Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Dere er søte, og Loke? Jeg digger også Ask :lol:

Takk :-D Digger han stort sett selv jeg.. Stort sett.

Fått innkallelse til 2års kontroll ? Trodde ikke han skulle noe mer før han var 3 jeg. Nok en gang er det språk etc som er tema. skal han språktestes igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Takk :-D Digger han stort sett selv jeg.. Stort sett.

Fått innkallelse til 2års kontroll ? Trodde ikke han skulle noe mer før han var 3 jeg. Nok en gang er det språk etc som er tema. skal han språktestes igjen ?

På helsestasjonen hos oss er det jevnlige kontroller fram til ett år, deretter ved 2 år, også på ny ved 4(eller5?) år mener jeg det var.

Puh! Hektisk som fy med 6 stk 4 åringer og 3 stk 2-åringer gitt! Men dæven som gutta har kost seg, og alle barna var glade og fornøyde. :D

Nå er jeg sliten. Så da tar jeg kvelden ganske snart tror jeg. På ny att i morgen, men da kun med nærmeste familie :)

22504_299038283538638_1393622377_n.jpg

Sååå glad blir man for brannbil forresten :sorcerer:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor lenge siden jeg hadde om fosterutvikling, så de første spm dine husker jeg ikke svarer på nøyaktig, men er ganske sikker på at de er endel bevisste i mors liv, men de tingene du nevner går på automatikk om jeg ikke tar feil, utenom sparkinga tror jeg.

Men det siste er riktig ja. Særlig henger det sammen med språkutviklinga mener jeg å ha hørt, siden en ganske stor del av minnene våre lagres best verbalt. Men mange minner gjør det jo ikke, så det er jo ikke absolutt sånn, men man har sett en sammenheng der :)

Å du må lese deg opp igjen! :ahappy:

Takk for svar! :) Jeg hadde ikke tenkt på at det kunne ha med språket å gjøre, men det er ganske spennende at det er så mye lettere å huske ting vi har lagret verbalt. Lurer på hvordan minner og sånn er for dyrene da?

(En tanke leder videre til neste!)

Oksygenet de får i blodet er nok ja. Siden det er blodet ditt som utveksles. Derfor de sier at hvis du røyker, røyker barnet ditt me deg..

Sent from my GT-I9100

Ja det er helt logisk, men jeg begynte plutselig å lure på om bevissthet og pusting hadde en sammenheng av en eller annen grunn. Tydeligvis ikke da. :)

De kan iallefall lære og huske fra fosterlivet. Det fikk vi erfart skikkelig da 3.mann var bitteliten. Av og til småjamret han på kvelden da vi skulle legge oss. Ikke kolikkskriking, mer klynking. (Senere har det gått opp for oss at migrenen hans må være medfødt, for denne klynkingen kom når jeg hadde spist "migrenemat"). Så satte jeg meg opp i sengen med ham og sang for ham. Når jeg sang samme melodi som jeg alltid sang for de to eldste når de skulle sove, var det helt påfallende hvordan han reagerte og roet seg. Mannen min så dette tydeig, han også.

Det er jo sant, alle oppfordrer jo til å synge til magen.

Da kan jeg fortsette å tro det som jeg føler er riktig, at hun ligger og spekulerer inni der. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Litt rart å lese om Loke som blir degradert fra 'bitch' til 'mor lille'.

Også skal jeg spørre om noe jeg sikkert burde visst, men når begynner fosteret / babyen å tenke?

Går alt inne i magen (at den drikker, tisser og sparker) bare på automatikk og er det først ved fødsel når pustingen kommer igang at de blir bevisste? Eller er oksygentilførselen de får via blodet i livmoren nok?

Og er det at hjernen ikke er fullt uviklet i spebarnstiden som gjør at vi ikke klarer å ha minner fra barndommen før vi har nådd en viss alder?

De aller fleste husker lite av det som har skjedd før de ble ca 3 år, noen husker enkelte spesielle (og emosjonelle hendelser).

Men her merker vi det veldig godt på at unger "hører" allerede i fosterstadiet, for ungene digger musikken som vi liker og som har litt spilt før de ble født. Og spesielt en melodi/sang har fått begge ungene til å slappe av. Den sangen sang jeg hver kveld til magen innen jeg la meg for å sove ;)

Takk :-D Digger han stort sett selv jeg.. Stort sett.

