Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Uh enda mer jeg kommer til å bli mannevond løvemamma for. Man KLÅR ikke på andres barn! :gaah: Alle vet da hvordan hår kjennes ut, selv om det har en spesiell farge.

Det der har jeg også stusset på. Man kjenner ikke fargen liksom? ?

Dere har rett. Nå sier jeg jo i fra at han ikke liker det, men jeg er ikke direkte nok..

Jeg får forberede en frase av noe slag, som ikke kan misforståes , som jeg kan bruke hver gang jeg ser hånda nærme seg.

Edit: Ida, du har så vakre jenter!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg synes bare det var gøy at Ask koste med en Ask, men har skjønt i ettertid at det var et blinkskudd :P

Jeg synes selv han har en fin hårfarge, men jeg er ikke komfortabel med at fremmede synes de kan ta på håret hans. I fjor var det en lettelse når vi barberte han, han så omtrent fysisk uvel ut når fremmede tok kontakt. I år er han visst ganske ferdig med å være sjenert, men det er fortsatt ganger han viser ubehag.

Jeg tør liksom ikke si noe ( annet enn at han er sjenert), for jeg er redd det skal gjøre ting verre for han. Og at jeg sier i fra til en vil uansett ikke stoppe nestemann som bare MÅ ta på det gudameg så skjønne håret til den nyyyyydelige gutten. Ask har begynt å si "Hadet, damen!" da.

Aldri så lite innbilsk er han blitt også. "Jeg har sånt fiiiint hår jeg , mamma. Du har svart hår".

Skjønner han godt. Jeg hadde også masse lyse krøller som liten, og var nok generelt et ganske søtt barn, så særlig gamle damer følte de var i sin fulle rett til å klappe på kinn og stryke på hår. Jeg begynte tidlig å svare tilbake når de sa "såå fint hår du har!" at "nei, det har æ ITJ!" (var trønder som barn:P). Med egne barn vil jeg nok være veldig oppmerksom på at det bestemmer barna selv. Ingen får "stjele en klem" eller ta på hår uten at barna ønsker det selv, og det hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for å si fra om i en hyggelig tone. Er det en ting barna våre skal lære seg er det at kroppen deres bestemmer de over selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt.no/syt. Heldigvis bare to uker igjen av mannependling, noe annet hadde vært totalt uaktuelt. Jeg er så sliten nå. :x

Heldigvis begynner det å gå lenger og lenger imellom matinger av Tuva (en stund her var det anhver time igjennom natten, det var ikke helt greit i lengden), vi har også begynt å introdusere mat med stor suksess, det virket det som om hun var helt klar for.

Sovingen hennes på dagtid er det fortsatt så som så med, men vi får det til på et vis. Masse trilleturer på de samme gangstiene om og om igjen, og turer i skogen med ergo'n når det er fint vær (og det har det ikke vært masse av... :hmm: ). Slurver jeg blir det overtrøtt dame og umulig legging til kvelds.

Jeg gleder meg helt sykt til at mannen får sommerferie fra slitsom jobb med masse ansvar og helgependlig tidlig og sent, og til at han kan bli godt kjent med Tuva og rutinene hennes. Nå så vet han ikke helt opp ned på situasjonen eller datteren. Dette kombinert med aktiv hund betyr veldig sliten mamma....

DER våknet Tuva igjen, fra luren sin (om man kan kalle det å blunke lenge lur....). :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde deres barn på seg under dåpsfesten :) ?

Nå har ikke vi hatt festen enda, men tenker igrunn bare ett eller annet som passer sammen som ikke har blitt bæsjet/tisset/gulpet ned og har flekker. Kanskje ikke akkurat joggis, men ett eller annet semipent greisus som babyer alikevel klarer å bevege seg i. Hjalp jeg deg litt? :lol:

Er det lov å si at man er litt lei nå eller? Sover elendig, vondt overalt, får ikke til de enkleste ting. Uke 32 i morgen.

Definitivt! Herregud, klag så masse dere vil damer! Det er HELT lov! Så kan dere putte på dere det tapre smilet på hjemmebane. Her inne kan dere få lov til å gå bananas :lol:

Nå er mannen på trilletur før han drar nordover igjen, og jeg benytter sjangsen til å la pipehunden få være hjemme alene litt og stikker på butikken og handler inn for uken. GUD jeg gleder meg til i kveld og det er stille rundt meg igjen (seriøst, babyer som har funnet stemmen sin kan være noe slitsomt i lengden.. Veldig søt, men burde ha muteknapp).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skal være glad for at Bonden er bonde. Han jobber jo utenom også - men sier jeg at han MÅ være hjemme så er han det. Regner jeg med hvertfall :lol:

Dagens store utfordring var å komme seg på kjøkkenet og få i seg pille uten å spy, men er lenge siden jeg har vært SÅ kvalm, så da er det liksom greit. På en måte fint å få en påminnelse om hvor mye bedre jeg faktisk er. :ahappy: Nå kom bonden før jeg mota meg opp, så da fikk jeg pille servert på sofa. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med rart søvnmønster. Hun sovnet kl 02 i går og hun sover enda.. Hun har fått mat i halvsøvne i løpet av den tiden da.. Når hun snart våkner kommer hun mest sannsynlig til å være våken til kl 02 igjen.

