Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Ja, akkurat! Og det er så rart. For jeg var veldig forberedt på at jeg skulle føle meg annerledes og at jeg skulle være et helt nytt menneske. Også følte jeg meg som før men resten av verden var blitt en helt ny :lol:

Jeg husker at jeg sto i vinduet på sykehuset og syntes det var rart at trikken gikk som vanlig, barnet mitt var jo født!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg sto i vinduet på sykehuset og syntes det var rart at trikken gikk som vanlig, barnet mitt var jo født!

Ja, nettopp. Hvorfor fortsetter alt som før, liksom, når alt er forandret :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Lill! :console: Jeg håper det snur for deg snart og at du får Jaran i hendene fort, fort, fort!

Skal hilse så mye fra Garmen. Torgrim eter som en hest. :thumbs: "Vi har fått en Heljar" sa hun. Steike så feit han var da han var liten. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg all fødestøvet selv! Så det så.. jeg er bare så innmari sliten :(

Har merket at det skjer en forandring med folk rett før det begynner å skje noe, plutselig er man så LEI! Prøv og slapp av og kos deg du, snart er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer var barnevakter i helga for hans 2 år gamle lillebror, og jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal ha unghund og en 2-åring på en gang hvertfall :lol: Det gikk supert altså, ingen skader skjedd, men herrejesus så sliten man blir av å hele tiden passe på at det ikke blir for mye for den ene eller den andre.

Foreldra gav oss DEN lista over hva som måtte gjøres om kvelden for at han skulle sove:

-flaske med melk og kosepute i sofaen med barnetv

-lese 3 bøker og synge nattasang

- økologisk havregrøt

- sette på nattamusikken

- skilpadda med lys i som slår seg av etter 20 min

Vi kasta på ungen en pysj og rett i seng etter en yoghurt og litt frukt, og jammen sov han ikke som en stein! Når mamman kom for å hente han dagen etter var det første han sa: Flaska?

Så tydeligvis trengte han ingen av delene når han var hos oss, bare hjemme hvor han var vant til rutinene.

Søndag tok vi med oss hund og barn ut i skogen og grilla pølser på bål, meget vellykket og begge var kjeeempeslitne når vi kom hjem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Sånn for å tenke på noe annet så syntes jeg denne tråden var morsom. (Men så er jeg også veldig overtrøtt!)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=727064&st=0

skulle gjerne hatt en pen, slank og velstelt cocker med mastergrad..

OT, men: kvinneguiden er veldig god underholdning iblandt! Jeg liker spesielt tråder som "Juger han for meg?" "Er han utro?" For det kan liksom en haug med folk på et forum vite? :lol:

Også er det jo den pricelesse tråden med hun som er bekymra for å få barn med sin rødhårede mann fordi hun synes rødhårede barn er stygge! Tragisk, men jeg måtte le av den altså. Hva er DET for en ting å i det hele tatt tenke?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg all fødestøvet selv! Så det så.. jeg er bare så innmari sliten :(

Huff, jeg skjønner deg så inderlig godt! Fødestøv ene og alene til deg er innvilget! Kjør på! :)

Første milepæl i Tuvas liv er unnagjort, navlestumpen falt av i sted -endelig, den var jo bare i veien..

Hva tenker folk om etablering av søvnmønster? Helsesøster snakket om dette i dag da vi var innom helsestasjonen. Jeg ble igrunn litt paff da hun sa det var viktig å starte tidlig med gode søvnvaner (legge klokken sju, i egen seng etc). De to siste ukene har liksom vært litt unntakstilstand i mine øyne, ogvi begynner så smått om senn bli kjent med den nye hverdagen.

Altså, vi tar en liten vaskeklutvask, har på pysj og legger oss på soverommet og ammer. Det er først de siste dagene vi har klart dette før klokken tolv om kvelden, tøtta har spist konstant igjennom kvelden. Når hun er mett ligger hun på brystet til hun sover godt og så blir hun lagt i sengen sin. Hun vil ha nærhet og får så masse hun vil. Ila natten legger jeg henne som regel tilbake i sengen etter amming, ellerhun sover med oss om jeg blir for trøtt og sovner under rapingen den siste ammingen for natten.

