Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Næh, hakke så masse å si egentlig :lol: Hun bruker 56/62 nå.. :)

Hva tror dere? Jeg leste med stor interesse til jeg kom til biten om at franskmennene lar babyene sine grine seg gjennom natten fra de er 4 mnd om de vil ha mat :Phttp://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201203/why-french-kids-dont-have-adhd

Skal gå gjennom i kveld. Sende evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Fine, fine Tuva <3

Vi overlevde turen! Flyet var forsinka, men det gikk fint likevel. Torgrim hadde en hel verden som skulle skravles med, og resten av tiden sov han :)

Jeg har en kjempefin sånn bok, som vi kjøpte på den derre kule butikken på Byporten i oslo. ikke at jeg har skrevet en ting i den, men fin var den! :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte mannen på saken, siden hukommelsen er *poff* borte! Mamma for første gang het den, og så kan man snu boka og så blir det pappa for første gang. og jeg mente designtorget :)

Ah, takk :) Skal se på den om jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til de av dere som har kjennskap til barnehager/barnehagedekning i Drammen, evt det å flytte midt i "barnehageåret";

Vi planlegger å flytte til Drammen ila sommer/høst/vinter (avh av når vi finner noe), vi har allerede barnehageplass i Kongsberg fra 1. august, men vi har nå fått jobb i Drammen begge to, fra ca samme tid, så det blir jo en veldig uøkonomisk organisering for å komme seg til/fra jobb og i tillegg hente L i barnehage. Så vi planlegger altså å flytte, for den daglige organiseringen sin del bør vi flytte så fort som mulig, mens ift barnehage burde vi egentlig kjøpt noe rundt barnehagesøkefristen neste år.

Hvor bekymret bør jeg være ift barnehage? Vi ser på bolig på Konnerud, og jeg hører og leser at der er det full barnehagedekning (dvs at alle på Konnerud får bh på konnerud), men jeg er veldig bekymret for hva som skjer hvis vi finner et hus, og plutselig sitter uten barnehageplass/dagmamma eller noen ting. Vi har også hørt om det at noen har barnehageplass i kommunene de jobber, ikke der de bor (dvs hjemkommunen kjøper en plass) noen som har erfaring med det?

Jeg var veldig glad da mannen fikk jobb i Drammen/fast jobb, og vi kunne begynne å se på hus, men jeg kjenner nå at bekymring for barnehage gjør meg ganske stressa. Og jeg syns det er så fælt å la henne begynne et sted, og så bli flyttet med en gang også?

Og dere med premature barn/barn med spesielle behov (hvis det er noen); kan man søke særskilt opptak "bare" på grunnlag av at barnet er født for tidlig? da mener jeg med bakgrunn i større behov for stabilitet/ikke for mange barn på samme avdeling (noen barnehager er med aktuelle enn andre).. Vi har ikke hatt behov for det der vi bor nå, for vi "visste" at vi fikk plass i en barnehage som hadde den "oppbygningen" som hun bør ha, men nå stiller vi lenger bak i rekken hvis vi søker midt i året. Mange spørsmål her, men jeg trengte å få ut litt stress nå. Kanskje noen kan svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen HAR faktisk full barnehagedekning, jeg fikk plass på førstevalg selv om jeg flyttet og søkte i April.

For de som ikke får plass av div grunner har de en barnehage ( som visstnok er bra ) , som de kan gå i. Den heter noe med Damp ?

Jeg ville ikke vært veldig bekymret, det åpner også en stor barnehage på strømsø i høst.

Kult at dere blir Drammensere! Konnerud har nydelig turterreng. Jeg kan gi dere noen turtips :)

Det er også mye å finne på med barn her. Union scene satser stort på barne aktiviteter, vi har store fine lekeplasser , fin barneavdeling på biblioteket og en tur rundt elva byr på mye. Også har vi Gulskogen gård, med påfugler og og og..

Uansett: Velkommen til Drammen :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen HAR faktisk full barnehagedekning, jeg fikk plass på førstevalg selv om jeg flyttet og søkte i April.

For de som ikke får plass av div grunner har de en barnehage ( som visstnok er bra ) , som de kan gå i. Den heter noe med Damp ?

Jeg ville ikke vært veldig bekymret, det åpner også en stor barnehage på strømsø i høst.

Kult at dere blir Drammensere! Konnerud har nydelig turterreng. Jeg kan gi dere noen turtips :)

Det er også mye å finne på med barn her. Union scene satser stort på barne aktiviteter, vi har store fine lekeplasser , fin barneavdeling på biblioteket og en tur rundt elva byr på mye. Også har vi Gulskogen gård, med påfugler og og og..