Fått innkallelse til 2års kontroll ? Trodde ikke han skulle noe mer før han var 3 jeg. Nok en gang er det språk etc som er tema. skal han språktestes igjen ?

Er vel kanskje meg språkforståelse ville jeg ha sagt.

MiniTini har hoppet over flere av kontrollene da hun har allerede forståelsen inne veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg hvorfor Soph aldri har reagert på bjeffing når hun var nyfødt og sov igjennom det (og gjør enda) stakkaren ble utsatt så mye for det når jeg var gravid :lol:

Det gjør ikke L heller, og jeg er heeelt sikker på at det er fordi hun ble "herdet" på sånt i magen. (Linux derimot syns hennes gledeshyl er fryktinngytende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste husker lite av det som har skjedd før de ble ca 3 år, noen husker enkelte spesielle (og emosjonelle hendelser).

Men her merker vi det veldig godt på at unger "hører" allerede i fosterstadiet, for ungene digger musikken som vi liker og som har litt spilt før de ble født. Og spesielt en melodi/sang har fått begge ungene til å slappe av. Den sangen sang jeg hver kveld til magen innen jeg la meg for å sove ;)

Er vel kanskje meg språkforståelse ville jeg ha sagt.

MiniTini har hoppet over flere av kontrollene da hun har allerede forståelsen inne veldig tidlig.

Han scorte jo full pott på sat ( s? ) - testen i barnehagen så jeg synes det er rart han skal inn og testes igjen nå ? Eller er det ikke noe samarbeid i mellom barnehagen og helsestasjon? Må de testes begge steder ? I barnehagen teller de ord i tillegg til å sjekke språkforståelse. I motsetning til hva jeg tidligere trodde. Han setter sammen 5-6 ord og bygger setninger uten problemer og han kunne navngi alle bildene og gjenstandene fikk jeg beskjed om så noe har de telt.

Barn er generelt lite lydvare har jeg merket meg. De liker bedre bråk enn stillhet. Antar det har noe med magelydene til mor å gjøre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å score full pott på SATS da SATS har en kvalitativ og kvantitativ metodisk tilnærming, og det regnes heller ikke ut en samlet skåre. Men i utprøving av testen så regner man at 25% er risikobarn (seriøst!), så slik ser man at 75% av alle barn oppnår maksimum uttelling. (Kanskje de har kjørt TRAS på ham?) SATS er forresten spesifikt utviklet for å utføres av helsesøster og ikke barnehagene. Den består av flere deler, hvor foreldrene skal fylle ut en egen del, det er litt derfor jeg synes det er rart om de bruker SATS i barnehagen til A. Da plukker de deler av kartleggingsverktøyet som de selv vil, og det er selvsagt veldig uheldig.

Barnehagene burde sett på hva Kunnskapsdepartementets egen rapport om språkkartlegging i barnehagen.

"Det konkluderes med at ingen av de åtte språkkartleggingsverktøyene som her vurderes, ene og alene imøtekommer de mange og store kravene som fra forskjellige hold stilles til språkkartlegging. Slik utvalget oppfatter det, har dette konsekvenser for de kravene som kan stilles til språkkartleggingsverktøyene, håndtering av disse og behovet for videre utvikling."

Heljar setter også sammen 5-6 ord og lager setninger. Jeg tror han er ganske vanlig. Uansett, det er jo dette all kartlegging og fokus på milepæler gjør, man begynner å fokusere på ting som ikke betyr en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar har overnattingsbesøk av bestisen sin for første gang. L våknet klokka 5 og ikke pokker om han skulle sove mer. Men typisk nok velger H akkurat i dag til å være morgenen han sover lenge, så her sitter jeg og har vært oppe siden 5, mens H og Marimannen fortsatt ligger og purker av gårde der inne på soverommet. Bitter! :hairy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fylt ut noe , vi fikk jo ikke beskjed før etterpå. Det eneste vi har fått beskjed om er at han fikk full score og hvor mange ord han kunne sette sammen etc. Jeg er ganske sikker på at de kalte det SAT ( husker ikke om det var en s der :-P ) - test ? 5-6 ord er relativt vanlig ja , husker det fra min tid i barnehagen.

