Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøre hard regime når det kommer til bur?


Sela
 Share

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke oppbevares i bur. Hva gjør hun når hun må bort? Putter hunden i bur da også? Hva når hun er på skole/jobb? Brått er hunden i bur både på dagtid og om natta - da

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med m

Akkurat nå skulle jeg ønske vi hadde en peace-tegn-smiley. Eller et fredsflagg. Dere må slutte å ta alt så personlig, og bite tilbake med like personlige kommentarer. ALLE har fått med seg hva DERE

Og forskjellen på oss er at jeg innser at valper kan rangere i alt fra ****** avkom til englenes stillhet, samt at mennesker kan ha forskjellig bosituasjon og kapasitet. Igjen - som med IDtagtråden - jeg skjønner ikke hvorfor det MÅ være sånn eller sånn.

Man MÅ ikke bruke bur, man må ikke IKKE bruke bur. Det er en lang liste med mellom-tilstander, hvor bur kan inngå i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller - helt uten bur.

x 2

Aldri kommet hjem til noe ødelagt jeg heller, og Selma sitter i bur kun i bil. Ser ingen grunn til å ha henne i bur inne i leiligheten. Men jeg hadde nok ikke hatt henne i bur selv om hun ødela ting, for jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Da måtte buret ha vært like stort som et rom i så fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden en dag finner ut at den vil bryte seg ut av buret når den er alene? Kan få fæle skader av sånt... Jeg hadde vært mer redd for det jeg enn at hunden skal ta salto ned ei trapp, kveles av en sokk eller stikke ut øyet på en strikkepinne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen på oss er at jeg innser at valper kan rangere i alt fra ****** avkom til englenes stillhet, samt at mennesker kan ha forskjellig bosituasjon og kapasitet. Igjen - som med IDtagtråden - jeg skjønner ikke hvorfor det MÅ være sånn eller sånn.

Jeg innser det fint jeg, men går ikke ut i fra at jeg har et djevelens avkom og plasserer bikkja i bur hver gang det passer meg frem til den bikker året?! Ville jeg hatt burdyr hadde jeg kjøpt et hamster. Jeg har en HUND. Tilogmed NKK har hatt bein nok i nesa til å skrive i sine etiske retningslinjer at ingen hund skal ha bur som sitt primære oppholdssted, sier ikke det noe? Inneburbruk har blitt såpass allmennt at NKK må spesifisere slikt i sine retningslinjer, da er det ganske ille i endel norske hundeeieres hjem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om natten har jeg tre hunder i senga, hvis de vil og Tinka ikke er oppe hos Ia. Tinka har flyttet inn i armkroken, Scilos og Fibi ligger i fotenden, eller i knehasene mine. Om dagen har jeg gjerne en i nakken og en på hver side, når jeg sitter i sofaen. Er det varmt, ligger de helst rett på det kalde gulvet. Det hender Fibi går opp og legger seg, også. Akkurat nå ligger hun på hundesenga. der er det skjelden noen ligger i det hele tatt. Når jeg lager mat, kommer vel en eller to av dem bortom kjøkkenet for å sjekke hva som skjer. Lager jeg mat til dem, er begge tispene flinke til å "hjelpe til". De er rundt der jeg er hele tiden, untatt når jeg vasker. Da er de plutselig et annet sted. Er det ikke sånn det er å ha hund? De liker å være der resten av flokken er. Jeg liker å være der de er. Så lenge alt er fredelig og koselig, blander jeg meg lite i hvor de er og hva de gjør innendørs, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var en god ide, kan legge henne i gangen, har et avgrenset område der, kan fjerne alt av leker osv. Og legge hundesengen hennes der, buret og kanskje en dyne eller lignende med min lukt. Det skal jeg prøve!

Hvorfor? Jeg ville absolutt latt henne ha leker og tyggesaker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller 6 mnd med burbruk om natt og ved alenetid, enn en livstid med problemer og som i trådstarters uttalelser: stress hos hund.

Men trådstarters hund har ligget i bur. Problemet er vell at den nå i ettertid har fått lov til og bli bortskjemt og nå vil den ligge i senga og dilte i hælene på mor. Den er jo hjemme alene uten stengt bur så det er jo ikke der problemet ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden en dag finner ut at den vil bryte seg ut av buret når den er alene? Kan få fæle skader av sånt... Jeg hadde vært mer redd for det jeg enn at hunden skal ta salto ned ei trapp, kveles av en sokk eller stikke ut øyet på en strikkepinne.

