinka og spart og har penger til alt vi trenger (endel kjøpt og endel skal kjøpes) for de pengene vi har nå. Så de blir jo faktisk "bonus" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...