Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer til meg? Førstegangseier.


Hundelykke
 Share

Recommended Posts

Den Lapske Vallhunden er det skrekkelig mye lyd i. Kjenner et par stykker og de er så bråkete at jeg får helt vondt i hodet av dem (og jeg har sheltie, så jeg er vandt til lyd). Har også inntrykk av at de trenger mye fysisk trening. Den ene av dem trenger også og bruke hodet sitt ganske mye. Den ene døde forresten for noen uker siden av akutt nyresvikt, bare tre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en gruppe 8-hund (de apporterende fuglehundene) kunne vært noe, jeg. Engelsk eller welsh springer spaniel, eller en labrador, kanskje. Det fine med gruppe 8-hundene er at de er førerorienterte og stort sett veldig snille, gode, trygge og omgjengelige hunder. De har relativt liten radius på tur, de er lette å forsterke med mat og lek, og dermed også lette å trene. De trives med å få bruke hodet i blant, men krever ikke at det må skje hver eneste dag. Søksøvelser av ulike slag passer dem utmerket.

Det finnes labradorer og goldens som er dvaske og treige og late og feite, men det er veldig mye hva eieren gjør det til, også. I tillegg går det an å være litt bevisst på hvilke linjer man kjøper fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke ut korthårscollie? Enkle hunder i en flott størrelse som kan passe til det meste. Jeg har to i nær familie, og de er helt supre hunder. Kan gå løse over alt, begge kløver, trekker på ski og er med på lange turer (f.eks ukesturer i fjellet med kløv - ingen problemer). Lett-trente, som regel omgjengelige med andre hunder og lite lyd. Masse personlighet! Jeg er superfan, og skal definitivt ha en kortis en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik Heidi her inne beskriver sitt liv med Maya, så høres det litt ut som at en alaskan malamute kunne passet, da? Med unntak av at den ofte synes det kan bli varmt. Men det er jo en helt fantastisk turhund som er med på alt sånn jeg kjenner den :)

Angående eurasier må jeg si jeg har hørt litt av hvert angående helsen på den rasen jeg også. Så der må man være nøye!

Ellers tenker jeg f.eks. raser som berner sennen og golden kunne som flere har nevnt passet. Ellers så tror jeg den norske buhunden kunne vært noe? Men der må man såklart trene litt mot lyd, men det gjelder jo flere av spisshundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaja-T&A: De er så utrolig vakre! Kunne gjerne tenkt meg en sånn, men tror desverre den blir litt for stor for meg.. Så en nettopp her om dagen, og jeg smeltet helt.

Det er forståelig, herlig rase da! Kan være med på alt, men krever ikke så veldig mye. Fysisk foran mentaltrening, rolig inne. Klarer seg utmerket på vinteren på tross av lite pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det litt delte meninger om. :P De fleste belgere og schäfere lever jo som helt vanlige familiehunder som ikke får spessielt mye hjernetrim, om noe i det hele tatt. Og det går stort sett bra det. Men jeg er av den mening at de fortjener å bli brukt utover det. Du trenger ikke trene konkuranseretta liksom, men min belger blir veldig lykkelig av å få bruke hodet, trene lydighet og lære nye ting. Jeg hadde heller ikke skaffet meg belger om jeg bare ville gått tur. Da ville jeg valgt en annen type hund.

Edit: Det kommer litt ann på hunden også, egentlig. Noen trenger mer og andre trenger mindre. Konkret svar, ikke sant? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ha en med litt lengre pels enn en dalmatiner. Men syns de er fascinerende, har hørt de er veldig krevende da, og det er kanskje ikke så lett for en førstegangseier?

Ja pelsen er jo så kort som den kan få blitt nesten :P

Jeg vil ikke si de er veldig krevende nei. Men de er sterke, både i kropp og i vilje, så du bør være konsekvent med hvor du vil med den. Og du bør ha humor, det er morsomme hunder som kan finne på mye rart, det er virkelig en rase med glimt i øyet, som er med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha kort pels? Det finns jo ikke noe enklere! Ikke drar de så mye skitt inn i huset, kjempelett å holde rene, og de lukter ikke så mye. Enkelt å tørke dem også etter våte turer.

Nå finnes det jo alle typer dekkener og utstyr du kan tenke deg, så det er ingen problem nå å ha kortpelsete hunder i kaldt klima. :) Men hvis du skal ha en hund som ligger mye utendørs, vil jo ikke dette gå an.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en god del på disse, og har alltid vært litt forelsket i St. Bernarden :) Må sette meg nøye ned å tenke igjennom hvilken rase det skal bli, men heldigvis har jeg god tid. Vil ha så mange, men har jo dessverre ikke tid til å ha så mange raser som jeg vil ha løpende rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange fine raser å velge i mellom! Fint vi lever lenge og kan ha noen opp igjennom :P Mitt beste tips når det gjelder å bestemme seg for rase, er å ikke bestemme seg for rase i det hele tatt, men bestemme seg for hvilke egenskaper en vil ha i hunden og hvilke en ikke vil ha. Hvis en er veldig nøye på denne listen, vil det peke seg ut noen raser også tar man det derfra :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første innlegget ditt tenkte jeg med en gang på eurasier eller berner sennen :)

Eurasierhannene blir 23-32 kg og 52-60 cm. Som oftest er de helt i den øvre delen av den skalaen, har aldri truffet en hanne på noe saerlig mindre enn 30 kg, og noen er nok litt større enn standard tilsier og.