Jeg innser det fint jeg, men går ikke ut i fra at jeg har et djevelens avkom og plasserer bikkja i bur hver gang det passer meg frem til den bikker året?!

Ehhhhhhhhh, det er ikke rart diskusjoner går gaiken når man står og snakker til hver sitt kosteskaft.

Det er absolutt INGEN som har sagt at man har en samlebåndsproduksjon hvor valper kommer inn døra og automatisk havner "bak lås og slå"? Har dere hørt om å bli kjent med valpen, se hvordan de første dagene går - og høre hva slags rutiner oppdretter innførte i de siste to ukene av valpens opphold hos oppdretter? Hele prinsippet bak å bruke et hjelpemiddel, det være grime, bur eller utstillingslenke oppunder halsen på en hund - så har man gjort en vurdering om behov før bruk (gitt at man er en oppegående hundeeier).

Men trådstarters hund har ligget i bur. Problemet er vell at den nå i ettertid har fått lov til og bli bortskjemt og nå vil den ligge i senga og dilte i hælene på mor.

Problemet er vel at trådstarters hund har opplevd manglende konsekvenser og manglende rutiner. Sånt kan det fort bli dårlige uvaner av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller - helt uten bur.

Ja, for en bragd. Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å etterlate meg miniatyrhundvalper hjemme alene, som det å etterlate seg en obsternasig schæfervalp. Og faktisk så prøvde jeg uten bur noen ganger, ikke lenge om gangen heller og sammen med vår gamle hund. Foreldrene mine (som sov i etasjen under hundene) våknet av sagelyder fra rommet mitt. Det var en del treverk som ble herpet den natten og Venus måtte nok ligge i bur noen måneder til.

Hva om hunden en dag finner ut at den vil bryte seg ut av buret når den er alene? Kan få fæle skader av sånt... Jeg hadde vært mer redd for det jeg enn at hunden skal ta salto ned ei trapp, kveles av en sokk eller stikke ut øyet på en strikkepinne.

Eh, hvor kjøper du burene dine hen? Jeg vil heller ha valpen min, som gnager på ALT, innestengt i bur når hun er alene (nei, ikke om natten, for da sov hun i sengen min) enn å la henne vandre fritt rundt i huset. Mtp romløsning hos oss, så er det helt enkelt det som er mest gunstig for OG for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva om hunden en dag finner ut at den vil bryte seg ut av buret når den er alene?

Hva om hunden en dag finner ut at det er drita kult å bryte seg ut av huset og utforske verden på egenhånd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en bragd. Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å etterlate meg miniatyrhundvalper hjemme alene, som det å etterlate seg en obsternasig schæfervalp.

Vel.. Jeg forstår det jo slik at flere tror de må ha bur for at valpen/unghunden skal overleve alene hjemme uten å tygge istykker ledninger, falle ned fra sofaen og knekke nakken, spise sko og sette det fast i halsen og dø og så videre. Så.. De små burde da være like utsatte de?

Jeg kan vel juble jeg også da, som har klart "bragden", da med Riesenslamper og en rekke besøkshunder. Går helt fint å ha hund uten innebur for hunder flest. (Jeg sier dette som en motvekt for burbruken jeg ser rundt meg. Det har tatt ganske heftig av rundtom med burbruken. Inneburet anses blant mange som et must for å ha hund nå til dags..) Innebur føles kanskje ekstra unødvendig når man hører til en eldre generasjon, hva vet vel jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden finner ut at det er drita kult å bryte seg ut av huset og utforske verden på egenhånd?

Ja, det er festlig det! Hadde en mastiff av et slag her hjemme noen uker. Han var visstnok vant med å være alene hjemme - nei. Første gangen han var alene her (og siste gangen utenfor buret) hadde han bokstavelig talt prøvd å ta seg ut gjennom døren, og deretter vinduet. Og med 70 kilo muskler satt i system, så så rommet han hadde vært i ut deretter. (For de som har sett Turner & Hooch, virkeligheten er ikke langt unna!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en bragd. Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å etterlate meg miniatyrhundvalper hjemme alene, som det å etterlate seg en obsternasig schæfervalp. Og faktisk så prøvde jeg uten bur noen ganger, ikke lenge om gangen heller og sammen med vår gamle hund. Foreldrene mine (som sov i etasjen under hundene) våknet av sagelyder fra rommet mitt. Det var en del treverk som ble herpet den natten og Venus måtte nok ligge i bur noen måneder til.

