MiO Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg har lagt merke til at svært mange mennesker konsekvent bruker ordet "bliss" om denne hvite tegningen i ansiktet på dyr. F.eks. hund og hest. Så vanlig er det, at jeg har hengt meg på, og istedenfor bles sier jeg også bliss, selv om jeg vet det er feil. Men faktisk finnes det ikke noe norsk ord som heter bliss! Bliss er et engelsk ord, ja, men det betyr "lykke" eller "lykksalig", så det er ikke sånn at et engelsk ord for dette har sneket seg inn i norsk tale heller. Ifølge Språkrådet i Norge og Universitetet i Oslo sin ordbok på nett, finnes det ikke noe norsk ord som heter bliss, derimot finnes bles, ja. Så utbredt er dette oppfunnede ordet bliss, at jeg faktisk la merke til at i NKKs rasestandard for Shetland sheepdog står det til og med "bliss". Ganske rart egentlig, at et oppfunnet ord som ikke eksisterer i det norske språket har så utbredt bruk? Hva sier du? Sier du bliss eller bles? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minstemann Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 bliss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg sier bles og har alltid sagt det, men har brukt det mest om hest da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jankaa Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Det er bles det går i her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djervekvinnen Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bliss sier jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 jepp, bliss her også. Men aldri kalt ansiktsmarkeringene på hund hverken bliss eller bles da, bare på hest Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LHW Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg sier bles, eller mer "bless", trodde egentlig man skrev det med to s-er jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonje Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bliss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pim Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Pøh, det er vel ingenting som heter bles, vel? Aldri hørt om. Må være feil i ordboka, akkurat som brennhesle som feilaktig staves "brennesle" i ordbøkene 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Det jeg lærte da jeg holdt på med hest var at bles het det viss det var de breie hvite tegningene og bliss var smalere. så jeg sier bliss om smale hvite tegninger i ansikt og bles om bredere hvite tegninger i ansikt (på hest) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ozzy Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg lærte at det het bles når jeg drev på med hest, og sier det samme til hund. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Det jeg lærte da jeg holdt på med hest var at bles het det viss det var de breie hvite tegningene og bliss var smalere. så jeg sier bliss om smale hvite tegninger i ansikt og bles om bredere hvite tegninger i ansikt (på hest) Den hørte aldri jeg. Men jeg vet at jeg både leste og hørte at det het bliss. og hos meg var det vel stripebliss eller noe sånt hvis det var veldig smalt og så husker jeg ikke hva de kalte de veldig brede blissene edit fra Wikipedia: Et bless eller bliss er det avtegnet/merket hesten har i pannen eller ansiktet. Det er som regel hvitt, men kan også være brunt eller svart. Blesset strekker seg som regel over hele fjeset til hesten, men kan også være veldig lite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Selvfølgelig finnes det et ord som heter Bliss i dagligtalen. Det finnes ingen regler i Norge om hvordan man skal snakke, ikke noe standardisert talemål, så bliss er akkurat like riktig som bless i dagligtalen. Jeg sier forøvrig bliss om hunder og bless om hester, uten at jeg helt vet hvorfor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bles på hest, bliss på hund. Ikke at jeg sier det så veldig ofte da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toril Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bles! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bless, siden jeg er vant med det fra hesteverden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bliss. For meg blir bles å velsigne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelzz Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Sier alltis bles når det gjelder hest, og varierer litt når det er snakk om hund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mardina Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bliss sier jeg. Bles forbinder jeg med hester... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bikipile Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bles Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Bles både på hest og hund. Bliss blir "bokmål" og feil for min dialekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiO Skrevet 18. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 edit fra Wikipedia: Et bless eller bliss er det avtegnet/merket hesten har i pannen eller ansiktet. Det er som regel hvitt, men kan også være brunt eller svart. Blesset strekker seg som regel over hele fjeset til hesten, men kan også være veldig lite. Ah, jeg ventet på at noen skulle hoste opp den mest upålitelige kilden vi har på nett For å si det sånn; man bør stole mer på språkrådet og Universitetet i Oslo som kilder enn Wikipedia altså Den Wiki-artikkelen der kan hvem som helst amatør ha skrevet. Iflg. universitetet i Oslo så: "Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'bliss' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka." Selv om jeg altså vet at ordet ikke eksisterer offisielt, så kjenner jeg at bliss på en måte er mer riktig å si likevel, enn å si bles. Bles høres så...bondsk ut? Kan "bliss" opprinnelig være en dialektversjon av bles? Som så har spredd seg til hele landet omtrent? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ganzie Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg sier bliss. Nå ble det forøvrig et veldig rart ord sier man enkelte ord ofte nok så blir de veldig rare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Jeg sier bliss, og har alltid gjort det. Bles var noe jeg faktisk ikke hørte om før i voksen alder, og trodde først det var nynorsk for bliss. Jeg tror det er mange ord og uttrykk som ikke finnes i norsk ordbok altså, men jeg bruker dem nå likevel. Både når jeg skriver og i dagligtale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 18. August 2012 Rapporter Share Skrevet 18. August 2012 Selvfølgelig finnes det et ord som heter Bliss i dagligtalen. Det finnes ingen regler i Norge om hvordan man skal snakke, ikke noe standardisert talemål, så bliss er akkurat like riktig som bless i dagligtalen. Jeg sier forøvrig bliss om hunder og bless om hester, uten at jeg helt vet hvorfor Det gjør jeg og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts