Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall hunder per hundelufter?!


malinhund
 Share

Recommended Posts

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, så teksten må gjerne flyttes om den passer bedre et annet sted! :icon_confused: Jeg har akkurat registrert meg her for å dele min opplevelse på tur i dag!

I dag var jeg og min lille hund, Herman, på tur rundt Sognsvann i Oslo. Vår daglige runde hvor vi alltid treffer mye folk, andre hunder, barn, skoleklasser etc, treffer vi i dag også to hundeluftere.

Jeg må si jeg ble mildt sagt sjokkert når jeg så de på turen! Det var vanskelig å telle ettersom de fleste av hundene deres gikk løse, men jeg tror jeg kunne telle opptil 16 HUNDER fordelt på TO UNGE JENTER! Hundene var av små og middelsstore raser, og mange av de små ble hengende etter uten at jentene som gikk tur hadde oversikt til en hver tid. Er det slik hundelufting foregår?? På de travleste dagene kan hundelufting være et godt alternativ til Herman istedenfor å ligge under skrivepulten på jobb. Men jeg kunne aldri sendt han avgårde med SÅ MANGE hunder på en gang! Hva hvis en av hundene blir skadet? Hva om de begynner å sloss eller det kommer en løs "ikke-snill" hund utenfra og stuper inn i gruppen? Hva hvis en av de løse hundene til hundelufter skader en møtende hund eller et barn?

Blir helt skjelven av å tenke på alt som kan skje og hvor lite kontroll man har med så mange hunder på en gang! Etter litt rask research fant jeg ut hvem disse jentene var og navnet er notert, aldri om min Herman skal på tur med slike luftere! Huff og huff.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så mye for den ene gangen jeg forsøkte å være snill og grei og se det beste i folk, liksom *slafser tyggis og tvinner blonde hårlokker og prater litt om krig og fred og laks og sånn*

Beklager at jeg sier det, men jeg synes ikke det høres ut som om dere har spesielt gode rutiner på dette da, for ting SKAL IKKE skje, og om det er det du gjemmer deg bak - at ting kan skje - så virker

Det er ikke lov å ha hunder løse usnsett avtale med mindre det er gjerdet inn. Enkelt og greit

Jeg hadde aldri sett for meg deg som så naiv, madam mim. :) Jeg riktignok aldri møtt en hundelufter med mer enn 6-7 hunder, men disse hadde jo forsåvidt ikke mer enn 8 hver... :P

Men jeg har heller enda ikke møtt en hundelufter jeg ville overlatt hundene mine til (eller jo, instruktøren på passeringskurset vi gikk, men tror hun har sluttet, antageligvis fordi det ikke lønner seg å gjøre denne jobben på en forsvarlig måte). De har enten dårlig sikrede biler (5-6 løse hunder i varebil, anyone?), for mange hunder, ikke kontroll osv. I tillegg har de sjelden noe særlig kompetanse på hund utover erfaring med egne hunder og et ønske om å jobbe med hunder på heltid. Ikke nødvendigvis et problem, selv om kompetanse er en fordel.

Kanskje enda mer enn som privatperson er det viktig at en hundelufter har kontroll over hundene, siden det ikke er denne personens hund, men en han/hun har i varetekt for andre. Det vil si at innkallingen skal sitte rimelig godt før det overhodet er aktuelt å slippe dem løs. Hunder som skal luftes sammen skal bli introdusert på en kontrollert måte og kjenne hverandre godt nok før en person skal ha eneansvar for dem sammen, og hundelufter bør ikke ha flere hunder enn vedkommede kan ha kontroll over på en gang. Det varierer såklart på person og hunder, men jeg kan ikke se at en person kan ha saklig kontroll over mer enn 3-4 hunder om gangen. Så lenge alle går pent i bånd langs stien, ja, men hva når det kommer en løshund og det ender med slosskamp med en av hundene?

I tillegg så mener jeg at uansett hva man gjør privat, så følger man lovene når man gjør en profesjonell jobb. Man følger båndtvangen, man sikrer hundene i bilen, og man sørger for at hundene ikke er til urimelig sjenanse for folk.

Jeg har sett på ulike hundeluftertilbud, og jeg har vanskelig for å se at det kan lønne seg å gjøre en ordentlig jobb på alle fronter der. Enten må du lufte "for mange" hunder på en gang, eller gå på kompromiss med sikkerheten. Eller ta så mye betalt at få har råd til det (og dermed får du færre klienter og tjener mindre likevel). Dette har vel også blitt bekreftet av folk jeg vet om som har jobbet med det.