Sorry, visste ikke at miniatyrhunder by default ikke ødelegger, spiser ledninger, faller ned trapper, eller generelt herper.

Men det er jo kjekt å vite - takk :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg forstår det jo slik at flere tror de må ha bur for at valpen/unghunden skal overleve alene hjemme uten å tygge istykker ledninger, falle ned fra sofaen og knekke nakken, spise sko og sette det fast i halsen og dø og så videre. Så.. De små burde da være like utsatte de?

Jeg kan vel juble jeg også da, som har klart "bragden", da med Riesenslamper og en rekke besøkshunder. Går helt fint å ha hund uten innebur for hunder flest. (Jeg sier dette som en motvekt for burbruken jeg ser rundt meg. Det har tatt ganske heftig av rundtom med burbruken. Inneburet anses blant mange som et must for å ha hund nå til dags..) Innebur føles kanskje ekstra unødvendig når man hører til en eldre generasjon, hva vet vel jeg.

Ja, for all del, jeg har klart det selv også, med min egen sankt bernhard, men det har en del å gjøre med at han var av et helt annet kaliber enn schæferen og dagene mine da var oppstykket mtp arbeid. Hvis du har LEST det jeg har skrevet så hadde du kanskje også sett at store mengder inventar ble ødelagt i løpet av min schæferhunds valpe-/unghundtid, og jeg er rimelig sikker på at en miniatyrhundvalp ikke hadde klart å gnage av sengeben og den slags med sin munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen greier det uten bur, helt fint, beundringsverdig, og definitivt det beste. Andre greier ikke det. Andre greier ikke å ha en hund som kan gå løs overalt. Eller være alene. Eller legge seg på kommando. Folk har forskjellige forutsetning, individer, kunnskap og meninger. Alle har sin mening om hva som er fornuftig bruk av bur. Vi har hørt fleres mening nå, så kan de som vil la seg "omvende" gjøre det, og resten av oss være i fred?

Jeg har litt lyst til å hive hundene mine i bur hele døgnet utenom tur/trening bare på trass avogtil...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, visste ikke at miniatyrhunder by default ikke ødelegger, spiser ledninger, faller ned trapper, eller generelt herper.

Men det er jo kjekt å vite - takk :D

Det sier seg selv at skadene blir mindre med tanke på størrelse og krefter. Nei, oops, det er jo helt uvesentlig for denne diskusjonen. Tipper at dvergschnauzerne dine knuser vinduer hvis de hopper opp etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at skadene blir mindre med tanke på størrelse og krefter. Nei, oops, det er jo helt uvesentlig for denne diskusjonen. Tipper at dvergschnauzerne dine knuser vinduer hvis de hopper opp etter dem.

Aha, så det er skadene hundene gjør som er relevant - ikke hundens egen sikkerhet. Takk for enda mer utdypende forklaring :D

Seriøst Emilie, nå gjør du deg dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er skadene hundene gjør som er relevant - ikke hundens egen sikkerhet. Takk for enda mer utdypende forklaring :D

Seriøst Emilie, nå gjør du deg dum...

Eh, whatever, Line. Det har jo med BÅDE sikkerhet OG skader å gjøre. Som jeg har skrevet, hos meg - for ja, jeg har prøvet og feilet en del og vet nå pr i dag hva som funker for meg, uten at jeg skulle ha noen grunn til å føle meg DUM - jeg har både fått erfare hunder som har skadet seg og ødelagt inventar, og jeg VET at skadene hadde vært langt i fra så omfattende om det hadde vært en chihuahua som gikk løs i huset her. Er det så vanskelig å forstå? Hadde bare vært så utrolig interessant å se hvordan antiburfolk hadde taklet en lettere hysterisk hund på 40 kilo +, alene i huset i åtte timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, whatever, Line. Det har jo med BÅDE sikkerhet OG skader å gjøre. Som jeg har skrevet, hos meg - for ja, jeg har prøvet og feilet en del og vet nå pr i dag hva som funker for meg, uten at jeg skulle ha noen grunn til å føle meg DUM - jeg har både fått erfare hunder som har skadet seg og ødelagt inventar, og jeg VET at skadene hadde vært langt i fra så omfattende om det hadde vært en chihuahua som gikk løs i huset her. Er det så vanskelig å forstå? Hadde bare vært så utrolig interessant å se hvordan antiburfolk hadde taklet en lettere hysterisk hund på 40 kilo +, alene i huset i åtte timer.

