Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgolden/jaktlab og helse?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Labbis; Soft Rush, Hayley Bird (oppdretters navn, har ikke kennelnavn såvidt jeg vet), Carmals, Streamligths.

Golden; Jacklaine, Vassruggen, Solsvingen, Doubleuse.

Edit; helse har jeg ikke noe detaljert oversikt over, såvidt jeg vet er det hovedsakelig hd og noe allergi som forekommer. Så der tror jeg det er best å lese seg frem :)

Ellers så er det ikke helt uvanelig med lyd ift forventninger på jaktlinjene, så det bør man være obs på når man trener valpen/unghunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så luuurer jeg på hva hovedforskjellen mellom jaktgolden og jaktlab er? :) Er de begge like egna til LP f.eks?

Min oppfatning er at labben er hakket mer gærn, litt kelpie-like faktisk! :P

Men dette er kun basert på egne observasjoner. De goldene jeg har møtt har vært like arbeidssom, men noe mer nede på landejorden og ikke fullt så intense.

Imrekonkkurs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at labben er hakket mer gærn, litt kelpie-like faktisk! :P

Men dette er kun basert på egne observasjoner. De goldene jeg har møtt har vært like arbeidssom, men noe mer nede på landejorden og ikke fullt så intense.

Jeg har hørt det samme som du har observert. De har kanskje et piiiittelite hakk ekstra i forhold til golden. Men generelt synes jeg det virker som om folk som står mellom de to ender opp med en av de helt tilfeldig - eller basert på feks pelslengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jaktlab kan jeg anbefale oppdretteren jeg har kjøpt Eine fra: Ringlets kennel. Veldig trivelige mennesker som har holdt på med jakt i massevis av år.

Takk :) Blir nok å sende en mail dit også ja.

Noe spesielt jeg bør være obs på ved disse rasene? Hva skal jeg se etter? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er sosiale tar man kanskje som en selvfølge når det er retrievere, men det var noe jeg ble tipset om å være oppmerksom på da jeg var på utkikk. Det er visst noen som ikke er like sosiale og det tenker jeg ikke er så gunstig. En av de gode tingene med retrieverne, tenker jeg, er at de er sosiale (uten å være oversosial, da).

Ellers er det vel det vanlige: helse, meritter (jaktmeritter) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er sosiale tar man kanskje som en selvfølge når det er retrievere, men det var noe jeg ble tipset om å være oppmerksom på da jeg var på utkikk. Det er visst noen som ikke er like sosiale og det tenker jeg ikke er så gunstig. En av de gode tingene med retrieverne, tenker jeg, er at de er sosiale (uten å være oversosial, da).

Ellers er det vel det vanlige: helse, meritter (jaktmeritter) osv.

Til TS;

Helt enig med Poter, har sett et par miljøsvake/redde hunder. Kjenner og til en som er skuddredd, og 2 av disse 3 hundene kommer fra samme oppdretter.

Vil ikke legge ut kennelnavnet her, men send meg pm om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS;

Helt enig med Poter, har sett et par miljøsvake/redde hunder. Kjenner og til en som er skuddredd, og 2 av disse 3 hundene kommer fra samme oppdretter.

Vil ikke legge ut kennelnavnet her, men send meg pm om du vil :)

jeg vil gjerne vite :) send meg PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er sosiale tar man kanskje som en selvfølge når det er retrievere, men det var noe jeg ble tipset om å være oppmerksom på da jeg var på utkikk. Det er visst noen som ikke er like sosiale og det tenker jeg ikke er så gunstig. En av de gode tingene med retrieverne, tenker jeg, er at de er sosiale (uten å være oversosial, da).

Ellers er det vel det vanlige: helse, meritter (jaktmeritter) osv.

Jeg liker den sosiale siden :) Jeg har fra før en oversosial en da, så vil ha litt mindre sosial. Men en av kvalitetene jeg liker er den sosiale og "happy go lucky"-siden. men skal være obs på det ja, takk :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser at denne posten er av det litt eldre slaget, men når jeg leste følgende: "Min oppfatning er at labben er hakket mer gærn, litt kelpie-like faktisk! :P Men dette er kun basert på egne observasjoner. De goldene jeg har møtt har vært like arbeidssom, men noe mer nede på landejorden og ikke fullt så intense" klarte jeg ikke å unngå å svare.

Min oppfattning er nemlig helt motsatt. Har sett flere golden i LP ringen (trener også med flere) og mener bombastisk at disse er mer "armer og ben" enn labbene. Altså IKKE mer nede på landejorden. Felles har de også en tendens til å løpe mer "oppover" enn "bortover" i fartsøvelsene. Kjøper man en goden må man ha dette i tankene i grunntreningen. Mye stepping/bevegelse på framlabber trekker poenger, det samme om en hund ikke løper raskeste veg-og på raskeste vis (mye "jumping" og høye galoppsteg)

Jeg syntes labben (har en jaktlabbe selv) er flinkere til å veksle mellom aktivitet og passivitet (fart vs konsentrasjon), men de er også mer "tenksomme" enn golden variantene. Mange er også vare på signaler fra fører (nesten født veloppdragen) noe som gjør at man ofte må jobbe litt i starten for å få fram GALSKAPEN. Vill og hemningsløs lek der hunden kan slå seg skikkelig løs uten å være opptatt av føreren sin. Jaktlabben ER nok noe mykere enn golden varianten, noe som gjør at man får jobbe med forstyrrelser i treningen etc helt fra start. Slik at du får en hund som syntes det er helt OK, ja til og med artig, å gå større stevner i krevende miljø etc.

