Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Litt for sliten til å utdype, jeg er enig i tankegangen din Loke, men blir det ikke litt annerledes når det er snakk om vold? At det er viktig og lære at andre faktisk føler akkurat det samme som deg når du blir slått (og da helst ved at en voksen forklarer nettopp slik du gjorde, i stedet for å bli slått tilbake).

Jeg er nok litt farget av å jobbet med dyrevern, og sett litt for masse tegn på "morsomheter" barn og voksne har funnet på bare fordi de ikke skjønner at andre også har følelser.

Mulig det her er litt på kanten av hva du mente, som sagt, litt sliten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Vi kjøpte en sånn ferdigboks i ren desperasjon i går. Har prøvd å få tak i helsesøster i 3 dager nå men det er jammen ikke lett, så opptatt som hun er midt i ferieavviklingen. Men Tuva har spist gradvis mer og mer i det siste. På 3-mnd spiste hun gjerne en gang annenhver time på dagtid, men sov gjennom natten. Så har det utviklet seg, spesielt de siste dagene, til å bli ofte en gang i timen og hun våkner 3-4 ganger om natten.. Så i går prøvde vi litt fruktmost for å se om det mettet magen litt bedre eller i alle fall holdt henne i gang litt til før hun MÅTTE ha melk. :) Det var i alle fall stor suksess og hun spiste med glede litt i dag og. :)

Men helsesøster mente hun spiste altfor mye og at det hele var litt merkelig, så vi skal en tur til legen i morgen for å sjekke henne. Ellers mente hun at hun kanskje kan være tørst, så vi skal gi vann på natten. Hva tror dere?

r mente

Åhh! Jeg tenkte dere hadde begynt å gi smak siden hun er 4 måneder snart, bare for morro jeg. Det hadde jo vært bedre. :hug:

Lykke til hos legen da! Vann høres da ikke så dumt ut? *Kan dessverre ikke nok om sånt!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg er jo ikke veldig bekymret, men jeg er jo klar over at det han blir godt likt for nå er ting som kanskje ikke slår så heldig ut når han blir eldre. Han er den veldig veslevoksne og bestemte typen ( heldigvis har han bøtter av humor) og det gjør han visst umåtelig populær hos mange barn ( ikke minst eldre jenter ser jeg når jeg henter. ..) og voksne . Det, og hårfargen gjør at han ofte blir lagt positivt merke til.

Rødt hår , hissig temperament og snusfornuft er ikke like tiltagende på en 14 åring liksom *flir*

Jeg har egentlig ikke reflektert så mye over det før plutselig her om dagen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for sliten til å utdype, jeg er enig i tankegangen din Loke, men blir det ikke litt annerledes når det er snakk om vold? At det er viktig og lære at andre faktisk føler akkurat det samme som deg når du blir slått (og da helst ved at en voksen forklarer nettopp slik du gjorde, i stedet for å bli slått tilbake).

Jeg er nok litt farget av å jobbet med dyrevern, og sett litt for masse tegn på "morsomheter" barn og voksne har funnet på bare fordi de ikke skjønner at andre også har følelser.

Mulig det her er litt på kanten av hva du mente, som sagt, litt sliten.. :)

Vold er aldri greit. Det har han blitt forklart hundreogsnørrogførti ganger og jeg må sikkert forklare det hundreogsnørrogførti ganger til.

Det er lov å være sint, men man slår ikke. Hvordan føler du det når andre slår deg osv osv osv...

Det er mer den generelle greia spnn for fremtiden jeg grubler over. Eller det med at de allerede deler hverandre i hvem de liker og ikke liker var vel det som satte igang tankeprosessen. Forøvrig tror jeg ikke volden er hovedgrunnen til at han ikke liker frøkna lenger, jeg tror vel også det kan bunne ut i at han har begynt å få litt ærlig motstand :)

Edit: kom på hvordan jeg kan forklare det bedre!

Hadde samtalen vært sånn:

"Jeg liker ikke når Laila ( fiktivt navn) biter og slår meg"

"Ok, men hvorfor slår og biter du andre da? "

Så hadde det vært ok. En helt vanlig samtale her i huset btw..

