Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Ok, nå trenger jeg noen beroligende ord fra kloke soniser med og uten barn. Jeg har vært mer kvalm igjen en periode nå, liten uke kanskje? Så i går fikk jeg brått skikkelig vondt i magen, sånn holde-pusten-fordi-det er så vondt - vondt. Helt øverst i magen, strålte ut i ryggen og armene. Ente med at jeg kasta opp, men vondten fortsatte en stund etter det, før det gav seg etter at jeg hadde ligget flatt en stund. Så i natt begynte det å gjør vondt i magen igjen, samme plass, men ikke SÅ vondt. Tok paracet og det gav seg så jeg fikk sove. Har vondt enda, men absolutt overlevbart.

Så gjør jeg feilen alle gjør - googler, og får at smerter øverst i magen kan være symptom på svangerskapsforgiftning. :o Det er min store skrekk. Er et par tre uker siden jeg tok urinprøve og målte blodtrykk sist. Og da var begge fine. Blodtrykket har vært veldig fint hele tiden, tilogmed da jeg lå på sykehuset.

Hvor akutt er det OM det skulle være svangerskapsforgiftning? Har ikke hodepine i dag, ikke gått fort opp i vekt - har litt synsforstyrrelser - men det har jeg støtt og stadig uansett, så vet ikke om det er noe symptom.

Kan jeg puste og gi det noen dager og se hva som skjer eller må jeg ringe jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Ok, nå trenger jeg noen beroligende ord fra kloke soniser med og uten barn. Jeg har vært mer kvalm igjen en periode nå, liten uke kanskje? Så i går fikk jeg brått skikkelig vondt i magen, sånn holde-pusten-fordi-det er så vondt - vondt. Helt øverst i magen, strålte ut i ryggen og armene. Ente med at jeg kasta opp, men vondten fortsatte en stund etter det, før det gav seg etter at jeg hadde ligget flatt en stund. Så i natt begynte det å gjør vondt i magen igjen, samme plass, men ikke SÅ vondt. Tok paracet og det gav seg så jeg fikk sove. Har vondt enda, men absolutt overlevbart.

Så gjør jeg feilen alle gjør - googler, og får at smerter øverst i magen kan være symptom på svangerskapsforgiftning. :o Det er min store skrekk. Er et par tre uker siden jeg tok urinprøve og målte blodtrykk sist. Og da var begge fine. Blodtrykket har vært veldig fint hele tiden, tilogmed da jeg lå på sykehuset.

Hvor akutt er det OM det skulle være svangerskapsforgiftning? Har ikke hodepine i dag, ikke gått fort opp i vekt - har litt synsforstyrrelser - men det har jeg støtt og stadig uansett, så vet ikke om det er noe symptom.

Kan jeg puste og gi det noen dager og se hva som skjer eller må jeg ringe jordmor?

Vet du hva, Rak, jeg ville ringt jordmor uansett jeg, for at du skal slippe å bekymre deg. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå trenger jeg noen beroligende ord fra kloke soniser med og uten barn. Jeg har vært mer kvalm igjen en periode nå, liten uke kanskje? Så i går fikk jeg brått skikkelig vondt i magen, sånn holde-pusten-fordi-det er så vondt - vondt. Helt øverst i magen, strålte ut i ryggen og armene. Ente med at jeg kasta opp, men vondten fortsatte en stund etter det, før det gav seg etter at jeg hadde ligget flatt en stund. Så i natt begynte det å gjør vondt i magen igjen, samme plass, men ikke SÅ vondt. Tok paracet og det gav seg så jeg fikk sove. Har vondt enda, men absolutt overlevbart.

Så gjør jeg feilen alle gjør - googler, og får at smerter øverst i magen kan være symptom på svangerskapsforgiftning. :o Det er min store skrekk. Er et par tre uker siden jeg tok urinprøve og målte blodtrykk sist. Og da var begge fine. Blodtrykket har vært veldig fint hele tiden, tilogmed da jeg lå på sykehuset.

Hvor akutt er det OM det skulle være svangerskapsforgiftning? Har ikke hodepine i dag, ikke gått fort opp i vekt - har litt synsforstyrrelser - men det har jeg støtt og stadig uansett, så vet ikke om det er noe symptom.

Kan jeg puste og gi det noen dager og se hva som skjer eller må jeg ringe jordmor?

Jeg hadde ringt jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg hater å ringe. *grøss* Kunne dere ikke sagt at jeg kan puste og vente noen dager da? :fear: Roa seg litt når jeg fikk spist nå - så gir det til i morgen - men ringer i morgen om jeg har vondt i natt. Uansett, takk! Eller om jeg blir like dårlig i kveld som jeg var i går så ringer jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring, Raksha. Det skal være lav terksel under graviditeten, og de kommer til å ta imot deg på en veldig fin og god måte. Dette er jordmødre flinke til altså.

Heljar har da mye mer enn 4 uker ut av barnehagen i løpet av året. Det tror jeg de aller fleste har.

