Gå til innhold
Hundesonen.no

Nett-debatt og personlige meninger rundt dette


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å høre litt om hva de ulike forumbrukerne mener rundt det å diskutere på nett. Jeg har vært medlem av hundesonen i mange år, og det er jo klart at man etterhvert kjenner flere folks måte å skrive og debattere på. Men noen opptrer ulikt i forskjellige situasjoner og skriver på ulike måter avhengig av hva man diskuterer, naturlig nok.

Men hvor går grensa for deg? Jeg ønsker å høre hva folk synes er greit å skrive, litt om ulik ordbruk, retorikk osv.

Selv er jeg nok en tøffere debatant i virkeligheten enn jeg er på nett. Personlig er jeg egentlig litt redd for å måtte treffe noen i virkeligheten, som jeg har debattert med over internett, for så å bli oppfattet og forhåndsdømt på bakgrunn av ting jeg har sagt eller skrevet på et nettforum. Diskuterer jetg med folk face to face innbiller jeg meg at de får et bredere inntrykk av hvem jeg er og hva jeg står for, enn om de skal tolke det jeg skriver i tekst. Men folk er jo veldig forskjellige, og takhøyden for den enkelte varierer selvsagt stort.

Er det slik at man kan diskutrere "heftigere" med folk man kjenner IRL over nett? Ofte slår det meg at folk jeg vet at har truffet hverandre i virkeligheten på sonen kan være nokså krasse mot hverandre, noe jeg synes er interessant. Selv synes jeg å innlede et innlegg med f.eks. "eeeh...", "javel?" osv. er ganske sterke uttrykk, som jeg personlig oppfatter som litt provoserende å lese. Men alle gjør jo ikke det! Er slik ordbruk ok f.eks?

Innspill? :)

(og for å ha sagt det, dette er ikke myntet på noen spesifikk bruker eller trend på forumet. Diskusjonen er åpen og ment for subjektive oppfatninger og tanker)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok ivrigere til å diskutere her inne før. Nå kan jeg bli med et stykke på vei, hvis temaet opptar meg, men når jeg opplever at synspunktene jeg gjerne vil få frem drukner i usakligheter, usmaklige konspirasjoner, etc fra "motdebatantene" går jeg ut av tråden. Som regel for godt. Jeg kan fint starte et innlegg med "Ehh!", hvis jeg er sitert og kommentert og ikke ser hverken sammenheng eller logikk i et innlegg jeg er forventet å engasjere meg i. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at dette er et diskusjonsforum, men diskusjonsdelen unngår jeg helst. Det er ikke det at jeg kun vil ha fakta, men tråder der folk diskuterer blir ofte bare en oppramsing av subjektive standpunkt fortalt som objektive sannheter. Det er vel sånn man diskuterer på nett - dette stedet er ikke unikt i så måte. Jeg skjønner at noen synes det er gøy, men på internett er jeg interessert i konklusjonen, ikke veien dit.

I nettdebatt virker det ikke som man kompromisser eller modererer sine utsagn for å nærme seg motparten(ja, motpart, ikke diskusjonspartner som jeg opplever det IRL) - man bare slutter og poste når man er lei eller ikke har mere krutt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye over det, men er nok way hyggeligere irl enn i en heftig debatt (håper jeg!).

Det er blant annet det der jeg synes er litt interessant. At man er så forskjellige i forhold til bruk av nettet. Jeg er kanskje hyggeligere på forumet enn i virkeligheten (når det kommer til å debattere hunderelaterte temaer, da).

Men sånn i forhold til de man kjenner litt fra før. Hvis man diskuterer heftig på nett og gjerne med krass ordbruk, f.eks. i debattkjelleren. Kan man da treffe en man kjenner irl for så å holde en god tone i etterkant? Jeg klarer nemlig ikke helt det, og det er nok hovesårsaken til at jeg ikke diskuterer så heftig på nett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet det der jeg synes er litt interessant. At man er så forskjellige i forhold til bruk av nettet. Jeg er kanskje hyggeligere på forumet enn i virkeligheten (når det kommer til å debattere hunderelaterte temaer, da).

Men det er jo litt fordi jeg sjelden er oppi heftige debatter til daglig utenfor webben, ikke sant? Her inne ser de fleste bare kverrulanten i meg, og vi har jo alle flere sider enn det, men på et debattforum, så er det stort sett debatanten i en som kommer frem :) Men for all del, jeg kan diskutere irl også, men det skjer bare ikke fullt så hyppig som på hundesonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye over det, men er nok way hyggeligere irl enn i en heftig debatt (håper jeg!).