Men den var sånn :

"jeg liker ikke Laila lengre, bare xx og xx og xx"

"ok? Hvorfor ikke? "

"Fordi hun biter og slår meg, og det er ikke lov"

"da skjønner du kanskje at ikke andre liker deg når du slår og biter de?"

Sånn ca.

Den siste der føles bare ikke ok :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh! Jeg tenkte dere hadde begynt å gi smak siden hun er 4 måneder snart, bare for morro jeg. Det hadde jo vært bedre. :hug:

Lykke til hos legen da! Vann høres da ikke så dumt ut? *Kan dessverre ikke nok om sånt!*

Tja, spørs hvordan du definerer det :P I går fikk hun en t-skje, i dag fikk hun 3 :P Men det metter tydeligvis nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spørs hvordan du definerer det :P I går fikk hun en t-skje, i dag fikk hun 3 :P Men det metter tydeligvis nok. :)

Ja, jeg mente at det hadde vært bedre om dere gjorde for gøy mer enn at hun trenger det, om du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente at det hadde vært bedre om dere gjorde for gøy mer enn at hun trenger det, om du skjønner? :)

Ah, skjønner. Vel, det stoppa gråten og hun så artig ut når hun spiste, så vi hadde det gøy uansett :P I dag har hun kun fått en flaske siden kl sju. Og jeg har ammet en gang, men det pleier hun ikke bli mett av. Hun har sovet mye bedre i dag og. Kan det lille med fruktmos ha så mye å si?

Når flyttet dere ungene på rommet? Tuva er 4 mnd og vi har vurdert det allerede. hun er tydelig plaget når vi går og legger oss og i blant våkner hun helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold er aldri greit. Det har han blitt forklart hundreogsnørrogførti ganger og jeg må sikkert forklare det hundreogsnørrogførti ganger til.

Det er lov å være sint, men man slår ikke. Hvordan føler du det når andre slår deg osv osv osv...

Det er mer den generelle greia spnn for fremtiden jeg grubler over. Eller det med at de allerede deler hverandre i hvem de liker og ikke liker var vel det som satte igang tankeprosessen. Forøvrig tror jeg ikke volden er hovedgrunnen til at han ikke liker frøkna lenger, jeg tror vel også det kan bunne ut i at han har begynt å få litt ærlig motstand :)

Edit: kom på hvordan jeg kan forklare det bedre!

Hadde samtalen vært sånn:

"Jeg liker ikke når Laila ( fiktivt navn) biter og slår meg"

"Ok, men hvorfor slår og biter du andre da? "

Så hadde det vært ok. En helt vanlig samtale her i huset btw..

Men den var sånn :

"jeg liker ikke Laila lengre, bare xx og xx og xx"

"ok? Hvorfor ikke? "

"Fordi hun biter og slår meg, og det er ikke lov"

"da skjønner du kanskje at ikke andre liker deg når du slår og biter de?"

Sånn ca.

Den siste der føles bare ikke ok :P

Så ikke editen før nå. Jeg skjønner hva du mener, men man kan ikke alltid være pedagogisk korrekt. Man driter seg ut mer eller mindre innimellom, og dette vil jeg si var en av de mindre :) Jeg er imponert over hvor reflekterte dere eldre (moahaha :innocent: ) mødrene er, jeg håper jeg blir slik også. Men jeg tror ærlig talt ikke Ask tok skade av "utblåsningen" din, det skal nok litt fler repetisjoner til enn som så. Og ikke minst, slik vi lærer å kjenne Ask her inne så virker det som om han ikke akkurat blir en dau fisk som følger strømmen, han virker som en veldig selvstendig kar, bare konfrontasjonene han har med jenta nå beviser jo at han ikke føler han trenger være venn med alle eller absolutt bli likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flyttet dere ungene på rommet? Tuva er 4 mnd og vi har vurdert det allerede. hun er tydelig plaget når vi går og legger oss og i blant våkner hun helt..