Jeg er igrunn enig med meg selv om at noe mer rigid regime enn dette blir det ikke snakk om på en nyfødt her i huset. Det kan til og med hende vi er litt wild and crazy innimellom og sovner sammen i senga etter første amming for natten :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner deg så inderlig godt! Fødestøv ene og alene til deg er innvilget! Kjør på! :)

Første milepæl i Tuvas liv er unnagjort, navlestumpen falt av i sted -endelig, den var jo bare i veien..

Hva tenker folk om etablering av søvnmønster? Helsesøster snakket om dette i dag da vi var innom helsestasjonen. Jeg ble igrunn litt paff da hun sa det var viktig å starte tidlig med gode søvnvaner (legge klokken sju, i egen seng etc). De to siste ukene har liksom vært litt unntakstilstand i mine øyne, ogvi begynner så smått om senn bli kjent med den nye hverdagen.

Altså, vi tar en liten vaskeklutvask, har på pysj og legger oss på soverommet og ammer. Det er først de siste dagene vi har klart dette før klokken tolv om kvelden, tøtta har spist konstant igjennom kvelden. Når hun er mett ligger hun på brystet til hun sover godt og så blir hun lagt i sengen sin. Hun vil ha nærhet og får så masse hun vil. Ila natten legger jeg henne som regel tilbake i sengen etter amming, ellerhun sover med oss om jeg blir for trøtt og sovner under rapingen den siste ammingen for natten.

Jeg er igrunn enig med meg selv om at noe mer rigid regime enn dette blir det ikke snakk om på en nyfødt her i huset. Det kan til og med hende vi er litt wild and crazy innimellom og sovner sammen i senga etter første amming for natten :D

Følg magefølelsen din. Det er ditt barn, din natt og din søvn. Tror det er få som greier å få kveld kl. 19 med baby i huset.

Jeg angrer på at jeg tok ting så høytidelig med eldstemann. Som at han skulle gråte seg i søvn og alt det der. Hva for noe tull.

Kveldene kommer tilbake, om 18 år kommer dere til å lengte tilbake til den tiden der dere hadde en varm bylt med i sengen eller kunne bre dyna over og vite at barnet ligger trygt i sengen sin.

Det eneste jeg gjorde forskjellig var å lempe litt på bleieskift, brukte en fet beskyttende salve så de ikke skulle bli såre. Og om det var nødvendig å skifte bleie eller klær: så lite aktivitet som mulig, ikke prat og dempet lys. Sånn at det var et signal om at nå er det natt.

Den ene min brukte meg som smokk hele første året. Det gkk over det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk om etablering av søvnmønster? Helsesøster snakket om dette i dag da vi var innom helsestasjonen. Jeg ble igrunn litt paff da hun sa det var viktig å starte tidlig med gode søvnvaner (legge klokken sju, i egen seng etc). De to siste ukene har liksom vært litt unntakstilstand i mine øyne, ogvi begynner så smått om senn bli kjent med den nye hverdagen.

Jeg hadde tenkt at jeg var grunnleggende uenig og at jeg og helsesøster har helt forskjellig måte å se en baby på.

Til og med Ferber - som er the la barnet gråte seg i søvn-regimet - understreker at det er null vits i å starte før babyen er minst 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnmønsteret kom av seg selv etterhvert her.

2 uker er da fryktelig tidlig å stresse med sånt?

Samme her. Og så har det endret seg underveis. Tror ikke vi hadde noe fast "pysj på og kveldsmat-tid" før ved 4-5 mnd jeg, før det skiftet vi så ofte i løpet av en dag (og hun hadde stort sett på en eller annen sparkedress) så hun sov bare i det hun hadde på når hun sovnet og selve leggetiden for oss ble styrt av når hun valgte å spise sånn utpå kvelden. Ammet jo hver tredje time til ca 3-4 mnd også, men husker vi prøvde å gjøre det litt annerledes om natten; lyset av, ikke bleieskift hvis ikke den var veldig full, og sove med en gang etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit at vi har byttet kommune.

