Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder drepte hund


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

5000 bitt hvert år. Hvor tar de det tallet fra?

Skremmende med så mange saker for tiden. Kan ikke huske at det var like ille noen år tilbake (eller?). Det har jo blitt en klar øking i populariteten av "muskelhunder", og det er nok ikke alle som skulle hatt sånne gitt, selv om de er gode familiehunder. Det er jo ingen tvil om at konsekvensene kan bli værre når det hunder involverte som er tøffere i trynet. Og to mot en er rått parti. Veldig trist for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

5000 bitt hvert år. Hvor tar de det tallet fra?

Rett meg om jeg tar feil, men i f m forarbeidet til Hundeloven skrev NKK at det var estimert omlag 300 000 hunder i Norge rundt år 2000. Justisdepartementet sendte rundt år 2002 en forespørsel til noen relevante helsestasjoner/helseforetak om antall hundebitt som ble behandlet ved den enkelte institusjon/foretak. Svarene de fikk var mangelfulle siden det ikke er registreringsplikt for slike skader men ut fra de opplysningene departementet mottok estimerte departementet av det ble behandlet ca 4000 bitt årlig. Mer enn 97% av disse handlet om mindre skader og da helst i forbindelse med barns lek med hund. 0.1% av av de registrerte bitt krevde utvidet medisinsk behandling.
Skremmende med så mange saker for tiden. Kan ikke huske at det var like ille noen år tilbake (eller?). Det har jo blitt en klar øking i populariteten av "muskelhunder", og det er nok ikke alle som skulle hatt sånne gitt, selv om de er gode familiehunder. Det er jo ingen tvil om at konsekvensene kan bli værre når det hunder involverte som er tøffere i trynet. Og to mot en er rått parti. Veldig trist for alle.
Iflg nettstedet hundebitt.no gikk det i årene 2002 - 2003 knapt en uke mellom oppslag i avisene om at hunder hadde angrepet mennesker eller dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mer irriterende, er hvordan media klarer å klippe og lime uttalelser til at det blir ei suppe av journalisitikk.

"Geir Marring ved Oslo hundeskole mener det også er et poeng at mange av de hundene som biter er såkalte familiehunder." - her har mr. Marring prøvd fortvilt å dempe fokuset på "kamphunder" og deres farlighet, mens journalisten egentlig vinkler saken først mot "kamphunder", og deretter avslutter på en håpløs måte om at også familiehunder er farlige.

:gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de sa på tv at 5000 registrerte bittskader er via legesenter og sykehus. Noe mer enn det vet jeg ikke.

Trasige greier. Nå må lovene bli mye strengere! Alternativt til forbud av ytterlige raser må være bruk av munnkurv i offentligheten. Skal folk ha slike raser, får de bare akseptere at munnkurv vil da bli endel av det å ha rasen. Strengere straffer hvis ting skjer, ja jeg er også for sertifisering av hundeeiere. Er nok mange som er uenige, men det er ihvertfall min mening. Noe må gjøres uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For alt vi veit så kan det være snakk om en gul labrador som har gått bananas - folk hyler jo am.staff om alt som er over ankelhøyde og glatthåra.

Jeg synes det er trist at det publiseres bilder som dette, trist for alle oss med hund - for en ting er sikkert, ikkehundeeiere tror på avisene mer enn på normalt oppegående hundeeiere. Avisen har alltid rett - som hundeeier er du bare helt blåst. Trist, veldig trist. Tatt i betrakning at am.staff har vært forbudt ved lov i Norge så lenge at det knappast er noen lovlige igjen tror jeg kanskje det er snakk om en helt annen rase i denne saken - men igjen, den var vel større enn en fyrstykkeske og glatthåra så da er det vel am.staff da.

Joa, trist for chihuahua eieren - men dette er jo trist for alle hundeeiere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noe av det mer irriterende, er hvordan media klarer å klippe og lime uttalelser til at det blir ei suppe av journalisitikk.

"Geir Marring ved Oslo hundeskole mener det også er et poeng at mange av de hundene som biter er såkalte familiehunder." - her har mr. Marring prøvd fortvilt å dempe fokuset på "kamphunder" og deres farlighet, mens journalisten egentlig vinkler saken først mot "kamphunder", og deretter avslutter på en håpløs måte om at også familiehunder er farlige.

:gaah:

Deg om det, din frie tolkning. Jeg for min del ser heller han uttale seg enn visse tanter som ikke evner plassere problemet andre steder enn hos Cesar Millan. Han er heller ikke nådig om hundeholdet i Mandal, "det krever en håndfull å holde disse hundene, bla bla, etter min mening ikke bare interessert i kantarellsøk". Her er det ett ferskt intervju, uklippet så slipper du bli irritert over journalistikk.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hundeekspert-mer-enn-5000-mennesker-bites-av-hund-hvert-aar-3828421.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke denne artikkelen var den verste, selv om hendelsen er grusom.

Rart at flere automatisk går ut ifra at det ikke var amstaffer som angrep? Når det står kamphund så er det feil (jeg er enig), og når det da faktisk står en rase så er det feil også?

Angående bildet så vil jeg tro at de som ikke har peiling på hund ville antakeligvis slite med å se forskjellen på en pitbull og en amstaff uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du kanskje har tolka meg litt rart, jeg har ikke noe i mot Marring - tvert i mot - han prøver jo å balansere saken. Problemet er journalisten som får ALT til å høres dårlig ut. Selv et "desperat" forsøk på å balansere en sak. Det er journalistikken jeg "gah"'er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne hvorfor en del miniatyrhund-eiere løfter opp hunden sin når det kommer større hunder gående... Selv om de får kritikk for det av en del hundeeiere, er det bedre enn at minihunden blir bitt til døde. Det har vært litt for mange slike bitt-episoder i media!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne hvorfor en del miniatyrhund-eiere løfter opp hunden sin når det kommer større hunder gående... Selv om de får kritikk for det av en del hundeeiere, er det bedre enn at minihunden blir bitt til døde. Det har vært litt for mange slike bitt-episoder i media!

Det er en av mange ting jeg har sluttet å bry meg om. Mange av de små er noen breialle bråkebikkjer, som kan finne på å si "BØH!" til schæferen. Utfallet kan være så stygt at jeg foretrekker at den bråker fra armen til mor/far :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne hvorfor en del miniatyrhund-eiere løfter opp hunden sin når det kommer større hunder gående... Selv om de får kritikk for det av en del hundeeiere, er det bedre enn at minihunden blir bitt til døde. Det har vært litt for mange slike bitt-episoder i media!

Har selv en liten hund og har gjort "synden" med å løfte ham opp et par ganger, men det er når det kommer store løse hunder løpende mot oss mens eier står 50 meter unna og forgjeves roper på hunden. Da tar jeg heller konsekvensene av at han blir løftet enn at han blir drept :) Heldigvis skjer det ikke ofte siden folk flest er flinke til å ha hundene i bånd eller ha god kontroll uten men av og til har jeg bare følt at jeg må :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide ikke løfte opp de små. Men etter papillonen har blitt angrepet to ganger av løs hund. Så tørr jeg ikke lengre la være om en stor løs hund kommer løpendes mot oss. Selv om det i teorien er feil å gjøre, så vil jeg heller gjøre feil enn å risikere hun blir drept. Nå er det heldigvis sjelden vi treffer på løse hunder på tur da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...