Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke husregler har du?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg har de samme som IW, eller ihvertfall alltid hatt det i startfasen som valp, og heller sluppet litt mer opp etterhvert.

En annen liten regel jeg har er at hvis jeg skal gå et sted, så skal man flytte seg, altså man står ikke i døråpninger og blokkerer og går ikke i bena mine når jeg lager mat eller rydder.

Og ny regel i denne leiligheten er at badet er off-limits, det blir så utrolig fort støvete og hårete på de hvite flisene der inne og for å unngå å støvsuge der hver dag, så ble det ikke lov. Han la seg nemlig ofte inne på matta der inne og den sugde til seg hår.

Også skal man ikke tigge når det spises av de voksne, da ligger man rolig et sted evt går helt ut av rommet.

Nå innser jeg hvor nazi jeg er, men det har egentlig aldri vært noe problem, verken med Yaris eller Tinka, de lærte seg fort hva som lønte seg. For om man la seg i gangen når jeg lagde mat, så hendte det ofte at det ble hevet snacks ut i gangen :) Evt. fikk man komme inn å spise opp det jeg hadde mistet på bakken, etter beskjed selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil." Nesten

Jeg er veldig mye strengere når hunden er 'ny', da må man sitte før man får mat etc... Det eneste jeg er totalt nazi på i gjennom hele hundeholdet er at hundene ikke skal gå ut døra når den blir åpn

Det må jeg si var den rareste regelen jeg har hørt om!

Har ikke så mange faste regler, men hun vet jo hva "nei" betyr, så hører jo stort sett når noe ikke er lov. Feks får hun lov å ligge i senger, men i helgen hadde jeg besøk av en allergiker og da måtte hun ligge på gulvet. Og det godtar hun jo.

Ellers så er all bjeffing på lyder, ting, tv osv ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kardemommelov er vel en selvfølge, men jeg tenker jo at man må vel vise/lære dem hvordan man holder seg til dem, jeg tror Marvel bare hadde ledd av meg om jeg hang lista på veggen og aldri sa noe . Men ja, det gir mening.
Han er mye enklere å ha med å gjøre nå som han forstår mer hvordan ting fungerer inne, enn om han hadde fått slippe unna med ting innimellom.


Tja, vanskelig å utdype så mye mer en at de skal være snille og greie, i det ligger jo at de skal oppføre seg slik som vi trives med å ha hunder, ellers er de jo ikke greie, for oss. :)



Jeg forventer at de oppfører seg ”som folk”, at de er rolige og ”siviliserte” inne. 
For oss er det noe som bare kommer. Vi vet begge to hvordan vi vil ha det med hundene våre, valpene får samme oppdragelse alle sammen, med individuelle justeringer. Vi har antakelig funnet oss et uskrevet system som vi uten å ha snakket sammen om, er enige om at er bra for oss og våre hunder og fungerer for oss. Det vi gjør for å vise de hva som er rett/galt er å si "nei" når de gjør feil, og vise de hva som er bedre å gjøre, altså gi de et alternativ. "nei, du kan ikke ligge i sofaen, men du kan ligge her", rolig og med en stemme som tylig og rolig signaliserer hva som er bra og ikke. Har fungert bra på mine hunder og valper, og vi har 10 (12 om vi regner med de valpene vi skal beholde fra kullet vi har nå) hunder boende her nå.

Nei, jeg har ikke perfekte hunder. De gjør ting som ikke er greit, f.eks har noen lært å bjeffe på ”skumle” folk av hovawarten vår (i hovawartens øyne: hatter, svære briller, sykler, i full fart være klær, mørk hud osv) . Det irriterer meg grønn. Men det viktigste er hvordan de er innendørs.



Vi har en regel om ro og balanse innendørs :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler hmp dårlig med det her;) Er veldig rolig og grei inne men,såklart da hun var valp og prøvde stjele mat fikk hun beskejd om at det ikke var helt lov så da sluttet hun med det.

Fri tilgang til møbler/senga mi den er hun kun i når jeg sover der.Bor jo i første etasjen med store vindusposter(hehe ble rart ord men,heter jo det!)Som hun ofte sitter i /står i med vinduet åpent.Veldig glad for hun alltid kun står der rolig og ikke bryr seg noe om hunder/mennesker som kommer.Vært kjipt om hun har bjeffet for da har hun jo ikke kunnet fått vært der nå særlig.

Sitt før mat/dør osv har jeg aldri praktisert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste regel her gjelder folk som er på besøk! Det er IKKE lov å gi hundene noe som helst mat når man spiser selv :angry: .