Uansett: Velkommen til Drammen :)

Det høres jo veldig bra ut:) Da kan jeg puste bittelitt lettere... Dampsentralen eller noe sånt? Sitter og ser på barnehager nå, tenker å ta en ringerunde også, å høre hvordan deres erfaring er med å få plass midt i året.

Gleder meg faktisk, Kongsberg er fint, men Drammen er litt mer by, i tillegg til mye skog, og litt nærmere besteforeldre. Turtips tar vi gjerne imot, gjerne sånne som gjør at vi kommer lett ut i ordentlig skog med bæremeis. Men på Konnerud virker det jo som det er gåavstand til skog nesten hvor som helst. Gleder meg til å utforske:) L er jo ett år nå, og det er så mye morsommere å besøke nye steder, se på dyr, høre på musikk osv, så å flytte til et sted hvor det er flere slike tilbud er helt perfekt! (og påfugler høres helt ut som noe L kan elske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt Jaran! :D Og tøffe Garmen og Torgrim som fløy alene. :)

*Marianne* jeg har en venninne med barn (2 år) som bor på Konnerud. Jeg kan høre med henne, men hva skal jeg spørre om isåfall? :)

(P.s håper bryllupet var fantastisk! :D)

Nesten Edit: Neida Lill, han er ikke for gammel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, september går ikke selvsagt. Oktober går heller ikke, fordi da håper jeg at vi venter valper akkurat på den tiden Lars er hjemme. Så det må bli i august, men selvsagt har de ikke noe gudstjeneste i kirken vår da. Blææ. Lurer på om vi tar det 7 Juli, selv om mannen reiser da samme kveld, så får jeg bare ta alt styret selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, september går ikke selvsagt. Oktober går heller ikke, fordi da håper jeg at vi venter valper akkurat på den tiden Lars er hjemme. Så det må bli i august, men selvsagt har de ikke noe gudstjeneste i kirken vår da. Blææ. Lurer på om vi tar det 7 Juli, selv om mannen reiser da samme kveld, så får jeg bare ta alt styret selv etterpå.

Hva med å evt. ta en annen kirke da? Var på dåpssamtale igår i menigheten vi hører til. Men verken vi eller de andre som var der skal døpe i den kirken. (Nesten litt trist, for ble så glad i den presten. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke låst til en kirke, det her er snakk om hele kirkedistriktet. De har ikke gudstjeneste i vår kirke den datoen uansett, og skal vi da ha det en kirkekommune lenger bort så er det jo snakk om så store avstander igjen at det blir like mye stress.

Kjenner jeg er lei. Nei, nå gidder jeg ikke mer. Jeg gidder ikke å planlegge. Vil mannen ha dåp får han fikse alt selv fra nå av, siden jeg har måtte prøve å fikse alt selv til nå.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er lei. Nei, nå gidder jeg ikke mer. Jeg gidder ikke å planlegge. Vil mannen ha dåp får han fikse alt selv fra nå av, siden jeg har måtte prøve å fikse alt selv til nå.

:hug: Lill, det er umulig å strekke til å klare alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke låst til en kirke, det her er snakk om hele kirkedistriktet. De har ikke gudstjeneste i vår kirke den datoen uansett, og skal vi da ha det en kirkekommune lenger bort så er det jo snakk om så store avstander igjen at det blir like mye stress.

Enig. :):hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gir opp all denne dåpstyret. Finne en dato som passer med at mannen er hjemme, så har de selvsagt konfirmantgudstjeneste da :( Er han for gammel å døpes når han er 6 mnd gammel :P ? Kanskje september er tingen..

Random quote, men jeg kan være valpevakt hvis det har kommet/skal komme valper rundt dåpen :) E ble døpt da hun var 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh emm geeee for en natt! Alt har gått så innmari mye bedre i det siste, men nå gikk bare alt galt!

Fram til tre gikk det greit, men etter flaske da fikk jeg ham ikke til å sove på en time. Gutten våkner etter en time og har bæsja *overalt*, fikse bleie, innser at jeg har glemt å kjøoe flere så vi har to igjen fra stellebaggen. Legger ungen og gir flaske, innser at lokket ikke er skikkelig på, så melk overalt. tar gutten opp i senga, sover en time, og så var det morran gitt!

Kaster'n på fjorden jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marianne* jeg har en venninne med barn (2 år) som bor på Konnerud. Jeg kan høre med henne, men hva skal jeg spørre om isåfall? :)

(P.s håper bryllupet var fantastisk! :D)

:)

Å, så fint:) Du kan høre om hun vet noe om hvilke barnehager som er bra, og om hun vet noe om om barnehagene der har har ledige plasser? Regner med det er private barnehager som er aktuelle sånn midt i året... Sikkert vanskelig å si sånn generelt også, men hadde vært fint å vite hvordan det pleier å være:)

Bryllupet var helt supert :D L var et englebarn og barnevaktene var kjempeflinke. Hun sovna før dansingen, det var litt dumt, for hun elsker å danse, men alt gikk generelt veldig smertefritt. Jeg fikk ikke med meg så mye da, for jeg ble så sliten etterhvert, så jeg fikk ikke med meg alt det morsomme som alle andre drev med (men ifølge kommentarer etterpå så hadde det vært en bra fest :P ) men jeg hadde det kjempefint, været var fint, det var veldig romantisk, talene var fine (ikke for lange, ikke får gråtkvalte), kirsebærtrærne blomstret. Så oppsummert så kunne det ikke gått bedre :) Sånn rent bortsett fra at jeg skulle gjerne vært sammen med alle gjestene litt, men det får man jo ikke tid til :) Nå gleder vi oss bare til bildene for vi hadde en helt fantastisk fotograf :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh emm geeee for en natt! Alt har gått så innmari mye bedre i det siste, men nå gikk bare alt galt!

Fram til tre gikk det greit, men etter flaske da fikk jeg ham ikke til å sove på en time. Gutten våkner etter en time og har bæsja *overalt*, fikse bleie, innser at jeg har glemt å kjøoe flere så vi har to igjen fra stellebaggen. Legger ungen og gir flaske, innser at lokket ikke er skikkelig på, så melk overalt. tar gutten opp i senga, sover en time, og så var det morran gitt!

Kaster'n på fjorden jeg :P

Syns alltid det er sånn når man er et annet sted enn hjemme jeg (for du var på reise eller noe sånt var du ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så fint:) Du kan høre om hun vet noe om hvilke barnehager som er bra, og om hun vet noe om om barnehagene der har har ledige plasser? Regner med det er private barnehager som er aktuelle sånn midt i året... Sikkert vanskelig å si sånn generelt også, men hadde vært fint å vite hvordan det pleier å være:)

Bryllupet var helt supert :D L var et englebarn og barnevaktene var kjempeflinke. Hun sovna før dansingen, det var litt dumt, for hun elsker å danse, men alt gikk generelt veldig smertefritt. Jeg fikk ikke med meg så mye da, for jeg ble så sliten etterhvert, så jeg fikk ikke med meg alt det morsomme som alle andre drev med (men ifølge kommentarer etterpå så hadde det vært en bra fest :P ) men jeg hadde det kjempefint, været var fint, det var veldig romantisk, talene var fine (ikke for lange, ikke får gråtkvalte), kirsebærtrærne blomstret. Så oppsummert så kunne det ikke gått bedre :) Sånn rent bortsett fra at jeg skulle gjerne vært sammen med alle gjestene litt, men det får man jo ikke tid til :) Nå gleder vi oss bare til bildene for vi hadde en helt fantastisk fotograf :)

Hun var ihvertfall veldig fornøyd med sin barnehage Svensedammen, og sa at det var mange barnehager i området, så godt mulig noen hadde ledig. Det var visst to nye som hun hadde hørt skulle være bra, bare at den ene var veldig stor.

Åh så koselig! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ihvertfall veldig fornøyd med sin barnehage Svensedammen, og sa at det var mange barnehager i området, så godt mulig noen hadde ledig. Det var visst to nye som hun hadde hørt skulle være bra, bare at den ene var veldig stor.

Åh så koselig! :wub:

Takk for at du undersøkte. Jeg tror jeg snakket med den nye, store i dag, de hadde helt fullt, men det er greit for jeg syns den ble litt for stor. Men de henviste meg til en litt mindre som hadde ledige plasser. Også snakket jeg med noen andre som også hadde ledig. Men jeg kan jo ikke søke plass nå, for vi har jo ikke noe hus enda. Jeg ringte visst midt i lunsjen, da, for 90% av de jeg ringte var det ikke svar, selv på tredje forsøk. Men har ivertfall inntrykk av at det som regel går greit å få plass, ivertfall i de private...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...