Men det er vel fortsatt et par her på sonen som driver med hundelufting og kan fortelle mer om sin praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke om det er noen felles retningslinjer/regler for antall hunder pr tur for hundeluftere, men 16 på 2 personer synes jeg høres voldsomt ut!

Jeg har møtt på 2 forskjellig firma her i bergensområdet.

En dame som jeg treffer jevnt og trutt. Hun har da 5-7 hunder med seg, alle gangene jeg har møtt på henne har alle hundene vært løse. For noen uker siden møtte jeg to personer som hadde med seg 6 hunder, der alle hundene gikk i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt forferdelig, og jeg forstår ikke hvordan de tørr!

Driver selv som hundelufter,og vi er 2 stk. Vi går stort sett med 6 hunder tilsammen, altså har vi ansvar for 3 hver. Vi har heller ikke plass til flere hunder i bilen, så da løser jo det seg ganske greit ;)

Men har dessverre hørt om flere i utkanten av Oslo som også går med alt for mange hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en gang to damer oppi skauen med en hel drøss med hunder løse og overalt.

Tok Chicka i bånd med en gang jeg så dem, men plutselig var mange av hundene rundt Chicka, hoppet opp mot hun og bjeffet mot hun, en litt kaotisk situasjon for Chicka som er veldig skeptisk til andre hunder og kan utagere.

De som gikk med hundene hadde NULL kontroll og når jeg prøvde å få de til å ta bort iallefall noen av hundene så skjedde det ingenting, fy fader så fly forbanna jeg ble :gaah:

De sa at dette var jobben dems og det MÅTTE gå på tur med såpass mange av gangen.

Det må dere gjerne gjøre, sa jeg, men jeg vil IKKE ha alle disse bikkjene på min på en gang og møter jeg dere en gang til uten kontroll så anmelder jeg dere!! Da ble de sure og fikk satt bånd på en av hundene som ikke var problemet i det heletatt...

Har ikke møtt de siden det, men møter jeg de igjen uten kontroll på bikkjene så anmelder jeg firmaet/personene, null problem for meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er med for øyeblikket,så varierer det litt hvor mange hunder som er med. Når vi fordeler dem er det omtrendt 5-6 per person + vår egne hunder.

Av og til er det mer også- og vi har aldri problemer med å gå i bånd eller å ha dem løse :)

Ekstremt sjelden at noen stikkerav,i såfall gjelder det hunder som gjør dette hjemme også,så det er opp til eier om han/hun vil risikere det. Og vi holder de evt. i bånd.

Er helt utrolig å gå tur med en så stor flokk med hunder,og så er det bare harmoni,og alle holder seg rundt oss :)

Hundene er i bånd der det er mulighet for å treffe andre hunder/mennesker.

I bilene er det bur til alle. Tar aldri med mer hunder en det er plass til i burene.

Jeg hadde aldri hatt problemer med å sende Zara alene der jeg jobber. Da jeg vet hvor godt hundene har det,og hvor flinke de er til å lese språket,og at de vil hundene alt godt. osv.

Men hadde ikke turt å sende henne med hvilke hundepassere som helst. Måtte ha vært med på tur først for å se at ting stemmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også slo meg var om eierne av disse hundene visste hvilke forhold hundene deres ble luftet under! Hvilke garantier har man for at sin hund ikke blir luftet med flere hunder enn lovet for eksempel?

Jeg vet ikke om det finnes noen rettningslinjer, reglement for hundelufting/yrket hundelufter, men det burde det såvisst bli! Dette firmaet får aldri lufte min Herman, det er nå helt klinkende klart! Jeg får helt vondt av å tenke på risikoen som er tilstede under slike turer :no:

madam mim: Jentene jeg møtte jobber hos/driver et hundelufterfirma, utifra min research, dessverre!

Jeg må innrømme at jeg blir svært skeptisk av å høre at man har med mer enn 5 hunder per fører.. Jeg forstår at det er forskjell fra hund til hund, størrelse og andre faktorer - men hva om det skulle skje en ulykke? Hvilke sikkerhetstiltak har man da?

