Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøre hard regime når det kommer til bur?


Sela
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg kan godt finne et par av de, om det er ønskelig? :)

Hva eksakt er forskjellen da?

Tja.... jeg synes for eksempel ikke det er noe greit å stappe bikkja i bur fordi den er needy, tigger mat ved bordet osv. - da ville jeg nok heller gått en tur ut om den var plagsom, om den tagg ville jeg jobbet med den biten liksom. Jeg synes heller ikke det er noe ok at folk har bikkjene i bur dag og natt i hele hundens levetid. Det burde være unødvendig.

Jeg synes burbruk er ok i en begrenset periode, og målet bør alltid være at hunden skal ha fritt leide i huset (dog kanskje på begrenset område). Hvor lang perioden er kommer jo an på hunden tenker jeg, men mine har stort sett blitt prøveløslatt rundt halvannet års alder og det har stort sett gått bra. Frøken fralle derimot - hun kan se langt etter prøveløslatelse, når du velger å gå rett fra tur til soverommet for å pisse i senga så er det ingen mulighet for parole rett og slett - for den slags er ting som lett kan gjøre meg til en usannsynlig dårlig hundeeier rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke oppbevares i bur. Hva gjør hun når hun må bort? Putter hunden i bur da også? Hva når hun er på skole/jobb? Brått er hunden i bur både på dagtid og om natta - da

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med m

Akkurat nå skulle jeg ønske vi hadde en peace-tegn-smiley. Eller et fredsflagg. Dere må slutte å ta alt så personlig, og bite tilbake med like personlige kommentarer. ALLE har fått med seg hva DERE

Vel, personlig som "mild burbruker" (herregud for en diskusjon :lol: ) så kan jeg jo si at jeg syns det er bra at folk klarer seg UTEN bur, men jeg syns det er kjedelig at f. eks i den andre tråder hvor det blir spurt om "hvor stort er buret ditt" så må folk komme med "45 kvadratmeter fnis fnis" og da virker det veldig som at det lages et stort poeng ut av at de ikke trenger/vil bruke bur og sparker nedover mot de som bruker bur av forskjellige grunner.

Jeg kunne aldri finne på å si noe negativt til noen som IKKE bruker bur, altså, hvor er grunnlaget for det, da :icon_confused: .

Det eneste som irriterer meg, og som jeg hittil har prøvd å unngå å si noe om, er den holdningen om at "joda, du kan leve uten buret, bare rydd mer, bygg en ekstra vegg i stua, lei inn elektriker for å sveise inn ledninger i veggen, hyr en hundelufter om du skal bort to timer, kast ut vegg til vegg teppet på soverommet" eller lignende. Evt "JEG trengte ikke bur, jeg bare ryddet rommet, JEG klarte å oppdra fjorten hunder uten bur, DU TRENGER ikke bruke bur for å få til X eller Y".

Man er ikke gud fordi man ikke bruker bur, og man er ikke en fæl person om man bruker bur innimellom.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri finne på å si noe negativt til noen som IKKE bruker bur, altså, hvor er grunnlaget for det, da :icon_confused: .

De som ikke bruker bur er jo ufordragelig flinke og selvfølgelig totalt trangsynte mens de henger høyt oppe på pidestallen sin hvor de lyser av selvgodhet og hellighet, det må da vel alle forstå? Det er også verdt å nevne at hvis noen skulle komme til å foreslå å se på andre muligheter i første omgang eller faktisk svare trådstater, de er selvfølgelig burhatere som også hører til i overnevnte gruppe.

:D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens de som bruker bur er ufordragerlig late og totalt trangsynte i forhold til sin egen hunds behov, samt har de hunder som mentalt sett er helt skurrete - og de kan iallefall ikke ha en "normal hund" (hva nå pokker det er) for en "normal hund" får jo alle til uten å bruke bur som hjelpemiddel i en begrenset periode.

Djeez. Er det rart disse debattene blir 114 sider lange når den ene siden føler den andre siden er trangsynt og nedlatende, og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chico elsker å ligge innklemt under pulten til mamma, eller under sofaen, men det betyr ikke at jeg ser grunn til å putte ham i bur. Han legger seg også opp i sofaen om det ikke er noen hjemme (det er nemlig egentlig ikke lov).

På soverommet så ligger han enten under senga, eller over, evt. bytter på i løpet av natten.

Å bruke bur med måte, er i mine øyne noen måneder i valpeperioden dersom man ikke har annen mulighet med kompostgrinder, og evt. om noen andre passer hunden og krever at hunden er i bur den helgen den er der. Det skal aldri være mange timer om gangen heller, og størrelsen skal være såpass at hunden lett kan endre liggestilling samt ha både mat, vann og noe tyggeben der inne.

Bruk av bur både natt og dag er forkastelig i mine øyne, og det finnes dem som lar hunden leve et sånn liv og det er flere enn man tror.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er aldeles uinteressant for dere at noen faktisk klarer seg uten bur. Er det det dere mener? Det er jo ganske arrogant, når dere skriver lange innlegg om eget hundehold og burbruk selv. Det er ikke så veldig vanskelig å respektere at andre har sine erfaringer og preferanser, er det? Det burde ikke være så vanskelig å forstå at enkelte av oss ikke helt klarer å etisk forsvare at hunder står i bur både natt og dag, heller.

Det er helt uinteressant for meg at andre har andre forutsetninger for sitt hundehold, og dermed greier seg uten bur. Om det er forskjell på hvor mye man er hjemme, hvor mye tid man har til trening, om hundene aldri tygger på ting enten det er sko, leker eller vegger, eller bare ikke er store nok til å nå opp til dørhåndtaket...

Når det står på respekten, så deg om det. Det er ikke så veldig vanskelig å respektere at andre har sine erfaringer og preferanser, er det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uinteressant for meg at andre har andre forutsetninger for sitt hundehold, og dermed greier seg uten bur. Om det er forskjell på hvor mye man er hjemme, hvor mye tid man har til trening, om hundene aldri tygger på ting enten det er sko, leker eller vegger, eller bare ikke er store nok til å nå opp til dørhåndtaket...

Når det står på respekten, så deg om det. Det er ikke så veldig vanskelig å respektere at andre har sine erfaringer og preferanser, er det?

Dette ga ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen jeg har i hus nå syntes bur var teit og dumt å bli trykket inn i, satte meg ned med klikker og kastet godbiter inn og lærte han burleker. Av den enkle grunnen at når jeg trengte å putte han i bur på hytta i en time fordi jeg ikke ville ha vill herjing innendørs når jeg var ute så gikk han frivillig inn og la seg.

Burleker har jeg brukt på kelpien også, hun ligger i åpent bur på trening.

og igår i bursdagsselskap trøkte jeg alle 3 inn i det største tøyburet jeg har mens vi spiste middag, bare av praktiske grunner som at de ikke skulle få lov til å få masse mat av ungene ol. Når vi ikke har 4 småbarn til bordet får hundene ligge løs under bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...