Min er ikke så vant med barn da jeg ikke har saerlig med barn i omgangskretsen, men det går helt fint å hilse på barn vi treffer på tur. Han er stort sett grei med andre hunder, han kan svare hvis en annen hanne "ypper", men han starter aldri bråk.

Spør om det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første innlegget ditt tenkte jeg med en gang på eurasier eller berner sennen :)

Eurasierhannene blir 23-32 kg og 52-60 cm. Som oftest er de helt i den øvre delen av den skalaen, har aldri truffet en hanne på noe saerlig mindre enn 30 kg, og noen er nok litt større enn standard tilsier og.

Min er ikke så vant med barn da jeg ikke har saerlig med barn i omgangskretsen, men det går helt fint å hilse på barn vi treffer på tur. Han er stort sett grei med andre hunder, han kan svare hvis en annen hanne "ypper", men han starter aldri bråk.

Spør om det er noe mer du lurer på :)

Det høres jo ut som en nydelig hund da :)

Hva må til daglig for at en Eurasier skal trives i hverdagen? Kan den gå løs, eller er den sånn som stikker avsted om den går uten bånd?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en nydelig hund da :)

Hva må til daglig for at en Eurasier skal trives i hverdagen? Kan den gå løs, eller er den sånn som stikker avsted om den går uten bånd? :)

Eurasiere krever ikke så mye, men er selvsagt med på alt. Jeg bruker vanligvis 1-2 timer på hunden en vanlig hverdag (i tillegg til lufteturer kun for å gå på do), gjerne mer når jeg har fri, men også noen dager med mindre, om jeg er ekstra travel eller det er griiiisevaer ;) Han klarer helt fint et par dager med bare tissetur uten å bli slitsom å ha i hus, eller lengre perioder med mindre aktivisering "all over" om jeg skulle bli syk.

Eurasiere er ikke hunder som krever mye mental stimuli, de er stort sett fornøyd som turhunder. Min synes det er gøy å trene, vi har prøvd LP, agility og bruks (å gå spor er definitivt favoritten), men han MÅ ikke drive med noe sånt for å vaere fornøyd så lenge han får løpe i skogen i blandt ;)

Har ikke inntrykk av at eurasiere har lett for å stikke av, min gjør det ikke, men de kan ha litt stor radius (dvs gå langt fra eier) og man må legge inn mer arbeid for å laere de en god innkalling enn det man må med f.eks en gjeter. Om du er obs på det fra begynnelsen av, kan du fint trene på å korte inn radiusen på hunden og laere den en god innkalling :)

Min går sjelden noe saerlig ut av syne, han venter på meg om jeg blir hengende etter, og stikker av og til innom meg for å si hei uten at jeg har ropt på han. Jeg har vaert obs på å jobbe med dette siden han var liten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte retriever med engang, og golden trenger ikke å være så dvasse, altså! Min golden var full av futt og liv, sprek var han også. Flatten er også fin, men den er endel mer enn golden. Og alt i flatberden består av ren og pur lykke og glede, det kan mange synes blir slitsomt i lengden. :lol: Begge rasene er herlige, men som sagt, det KAN være litt mer motor på flatten, selv om jeg synes min forrige golden hadde massevis av motor. Synd mange ser på golden som slappfisker, for de skal nå ikke være det. Sånn egentlig. ;)

Sprettertgolden! også var han fra reine utstillingslinjer, og superkul.

2254424103_dee924cb09_z.jpg

2254419637_c34109b439_z.jpg

2280180168_2508e09dcf_z.jpg

Har faktisk begynt å lese litt mer om Goldenen, og har fått et annet inntrykk enn det jeg hadde før. De virker jo som supre hunder, som kan brukes til det meste å er med på alt. Og det er nettopp en slik hund jeg vil ha, vil kunne gå på lange skogsturer, og kanskje prøve meg på noen sporter. Og det virker jo som en hund som ikke er så vanskelig å håndtere heller, for en førstegangseier :)

Men har du noen tips om gode oppdrett? Bryr meg ikke om jeg må reise langt, for vil heller reise et par timer ekstra for å få en frisk og rask hund, enn å ta det første og beste jeg finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk begynt å lese litt mer om Goldenen, og har fått et annet inntrykk enn det jeg hadde før. De virker jo som supre hunder, som kan brukes til det meste å er med på alt. Og det er nettopp en slik hund jeg vil ha, vil kunne gå på lange skogsturer, og kanskje prøve meg på noen sporter. Og det virker jo som en hund som ikke er så vanskelig å håndtere heller, for en førstegangseier :)

Men har du noen tips om gode oppdrett? Bryr meg ikke om jeg må reise langt, for vil heller reise et par timer ekstra for å få en frisk og rask hund, enn å ta det første og beste jeg finner :)

Sender deg en PM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...