Huff.. Jeg tror ikke jeg tør overlate Herman til fremmede jeg, man vet jo aldri... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt sjelden at noen stikkerav,i såfall gjelder det hunder som gjør dette hjemme også,så det er opp til eier om han/hun vil risikere det. Og vi holder de evt. i bånd.

Nå er det faktisk ikke opp til eier å velge om hunden skal holdes i bånd eller ikke. I følge hundeloven skal hunder holdes i bånd så lenge de ikke har innkalling/så lenge eier/fører ikke har 100 % kontroll over hunden hvis den er løs. Dette gjelder året rundt.

Jeg passet en del hunder tidligere og gikk ofte med 5-6 hunder av gangen, men 3 av dem var mine egne med trygg innkalling og god lydighet. Jeg gikk kun med så stor flokk hvis jeg også kjente til de hundene jeg passet (gjengangere som jeg passet 4-5 uker i strekk hver sommer). 4-5 små hunder er ikke så vanskelig å kontrollere, men 7-8 hunder i varierende størrelse hørtes voldsomt ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke opp til eier å velge om hunden skal holdes i bånd eller ikke. I følge hundeloven skal hunder holdes i bånd så lenge de ikke har innkalling/så lenge eier/fører ikke har 100 % kontroll over hunden hvis den er løs. Dette gjelder året rundt.

Jeg passet en del hunder tidligere og gikk ofte med 5-6 hunder av gangen, men 3 av dem var mine egne med trygg innkalling og god lydighet. Jeg gikk kun med så stor flokk hvis jeg også kjente til de hundene jeg passet (gjengangere som jeg passet 4-5 uker i strekk hver sommer). 4-5 små hunder er ikke så vanskelig å kontrollere, men 7-8 hunder i varierende størrelse hørtes voldsomt ut!

Når vi er på private områder,der vi har lov og være etter avtaler. Så kan hundene være løse jo. Og om eier da vil hunden skal være løs,så går det på deres ansvar,men holder somregel hunden/e det gjelder i bånd.

Vi er trygge på så og si alle hundene våre,og kjenner de godt da de fleste de er med opptil flere ganger i uken.

Men ute å diskutere det mer,så vet jeg at vi har vårt på det rene,og gjør ting som de skal gjøres. Og vi har bare fornøyde kunder.

Skulle bare si at noen av oss,har ihvertfall kontroll,selv om det er litt hunder per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på private områder,der vi har lov og være etter avtaler. Så kan hundene være løse jo. Og om eier da vil hunden skal være løs,så går det på deres ansvar,men holder somregel hunden/e det gjelder i bånd.

Vi er trygge på så og si alle hundene våre,og kjenner de godt da de fleste de er med opptil flere ganger i uken.

Men ute å diskutere det mer,så vet jeg at vi har vårt på det rene,og gjør ting som de skal gjøres. Og vi har bare fornøyde kunder.

Skulle bare si at noen av oss,har ihvertfall kontroll,selv om det er litt hunder per person.

Uansett hvem som eier område så gjelder båndtvangen. Du har ikke lov til å ha hundene løse på "jordet til naboen" selv om han sier det er greit, når det er båndtvang. Unntaket er tilstrekkelig inngjerdede områder såklart.

Og når det er du som går med hunden så skal du ha kontroll på den, det vil si at om den ikke kommer på innkalling med deg så kan du ikke ha den løs, uansett hva eier sier. Det er ditt ansvar. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem som eier område så gjelder båndtvangen. Du har ikke lov til å ha hundene løse på "jordet til naboen" selv om han sier det er greit, når det er båndtvang. Unntaket er tilstrekkelig inngjerdede områder såklart.

Og når det er du som går med hunden så skal du ha kontroll på den, det vil si at om den ikke kommer på innkalling med deg så kan du ikke ha den løs, uansett hva eier sier. Det er ditt ansvar. ;)

SOm sagt vi har vårt på det rene. Hvem vi har avtale med,og hvordan områdene ser ut,er ikke noe jeg deler her,eneste jeg sier at det er lov å ha dem løse så dere kan slutte å si hva som er lov og ikke,og prøve å "ta" meg på noe;) Sånne ting er selvsagt sjekket opp på forhånd.

Det er uansett ikke det denne tråden handler om. Så hvis noen har spørsmål ut over det får dere sende PM.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOm sagt vi har vårt på det rene. Hvem vi har avtale med,og hvordan områdene ser ut,er ikke noe jeg deler her,eneste jeg sier at det er lov å ha dem løse så dere kan slutte å si hva som er lov og ikke,og prøve å "ta" meg på noe;) Sånne ting er selvsagt sjekket opp på forhånd.