Hva er poenget med å teste både i barnehagen og på helsestasjonen lurer jeg på ? Meg ikke forstå ? Søsteren min sine barn har vært igjennom samme test og de fikk heller ikke noe skjema. Begge der har øreproblemer og når 6 åringen skulle begynne på skolen ble pp - tjenesten koblet inn for å undersøke språkforståelsen hans nærmere b.l a fordi han scorte dårlig på språk når han var 2 år ( man øreopererer sjeldent barn før de er 3 ) . Den ungen kan flere fremmedord enn meg , men dårlig språk når han var 2-4 år var nok til at de måtte inn til pp - tjenesten når han var ca 6. Selvom språkforståelsen hans var bra når han var 2 så hadde han ingen ord. Jo mer jeg lærer om disse testene jo mer skeptisk blir jeg kjenner jeg, og jeg fatter ikke hvorfor de skal testes både på helsestasjonen og i barnehagen med ca 2 mnd mellomrom...

Fikk ikke noe skjema nå heller forøvrig , bare beskjed om at språk og utvikling vil være tema for kontrollen.

Edit : jeg forsto det forøvrig slik som at det var eksterne folk som utførte testen og trodde derfor det var helsesøster. Tror jeg må spørre enda mer i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å teste alle barn i det hele tatt spør nå jeg.

Det er pedagoger i alle barnehager, de bør kunne plukke opp barn som er så forsinket at de trenger hjelp, helt uten hjelp av standardiserte skjema om det nå gjelder språk, motorikk, emosjonelt eller medisinsk.

For øvrig må jeg gi skriftlig samtykke til at SATS blir utført på H.

Jeg hadde reagert kraftig om mitt barn hadde blitt testet uten at jeg ble informert i forkant. Ikke fordi jeg tror det er skadelig for ham, men på et rent prinsipielt grunnlag.

Jeg forstår at testene kan plukke opp barn som sliter, men de fører også med seg en bråte med andre ting og det virker ikke som noen følger med på akkurat de tingene. Det er frustrerende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å teste alle barn i det hele tatt spør nå jeg.

Det er pedagoger i alle barnehager, de bør kunne plukke opp barn som er så forsinket at de trenger hjelp, helt uten hjelp av standardiserte skjema om det nå gjelder språk, motorikk, emosjonelt eller medisinsk.

For øvrig må jeg gi skriftlig samtykke til at SATS blir utført på H.

Jeg hadde reagert kraftig om mitt barn hadde blitt testet uten at jeg ble informert i forkant. Ikke fordi jeg tror det er skadelig for ham, men på et rent prinsipielt grunnlag.

Jeg forstår at testene kan plukke opp barn som sliter, men de fører også med seg en bråte med andre ting og det virker ikke som noen følger med på akkurat de tingene. Det er frustrerende.

Er det på samme skjema som der man skriver under på at de kan ta bilder , reise på tur o.l ? Det man får ved barnehagestart? Hvis ikke har ikke jeg skrivd under på en dritt. Skal ærlig innrømme at jeg ikke leste det skjemaet med lupe. Gikk ut i fra at det var det samme som i fjor. Lillesøster mente også at det var helt merkelig at jeg ikke var informert på forhånd.. Det morsomme er at hun faktisk jobber med barn som har lærevansker og hun er enda mer anti enn meg til disse testene :-P

Jeg synes ting generelt har forandret seg noe voldsomt fra da jeg var barn. Jeg ser bare på leksemengden på 6 åringen. Det er helt absurd. Jeg er overbevist om at jeg hadde færre lekser som 10 åring. Hva skal det være godt for ? Annet enn å ødelegge lærelysten med for mange krav for tidlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et eget spesifikt skjema for SATS. Jeg holder på å skrive et brev jeg skal legge med. For irriterende når så går h glipp av oppfølging om vi ikke deltar. Seriøst provoserende.

Ang å reagere kraftig så ser jeg at det kan ha kommet feil ut. Jeg har ingen forventning om at andre skal reagere som meg. Greia er at jeg har gjort meg opp en mening om dette allerede, mens du holder på å gjøre deg opp en mening nå. Jeg har mer forutsetning for å reagere om du skjønner.

