Gå til innhold
Hundesonen.no

Snegler i hagen


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hei hei :)

Noen gode tips mot snegler? Hva de nå heter disse hersens hagesneglene.

Vet det er sikkert tusen artikler og kjerringtips men jeg gidder altså ikke eksperimentere, og jeg må ha noe enkelt og effektivt da jeg har stor tomt, nesten 4 mål + en kjerrevei og har ikke tenkt å plukke hver enkelt som jeg ser mange gjør.

En løsning med å sette ut noe de kryper oppi e.l. mener jeg å ha hørt om? Og det må jo være noe bikkjespetakkelet ikke bryr seg om.

Kill'em all.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvann er vel ganske effektivt? Kan jo grave ned en boks eller noe og se om de kryper nedi? :P Har dødsmange ekle snegler i hagen nå, og jeg skal ta en plukkerunde og hive de i saltvann hvertfall. Må bare manne meg opp litt. Isj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi har prøvd "alt" uten hell og har endt opp med å plukke og drepe. Men vi har bare 1,5 mål, da, og ikke 4 :P

Ikke hva jeg ville høre, :P men hvordan dreper du de da?

Saltvann er vel ganske effektivt? Kan jo grave ned en boks eller noe og se om de kryper nedi? :P Har dødsmange ekle snegler i hagen nå, og jeg skal ta en plukkerunde og hive de i saltvann hvertfall. Må bare manne meg opp litt. Isj.

hmm så de tiltrekkes av saltvann? Og de dør av det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iberiasnegler du tenker på? Saltbroer funker rundt bedene i hvert fall, ellers er det bare å plukke.

Edit: jeg har også klippet dem med saks tidligere, det er mer "humant" enn saltvann, hvis man klipper av dem hodet riktignok og ikke klipper dem på midten (da lever de litt til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "marinerer" dem i saltlake...

Altså, vi har et spann vi heller grov salt i og putter sneglene oppi der. Da "smelter" de og lager sin egen saltlake som man kan fortsette å putte andre snegler oppi.

Æsj. Jeg høres motbydelig ut... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Iberiasnegler du tenker på? Saltbroer funker rundt bedene i hvert fall, ellers er det bare å plukke.

Edit: jeg har også klippet dem med saks tidligere, det er mer "humant" enn saltvann, hvis man klipper av dem hodet riktignok og ikke klipper dem på midten (da lever de litt til).

Saltbroer? Ja tror det er iberiasnegler de heter? De er brune eller sorte?

HAGEPLAGE: Iberiasnegle, brunsnegle, mordersnegle... Ifølge Wikipedia er brunskogsnegl fra mars 2011 artens norske navn.

Jeg får få tak i salt i morgen da. Liker tanken om at de dreper hverandre.. hmm

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo så intelligent at jeg har hevdet i mange år det forskerne ganske nylig har konstatert, brunsneglen (iberiasneglen) blander seg med den norske (svarte) skogssneglen. Og volia: vi får en supersnegle som eter som en hest og reproduserer seg som kaniner, perfekt tilpasset norske forhold. På grunn av at de har blandet seg finner man dem nå i alle nyanser mellom lysebrun til nesten svart. Den helt svarte skogssneglen er det ikke så mye igjen av og har aldri vært noen plage, fordi den er en naturlig del av norsk fauna.

Et annet triks (som jeg kommer til å prøve ut når jeg en vakker dag bor på landet igjen) er å gå til innkjøp av moskus- og eller indiske løpeender, som eter faenskapet. Sette dem ut i hagen på våren og så har du andestek til høsten ;)

Edit: saltbroer er "broer" med salt som omkranser bed ol ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke drep leopardsneglen! Den dreper nemlig iberiaen :)

Den ser ganske lik ut som iberiaen, men har mønster. Ganske pen faktisk! (i den grad en snegle kan være pen :P )

237355-9-1276376916328.jpg

Kilde: http://miilla.blogg...ard_snegle.html

Tja, jeg er ikke helt sikker, det KRYDDE av dem i fjøset der jeg jobbet. Jeg har da altså sneglefobi - ja, fobi - og det ble faktisk en hemning når jeg jobbet der. Så saksen, oh yes! Den har også forsynt seg heftig av kaninforet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere - vi har nesten ikke hatt en eneste i hagen vår, og det som holder snegler, rådyr og annet unna er jevnlig urinering i hagen fra hundenes side ;) Billigere og enklere blir det ikke!