Høres rett og slett ut som om døgnet er litt snudd :P Men så bra hun sover så godt når hun sover da :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rett og slett ut som om døgnet er litt snudd :P Men så bra hun sover så godt når hun sover da :) !

Vil heller at hun sover sånn som hun gjør nå enn om at det var motsatt at hun sovnet nå og våknet kl 02 :P Men trodde ikke spedbarn var våkne så lenge av gangen som hun er. Ble fortalt at spedbarn sover 22 timer i døgnet, men det er løgn! Hun har som oftes en liten lur i løpet av de 12 timene på dagtid, men den varer alt fra 10 min til to timer. Det betyr at hun ofte er våken i mer enn 8 timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller at hun sover sånn som hun gjør nå enn om at det var motsatt at hun sovnet nå og våknet kl 02 :P Men trodde ikke spedbarn var våkne så lenge av gangen som hun er. Ble fortalt at spedbarn sover 22 timer i døgnet, men det er løgn! Hun har som oftes en liten lur i løpet av de 12 timene på dagtid, men den varer alt fra 10 min til to timer. Det betyr at hun ofte er våken i mer enn 8 timer i strekk.

Ikke hør på sånt. A har aldri - noensinne - sovi mer enn 12 timer i døgnet. Bortsett fra når han hadde svineinfluensa, men det teller ikke. Det er enorme individuelle forskjeller og jeg ignorerer alle "så mye skal barnet ditt sove " artikler . De drev meg til vannvidd og fikk meg til å lure på om jeg gjorde noe galt.

Det er vanskelig å være mamma altså. Så mye man skal tenke på. Mest gøy, men man bekymrer seg for nye ting hele tiden. Gruer meg til han blir tenåring, da forsvinner siste rest av nattesøvnen tipper jeg.

Nå er det forøvrig slutt på 6-7 timers barnehage-dager, jeg får kjeft hver dag over at jeg henter han for tidlig. Han har ikke lenger behov for mye mammatid, nå er det mest stas med barnehagen. Så nå skal jeg prøve å jobbe lengre dager de siste 2 ukene før ferien. Prøve. Mitt behov for Ask tid er nemlig ikke over.

I dag gråt han pga Mozza. Vi kjørte langs elva der vi pleide å ture med Mozza og da kom tårene og spørsmålene. Helt sprøtt. Han savner den bikkja mer nå enn noensinne, og det er over et år siden hun flyttet.

Kan det være været? At han kjenner igjen lufta og luktene fra turene bedre nå? Aner ikke, det er helt sprøtt. Han burde ha glemt henne, men han pratet om at han og Mozza løp over de små trebruene, han husker såpass mange konkrete ting som jeg har glemt ( og aldri nevnt) at det ikke er noen tvil om at han husker henne veldig godt.

Det er sårt. Veldig sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skal være glad for at Bonden er bonde. Han jobber jo utenom også - men sier jeg at han MÅ være hjemme så er han det. Regner jeg med hvertfall :lol:

Dagens store utfordring var å komme seg på kjøkkenet og få i seg pille uten å spy, men er lenge siden jeg har vært SÅ kvalm, så da er det liksom greit. På en måte fint å få en påminnelse om hvor mye bedre jeg faktisk er. :ahappy: Nå kom bonden før jeg mota meg opp, så da fikk jeg pille servert på sofa. :lol:

Bare vent til at han bare MÅ pante en bitteliten bærepose flasker i halv ti tiden en kveld etter grinetokt delux ;) Det var visst veeldig viktig å pante de flaskene akkurat da. :D Han er veldig søt han mannen min! :) Det er nok ikke helt greit å være pappa innimellom heller.

Jeg har et barn med rart søvnmønster. Hun sovnet kl 02 i går og hun sover enda.. Hun har fått mat i halvsøvne i løpet av den tiden da.. Når hun snart våkner kommer hun mest sannsynlig til å være våken til kl 02 igjen.

Babyer har ikke normalt søvnmønster, ferdigsnakka. Jeg ble så VANVITTIG lei helsesøstra her og alt snakket hennes om Tuva og soving. Tuva sovnet 23-24-01 i begynnelsen, så 22, så 21 før plutselig en dag 19.30. Og siden det har hun sovnet da (med hjelp fra meg, alene har hun ikke sjangs enda, hun må nesten tvinges til å sove. Men hun viser trøtthet godt da, det skal hun ha :D ). Trøtt som ei strømpe og veeeldig sjarmerende fra klokken 18, men men..

Vi har ikke gjort noen ting annet enn å legge til rette for soving på kvelden. Typ ikke dra på noe store eskapader etter hun begynte å vise trøtthet om kvelden, være hjemme og få henne i seng så fort hun sovner godt. På dagen sover hun 4 dupper på ca 0,5 til 1 time, dette må jeg også tvinge henne til å gjøre i enten bæresele, vippestol eller vogn. Det har hendt et par ganger hun har sovnet for seg selv ved siden av meg i sofaen, men det er ikke vanlig.