Jaran sover alene, og gjort det siden han var... 3 uker gammel? Han sover jo hele netter, så fant ut det var like greit at han ikke ble forstyrret hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da jeg skulle ha nr var jeg megastor…ble stoppa på gata av fremmede som bar seg over magen min og lurte på om jeg skulle ha tvillinger. Dengang ei. EN gutt inni der ja.

Så hvordan man ser ut sett utenfra sier ikke alltid så mye - annet enn at man er gravid.

En gang som høygravid var jeg innom apoteket for å kjøpe noe mot halsbrann. "Unnskyld, men er du gravid"? fikk jeg spørsmål om :rofl: Lurer på om hun trodde det var ølvom jeg hadde :w00t:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så ikke editen før nå. Jeg skjønner hva du mener, men man kan ikke alltid være pedagogisk korrekt. Man driter seg ut mer eller mindre innimellom, og dette vil jeg si var en av de mindre :) Jeg er imponert over hvor reflekterte dere eldre (moahaha  :innocent: ) mødrene er, jeg håper jeg blir slik også. Men jeg tror ærlig talt ikke Ask tok skade av "utblåsningen" din, det skal nok litt fler repetisjoner til enn som så. Og ikke minst, slik vi lærer å kjenne Ask her inne så virker det som om han ikke akkurat blir en dau fisk som følger strømmen, han virker som en veldig selvstendig kar, bare konfrontasjonene han har med jenta nå beviser jo at han ikke føler han trenger være venn med alle eller absolutt bli likt :)

Neida, jeg tror ikke 1 verbalt uhell eller 100 gjør noen skade jeg heller, men det satte i gang tenketanken.

Man har forskjellige ting man er opptatt av som foreldre og vektlegger forskjellige ting.

Høflighet og humor er vel det jeg er mest bevisst på i det daglige. Man spør pent ( jeg får mark av "mere!!") , man takker pent og man tåler en spøk.

Andre har fokus på å sitte pent ved matbordet *rødme*

Jeg er litt opptatt av dette med selvfølelsen hans i tillegg. Sikkert fordi jeg har en god porsjon av det og min eldste søster manglet det helt i oppveksten. Hun var mer populær enn meg, jeg var 100 ganger lykkeligere enn henne. Andre kan være opptatt av andre ting, uten at det gjør de mindre bevisste og reflekterte.

Det er jo livserfaringen som avgjør hva man vektlegger, og A krever at jeg er gjennomtenkt siden han grubler såpass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang som høygravid var jeg innom apoteket for å kjøpe noe mot halsbrann. "Unnskyld, men er du gravid"? fikk jeg spørsmål om :rofl: Lurer på om hun trodde det var ølvom jeg hadde :w00t:

Jeg dro som høygravid innom kondomeriet en gang, for å kjøpe kondomer (syntes det var like greit å forberede seg i god tid på at det ikke ble laga flere små "umiddelbart" etter nedkomsten).

Ekspeditrisa så rart på meg og sa: "Er det ikke litt for sent for din del dette?" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro som høygravid innom kondomeriet en gang, for å kjøpe kondomer (syntes det var like greit å forberede seg i god tid på at det ikke ble laga flere små "umiddelbart" etter nedkomsten).

Ekspeditrisa så rart på meg og sa: "Er det ikke litt for sent for din del dette?" :P

Du skulle ha svart noe om at joda, men er jo greit å beskytte seg mot andre ting og sett på ansiktsuttrykke hennes :aww:

Skal jeg hente lillesnupp i barnehagen, hun har fått feber :no: Vi som skulle på lekeland med Martine og E idag og greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha svart noe om at joda, men er jo greit å beskytte seg mot andre ting og sett på ansiktsuttrykke hennes :aww:

Skal jeg hente lillesnupp i barnehagen, hun har fått feber :no: Vi som skulle på lekeland med Martine og E idag og greier!