At du ikke fikk innsyn i testen når du spesifikt spurte synes jeg er helt utrolig. Igjen, det prinsipielle i at det skjules ting for deg, ikke at det nødvendigvis er noe substansielt å skjule. Da tar man steg som er destruktive.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt tatt på senga kjenner jeg. Jeg var jo i utgangspunktet positiv til tester helt til de testet mitt barn og jeg følte at jeg ikke hadde kontroll :-) De har jo gitt meg endel info fordi jeg har spurt i ettertid , men jeg merker jo at de helst ikke prater for mye om det. Sannsynligvis for å ikke skape en konkurranse foreldre i mellom eller for at foreldre skal vektlegge det for mye. God tanke , men det skaper en følelse av at jeg ikke har oversikt over alt som skjer med barnet mitt. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye vits det er i å mase for mye om det. Om det bare vil skape en dårlig stemning , noe A ikke er tjent med. Så viktig er ikke de prinsippene for meg altså og jeg har stor tro på at alt blir gjort i beste mening. Jeg bare liker å vite alt som skjer med barnet mitt. Og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han scorte jo full pott på sat ( s? ) - testen i barnehagen så jeg synes det er rart han skal inn og testes igjen nå ? Eller er det ikke noe samarbeid i mellom barnehagen og helsestasjon? Må de testes begge steder ?

Det er ikke noe samarbeid mellom helsestasjon og barnehage, begge har taushetsplikt ang ditt barn ovenfor den andre parten.

Når det er sagt, så kan det være flere grunner til at de tester barnets språk i barnehagen. Noen barnehager bruker TRAS til alle barna som en del av evaluering og kartleggingsarbeidet sitt. Noen bruker det som et hjelpemiddel for å registrere nøyaktig hva som er utfordringen i språket til barn som strever litt. Noen er med i forskningsprosjekter som bruker TRAS som et verktøy.. Uansett så har foreldre skrevet under på at det er OK at man benytter sånne tester og registreringsverktøy, i barnehagen der jeg jobber så får man et skjema ang det tidlig på høsten.

TRAS er forresten ikke en test, det er et registreringsverktøy som gjør det lettere for personalet og se hva som er barnets sterke og svake sider språklig sett. Det er ikke snakk om en test-situasjon som: "Nå skal du sitte her og vise meg hvor flink du er å snakke." men en registrering av hvordan barnet bruker språket sitt i vanlig samspill med barn og voksne. Til en viss grad kan jeg være enig med Mari i at pedagogene og forsåvidt resten av personalet burde være i stand til å plukke ut de barna som ligger etter med språk og andre ting uten tester, men jeg vil gjerne se den som til enhver tid klarer å huske hvem av atten unger som kan uttale hvilke bokstavlyder i begynnelsen av, i midten og i slutten av ord uten å skrive det ned noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vil gjerne se den som til enhver tid klarer å huske hvem av atten unger som kan uttale hvilke bokstavlyder i begynnelsen av, i midten og i slutten av ord uten å skrive det ned noe sted.

Men når ble det så skrekkelig viktig å vite det når de er 2? Hvis ikke språktestene de tar når de er 2, utløser noen form for tiltak før de som scorer dårlig begynner på skolen, ville det vel vært logisk å språkteste før skolestart. På den måten kan PPT kobles inn på forhånd og evt timer med spesialpedagog, logopedhjelp etc. kan komme igang mye raskere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe samarbeid mellom helsestasjon og barnehage, begge har taushetsplikt ang ditt barn ovenfor den andre parten.

Når det er sagt, så kan det være flere grunner til at de tester barnets språk i barnehagen. Noen barnehager bruker TRAS til alle barna som en del av evaluering og kartleggingsarbeidet sitt. Noen bruker det som et hjelpemiddel for å registrere nøyaktig hva som er utfordringen i språket til barn som strever litt. Noen er med i forskningsprosjekter som bruker TRAS som et verktøy.. Uansett så har foreldre skrevet under på at det er OK at man benytter sånne tester og registreringsverktøy, i barnehagen der jeg jobber så får man et skjema ang det tidlig på høsten.

TRAS er forresten ikke en test, det er et registreringsverktøy som gjør det lettere for personalet og se hva som er barnets sterke og svake sider språklig sett. Det er ikke snakk om en test-situasjon som: "Nå skal du sitte her og vise meg hvor flink du er å snakke." men en registrering av hvordan barnet bruker språket sitt i vanlig samspill med barn og voksne. Til en viss grad kan jeg være enig med Mari i at pedagogene og forsåvidt resten av personalet burde være i stand til å plukke ut de barna som ligger etter med språk og andre ting uten tester, men jeg vil gjerne se den som til enhver tid klarer å huske hvem av atten unger som kan uttale hvilke bokstavlyder i begynnelsen av, i midten og i slutten av ord uten å skrive det ned noe sted.

