Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon av hengende øyelokk


Poter
 Share

Recommended Posts

Har noen av dere erfaring med operasjon av hengende øyelokk? Altså øyelokket på undersiden av øyet. Eine har litt hengende øyelokk og blir lett rød og irritert, så har blitt anbefalt operasjon av veterinæren. Siden han virker å være noe plaget av det, kommer vi nok til å ta operasjonen. Veterinæren sier det er et lett og enkelt inngrep.

Hadde vært interessant å høre andres erfaringer med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har bittelitt hengende øyelokk på ene øyet, og blir lett rød der, og det renner litt. Veterinæren sa det bare var å skylle det hver kveld, hun nevnte ikke operasjon i det hele tatt :) Spennende å høre om andre har noen erfaring med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir han virkelig irritert, dvs samler det seg støv der som gnisser på øyet? Hvis nei, hadde jeg ikke op. Det er ikke så enkelt som vet skal ha det til, ofte blir det strammet for mye, og må rettes opp. Her i området op vet KUN hvis hunden virkelig plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller tatt en periode og dryppet han med kunstig tårevæske morgen og kveld. Det kan faktisk rekke for irriterte øyner for å skylle ut "dritten".

Feks fins det er type som heter Viscotears gel, koster rundt 100,- på apoteket reseptfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er rød i øynene omtrent hele tiden, det renner av de ukentlig og daglig kommer han og gnukker seg inntill meg for å klø seg i øynene.

Det går jo an å prøve en periode med å dryppe øynene for å se om det kanskje bare er det som skal til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skylder bare med øyeskyllevann fra apoteket, og det hjelper allerede noen timer etter :) Lønner seg å gjøre det på kvelden for å skylde vekk det som kan ha kommet på dagen :)

Ja, men er det en god nok løsning på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsjellen på å bruke øyebadevann og tårevæske er at øyebadevann skyller ut "alt", tårevæske tilfører mer tårer slik at det vaskes av seg selv.

Løsning på sikt? Tja det kommer jo ann på hvor vanskelig det er for deg å gjøre det 1-2 ganger daglig om det funker, i forhold til å ligge han under kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsjellen på å bruke øyebadevann og tårevæske er at øyebadevann skyller ut "alt", tårevæske tilfører mer tårer slik at det vaskes av seg selv.

Løsning på sikt? Tja det kommer jo ann på hvor vanskelig det er for deg å gjøre det 1-2 ganger daglig om det funker, i forhold til å ligge han under kniven.

Det handler ikke om hvor vanskelig det evt. skulle være for meg å dryppe øynene hans, men heller hva som er det beste for ham. Hva vil være den beste løsningen på sikt for hans del. Akkurat det er jeg litt usikker på, men tenker jeg prøver forslaget ditt med tårevæske også ser jeg det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg hadde valgt operasjon, fremfor å drive med manuell skylling av øynene hver eneste dag i mange år fremover. Tror det vil føles bedre for hunden også, at øynene blir operert så de er normalt fungerende. Da vil øynene føles bra døgnet rundt resten av livet (etter operasjonen) for hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg hadde valgt operasjon, fremfor å drive med manuell skylling av øynene hver eneste dag i mange år fremover. Tror det vil føles bedre for hunden også, at øynene blir operert så de er normalt fungerende. Da vil øynene føles bra døgnet rundt resten av livet (etter operasjonen) for hunden.

Problemet er at op ikke er noen garanti, og det er vanlig at de må op på nytt for å slippe ut det de tok for mye. Tårekanalene kan også skades slik at øynene blir tørre, samt at øyevippene kan beg å rulle inn.

Å op øvre øyelokk er mye mindre komplisert og med mindre sjans for feil/bivirkninger.

Om det "bare" var å op, hadde man ikke sett hengeøyne på GD, Basset osv osv. Det er ikke pengene det står på for de fleste, men det at sjansen for flere op og komplikasjoner er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering:

Var hos veterinæren i dag for den årlige helsesjekken og vaksinen og fikk vetten til å se på øynene til Eine. Det var samme veterinær som i fjor foreslo operasjon. Nå syntes hun at det ikke var nødvendig og at vi evt. kan se det an. Hun synes han var normalt rød i øynene og ut fra det jeg beskrev om kløe så hørtes det ok ut og ikke noe som må gjøres noe med. Så det var jo gode nyheter :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opererte ene rottisen vår for "innover voksende øyelokk" for 2 - 3 år siden. Han plagdes virkelig! Gikk å gnikket hode mot folk, planter, møbler og alt som kunne lindre kløen. Han klødde også med ulvekloen, noe som resulterte i "gnagsår" på netthinnen og dårligere syn. Han har det sååååå mye bedre nå :D

Operasjonen gikk fort og smertefritt. Han gikk med sånn greie rundt hode så kan ikke skulle komme til å klø (som jeg ikke kommer på hva heter nå...! ARG) et par uker etterpå, samt at vi dryppet øynene så de ikke skulle bli tørre. Ingen problemer i ettertid og en mye lykkeligere hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...