Nå skal de satse på å få norges beste barnehage i Drammen . Altså faglig. Dvs at barna skal forberedes enda mer på skolen, i så stor grad at barnehagene protesterer og fremhever verdien av å bare få lov å være barn.

Jeg har jo en gutt som sikkert er "mønsterbarn" i følge de nye satsingene. Tall og bokstaver er mye mer stas enn Lego. Men jeg er veldig fornøyd med at det er lite rom for sånt i barnehagen. Samspill og fri lek er det han trenger av barnehagen, skole kommer tidsnok. Det er MYE læring i fri lek! Viktigere læring enn tall og bokstaver. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg samtidig som J, da er jeg stuptrøtt. Dessverre ikke alltid hun sovner da, hvis hun har vondt i magen - men ellers funker det fint. Jeg syntes det er bedre å legge meg tidlig enn å sove på dagtid.

Masse masse fødestøv og klemmer til Lill! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det er rundt 3 mnd-alder de produserer det stoffet som gjør at de faktisk kan skille mellom dag og natt? Eller er jeg helt på jordet?

Her var alt kaos de første to ukene. Nå begynner det derimot å gå seg litt til og vi har noen få "rutiner". Vi prøver å holde henne våken sånn fra ca ni på kvelden, det går veldig bra nå. Pappaen tar gjerne kveldsstellet, vasker litt med en klut, skifter bleie og tar på henne pysj i ellevetiden. Så går vi og legger oss. Så ammer jeg mens vi ser en episode med how i met your mother (hva skal vi gjøre når det ikke er flere episoder? :lol: ) så Tuva sovner. Så sovner hun forhåpentligvis når jeg legger henne i egen seng. De siste dagene hvor vi har holdt henne våken rett før leggetid og hatt de rutinene har hun sovet veldig bra på natten. I natt sov hun fra tolv til halv sju! Så ammet vi, så sov hun til halv ti igjen. Kjempedeilig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller såpass sterke tvil til at noen vil søke rundt på et hundeforum om 10 år for å spa opp ting om A at jeg er relativt. avslappet. Han er IKKE søkbar, det sjekker jeg jevnlig.

Jeg poster ikke bilde av han med smokk etc på Fb nå som han er "større" og jeg poster ikke nakenbilder. Jeg har rn ganske privat profil og han er ikke søkbar der heller. Det hele og fulle navnet hans er han alene om i Norge og det er det vel bare familie og nære venner som vet. Jeg har et av Norges vanligste navn og deler ikke hans etternavn så good luck med å finne han den veien liksom.

Mammablogg er too much for meg dog, spesielt hvis bloggen har barnets navn og det er spesielt. Men helt ærlig tror jeg det meste er hysteri. Jeg tviler sterkt på at noen vil bruke så mye ressurser på å spore opp ting om min sønn på nett.

"Alle" barn er på nett og vil noen absolutt mobbe så er det høyest sannsynlig at de finner noe å mobbe for uansett. Det klarte de fint i gamle dager når jeg var ung ..

hvahaddehanimunnenijanuarda? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag smilte hun til meg!! :wub:

Happy mamma i dag :lol: Tuvis har smilt til oss fra første natten når hun ble født. Men bare reflekssmil, sånne som kommer når hun holder på å gli inn i drømmeland. Men i dag smilte hun tydelig til meg. Hun lå på soverommet når jeg hørte at hun våknet. Gikk ut til henne og da var hun LYS våken. Og når jeg kom opp i ansiktet til henne og pratet til henne så kikket hun meg RETT inn i øynene og smilte stort! Da ble soelvd, som aldri griner av glede, litt :icon_cry: Og ja, vet det er tidlig. Leser at sånne hilsesmil kan dukke opp i 4-ukersalderen, men leser på forum at folk har opplevd de tidligere. Og Tuva og jo øvd masse på smiling i halvsøvne :lol:

Og det er utrolig som hun utvikler seg. Nå drømmer hun endel og lager helt andre lyder enn vi har hørt før. Og hun lager nye lyder hver dag i våken tilstand også. Og løfter hodet høøøyt og lenge for å kikke på verden! Morsomt!

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...