Jeg har helt klart funnet min rase: etter å ha hatt 1 jaktlabbe kunne jeg ikke tenke meg annet!

PS: dersom valget faller på labben, vær obs på mentalitet. Som noen skriver over finnes det hunder med mye raservasjon og frykt. Jeg kjenner også til en skuddredd labbe (Ble MEGET overrasket når jeg oppdaget dette!) og en labbe med frykt for store åpne plasser! (?!???? ER det mulig??) Send meg en mail hvis du vil vite hvor disse kommer fra!

jeg vil anbefale Kennel Ringlets og Kennel Skybare

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne posten er av det litt eldre slaget, men når jeg leste følgende: "Min oppfatning er at labben er hakket mer gærn, litt kelpie-like faktisk! :P Men dette er kun basert på egne observasjoner. De goldene jeg har møtt har vært like arbeidssom, men noe mer nede på landejorden og ikke fullt så intense" klarte jeg ikke å unngå å svare.

Min oppfattning er nemlig helt motsatt. Har sett flere golden i LP ringen (trener også med flere) og mener bombastisk at disse er mer "armer og ben" enn labbene. Altså IKKE mer nede på landejorden. Felles har de også en tendens til å løpe mer "oppover" enn "bortover" i fartsøvelsene. Kjøper man en goden må man ha dette i tankene i grunntreningen. Mye stepping/bevegelse på framlabber trekker poenger, det samme om en hund ikke løper raskeste veg-og på raskeste vis (mye "jumping" og høye galoppsteg)

Jeg syntes labben (har en jaktlabbe selv) er flinkere til å veksle mellom aktivitet og passivitet (fart vs konsentrasjon), men de er også mer "tenksomme" enn golden variantene. Mange er også vare på signaler fra fører (nesten født veloppdragen) noe som gjør at man ofte må jobbe litt i starten for å få fram GALSKAPEN. Vill og hemningsløs lek der hunden kan slå seg skikkelig løs uten å være opptatt av føreren sin. Jaktlabben ER nok noe mykere enn golden varianten, noe som gjør at man får jobbe med forstyrrelser i treningen etc helt fra start. Slik at du får en hund som syntes det er helt OK, ja til og med artig, å gå større stevner i krevende miljø etc.

Jeg har helt klart funnet min rase: etter å ha hatt 1 jaktlabbe kunne jeg ikke tenke meg annet!

PS: dersom valget faller på labben, vær obs på mentalitet. Som noen skriver over finnes det hunder med mye raservasjon og frykt. Jeg kjenner også til en skuddredd labbe (Ble MEGET overrasket når jeg oppdaget dette!) og en labbe med frykt for store åpne plasser! (?!???? ER det mulig??) Send meg en mail hvis du vil vite hvor disse kommer fra!

jeg vil anbefale Kennel Ringlets og Kennel Skybare

Jeg trener bare med div labber og golden selv, både jakt og "ikkejakt" linjer, og jeg må si meg enig. Golden virker som mer halvgale og steppende hunder med mye bevegelse. Labbene er litt mer "seriøse" i arbeide, der golden er mer lykkelig over alt som skjer. Så får det bli opp til valpekjøper å bestemme hva en ønsker i sin hund. Jeg liker begge rasene veldig godt. Sykdommer kjenner jeg ikke så mye til, men ser, av begge raser, at dt er viktig å ha et øye på det sosiale samt redsler på rasene. Det finnes noe der som av og til dukker opp og som ikke er helt ønskelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mailind! :DJeg liker også begge raser fryktelig godt! Hva man ender på, disse to rasene tatt i betraktning, tror jeg til syvende og sist handler om hvilke "treningsmessige utfordringer" man ønsker. Jo mer jeg har sett av individer fra samme rase (og dette gjelder flere raser, jakt golden, jakt labrador, riesen, BC etc) jo mer har det slått meg at mange av individer innenfor en og samme rase ofte har likhetstrekk. Likhetstrekk ift hvordan de beveger seg, "nykker", sterke og svake sider ift LP trening etc. For all del, jeg sier ikke at alle individer innenfor en rase er like, det finnes klart mange variasjoner.. Meeen jeg syntes ofte jeg ser mange likhetstrekk!

Da helsen er stort sett lik på disse rasene (HD, AD, OCD og allergi) tror jeg man bare må bestemme seg for hva man har lyst til å jobbe mest med! Få fram den ekstra lille galskapen og jobbe med forstyrrelser fra start (jaktlabbe) eller jobbe med konsentrasjon, ro, det å lære hunden å holde bena på bakken og ta i FRAMOVER snarere enn oppover (jaktgolden). Hva man tenker seg er lettest av disse to avhenger av hvordan man anser seg selv som trener. jeg syntes helt klart det er lettere å skape forventning og ekstra galskap, og få mye av konsentrasjonen og vekslingen av sinnsstemning "gratis", snarere enn å jobbe med å "samle" hunden!

Der er bare å sende PM dersom det er noe jeg kan hjelpe til med! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...