Ja, du kan være litt skummel til tider :teehe:

Selv er jeg like fantastisk i det virklige livet, som jeg er på internettet. :shifty:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh...javel?? fins. Neida jeg er nok ikke de som uttrykker meg så veldig skarpt mot noen her inne. Det er liksom ikke meg å skal være frekk og bitchy på noe vis. Jeg skriver det jeg mener og tenker, uten disse unødvendige ordene. Jeg sier da :Det er jeg uenig i, ikke herregud så teit du er. Skjønner ikke vitsen med det. Høflighet er noe man kommer langt med uansett syns jeg, selv om noen er uenig i det. Det er jo faktisk slik at man fremstilles på en spesiell måte av måten man skrive på, og det er et bilde folk får av deg som person (selv om det ikke er sånn i real life) Jeg vil ikke fremstilles som noe jeg ikke er.

Mange er veldig flink å uttrykke seg skriftlig, andre ikke. Jeg trives best i real life og snakke med folk på den måten. Men det som er fint på et forum er at man bare kan fjerne seg fra diskusjonen og la det være. (ikke så lett hvis man står der med personen ansikt til ansikt :P ) Det er flere ganger jeg ser at dette går feile veien og at man blir helt misforstått eller at man gjentar seg uten at folk skjønner, så da er det bare å kutte ut. Kanske usportslig og ikke "fullføre" debatten, men jeg vil ikke bli påvirket negativt og få dagen ødelagt pga dette. Heldigvis ikke ofte dette skjer, men det har skjedd.

Med årene har jeg lært å ikke ta alt innpå seg, at folk tross alt ikke kjenner en, at man er til en viss grad anonym. At noen roper dyreplager, hvis jeg nevner at jeg har brukt bur eller tar hunden i nakken, så bryr jeg meg ikke like mye som en kunne gjøre i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt synd, jeg. Diskusjoner som i utgangspunktet kan være både interessante og fruktbare blir kvalt fordi de blir infisert av kveruleringer og kamuflerte personangrep som:" du er ikke gud fordi om...", "noen tror de er bedre enn andre, fordi de...". eller putter deg i en bås som heter "dere som hater all form for burbruk" for så å hakke løs med selvfølgelige burbruksituasjoner. Det spiller ingen rolle at du selv fire innlegg over har sagt at du er enig i at bur kan være nyttig i visse situasjoner eller over en kort periode. Da gidder jeg ikke å delta mer. Diskusjonen havner i en grøt av vikarierende motiv og kverulering og en nybakt hundeeier eller en annen sonis som lurer litt på hva h*n skal gjøre, går glipp av en mulighet til å lese, lære, vurdere og resonere seg fram til f.eks å prøve hundehold uten bur eller redusere burbruken. Iallfall mister sonen den funksjonen.

Da jeg meldte meg inn her, hadde vi akkurat fått Fibi. Selvom jeg hadde hatt hund i mange år, var vi lykkelig forskånet fra tullfakter, nerver og utfall. før tollerdamen kom i hus. Sonen hjalp oss gjennom så mange utfordringer, passeringstrening, sportrening (bygging av selvtillitt gjennom trening på ferdigheter som ikke innebar fart og stress) etc, etc.

Det er litt synd å oppleve at sonen nå stort sett er et AN forum og når man innimellom oppdager en tråd der man kanskje kan bidra til å gjøre en forskjell for folk, blir det vanskelig å forholde seg til kjernen i problemstillingen pga medsonistenes behov for å markere høyest på stolpen.

For mitt vedkommende handler det om å kunne gi litt tilbake til et forum som betydde mye for meg en gang i tiden, på de områdene jeg faktisk har litt å bidra med. Det skal visst ikke være så enkelt :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltar jo ikke enormt mye i debattene her og noe av grunnen til det er at jeg synes tonen er i tøffeste laget av og til. Jeg har ingen problemer med å være hylende uenig med folk, men jeg synes man skal la være å bruke skjellsord eller nedsettende uttrykksformer. Respekt er viktig for meg, også i RL. Selv prøver jeg å være enda mer tydelig og "velformulert" enn til vanlig, fordi nettopp det at det er skriftlig kan gjøre et sterkere inntrykk på mottakeren enn når man snakker og kan justere med kroppsspråk, tonefall osv. Men jeg kan selvsagt ha bommet selv også. I utgangspunktet synes jeg altså at man skal være enda mer forsiktig med hvordan ting uttrykkes enn når man snakker med folk.

Ellers er jeg enig i det ida skriver over her. I tillegg synes jeg diskusjonene ofte tar en veldig personlig retning, og man mister ofte det overordnede perspektivet. Anekdotisk bevisførsel overtar fullstendig for prinsippene.