Nå ble jeg bare enda mer urolig. Ikke for mitt barn , i barnehagen hans er det 3 voksne på 8 barn , men hvis det faktisk er slik at barnehager flest må ha skjemaer for å få med seg at et av barna muligens sliter med språk fordi de har for mange barn.. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de skal testes både i barnehagen og i helsestasjonen. Hvem setter inn tiltak? Begge?

Edit : kom faktisk på noe. Barnehagen til Ask er med i et forskningsprosjekt. Dette nevnte de på et foreldremøte jeg var på for et år siden ca. Men jeg kan fortsatt ikke huske å ha skrivd under på noe altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe samarbeid mellom helsestasjon og barnehage, begge har taushetsplikt ang ditt barn ovenfor den andre parten.

Nei, flere helsestasjoner samarbeider med barnehagen. Min sønns toårskontroll vil foregå på barnehagen, hvor helsesøster har arbeidsplassen sin x antall dager hver måned.

Kan jeg også nevne at jeg ikke får denne timen hos helsesøster med mindre jeg fyller ut foreldre-delen av SATS og tillater de å fylle ut sin del?

Når det er sagt, så kan det være flere grunner til at de tester barnets språk i barnehagen. Noen barnehager bruker TRAS til alle barna som en del av evaluering og kartleggingsarbeidet sitt. Noen bruker det som et hjelpemiddel for å registrere nøyaktig hva som er utfordringen i språket til barn som strever litt. Noen er med i forskningsprosjekter som bruker TRAS som et verktøy.. Uansett så har foreldre skrevet under på at det er OK at man benytter sånne tester og registreringsverktøy, i barnehagen der jeg jobber så får man et skjema ang det tidlig på høsten.

Å bruke TRAS som verktøy er ikke utelukkende positiv. Problemet er heller ikke at man bruker disse kartleggingsverktøyene på barn som sliter, selv om man også her skal trø varsomt.

Problemet er at man bruker det på alle barn, at vi snakker om barn som er to år gamle, og at ingen stopper og spør hva slags konsekvenser en så utbredt skjemabruk har for normale og friske barn, og hvordan vi voksne ser de.

Hva tillater vi av mangfold når SATS definerer at 25% av alle toåringer har problemer med språkutviklingen? Hva gjør det med barnesynet? Og når foreldre blir bedt om å evaluere sitt eget barn med SATS-skjemaet hvor svarene har et så åpenlyst verdihierarki? Hva skjer med hvordan de ser barnet sitt? Hva skjer når de ser at de ikke kan krysse av på det riktige svaret i alle spørsmålene? Barnehagene er så opptatt av det relasjonelle, og jeg er så enig i at det er her problemer ofte ligger, men her skyter de seg selv i foten.

Dette er retoriske spørsmål, ikke rettet direkte til deg. Jeg bare savner så sårt et litt kritisk blikk på alt dette. Det vi ender opp med er at små barn må prestere, og vi ender opp med at systemet plukker opp en hel haug med barn som ikke trenger hjelp, fordi de ikke får utvikle seg i sitt eget tempo. Hva skjer mer relasjonen når man definerer ting som et problem? Eller et potensielt problem for den saks skyld? Vi skal ha respekt for nettopp dette.

Barnehagepedagogikken sitter i en gigantisk dobbeltmoral, hvor man hele tiden strever etter så tidlig intervensjon som overhodet mulig (språkkartlegging av alle barn er et prima eksempel), samtidig som man lovpriser mangfoldet og individets utvikling. Man får ikke pose og sekk. Her trengs det et kritisk blikk.

Og bare så det er sagt, det er ingenting som tilsier at et barn som ikke er flink språklig i toårsalder, også sliter språklig i skolealder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med lillesøsteren min nå og hun var ganske sikker på at det er SATS testen de tar i barnehagene her. På eldstemann måtte de fylle ut skjema , men det har de visst gått bort fra nå. Hennes 3 åring måtte de ikke fylle ut skjema på , heller ikke skrive under på noe samtykke. De ble informert da , men bare muntlig. Hennes barn går i en annen barnehage enn A , så det er tydeligvis kommunale forskjeller.