3 uker sammenhengende på sommeren for vår del (denne sommeren, 4 i fjor var som sagt for mye, pluss at jeg vi ha tid i innkjøringen over til storbarn). Pluss påska, jul, helligdager, planleggingsdager, langhelger, generelle fridager fordi det passer seg slik for oss. Tror ikke vårt ferie-opplegg er spesielt unormalt, men normen.

Vanlig barnehage-dag for H er 6,5 timer 5 dager i uka. Treffer jeg ikke med bussene, blir det 10-20 min ekstra, men det er ganske sjelden. Vi har plenty kvalitetstid sammen. Vi er uke hver dag etter barnehagen og leker, og vi finner på mye sammen i ferie og på helg.

Nei vettu hva, jeg fatter ikke hvorfor jeg forsvarer dette engang. Det er så meningsløst, og jeg har en glad og trygg gutt som er trives og er fornøyd med livet sitt. Alt annet er detaljer. Å telle barnehage-dager og -timer er bare helt på trynet. Jeg har bestemt lenge før han ble født at jeg nekter å delta i foreldre-konkurransen. Det er bare så lite konstruktivt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring, Raksha. Det skal være lav terksel under graviditeten, og de kommer til å ta imot deg på en veldig fin og god måte. Dette er jordmødre flinke til altså.

Heljar har da mye mer enn 4 uker ut av barnehagen i løpet av året. Det tror jeg de aller fleste har.

3 uker sammenhengende på sommeren for vår del (denne sommeren, 4 i fjor var som sagt for mye, pluss at jeg vi ha tid i innkjøringen over til storbarn). Pluss påska, jul, helligdager, planleggingsdager, langhelger, generelle fridager fordi det passer seg slik for oss. Tror ikke vårt ferie-opplegg er spesielt unormalt, men normen.

Vanlig barnehage-dag for H er 6,5 timer 5 dager i uka. Treffer jeg ikke med bussene, blir det 10-20 min ekstra, men det er ganske sjelden. Vi har plenty kvalitetstid sammen. Vi er uke hver dag etter barnehagen og leker, og vi finner på mye sammen i ferie og på helg.

Nei vettu hva, jeg fatter ikke hvorfor jeg forsvarer dette engang. Det er så meningsløst, og jeg har en glad og trygg gutt som er trives og er fornøyd med livet sitt. Alt annet er detaljer. Å telle barnehage-dager og -timer er bare helt på trynet. Jeg har bestemt lenge før han ble født at jeg nekter å delta i foreldre-konkurransen. Det er bare så lite konstruktivt.

Jeg lurer litt på om du velger å misforstå... Kommunen vil sikre at alle barn får 4 uker ferie i løpet av året. For meg var det overraskende, siden jeg antok at alle barn får det siden foreldrene stort sett har minst 5 . Men siden kommunen tar seg bryet med å be barnehagene samle inn feriemeldinger antar jeg at det ikke er sånn allikevel.

Det var overhodet ikke ment som et angrep på de som ikke tar ut 4 uker sammenhengende ( jeg har bare 3 uker , faren tar siste uka) , men man kan jo velge å misforstå alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert, Loke. Jeg har nok valgt å misforstå.

Jeg antar feriemelding har med bemanning i barnehagen å gjøre, jeg har iallfall bare varslet til barnehagen og ikke til kommunen. Det samme gjelder rundt høytider som jul og påske, min barnehage vil vite hvor mange som kommer, ikke for å telle hvor mange dager ferie barnet har. Jeg skal spørre i morgen jeg.

Men om det er lovpålagt med X antall uker ferie så løser det seg vel selv og jeg skjønner ikke problemet. Annet enn at du mener det bør være 5 og ikke 4 eller noe? Er det det du mener og blir overrasket over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert, Loke. Jeg har nok valgt å misforstå.

Jeg antar feriemelding har med bemanning i barnehagen å gjøre, jeg har iallfall bare varslet til barnehagen og ikke til kommunen. Det samme gjelder rundt høytider som jul og påske, min barnehage vil vite hvor mange som kommer, ikke for å telle hvor mange dager ferie barnet har. Jeg skal spørre i morgen jeg.

Men om det er lovpålagt med X antall uker ferie så løser det seg vel selv og jeg skjønner ikke problemet. Annet enn at du mener det bør være 5 og ikke 4 eller noe? Er det det du mener og blir overrasket over?

På skjemaet står det at det er for å sikre 4 uker ferie for alle barn. Man får det samtidig som man får tilbud om sommerbarnehage. Det har ingenting med bemanning å gjøre, A skal jo bytte barnehage og barnehagen har uansett stengt hele juli. Barnehagen samler de inn, men de skal sendes til kommunen.

Jeg kan jo prøve å forklare igjen: jeg synes det er rart at det er et såpass stort problem med barn som ikke får ferie at kommunen går til slike skritt , all den tid foreldrene har 5 uker. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med bemanning også å gjøre Loke, det handler om når vi som jobber i BHG skal ta ut ferie.

Ja, de vil ha beskjed før jul etc, men dette er noe annet. Som sagt er barnehagen stengt hele juli og selv vi som ikke benytter oss av sommertilbudet i annen barnehage må fylle ut skjemaet for å "sikre at barna får 4 uker ferie årlig". Man må fylle ut hvilke uker barnet skal ha ferie, minimum 4 uker.