Gutta har ellers ganske fri oppdragelse,bare de ikke drar inn store greiner/kvister fra hagen :D så gjør de stort sett som de vil :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, dette var interessant ;)

Hun får ikke lov til å ta/tygge på ting som ikke er hennes leker

Hun får ikke ligge på møblene

Hun får ikke ta eller tigge mat (altså ikke lov til å sitte å se på at vi spiser)

Hun må vente på værsågod før hun får ta sin egen mat eller andre ting jeg gir henne, eks tyggebein

Hun får ikke gå inn på kjøkkenet der vi bor i Trondheim (i steinkjer har vi åpen løsning, så der var det litt værre)

Hun får ikke lov å bjeffe inne

Hun får ikke lov å bjeffe på ting når hun står bundet ute

Hun får ikke lov å gå hverken ut eller inn før jeg har gjort det

Hun får ikke lov å løpe eller leke med andre hunder inne

Hun får ikke lov å overfalle folk som kommer på besøk

Hun får ikke lov til å pipesutre over ting

Ikke lett å være Zera :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Har igrunn få regler. Hjemme hos mine foreldre får de ikke komme opp i møblene, men hjemme hos meg ligger dette litt løsere. Mayah er oppvokst med at hun kan ligge i sofaen og senga, så hun hopper opp når hun føler for det. Elwira er vant med at hun ikke får lov (bodd de fleste årene av livet sitt hjemme med meg hos mamma og pappa), og hopper ikke opp før hun får beskjed om at det er greit.

Ellers må de vente med å ta mat før de får klarsignal, og masing er det nulltoleranse på. Herjing inne er heller ikke lov (men litt småleik og "tannfekting" på gulvet er lov).

Hundene må oppføre seg pent med hverandre, og ikke erte (noe er de mestere til begge to!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Noe sier meg at jeg har ett ganske så strengt regelverk inne sammenlignet med andre, og det kan stadig endre seg og jeg forventer at de lærer seg det ganske kjapt.

Leking inne er nærmest strengt forbud med mindre man har valper eller ligger helt stille og "tannfekter", man får ikke tussle urolig rundt og "snike" (det kan man gjøre ute) leker er ikke lov inne (med mindre det er valp/valpekull) ben o.l. spises og ikke lov å ligge vokte over. Det er ikke lov til å drive "syking" av andre hundemedlemer som jeg tar inn i huset. Sofa og seng er forbud område.

Det er lov å varsle med ett bjeff eller to, så er det slutt. Det er ikke lov til å løpe inne, da skal man gå.

Generellt liker jeg stille og rolige hunder inne, men det krever jo også at de får sitt ellers. :)

De skal ikke være usynlige, men "stille og rolige" i sine gjøremål.

Hvordan de blir når folk kommer inn døren, det er en helt annen sak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de samme som IW, eller ihvertfall alltid hatt det i startfasen som valp, og heller sluppet litt mer opp etterhvert.

En annen liten regel jeg har er at hvis jeg skal gå et sted, så skal man flytte seg, altså man står ikke i døråpninger og blokkerer og går ikke i bena mine når jeg lager mat eller rydder.

Og ny regel i denne leiligheten er at badet er off-limits, det blir så utrolig fort støvete og hårete på de hvite flisene der inne og for å unngå å støvsuge der hver dag, så ble det ikke lov. Han la seg nemlig ofte inne på matta der inne og den sugde til seg hår.

Også skal man ikke tigge når det spises av de voksne, da ligger man rolig et sted evt går helt ut av rommet.

Nå innser jeg hvor nazi jeg er, men det har egentlig aldri vært noe problem, verken med Yaris eller Tinka, de lærte seg fort hva som lønte seg. For om man la seg i gangen når jeg lagde mat, så hendte det ofte at det ble hevet snacks ut i gangen :) Evt. fikk man komme inn å spise opp det jeg hadde mistet på bakken, etter beskjed selvfølgelig :P

Hihi, you and me both :) Har ikke noe problemer med Zera heller, hun har alltid vært super snill :)

Men det kan jo komme av den strenge oppdragelsen :P Hun prøvde seg jo før i tida, lite nå lenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin kan husvettreglene, så han har frie tøyler hjemme. Alt får stå som det er, uansett om det er mat eller andre ting som står framme. Han vet at man ikke fyker inn eller ut av dører før han får et signal om det, og han vet at det bare er lov til å legge seg i senga mi når vi skal legge oss. Ellers er han rolig og grei inne. Det eneste som har oppstått under veis, er en enorm iver når det kommer noen. Der må jeg gå noen skritt tilbake og få det på plass igjen, for jeg orker ikke ha sånn mas.