Nå virker jeg veldig negativ, jeg er ikke det altså. Hundesonen og deltakerne her har lært meg enormt mye om hundehold og har gitt hundene mine ett bedre liv. Men noen ting kunne definitivt vært bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja... *ler*

Har møtt folk som helt spontant har utbrutt "Du er jo ikke skummel i det hele tatt" - eller "Du er jo hyggelig jo" - så jeg oppfattes nok som ett skikkelig hespetre på nett *ler*. Jeg tror ikke jeg noe annerledes i real life, men jeg er god på skille på sak og person. Dvs. jeg kan godt ha en opphetet debatt med noen og allikevel ikke ha noe imot den personen. Problemet er jo at svært mange her er veldig unge og tar ting veldig veldig personlig - og de takler dårlig uenighet i en sak, er man uenig så liker man ikke personen faktisk. Hvilket gjør ting litt tricky *ler*

Jeg tror nok at det er viktig at folk lærer seg å skille sak og person, og i tillegg huske på at man på ett forum utrykker seg skriftlig og at det der kan være vanskelig å "lese" hvordan ting sies.

...og sånn "for the record" - jeg tror jeg egentlig er en ganske hyggelig person irl. - unntaket er vel om jeg har fotoshoot og folk oppfører seg kørka *ler* Da kan jeg kanskje bli pittelitt sarkastisk og skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og sånn "for the record" - jeg tror jeg egentlig er en ganske hyggelig person irl. - unntaket er vel om jeg har fotoshoot og folk oppfører seg kørka *ler* Da kan jeg kanskje bli pittelitt sarkastisk og skarp.

Jeg sier at Jepp, det er du! Altså hyggelig i rl, men tør ikke være med på noen photoshoot altså! Der har man hørt rykter :P Og jeg må si at mange av de skumle her på sonen jeg kjenner er veldig hyggelige i rl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har blitt immun mot hersketeknikker og folk som tøffer seg bak tastaturet etter alle årene på internett :P Det er enkelt å plukke ut bråkmakere eller folk man styrer unna.

Det eneste måten å forandre "miljøet" på et forum er å selv være med å delta og bidra til et hyggelig miljø. Selvfølgelig vil man alltid ha et utskudd her og der, sånn er samfunnet :) .

Jeg tror ikke jeg er noe bedre eller verre her enn i virkeligheten. Kanskje flinkere til å forumere PM'er på Hundesonen enn å diskutere i virkeligheten, haha.

Er nok kanskje litt mer stille irl, har jeg ikke noe å si så er jeg som regel stille og jeg trenger ikke å prate hele tiden for å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er sta, har temperament, mener mye om det meste, og er glad i å diskutere, det er en kombinasjon som gjør at jeg fremstår som ufyselig innimellom :aww: Heldigvis for ofrene mine, så har jeg stort sett ganske mange og tjukke filtre ting går gjennom før det kommer ut på et nettforum - det er ikke like greit i RL når ting går litt fort og blir litt opphetet, så jeg tror faktisk jeg er hakket verre i RL-diskusjoner enn på nett. Tro det eller ei :P

Sånn bortsett fra det, når jeg ikke diskuterer noe jeg bryr meg om, så tror jeg at jeg er ganske hyggelig og morsom, og det er stort sett den siden folk ser når man møtes RL. Jeg pleier f.eks ikke å stå ringside på stevner og diskutere burbruk eller hvorvidt bikkjer er ansvarlige når de blir kvesta hardt av andre hunder. Jeg har ikke noe problem med å diskutere sånt RL, men jeg syns ikke det hører hjemme overalt, nettopp fordi jeg er skarp og til tider høylydt.

Innimellom skulle jeg ønske at jeg ikke var så høylydt og tok så stor plass. Det krever en del av folkene rundt meg å tåle det, og det hender at jeg tenker at jeg skal dempe meg litt, men det varer bare så lenge, så er jeg engasjert i ett eller annet igjen. Jeg har f.eks klart å erte på meg nesten samtlige belgeroppdrettere i landet fordi jeg blander meg inn i avlspraksisen deres, så jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg ville fått kjøpt valp hvor som helst. Det er litt synd, selv om jeg ikke gidder å være beskjeden og mener at de burde være glad for å få en valpekjøper som meg - jeg er flink med hund, jeg behandler de bra, og jeg følger alltid opp helsesjekker (enten oppdretterene vil det eller ikke) og viser de frem der de kan vises frem.