Ok, så NÅ gjelder det hundens sikkerhet også - frem til nå har du kun ofret huset og materielle gjenstander en tanke. Selvfølgelig kan en større hund gjøre større skader på gjenstander enn en liten hund - det er derfor man valpesikrer, evt plasserer valpen i et annet rom om man har for åpen løsning. Si hva du vil, men alle hus eller leiligheter har et mindre rom hvor døren kan lukkes (tips: gang, bad). Men en hund som var så hysterisk hadde jeg ikke satt igjen hjemme alene i 8 timer jeg da...

Når det er sagt så er TS's sin hund mindre enn mine og er ikke valp - hvilken grunn mener du TS skal bruke for burbruken da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhhhh, det er ikke rart diskusjoner går gaiken når man står og snakker til hver sitt kosteskaft.

Det er absolutt INGEN som har sagt at man har en samlebåndsproduksjon hvor valper kommer inn døra og automatisk havner "bak lås og slå"? Har dere hørt om å bli kjent med valpen, se hvordan de første dagene går - og høre hva slags rutiner oppdretter innførte i de siste to ukene av valpens opphold hos oppdretter? Hele prinsippet bak å bruke et hjelpemiddel, det være grime, bur eller utstillingslenke oppunder halsen på en hund - så har man gjort en vurdering om behov før bruk (gitt at man er en oppegående hundeeier).

Problemet er vel at trådstarters hund har opplevd manglende konsekvenser og manglende rutiner. Sånt kan det fort bli dårlige uvaner av :)

Det er jo nettopp dette her vi ser mangelen av blant den gjengse hundeeier og som er grunnen til at Sverige så seg nødt til å innføre egen lov om bruk av bur, og at NKK fulgte etter med anbefaling om at bur ikke bør være hunders primære oppholdssted.

Eh, hvor kjøper du burene dine hen? Jeg vil heller ha valpen min, som gnager på ALT, innestengt i bur når hun er alene (nei, ikke om natten, for da sov hun i sengen min) enn å la henne vandre fritt rundt i huset. Mtp romløsning hos oss, så er det helt enkelt det som er mest gunstig for OG for hunden.

Jeg kjøper ikke bur, bruker det ikke :) De jeg vet av og som jeg har snakket med om bur har disse typiske sammenleggbare stålburene eller vari kennel kasser. Det er stort sett sånne man får i vanlige dyrebutikker.

Hva om hunden en dag finner ut at det er drita kult å bryte seg ut av huset og utforske verden på egenhånd?

De aller fleste hunder vil ha problemer med å bryte seg ut av et hus. Jeg har aldri hørt om (før nå) hvilket stort problem dette kan være for enkelte hundeeiere, men ser jo at man må ty til kreative løsninger/trening om man har en slik en. Heldigvis virker det å være et fåtall hunder som trenger slik type trening.

Noen greier det uten bur, helt fint, beundringsverdig, og definitivt det beste. Andre greier ikke det. Andre greier ikke å ha en hund som kan gå løs overalt. Eller være alene. Eller legge seg på kommando. Folk har forskjellige forutsetning, individer, kunnskap og meninger. Alle har sin mening om hva som er fornuftig bruk av bur. Vi har hørt fleres mening nå, så kan de som vil la seg "omvende" gjøre det, og resten av oss være i fred?

Jeg har litt lyst til å hive hundene mine i bur hele døgnet utenom tur/trening bare på trass avogtil...

Så du synes det er greit at mange, mange hunder tilbringer mellom 8-16 timer i bur hver dag? Vi skal ikke bry oss fordi eierne vet best? Ja, hun gjorde sikkert det damen fra valpekurset også, som helt uten grunn (eller oppdretter hadde jo anbefalt det, og som vi vet er oppdrettere de mest kunnskapsrike av oss hundefolk) satt valpen i bur over 2/3 av døgnet. Sikkert sunt for både kropp og sinn det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har LEST det jeg har skrevet så hadde du kanskje også sett at store mengder inventar ble ødelagt i løpet av min schæferhunds valpe-/unghundtid

Jeg svarte på generelt grunnlag til din kommentar om "miniatyrhundevalper fint kan være uten bur"-kommentaren din. Etterpå måtte jeg jo være enig i at jeg også har klart det du kalte en "bragd" :sweat:

Værre var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...