Tydeligvis ikke nok, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke nok, hehe :P

Pokker - du får løpe rundt med kopp når dere er på tur? For så å vanne plenen med det, eller løpe etter andres hunder med kopp kanskje? :lol:

Vet det høres drøyt ut å påstå, men kan ikke skjønne at det er noe annet da alle andre naboer er mer plaget med begge deler enn oss. Og her snakker vi naboer vi deler hekk med 5m fra verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker - du får løpe rundt med kopp når dere er på tur? For så å vanne plenen med det, eller løpe etter andres hunder med kopp kanskje? :lol:

Vet det høres drøyt ut å påstå, men kan ikke skjønne at det er noe annet da alle andre naboer er mer plaget med begge deler enn oss. Og her snakker vi naboer vi deler hekk med 5m fra verandaen.

Men så kommer problemstillingen, med for mye urin forsvinner gresset :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke drep leopardsneglen! Den dreper nemlig iberiaen :)

Den ser ganske lik ut som iberiaen, men har mønster. Ganske pen faktisk! (i den grad en snegle kan være pen :P )

237355-9-1276376916328.jpg

Kilde: http://miilla.blogg...ard_snegle.html

En sånn fant vi i forrige uke! Det ble ekstatisk stemning i hagen, og jeg håper han formerte seg og ble i hagen. Har ikke funnet så mange onde snegler etter jeg så denne...

Bøtte med saltvann - hvor gjør dere av svineriet etterpå da.

Heller det i søppeldunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også nesten fire mål tomt med snegler..Jeg hater dem dypt og inderlig, men jeg går ikke rundt å heller miljøskadelige ting på dem, eller klipper dem og vitner dødskrampene :innocent: Ifjor brukte jeg Ferramol. Kosta litt, men var lett å bruke, ufarlig for andre dyr, og det reduserte bestanden betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi har også nesten fire mål tomt med snegler..Jeg hater dem dypt og inderlig, men jeg går ikke rundt å heller miljøskadelige ting på dem, eller klipper dem og vitner dødskrampene :innocent: Ifjor brukte jeg Ferramol. Kosta litt, men var lett å bruke, ufarlig for andre dyr, og det reduserte bestanden betraktelig.

Koster ca? utifra hva jeg kan lese (5g/m2) skal jeg ha på 20kg inntil 4 ganger i sesongen.

Heldigvis har ikke jeg så mye blomster og sånt jeg bryr meg om .. :D Er mest bare for å bli kvitt de, de er ekle.. . :)

finn.no ser jeg får 500g til 195,- så det blir litt dyrt ja, men kanskje man får litt mer kvanta på felleskjøpet e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl. Noen vil kanskje karakterisere det som alkoholmisbruk, men... sett ut en tallerken (må være lavt nok til at de kommer seg oppi) med øl, så drukner de.

Ellers har taktikken vår på et halvt mål (og mine foreldres 2-3, forsåvidt) vært å gå rundt å salte de vi ser, og så gå etter å høste dem dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere kunder som bruker skjellsand i blomsterbedene mot snegler. Funker vist bra. Hun ene lagde en ramme med skjellsand rundt hele tomten. Sneglene liker ikke de skarpe kantene, og går ikke over sanden. Så da kom det ikke fler inn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du naboer med tomt inntil din så har du alltids problemet med at sneglene vil komme fra alle retninger, med mindre du har lite gunstig område for sneglene mellom deg og naboen eller du allierer deg med naboene dine.

Mamma og de andre i familien min bor på småbruk og har hatt mye, men jeg må jo si mamma har gjort en fantastisk innsats med kokende vann i ei bøtte og plukket med klyper :D Samt strødd salt rundt omkring.

Jeg har sympati med mange små dyr og skapninger, men ikke snegler. De er på toppen av lista mi over ekle og fobiske ting, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...