Dany får det litt annerledes fordi hun er en mer energisk valp/rase enn det Marvin var/er, og fordi hun kom inn i et hjem med tre andre hunder. Derfor må alle være rolige innendørs, ingen leking i det hele tatt. Det er totaltforbud mot tigging og stjeling av menneskemat eller andre hunders mat. Dany har et sykt forhold til mat, så hun er under opplæring på å ikke stjele Marvin sin og hun må også sitte rolig og vente på signal for å få mat. Siden hun ikke klarer å slappe av når jentene til Sandra får mat (uansett hvilket annet rom vi er i når det skjer), må hun faktisk lære seg til å slappe av da også. Det er meget vanskelig, men hun er blitt mye bedre.

Det er lov å varsle at det kommer noen, men ingen bjeffing er tillatt hos oss.

Ro inne og energibruking ute :)

Det er heller ikke lov til å partere eller tygge på andre ting enn tyggebein.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hunder som er usynlige innendørs, så jeg har egentlig ingen regler, men jeg har jo på et tidspunkt forklart dem hvordan jeg vil at de skal oppføre seg. Det er viktigere hvordan de ter seg utendørs, for det kan jo naboene merke. Kom forresten på en ting: Aiko får ikke lov til å tvangsvaske Imouto over lengre tid. :P

Aiko får ikke lov til å lage tøffing-lyder under lek (inne). Imouto får ikke lov til å lage grevlinglyder overfor Dany, ikke når de leker/tannfekter/susser heller. Nå har jeg alltid hatt som regel at de ikke får lov til å herjeleke innendørs, ellers hadde jeg hatt voksne shibaer som hang fra taklampa og løp oppetter vegga. Dette følger de også nå som Dany og Marvin er rolige inne. Når de er ute i hagen skal det være stille, ingen roping på meg eller overivrig bjeffing (den er det forøvrig Aiko som står for). Aiko får heller ikke lov til å være brutalis med Imouto.

Jeg begynner å se et mønster her... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ut/inn døra varierer - den som kommer først går vanligvis inn/ut først. Han vet 'tomtegrensa', så han får ikke bevege seg utenfor der uten lov, og det følger han.

Ellers har han vanlig 'dyreskikk' som han følger både ute og inne.

Må spørre om å få lov å ligge i soffa og seng. Spør ved å legge hodet oppå.

Vokte bjeff og knurr når det ringes på / kommer noen inn døra er lov, men ikke mer enn det.

Han får IKKE lov å bønne når han ligger med rævva oppe i trynet vårt i senga, men det driter han i :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenkte først at jeg ikke har så mange regler, for hunden er veloppdragen og kan dem alle sammen, men når jeg tenker meg om, er jeg egentlig ganske strikt.

Ikke lov å leke inne. Den har jeg sluppet litt opp på nå som jeg har voksen hund som slutter med en gang jeg eier det er nok og roer fort helt ned igjen, men den blir gjeninnført når jeg får valp igjen.

Ikke lov å gå inn på kjøkkenet mens jeg lager mat (hjemme fordi jeg har liiiit kjøkken).

Ikke tigge ved bordet (og selvfølgelig ikke stjele fra benk eller bord).

Ikke gå ned trappa før jeg sier ja. Orker ikke hund som bykser ned trappa mens jeg holder på å låse døra eller samle sammen pikkpakk.

Sitte forran ytterdøra før vi går ut til jeg har gått først ut og sett om det er noen rundt hjørnet. Det bor ei som er hysterisk redd hunder i oppgangen min, og på den måten hindrer jeg at hun plutselig treffer på han tett på :-)

Ikke bjeffe, det vil egentlig si vokte, annet enn når det ringer på. Bor i lytt blokk og har en hund som hadde ment hele gata utenfor er hans om han hadde fått lov :P

Inne er man rolig og løper ikke, men han har lov til å leve og fjolle litt rundt. Det er fint lite mas og krav i hverdagen siden han kan opplegget :) Sofaen får han ligge i så lenge han er ren og tørr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at alle har flere regler enn de tenker over, jeg. Man må lære hva som er snilt og greit før man kan være snill og grei, på en måte :P

Det er lov til å leke inne her, men det skal gå rolig for seg. Det er ikke lov til å ha nesa (eller andre kroppsdeler) på bordet. Det er ikke lov til å snike på benken. Det er ikke lov til å spise før de får værsågod (selv om værsågod'en til Leah er omtrent samtidig som maten blir satt på gulvet - men hun er ikke min hund :P ), og det er ikke lov til å grave eller bade i vannskåla. Det er ikke lov til å vokte på ting (som leker eller sofaer eller mat på bordet), hverken ovenfor andre hunder eller folk. Det er ikke lov til å halse opp trappa med meg på slep, og det er ikke lov til å jakte katten til huseierene (det hender dog at fristelsen blir for stor når den grå pelshaugen fiser avgårde rett foran nesa deres). En ny regel vi innførte i går som vi aldri har hatt behov for før, er at det ikke er lov til å bæsje i blomsterbedet :P

Jeg går ut fra at det er flere regler som jeg ikke tenker over, men som inngår i pakka "være snill og grei" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange regler, men har en hund som er veldig rolig og gjør lite av seg inne.