Jeg syns forøvrig at jeg er ganske flink til å skille sak og person, jeg har null problemer med å være venner med folk jeg diskuterer med, eller uenig med folk jeg er venner med. Belgerpia og jeg har hatt et par diskusjoner hvor folk rundt oss har lurt på hvordan vi kan være venner i det hele tatt, men ingen av oss har problemer med at vi innimellom er uenige, og begge kan være skarpe og temperamentsfulle, så det pleier å gå bra :P Det er kanskje det som kalles god avreagering, det? :lol:

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er sta, har temperament, mener mye om det meste, og er glad i å diskutere, det er en kombinasjon som gjør at jeg fremstår som ufyselig innimellom :aww: Heldigvis for ofrene mine, så har jeg stort sett ganske mange og tjukke filtre ting går gjennom før det kommer ut på et nettforum - det er ikke like greit IRL når ting går litt fort og blir litt opphetet, så jeg tror faktisk jeg er hakket verre i RL-diskusjoner enn på nett. Tro det eller ei :P

Sånn bortsett fra det, når jeg ikke diskuterer noe jeg bryr meg om, så tror jeg at jeg er ganske hyggelig og morsom, og det er stort sett den siden folk ser når man møtes RL. Jeg pleier f.eks ikke å stå ringside på stevner og diskutere burbruk eller hvorvidt bikkjer er ansvarlige når de blir kvesta hardt av andre hunder. Jeg har ikke noe problem med å diskutere sånt ORL, men jeg syns ikke det hører hjemme overalt, nettopp fordi jeg er skarp og til tider høylydt.

Innimellom skulle jeg ønske at jeg ikke var så høylydt og tok så stor plass. Det krever en del av folkene rundt meg å tåle det, og det hender at jeg tenker at jeg skal dempe meg litt, men det varer bare så lenge, så er jeg engasjert i ett eller annet igjen. Jeg har f.eks klart å erte på meg nesten samtlige belgeroppdrettere i landet fordi jeg blander meg inn i avlspraksisen deres, så jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg ville fått kjøpt valp hvor som helst. Det er litt synd, selv om jeg ikke gidder å være beskjeden og mener at de burde være glad for å få en valpekjøper som meg - jeg er flink med hund, jeg behandler de bra, og jeg følger alltid opp helsesjekker (enten oppdretterene vil det eller ikke) og viser de frem der de kan vises frem.

Jeg syns forøvrig at jeg er ganske flink til å skille sak og person, jeg har null problemer med å være venner med folk jeg diskuterer med, eller uenig med folk jeg er venner med. Belgerpia og jeg har hatt et par diskusjoner hvor folk rundt oss har lurt på hvordan vi kan være venner i det hele tatt, men ingen av oss har problemer med at vi innimellom er uenige, og begge kan være skarpe og temperamentsfulle, så det pleier å gå bra :P Det er kanskje det som kalles god avreagering, det? :lol:

Som jeg skrev til Emilie - synes det er morsomt å lese folks egne oppfatninger og meninger. Og når jeg leser ditt innlegg ser jeg at jeg kjenner meg veldig godt igjen i måten du beskriver deg selv som IRL, mens jeg er ganske anderledes enn deg når jeg diskuterer på nett, av tidligere nevnte grunner. Kult, liksom. Kanskje har man mer til felles med brukere som man tror er ulike en selv IRL enn det man egentlig er klar over :D

Jeg er den som IRL alltid står opp for alle andre. Spesielt i skolesammenheng har alle lærere alltid hatt et turbulent forhold til meg, da jeg alltid har vært den som snakker på vegne av klassen. Jeg er generelt skravlete, høylytt og tar mye plass. Og jeg MÅ vinne diskusjoner. Selv om jeg skjønner at jeg tar feil, så må jeg i alle fall gi meg som en kverulant. De som kjenner meg vet allikevel at jeg er veldig grei, altså :P

Jeg er forøvrig en av de "unge" brukerne som egentlig har tatt ting ganske personlig i diskusjoner her på forumet, og dermed modererer meg selv i vceldig stor grad. Jeg unngår fighter liksom. Men jeg merker, som IW, at jeg begynner å tåle mer og mer, da man må regne med noen krasse kommentarer og tilbakemeldinger innimellom. Jeg forsøker da å svare for meg og å stå på det jeg mener fremfor å beklage meg i større grad enn tidligere.

