Gå til innhold
Hundesonen.no

avvende hunden til å sove i senga om natten


tm100017
 Share

Recommended Posts

Hei... Kunne trengt noen tips og triks til å lære hunden å sove i sin egen seng om natten ... Hun er snart 2 år, og har så å si ligget i sengen siden hu var valp... får litt dårlig samvittighet ved å starte nå så seint ved å la hu ligge alene, men hadde tenkt å ha hu i egen seng på gulvet ved sengen... så hvis noen har noe å komme med som kan hjelpe oss, så sier jeg tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER dessverre så enkelt, men så vanskelig som AnetteH skriver. Jeg vurderer å gjøre det samme selv med minihunden her, som frem til nå har fått ligge mye i senga. Men så mye hår som hun legger fra seg orker jeg ikke mer, så vurderer sterkt å gjøre noe med det. Har begynt å kommandere henne til å legge seg i senga si om kvelden. Hun prøver seg mange ganger, men sovner etter mange forsøk. I går brukte vi ca 10 min før hun sovnet på gulvet. Enn så lenge får hun komme opp i senga utover natta, men hadde jeg villet slutte tvert måtte jeg bare kjørt samme greia hele natta. Hver gang hun prøver seg kommanderes hun til å legge seg. Og å ignorere sutring må man bare. Ikke'no diskusjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro (som nevnt av de andre over) at man "bare" må være konsekvent - aldri gi etter. Hopper hunden opp, be den gå ned - hver eneste bidige gang (noe som helt sikkert er utrolig slitsomt i begynnelsen helt til hunden skjønner poenget). Men konsekvens lønner seg alltid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt kompostbinger rundt hele sengen min i 1 uke. Så tok jeg gradvis bort ett og ett element fra den siden jeg sover. Lettere å merke om de hopper opp på min side jeg hadde ikke merket det om de kom fra fotenden. I Fotenden hadde jeg grind stående i 3 uker og siden har de ikke prøvd å gå i sengen.

Dette var hunder på 7 og 4 år da som har sovd i sengen hele livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at Imouto sover i senga, hun ligger nemlig rolig og hopper både opp og ned uten at jeg merker det. Hun der digre, derimot, DET er et kapittel for seg! :P

Aiko får senga til å føles som en udempa vannseng når hun kommer kladeisende oppi, men det er jo ikke hennes feil at hun ikke er så grasiøs, stakkars. Idet hun hopper ned, høres det nesten ut som et menneske. Hun ligger heller ikke rolig, men danser i søvne og sparker rett ut med de lange beina i søvnspasmer nærmest hele natta gjennom. En gang fikk jeg klort opp nesa ganske bra idet hun traff meg midt i neseboret, hehe.

Denne uroen er bare et problem de kveldene jeg ikke får sove. Og selvsagt de der hoppa opp og ned. Kanskje jeg burde snekre ei lita trapp? Mtp at Aiko knapt ville ha nærkontakt med meg det første året hun levde, så sitter det LANGT inne å nekte henne å sove sammen med meg... Og få ting slår å sovne panne mot panne med Imouto eller å ligge i en krøll sammen med begge to og kose om morran... :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg en høy seng, jeg.. (90 cm)

Da var det slutt med beardiser hoppende rundt i sengen i tide og utide.

Så fikk jeg en boston terrier, og da ble en stol ved siden av sengen en utmerket "trapp" for en liten frossen bostondame... Og i perioder hvor jeg ikke vil ha henne i sengen blir simpelthen bare stolen fjernet. Litt "knirking" fra henne der nede på gulvet, såklart - men det ga seg fort.

Ellers ville jeg ha vurdert tipset til Jeanette, eller bare sette grind foran døren og la hunden finne et annet sted å sove i huset/leiligheten.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bare ventet til jeg sovnet så hoppet dem opp og la seg godt tilrette. Der ble det bur på den jeg trodde var lederen og det fungerte bra. Den jeg har nå kan jeg si gå og legg deg til eller komm opp i senga og hun høreer enda etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk døren til soverommet.

Jeg gjorde det men om morgenen så lå det et stykk Flatcouted Retriever og et stykk Strihåret Vorstehhund i senga alikevell. SÅ her ble løsningen bur på den mest kreative og den andre falt da til ro på plassen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det pokkermeg nok. Når jeg kommer i orden på kontoret, så skal hundene få flytte inn der. Det er tusling og tasling, hopping opp og ned, leking og slafsevasking, vanndrikking og styr.

Når jeg må ligge i mørket og være streng, da tenker jeg at de heller bare kan få holde på som de vil, så lenge det ikke involverer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det pokkermeg nok. Når jeg kommer i orden på kontoret, så skal hundene få flytte inn der. Det er tusling og tasling, hopping opp og ned, leking og slafsevasking, vanndrikking og styr.

Når jeg må ligge i mørket og være streng, da tenker jeg at de heller bare kan få holde på som de vil, så lenge det ikke involverer meg.

Hahahaha, det var da voldsomt til stemningsskifte fra posten din lenger opp *ler høyt* Sovet dårlig, eller..?

Jeg har rigga til hybel for valpis i kjelleren, hvor han nå blir boende på dagtid, når jeg ikke kan ha ham med meg. Men bare tanken på å være borte fra ham i så mange timer (back to work sucks) gjorde at jeg måtte stå opp midt på natta i natt og hente ham opp i senga (om natta sover hundene på TV-stua rett utenfor soverommet). Her er visst hunden og eieren like på tok etter hverandre... :heart::hug::heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gudskjelov ikke like ille midt på natta, men de er veldig til stede.

*lol* Ja, da hadde de røket rett ut her også, ja. Måtte ut og be de legge seg i hver sine senger i går kveld - etter lang dag i hvert sitt bilbur syntes de visst at det hadde vært altfor lite tid til lek og moro, og mente at etter lights out var en god tid å ta igjen det tapte... Raissa er heldigvis såpass rutinert at det bare var å sende henne i seng, så ble det stilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine hunder vært (så) aktive på natta hadde jeg enten hatt de i bur eller et annet rom :P Mine får sove i senga noen ganger, og da sover de helt til ca 9-10-11 og er stille hele natta. Soverom = sove :)

Denne videoen er tatt på ettermidagen idet vi hadde gått en tur og de hadde vært ute i hagen en stund. De holder IKKE på sånn midt på natta, altså! :lol:

Men det er mye aktivitet, som selvsagt hadde vært mindre problematisk og merkbar hadde jeg hatt litt lavere seng. Men jeg kan ikke bytte ut senga mi for at bikkjene skal ha lettere tilgang og bråke mindre idet de hopper opp og ned, synes jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skjønte det :) Men jeg klarer ikke å sove om hundene mine er urolige. Feks i dag tidlig sov Bris i senga mi, men så ble han litt urolig og jeg ville sove lenger så jeg la han i buret ved siden av senga. Da sovnet han :P

Hundene mine sover fra 8-9 om kvelden til morgenen etter heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God løsning på slike problemer er å lære hunden(e ) at de må spørre, og få "ja" før de får komme opp i senga, på fanget i sofa osv. Jeg vil jo veldig gjerne ha dvergpuddelen i senga om natta, men ikke de dagene hun er skikkelig skitten (skjer fort ved lek i gjørma med beardisen..). Men det er ikke noe problem, får hun ikke "ja" når hun spør om å komme opp så gjør hun ikke det, ikke på kvelden og ikke heller i løpet av natta. Her i huset får man ikke opp i møblene (unntatt "hundesofan") uten å bli invitert, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...