Det er uansett ikke det denne tråden handler om. Så hvis noen har spørsmål ut over det får dere sende PM.

Det er ikke et forsøk på å "ta" noen for noe, men et forsøk på å få de som driver med hundelufting til å gjøre det mest mulig seriøst. Og jeg tar det på ingen måte som en selvfølge at ditt eller andres firmaer har sjekket opp slikt på forhånd, selv om det burde være det. Om dere har lovlige avtaler og områder å ha hundene løs på så er det fint for dere, men om dere har en "avtale" med noen om å ha hundene løse på privat eiendom så er ikke det deres tillatelse å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et forsøk på å "ta" noen for noe, men et forsøk på å få de som driver med hundelufting til å gjøre det mest mulig seriøst. Og jeg tar det på ingen måte som en selvfølge at ditt eller andres firmaer har sjekket opp slikt på forhånd, selv om det burde være det. Om dere har lovlige avtaler og områder å ha hundene løs på så er det fint for dere, men om dere har en "avtale" med noen om å ha hundene løse på privat eiendom så er ikke det deres tillatelse å gi.

Jeg hadde aldri vært med i et useriøst firma,så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å ha hunder løse usnsett avtale med mindre det er gjerdet inn. Enkelt og greit

Hvis du sikter til meg,så er jeg klar over det :) Står ikke nevnt noe sted at vi har hunder løse utenom inngjerdede områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til meg,så er jeg klar over det :) Står ikke nevnt noe sted at vi har hunder løse utenom inngjerdede områder?

Nei, men måten du uttrykker deg på signaliserer at "vi gjør det på den måten det passer oss og som vi synes er seriøst, og det har ikke du noe med uansett lover og regler", og gir dermed mulighet for de som bryr seg om sånt til å spekulere i hva slags avtaler det faktisk er dere har...

Om du hadde sagt noe sånt som at dere har avtale med noen som har et inngjerdet område, eller at dere har et område dere bruker utenom båndtvangstiden, så hadde det vært noe helt annet, det er ingen her som har behov for å se kontrakten dere har med hvem det nå er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men måten du uttrykker deg på signaliserer at "vi gjør det på den måten det passer oss og som vi synes er seriøst, og det har ikke du noe med uansett lover og regler", og gir dermed mulighet for de som bryr seg om sånt til å spekulere i hva slags avtaler det faktisk er dere har...

Om du hadde sagt noe sånt som at dere har avtale med noen som har et inngjerdet område, eller at dere har et område dere bruker utenom båndtvangstiden, så hadde det vært noe helt annet, det er ingen her som har behov for å se kontrakten dere har med hvem det nå er.

Da har du missforstått meg ihvertfall :)

Det eneste jeg sier er at vi er seriøse i jobben vår (det vil si,alt går etter loven). Var ikke så mye mer en det :)

Fikk inntrykk av at de TS traff på virket veldig rotete,og ville ha frem at det ihvertfall er noen som har kontroll og gjør hundelufting etterloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som hundelufter jeg, og mest sannsynlig i det firmaet som flere har sett unge jenter jobbe i med mange hunder. Min jobb var egentlig en hund jeg hentet da jeg startet og leverte når jeg var ferdig (og all min transport foregikk med kollektiven). Hadde da maks 5-6 hunder per tur (ink Tinka), og gikk med dem i bånd men hadde noen steder der jeg kunne slippe de jeg stolte på.

Men en helg var hun ene borte og jeg måtte plutselig ta ruten hennes og den ink en bitteliten Nissan Sunny med baksetene nede, her skulle jeg stappe inntil 10-12 hunder. Og disse skulle jeg da altså gå tur med, ALENE! Det ble noen lange dager da jeg prøvde å splitte de fleste turene, selvom det resulterte i halvtimes turer på hundene, ikke 45-60min som hundeeierene er lovet.

Kort tid etter sluttet jeg i firma pga den opplevelsen, og endel annet.

Hadde noen av mine hunder skullet til hundelufter hadde jeg villet vært med noen runder og slik for å se hvordan de bedrev dette her... for det firmaet jeg jobber i, driver helt uforsvarlig, om ikke direkte farlig til tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...