Jeg må jo også si at jeg har til gode å møte en sonis i virkeligheten som jeg har vært redd for eller har syntes har vært ufin på noen måte, selv om flere er ganske krasse i måten å debattere på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok ivrigere til å diskutere her inne før. Nå kan jeg bli med et stykke på vei, hvis temaet opptar meg, men når jeg opplever at synspunktene jeg gjerne vil få frem drukner i usakligheter, usmaklige konspirasjoner, etc fra "motdebatantene" går jeg ut av tråden. Som regel for godt. Jeg kan fint starte et innlegg med "Ehh!", hvis jeg er sitert og kommentert og ikke ser hverken sammenheng eller logikk i et innlegg jeg er forventet å engasjere meg i. :)

Slik føler kanskje jeg det litt også. Det værste jeg vet er å få lagt meninger i munnen på meg selv, så da snur jeg ryggen til og ignorerer hele dritten. :P

Vel, jeg er sta, har temperament, mener mye om det meste, og er glad i å diskutere, det er en kombinasjon som gjør at jeg fremstår som ufyselig innimellom :aww: Heldigvis for ofrene mine, så har jeg stort sett ganske mange og tjukke filtre ting går gjennom før det kommer ut på et nettforum - det er ikke like greit i RL når ting går litt fort og blir litt opphetet, så jeg tror faktisk jeg er hakket verre i RL-diskusjoner enn på nett. Tro det eller ei :P

Sånn bortsett fra det, når jeg ikke diskuterer noe jeg bryr meg om, så tror jeg at jeg er ganske hyggelig og morsom, og det er stort sett den siden folk ser når man møtes RL. Jeg pleier f.eks ikke å stå ringside på stevner og diskutere burbruk eller hvorvidt bikkjer er ansvarlige når de blir kvesta hardt av andre hunder. Jeg har ikke noe problem med å diskutere sånt RL, men jeg syns ikke det hører hjemme overalt, nettopp fordi jeg er skarp og til tider høylydt.

Innimellom skulle jeg ønske at jeg ikke var så høylydt og tok så stor plass. Det krever en del av folkene rundt meg å tåle det, og det hender at jeg tenker at jeg skal dempe meg litt, men det varer bare så lenge, så er jeg engasjert i ett eller annet igjen. Jeg har f.eks klart å erte på meg nesten samtlige belgeroppdrettere i landet fordi jeg blander meg inn i avlspraksisen deres, så jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg ville fått kjøpt valp hvor som helst. Det er litt synd, selv om jeg ikke gidder å være beskjeden og mener at de burde være glad for å få en valpekjøper som meg - jeg er flink med hund, jeg behandler de bra, og jeg følger alltid opp helsesjekker (enten oppdretterene vil det eller ikke) og viser de frem der de kan vises frem.

Jeg syns forøvrig at jeg er ganske flink til å skille sak og person, jeg har null problemer med å være venner med folk jeg diskuterer med, eller uenig med folk jeg er venner med. Belgerpia og jeg har hatt et par diskusjoner hvor folk rundt oss har lurt på hvordan vi kan være venner i det hele tatt, men ingen av oss har problemer med at vi innimellom er uenige, og begge kan være skarpe og temperamentsfulle, så det pleier å gå bra :P Det er kanskje det som kalles god avreagering, det? :lol:

Kjenner meg en del igjen :ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er konfliktsky som fy og synes alle bare skal være snill og grei og dikkedikke *ler* Jeg er vel ikke så interessert i diskusjonen i seg selv, men jeg synes det er interessant å høre andres meninger og se en sak fra flere sider. Jeg synes kunnskapsaspektet med en diskusjon og et forum er mest verdifult.

Ellers synes jeg det er viktig å være høflig og komme med informasjon/være informerende, i stedenfor å komme med personangrep eller kalle hverandre for ting. Å vise respekt for hverandre selv om man er uenige og ikke falle ned på usakligheter og ukvemsord.

Jaaa, også kan vi alle bare venner *hjertesmilyogklemmmm* Hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmen med et forum er at jeg slipper å moderere meg i forhold til et virkelighetsforhold mot andre. Trives best når jeg egentlig ikke kjenner noen på et forum, for da modererer jeg meg minimalt ifht mine egne meninger. I virkeligheten er jeg like sørpe kjedelig som alle andre, legger stort sett lokk på mine meninger (avhengig av hvem jeg prater med da, noen veit mer enn andre :P ) - og etteretter meg moral, etikk og sosiale normer. Viktig å tenke jobb, karriere og image om man vil opp og fram. På et forum - not so much! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Nå er sonenverden ganske liten, hundeverden likeså, iallfall for mitt vedkommende. Vi har fått mange venner og bekjente gjennom sonen, vi har fått hund gjennom sonen ( :heart: ), vi har passet hund gjennom sonen osv. Det hadde vært skikkelig pinlig om jeg var en helt annen i virkeligheten enn på nett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...