Vi tar det igjen :) God bedring til Sophia!! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang som høygravid var jeg innom apoteket for å kjøpe noe mot halsbrann. "Unnskyld, men er du gravid"? fikk jeg spørsmål om :rofl: Lurer på om hun trodde det var ølvom jeg hadde :w00t:

Og så har du motsatte varianten :lol:

Jeg begynte for noen år siden i ny jobb. Første dag møtte jeg opp i snekkerbukse. Sjefen der skulle gå runden med meg og vise meg rundt og frem. Undervegs pekte hun på magen min (dvs - snekkebuksa….) og sa: "Og når kommer den lille?"

Jeg flira, og svarte:" Jeg er ikke gravid, bare feit!"

Ho ble ganske rød i ansiktet…. :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har begynt å plukke ut klær selv nå hver morgen... Sukk :(

1017221_10151626332700256_1903601121_n.j

Må bare innse at tiden der jeg fikk kle henne opp i hva jeg synes var fint og søtt er long gone og at jeg og henne har definitivt ikke samme smak :P Igår var det en påskegul genser, røde strømper, shorts utenpå og knall rosa sokker... hun er fan av lag på lag.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har begynt å plukke ut klær selv nå hver morgen... Sukk :(

1017221_10151626332700256_1903601121_n.j

Må bare innse at tiden der jeg fikk kle henne opp i hva jeg synes var fint og søtt er long gone og at jeg og henne har definitivt ikke samme smak :P Igår var det en påskegul genser, røde strømper, shorts utenpå og knall rosa sokker... hun er fan av lag på lag.

Jeg synes hun har kul stil jeg :lol:

Vi er i Sverige. A sovnet 22:30 og sover enda. Mammaen er våken.

Har overlevert en del babyutstyr til venninna mi som har termin om 2 mnd og det er sprøtt hvor fjernt graviditet allerede har blitt for meg.

Jeg husker det føltes ut som jeg alltid hadde vært gravid, allikevel husker jeg ikke følelsen av å være gravid. Sykt hvor fort man glemmer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har begynt å plukke ut klær selv nå hver morgen... Sukk :(

1017221_10151626332700256_1903601121_n.j

Må bare innse at tiden der jeg fikk kle henne opp i hva jeg synes var fint og søtt er long gone og at jeg og henne har definitivt ikke samme smak :P Igår var det en påskegul genser, røde strømper, shorts utenpå og knall rosa sokker... hun er fan av lag på lag.

Hun er søt da! Og du kan trøste deg med at det kunne vært verre. Jeg var ni måneder gammel den første gangen jeg nektet plent å ha på det mamma prøvde å kle på meg. Da skulle hun nemlig ta på en genser sammen med en annen bukse enn den jeg pleide å ha genseren sammen med, og det gikk jo bare ikke an. Siden den gang har det vært umulig å kle på meg noe jeg ikke vil gå i. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Ingvild! Begynte tidlig med egne meninger du :P

Hun får velge selv og sånt, noen sa det var bare å velge ut to antrekk og ha dem klare så kom det til å gå fint, men den personen har ikke hatt en sophia :P Det gjør meg ingen ting egentlig, føler dette er en av de få tingene i livet sitt hun faktisk skal få lov til å bestemme og det er ganske viktig for utvikling av seg selv eller no sånt. Visstr jo at dagen hun ble lei av pudderrosa, beige og blonder kom :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Ingvild! Begynte tidlig med egne meninger du :P

Hun får velge selv og sånt, noen sa det var bare å velge ut to antrekk og ha dem klare så kom det til å gå fint, men den personen har ikke hatt en sophia :P Det gjør meg ingen ting egentlig, føler dette er en av de få tingene i livet sitt hun faktisk skal få lov til å bestemme og det er ganske viktig for utvikling av seg selv eller no sånt. Visstr jo at dagen hun ble lei av pudderrosa, beige og blonder kom :lol:

Soph og A har en del til felles :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har begynt å plukke ut klær selv nå hver morgen... Sukk :(

1017221_10151626332700256_1903601121_n.j

Må bare innse at tiden der jeg fikk kle henne opp i hva jeg synes var fint og søtt er long gone og at jeg og henne har definitivt ikke samme smak :P Igår var det en påskegul genser, røde strømper, shorts utenpå og knall rosa sokker... hun er fan av lag på lag.

Så søt! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...