De reglene jeg har er: Ikke komme opp i sengen.

Ikke komme inn på kjøkkenet mens jeg lager mat.

Ikke tigge.

Ikke bjeffe utover et par bjeff for å varsle.

Ikke mase på meg mens jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke stort ut av valpekurset med Aiko, men en lur ting beit jeg meg merke i: Instruktøren sa at hun anbefalte å bestemme seg for en to-tre ting som var viktige, og holde seg til dem, og heller la resten komme litt etterhvert. Det blir ikke så kult å være valp dersom hele livet styres av rigide regler og "nei" rundt enhver sving... :)

Kom forresten på at ingen av frøknene selvsagt får lov til å vokte på ting. Overfor hverandre er dette nærmest ikke-eksisterende, mens Imouto er en meget territorial og bestemt liten frøken, så her må det styres litt. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husregler, ja. Typen hadde to når vi fikk Kuma: "Ingen hund i senga og ikke få menneskemat mens vi spiser", de varte ikke så lenge. Har ikke lagt ned noen regler for han har egentlig bare glidd rett inn.

Om jeg skal skrive de opp sånn nå i ettertid så er jeg veldig fornøyd med:

Ett enkelt bjeff om det kommer noen på døra, som for å si "Mamma det skjer noe, fiks det!"

Ting på bordet skal ikke røres, ting på gulvet er fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg fikk ikke stort ut av valpekurset med Aiko, men en lur ting beit jeg meg merke i: Instruktøren sa at hun anbefalte å bestemme seg for en to-tre ting som var viktige, og holde seg til dem, og heller la resten komme litt etterhvert. Det blir ikke så kult å være valp dersom hele livet styres av rigide regler og "nei" rundt enhver sving... :)

Kom forresten på at ingen av frøknene selvsagt får lov til å vokte på ting. Overfor hverandre er dette nærmest ikke-eksisterende, mens Imouto er en meget territorial og bestemt liten frøken, så her må det styres litt. :P

Men det er ikke så kult å være eier eller omgivelser heller om det ikke er en del regler. Alt etter valpen. Jeg kunne selvfølgelig også nevnt alle regler som har kommet i perioder ettersom tervvalpen fikk nye ideer. Som f.eks. at det ikke er lov å blåse bobler i vannskåla så det blir vått på hele rommet eller at det ikke er lov å løfte opp vannskåla i metall, som er full av vann, og slenge den rundt på flisene fordi det lager kul lyd. Eller at det ikke er lov å putte ting i do. Men et poeng er kanskje at ikke alle regler trenger å komme samtidig? Og du trenger ikke løpe rundt og rope rei og fy hele tida, selv om du har mer enn et par-tre regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg valpen i hus enda (bare 3 -TRE- dager igjen!! :D:jump: ), men har planer om følgende regler:

* Ikke lov å være i sofaen

* Sitte pent og ha kontakt før matspising

* Ingen tigging (med andre ord ingen gir vofsen mat ved bordet)

* Ingen trekking i båndet...

Utover dette har må jeg nesten se an valpen. Det lille jeg kjenner henne er hun er rolig godklump, men så gjenstår det å se hvordan hun blir fremover.. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye regler her, de eneste som er nødvendige er

- ikke filleriste 'tunge' leker som kan knuse vinduer og tv (ja, det har vært nære på en gang)

- ikke bjeffe

- gå ned fra sofa/seng hvis man blir bedt om det

Det er vel det, ettersom det aldri har vært noe problem å stjele ting, tigging e.l har vi heller ingen regler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dobbisene hadde jeg flere regler, men med Nitro har det sklidd litt ut :P Nå har vi ikke så mange regler:

Ikke lov å gå opp i sofaen/møbler uten av vi inviterer.

Ikke lov å tigge.

Ikke lov å snuse lags bordkantene/ slikke langs bordplatene.

Ikke lov å ta andre ting enn sine egne hundeleker.

Soverommet er ikke lov å gå inn på.

Ikke lov å bjeffe

Ikke være på kjøkkenet når vi spiser

Ikke stå med labbene i vinduskarmen

Og ikke herje så voldsomt inne (må da kjefte litt på hunden og samboer hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bjeffe/pipe inne, annet enn når det kommer folk (selvfølgelig er det ikke ønskelig at hun bjeffer da heller, men den kampen har vi gitt opp litt).

Ikke stjele fra bordet/tallerken, og heller ikke tigge ved bordet.

Ikke tråkke rundt og stresse unødvendig.

Ikke plage kaninen (denne sliter vi også litt med).

Annet enn dette er det vel stort sett kardemommeby-loven som gjelder her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...