Alle unger er sykt forskjellige, så lenge hun er blid er det jo greit at hun er våken. Begynner hun å bli sur så er det jo greit å få seg en liten blund :) Alle unger er forskjellige, jeg blir som sagt veldig lei av slike sannheter som folk kommer med. Tuva har iallefall ikke lest den o'store barneboken om hvordan babyer er... Hunden min har heller ikke lest rasehåndboken sin, han er helt feil han også.. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til at han bare MÅ pante en bitteliten bærepose flasker i halv ti tiden en kveld etter grinetokt delux ;) Det var visst veeldig viktig å pante de flaskene akkurat da. :D Han er veldig søt han mannen min! :) Det er nok ikke helt greit å være pappa innimellom heller.

:lol: ! Tror jeg så gjerne - tipper det blir ting som brått "mååå" gjøres i fjøset også på de merkeligste tider. Heldigvis har vi en million prosjekter som faktisk må gjøres, så da kan han i det minste gjøre noe fornuftig :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til at han bare MÅ pante en bitteliten bærepose flasker i halv ti tiden en kveld etter grinetokt delux ;) Det var visst veeldig viktig å pante de flaskene akkurat da. :D Han er veldig søt han mannen min! :) Det er nok ikke helt greit å være pappa innimellom heller.

lol, det hadde jeg og gjort :lol: **** this im outta here D: :P:lol: Man er jo bare mennesker in the end!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :lol:

Sophia har idag hatt indianer cowboy dag i barnehagen. Hun har tydligvis vært indianer og det har hørtes godt i ettermiddag! Jeg er glad vi ikke har noen nære naboer, for her hjemme er det salig kaos på ettermiddagen mens jeg lager middag :lol: Sophia som løper rundt og hyler gledeshyl og lager indianerlyder, 5 hunder som løper etter henne, 2 katter som løper inn og ut av huset og prøver å terge hundene og prøver å stikke av fra Sophia og Jaran som sitter i tripp trapp stolen og pludrer og ler av gjengen som løper inn og ut.... Fin ettermiddag :ahappy:

Bare en og halv uke til mannen kommer hjem :D Da har han vært borte i neste 8 uker faktisk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde deres barn på seg under dåpsfesten :) ?

Tuva hadde på seg en rosa ole brumm-kjole en stund, men det endte fort med body og strømpebukse. Kjole er jo teit (hun ligner mora si allerede :lol: ).

Jeg har et barn med rart søvnmønster. Hun sovnet kl 02 i går og hun sover enda.. Hun har fått mat i halvsøvne i løpet av den tiden da.. Når hun snart våkner kommer hun mest sannsynlig til å være våken til kl 02 igjen.

Tuva trodd natten begynte ca 02 de første ukene hun og. Men sov god når hun sovnet og sånn. Så gikk det seg til etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barnehageplass! I en veldig hyggelig barnehage, og det var siste lille plassen ledig på Konnerud, så vi var veldig heldige:) Nå ordner liksom alt seg føler jeg:) (så må vi bare få oss et sted å bo, men vi kan bo her vi bor en stund til om vi må, for vi jobber jo begge i Drammen, så det er uansett mer praktisk at hun går i barnehage der). Da ble mamman veldig mye mer avslappet til barnehagestarten!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tanken likte jeg!

http://touch.budstikka.no/nyheter/tuva-7-far-en-presang-til-bursdagen-1.7940786

Spesielt det med en gave. Det er ikke gøy for noen når det blir et voldsomt gavedryss, heller ikke for bursdagsbarnet. Lurer faktisk på om jeg skal kjøre en variant av denne når den tiden kommer. Heller kjøpe inn noe han virkelig ønsker seg og si det er fra barna.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten feiret jeg bursdag med jentene i klassen (tror vi var 8 stk). Det er vel ingen som feirer bursdag med alle på sitt trinn på skolen når man går i 2.klasse? Husker jeg synes det var stas med de gavene i barnebursdagene jeg. Fikk klistremerker, viskelær, brevpapir og andre småting som ble satt stor pris på :) Hmm nå hørtes jeg veldig gammel ut :o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barnehageplass! I en veldig hyggelig barnehage, og det var siste lille plassen ledig på Konnerud, så vi var veldig heldige:) Nå ordner liksom alt seg føler jeg:) (så må vi bare få oss et sted å bo, men vi kan bo her vi bor en stund til om vi må, for vi jobber jo begge i Drammen, så det er uansett mer praktisk at hun går i barnehage der). Da ble mamman veldig mye mer avslappet til barnehagestarten!

Også plutselig hadde vi fått et sted å bo og!! Det er bare litt for mye på en gang altså... Det er til og med hage!!

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurraa! :D Gratulerer!

Takk, det er bare SÅ deilig og SÅ skummelt og masse penger, men jeg tror det blir så bra både for oss, L og Linux (inngjerdet hage OG masse skog)

Red; får vel forholde meg til de reglene jeg har satt for meg selv om anonymisering;p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...