Her har 2 års trassen gjort seg gjeldene. Det er utrolig hvor intense følelser små detaljer kan frembringe. Spesielt hvis mamma ikke forstår helt av seg selv at det ikke går an å bruke DEN genseren eller man ikke får lov / til å gjøre absolutt ALT selv. Det er litt frustrerende og litt underholdende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ikke editert forrige innlegget så jeg dobbeltposter.

Har sjekket mer nå og funnet ut at kommunen tar SAT test på alle 2 åringer som endel av ' kunnskapstrappa '. Dette fordi kommunen har en stor andel tospråklige og derfor er en del av et statlig prøveprosjekt som er utviklet her i kommunen. Så jeg samtykket til at mitt barn ble testet mer enn normalen i det jeg valgte kommunal barnehage. Godt Mari ikke bor i Drammen :-D

Men da forstår jeg litt mer.. Jeg har rett og slett ikke gransket all infoen nøye nok vil jeg tro. Ikke at det ville spilt noen rolle , jeg ville ikke valgt en annen barnehage uansett :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle akkurat si det Loke, at barnehagene i Bærum får tilbud om kursing på Sandvika kino noen ganger i året med forskjellige foredragsholdere og da var noen kollegaer og jeg på et foredrag med noen fra Drammen som snakket mye om de språklige utfordringene de hadde.

(Egentlig hadde min 'vestkant' barnehage håpet på at det skulle dreie seg litt mer om stamming, og manglende lyder (som R og kj) da vi hadde logoped og ekstra oppfølging på noen av førskolebarna på den tiden - og ingen tospråkelige, men det er jo en annen sak!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle akkurat si det Loke, at barnehagene i Bærum får tilbud om kursing på Sandvika kino noen ganger i året med forskjellige foredragsholdere og da var noen kollegaer og jeg på et foredrag med noen fra Drammen som snakket mye om de språklige utfordringene de hadde.

(Egentlig hadde min 'vestkant' barnehage håpet på at det skulle dreie seg litt mer om stamming, og manglende lyder (som R og kj) da vi hadde logoped og ekstra oppfølging på noen av førskolebarna på den tiden - og ingen tospråkelige, men det er jo en annen sak!)

Haha der har jeg vært på foredrag også :-D Jeg jobbet jo i Bærum i sin tid..

Mari : så vidt jeg har skjønt er barnehagen til A en av de i kommunen hvor det drives ekstra kartlegging. De skal også igjennom TRAS av hva jeg forstår på det jeg finner om ' språktrappa ' som er endel av ' kunnskapstrappa ' og ble iverksatt i våres. Jeg hadde selv fremmedspråklige barn der jeg jobbet og spesielt hos ei som var adoptert så vi mye frustrasjon og tok tak i det tidlig. Det er verre for en 2 åring å ikke forstå det som blir sagt enn å ikke kunne si det selv.

A har forresten en liten 2 årig kompis i avdelingen sin som prater som en foss til tross for at ingen av foreldrene skjønner norsk - barn er rare sånn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart tilbringer jeg mer tid på "barnesonen" enn hundesonen :icon_redface: I natt drømte jeg om sonedamer som diskuterte hva man kunne og ikke kunne servere i barnebursdag. Lill: " Hva med pølser og pommes frites da?" Mari: "Nei, pommes frites er FY!"

Selv har jeg vært til ultralyd i dag, og det ble tvilling...gallestein :ermm: De var egentlig trillinger, men den siste gjorde seg SVÆRT godt bemerket da den forlot de andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart tilbringer jeg mer tid på "barnesonen" enn hundesonen :icon_redface: I natt drømte jeg om sonedamer som diskuterte hva man kunne og ikke kunne servere i barnebursdag. Lill: " Hva med pølser og pommes frites da?" Mari: "Nei, pommes frites er FY!"

Selv har jeg vært til ultralyd i dag, og det ble tvilling...gallestein :ermm: De var egentlig trillinger, men den siste gjorde seg SVÆRT godt bemerket da den forlot de andre.

Jeg er egentlig sånn lurker som aldri skriver i tråder, men i barnetråden blir man aktiv gitt :P

Og isj, gallestein :( hva gjør man med sånt da? Operasjon eller medusiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...