Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2 - samme kjønn?


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt tispe-tispe, tispe-hann men aldri hann-hann.

Nå er jeg i planleggingsfasen av ny hund (valp etter Amigo om alt går etter planen) og jeg har tenkt at jeg vil ha en hannhund.

Men jeg har som nevnt ikke hatt to hanner før og er ute etter erfaringer fra dere. Det vil jo være stor aldersforskjell (Amigo er 7 1/2 år) og det er positivt da jeg har sett enkelte grelle eksempler på full krig på hanner som er for like i alder.

Jeg trenger deres erfaringer på godt og vondt angående det med to hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin var 4 da vi fikk Kovu. Han er/var fryktaggressiv, og til tross for en del bedring var hannhunder og valper det verste vi kunne presentere ham for. Det tok såklart en del arbeid og tilrettelegging i starten, men etter at Kovu tippet 5-6 mnd har de gått rimelig bra sammen på alle fronter. Et par klinsjer har det selvfølgelig vært, spesielt i et par pubertetsperioder hos Kovu, men nå som begge er relativt voksne så går det bra. Hvis du har en grei hannhund i utgangspunktet så burde det jo heller ikke bli noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 hanner på 6, 3, 1.5 og 10 mnd, to av de er kastrerte men det har aldri vært noe problemer mellom de:) Ulf er redd andre hunder men flokken har aldri vært noe problem;) Nå er det jo også en grei aldersforskjell fra de to eldste til de yngste ;)

Må også legge til at gutta mine leker mye bedre sammen alene enn om det er en tispe i gjengen, da er de (mest Bajaz) kun opptatt av å vandre etter frøkna og plage heller enn å leke/slappe av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta mine er 6, 5 og 2 år gamle.

De første to er jo veldig tette, noe som har vært uproblematisk.

Sistemann kom jo da de andre to var godt voksne, og jammen har det også vært helt uproblematisk.

Vi har også ei tispe på 1 1/2 år som jeg eier med mamma.

Hun er her på dagtid, og når mamma trenger avlastning.

Yngste hannen og tispa leker mye sammen til tider, og det hender at eldstemann hiver seg med.

Bortsett fra dette er det lite aktivitet og bråk i flokken, og krangel er det ikke måndtlig engang.

Så jeg har bare god erfaring med flere hanner, men hunder er jo som oss, forskjelllige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 7 hanner ( og 3 tisper, samt 2 tisper til som bare er 5 uker enda) . Alle hundene går overens og alle spiser i samme rom samtidig. Ute er de skilt i 2 hundegårder da det er et par som kan finne på å bråke litt med hverandre om de finner det for godt, men altså kun utendørs. Han som oftest skaper trøbbel er en relativt usikker hund med noe dårlig språk.

Alder på mine hanner er ca; 9 år, 6 år, 4 år, 3 år, 2 år, 1 1/2 år og 4 mnd.

Skulle jeg hatt bare to hunder hadde det helt klart blitt to av samme kjønn (hanner) , for å slippe styr ved løpetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på hundene. Alle hunder er forskjellig så det kommer ann på hvordan hundene er det. Jeg finner meg ikke i noe tull og hundene vet godt at her er det jeg som bestemmer og det et uaktuelt for dem å skulle "ordne" opp i noe. De får si i fra hvis de gjør det på et greit vis men noe stor krangling og tull finner jeg meg ikke i. Eldstemann er og har alltid vær veldig rettferdig og god mot andre hunder. Sier han i fra om noe så er det rettferdig og han gjør det på en grei måte. Mini hunden har egentlig alltid vær grei men han hadde en periode for en stund siden der han var en skikkelig møkkabikkje rett og slett! Det var etter at min tante hadde vært hjemme en tur med tispen sin som hadde løpetid. Der måtte jeg gå inn å fortelle dotten at det faktisk er JEG som bestemmer, ikke virka det heller for han oppførte seg ovenfor meg igjen, men enda frekk og ekkel mot den eldste. Så til slutt så oppmunterer jeg nesten eldstemann til å faktisk si i fra og ta igjen. Så fort han fikk nok og ga klar beskjed til minien om at dette ikke var greit så var hele problemet over.

Nå har jeg hannhund og tispe og til nå så går det veldig veldig greit. Hun er skikkelig VALP men eldstemann er tålmodig og snill. Så får vi se hvordan det går når hun får løpetid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En kamerat av meg hadde to hanner med et års mellomrom og min hanne gikk ut og inn i den flokke like enkelt som han gikk ut og tisset hver morgen. Den ene hanne som kompissen min hadde var ikke helt rett naglet sammen(den eldste) men det var den andre og min hund. Fikk meg også kjærest med gammel alene hann og jeg hadde han ingen krangling dem i mellom. Eneste gangen jeg har merket noe kniving så var det mellom tispa til sønn og den jeg har nå. De prøvde å brake sammen to ganger og jeg var tilstede begge gangene så de stoppet fort. Sansynerlig vis var det at den yngste hadde en sterkere psyke enn den eldste med å gjøre her. Etter de to gangene har de gått sammen i ca 2 år uten problemer. Og nå er den eldste flyttet ut, kommer den på besøk så ser vi fortsatt glede.

Jeg hadde ikke bekymret meg for knivingen dem i mellom. Det høres jo ut som du har en med god psyke. Men hvis det blir noen adberdsendring dem i mellom så kan det være fordi den eldste blir gameml og syk. I hvertfall ble det sann med den hunden som kjæresten hadde. Min la seg aldri i sengen til den eldste hunden men plutselig så jeg min ligge i sengen hans. det var vel et par andre små signaler også. Da viste det seg å være noen indre organer som var i ferd med å svikte pga alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det heller ikke noe problem med å ha to hannhunder sammen, selv ikke da vi fikk oss tispe og løpetiden kom. Den eldste var 5 da vi fikk nr to, og han var i utgangspunktet veldig grei mot andre hannhunder. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å ta inn en hannhund til her, annet enn at jeg foretrekker tisper og vil "fade" ut til å kun ha ett kjønn. Syns det er mer pes med hannhund og tispe sammen mtp løpetid, enn det var da vi bare hadde gutta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...