Tror neppe kommunen lyver om det på skjemaet sitt. Mulig det bare er et problem i Drammen.

Rak:ringte du jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med bemanning også å gjøre Loke, det handler om når vi som jobber i BHG skal ta ut ferie.

Signert :). Man må ikke glemme at de som tar vare på barna når foreldrene er på jobb, er på jobb selv.

Og joda, barn har rett på et visst antall ferie i året. Husker ikke nøyaktig hvor lenge, men mener det er minimum 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skjemaet står det at det er for å sikre 4 uker ferie for alle barn. Man får det samtidig som man får tilbud om sommerbarnehage. Det har ingenting med bemanning å gjøre, A skal jo bytte barnehage og barnehagen har uansett stengt hele juli. Barnehagen samler de inn, men de skal sendes til kommunen.

Da er det tydeligvis ikke et problem i min kommune.

Jeg kan jo prøve å forklare igjen: jeg synes det er rart at det er et såpass stort problem med barn som ikke får ferie at kommunen går til slike skritt , all den tid foreldrene har 5 uker. Minst.

Hvor får du det fra at det er et "såpass stort problem" og hva betyr det rent konkret? Er det bare på grunnlag av dette skjemaet, eller er det også andre indikatorer? Kan dette bare være kartlegging for kommunen? Jeg kan f.eks se for meg mange grunner til at slik informasjon kan være veldig nyttig når man samtidig tilbyr sommerbarnehage f.eks. Spesielt siden man skal bemanne disse sommerbarnehagene og må vite hvor mange søkere man kan forvente. Altså de som har tatt ut ferien andre deler av året regner jeg med.

Mitt inntrykk av foreldre er at de ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barna sine og at behovet for barnehage er et veldig sårt punkt for de fleste. Det er altså ikke min erfaring at folk sender vekk ungene mens de koser seg med ferie, eller at de melker barnehagen hvert minutt de kan, tvert imot gleder folk seg til den tiden man har sammen og ønsker mer av den, ikke mindre.

Over til hyggelige ting. I dag har vært en god dag fordi vi ser antydninger av VÅR!! Først dro jeg og H ut på et av tunene i borettslaget vårt hvor det etterhvert kom plenty av unger og voksne. Det er så utrolig koselig stemning der, foreldrene har med kaffe og matmuffins til alle sammen, alle prater og det er bare supersosialt. Ungene kjenner hverandre godt og leker bra sammen, og det er stor variasjon i alder. Heljar har en av sine beste kompiser der og vi leker mye sammen.

I dag drev de med hver sin sparesykkel og sparket fart, kræsjet inn i fortauskanten og tumlet bortover. Igjen og igjen mens de hylte av latter. Våghalslek. :heart:

Så dro vi på legoutstilling som var superkult! Herregud så flinke folk er! Jeg blir helt målløs. Masse tog og bygninger, bl.a Slottet laget av 100.000 brikker. Vi dro sammen med en vennegjeng, og det var veldig artig. Møtte masse kjentfolk også.

Så tok vi en liten tur på tunet igjen og lekte med E før vi avsluttet med helstekt indrefilet av svin og ostegratinerte grønnsaker. Heljar sovnet fort i kveld kan dere tro. Vi hadde virkelig en super dag alle sammen. :) Skulle ønske jeg tok bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vel takk... Mari, men føler meg ikke flott :P

Hvor mange skift bør man pakke med til babyen? (I sykehusbagen)

I gamle dager var det bare snakk om å pakke ned de klærne babyen skulle ha på ved hjemreisen, og det planla man like nøye som man planla hva man skulle ha på seg på første skoledag. "Henteklær" var et begrep, er det det ennå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha. Ringte du jordmor? Jeg har også veldig vondt øverst i magen, så jeg ringte føden på fredag. Der hadde de ikke plass akkurat da, men de ville absolutt at jeg skulle komme meg på legevakta for sjekk. Som sagt, så gjort, og det endte med at jeg ble sendt til sykehuset. Alt var bra! Men de tar slikt veldig alvorlig. Det er det en grunn til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte ikke - det roet seg etter at jeg spiste lett mat, og ikke kommet tilbake i noen særlig grad, så da ser jeg det an. Men kommer nok til å ringe om det blir like ille igjen altså.

Blodtrykket har vært veldig fint hele tiden, så ser ikke helt behovet for det med mindre det endrer seg. Skal på kontroll igjen om drøye 14 dager.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte ikke - det roet seg etter at jeg spiste lett mat, og ikke kommet tilbake i noen særlig grad, så da ser jeg det an. Men kommer nok til å ringe om det blir like ille igjen altså.

Blodtrykket har vært veldig fint hele tiden, så ser ikke helt behovet for det med mindre det endrer seg. Skal på kontroll igjen om drøye 14 dager.

Finner ikke igjen det svaret jeg trodde jeg sendte. men du bør ringe jordmor eller fødeavdeling for en sjekk. Smerter under ribbena under graviditet skal alltid tas alvorlig og sjekkes opp i. De kommer ikke til å synes at du maser eller ringer unødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...