Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykkelsele


Recommended Posts

Sikkert vært diskusjoner om det før, men jeg har ikke funnet den ultimate sykkelselen, så derfor spør jeg dere. :) Er vel sikkert andre som har tenkt seg på sykkeltur i sommer også. :)

Jeg er ute etter en god sykkelsele til settergutt på 30 kg. Bruker springer. Han trekker som et uvær, så det er viktig at selen sitter godt. Trekker tidvis som om fanden er i hælene på ham, hehe.

Y-sele fra hurrta blir han kvalt i etter fem meter. Nå bruker vi nomesele fordi det er den eneste selen som sitter godt hvor han kan trekke så mye han orker uten å høres ut som om han har kols. Problemet er bare at han kommer altfor langt frem fordi festet er så langt bak. Selv om jeg har kortet ned lengden på tauet fra springer til sele. Dette resulterer i potensielt farlige situasjoner hvis han finner ut at han har lyst til å hoppe foran forhjulet på sykkelen min.

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker denne på setteren: http://www.dyrekildenshop.no/produkt/hund/seler/ezydog-sele-camo-gronn

Den brukes til allt, tror ikke den er brukt mye til sykkling enda, men når eg kommer hjem i sommer kommer vi til å bruke denne også til sykkelsele. Den ligger perfekt over brystet på hunden så hun ikke bli kvelt (hun og drar som hun har vilt forann seg og fanden i ræven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vært diskusjoner om det før, men jeg har ikke funnet den ultimate sykkelselen, så derfor spør jeg dere. :) Er vel sikkert andre som har tenkt seg på sykkeltur i sommer også. :)

Jeg er ute etter en god sykkelsele til settergutt på 30 kg. Bruker springer. Han trekker som et uvær, så det er viktig at selen sitter godt. Trekker tidvis som om fanden er i hælene på ham, hehe.

Y-sele fra hurrta blir han kvalt i etter fem meter. Nå bruker vi nomesele fordi det er den eneste selen som sitter godt hvor han kan trekke så mye han orker uten å høres ut som om han har kols. Problemet er bare at han kommer altfor langt frem fordi festet er så langt bak. Selv om jeg har kortet ned lengden på tauet fra springer til sele. Dette resulterer i potensielt farlige situasjoner hvis han finner ut at han har lyst til å hoppe foran forhjulet på sykkelen min.

Noen som har noen ideer?

Webmaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Nonstop selen passer veldig godt på fuglehunder, og det er jo nettopp det den er utviklet for. Men det er jo individuelle forskjeller der så du må jo faktisk prøve den på og se hvordan den sitter.

Ellers så bruker jeg Ruffwear selen på Yaris og den liker jeg ekstremt godt, spesielt siden jeg bruker springer og jeg da kan feste hunden i feste midt på ryggen, slik at han ikke kommer så langt frem. Dette er jo selvfølgelig seler som koster, men vi har hatt ruffwear selen siden 2007 (altså 5 år) og den er like fin, og er lett å tilpasse fra Chico til Yaris selvom de er ganske forskjellige i kroppsfasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som papilion sier, la ham trekke foran med nomesele? Enten "modder" du en springer og monterer den foran, ellers så går det an å kjøpe en stang man feste i styret. Eller kjøp en kickbike/pawtrekker, rett og slett! :D

Non-stop selen er vel mer utviklet med tanke på vorsthere og litt kraftigere typer enn settere, men de passer jo til mange forskjellige raser uansett da. Men som TS sier, med slike seler havner jo hunden for langt foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lurer seriøst på hva som gjør ruffwearsela til en egna trekksele. For det første finnes den ikke polstra der hvor trykket kommer. Det er en bitteliten trekant midt på brystbeinet som all belastning liksom skal komme på? Derimot er den godt polstra oppå ryggen. Hva skal en hund med polstring oppå ryggen? For det andre er den ikke spesielt godt balansert og dras opp når hunden trekker og for det tredje tåler trekkpunktet veldig lite før det ryker. Spesielt festet midt på ryggen er veldig lite solid, men også festet bak må forsterkes om man har en hund som legger seg skikkelig i sela.

Powers, om du har en hund som trekker skikkelig ville jeg fortsatt å bruke nomesela og heller hatt han i line forran syklen jeg. Jeg har en stang (kjøpt hos seleverkstedet) frem forran syklen som gjør at lina ikke kommer inn i forhjulet om lina blir slakk et øyeblikk. Da får han også mer gjevn belastning og få brukt kroppen sin bedre enn om han løper og trekker skrått i springer ved siden av syklen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer seriøst på hva som gjør ruffwearsela til en egna trekksele. For det første finnes den ikke polstra der hvor trykket kommer. Det er en bitteliten trekant midt på brystbeinet som all belastning liksom skal komme på? Derimot er den godt polstra oppå ryggen. Hva skal en hund med polstring oppå ryggen? For det andre er den ikke spesielt godt balansert og dras opp når hunden trekker og for det tredje tåler trekkpunktet veldig lite før det ryker. Spesielt festet midt på ryggen er veldig lite solid, men også festet bak må forsterkes om man har en hund som legger seg skikkelig i sela.

Mulig den sitter forskjellig på forskjellige hunder. På min hund sitter den ihvertfall knallbra, og selv om han kaster seg i selen og er helt baluba, så har enda ingenting røket. Den løfter seg heller ikke opp over ryggen, men ligger godt nedpå og trykket på brystet fordeler seg godt utover stroppene.

Nå har jo min hund endel polstring i pelsen på brystkassen, så jeg ser ikke behovet for så veldig mye mer. Men det er med god grunn at jeg råder TS til å teste det først.

Ang. å ha hunden fremme er jo det en strålende løsning dersom det funker. Jeg vet at jeg aldri i livet hadde turt å gjøre det med Yaris, han må jeg ha i springer med sele, samt også halsbånd og kobbel i hånda. Men det er jo også fordi vi er i inntreningsfasen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn jeg:

1) Sykling i springer er for hunder som ikke trekker, men som løper pent. Ergo kan man bruke vanlig sykkelsele

2) Hunder som trekker har man i nomesele foran sykkelen. Uansett hvor bra selen er vil de fleste hunder som trekker bli liggende skjevt i springer og det er ikke bra - uansett hvordan selen sitter på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine forslag. :) Skal se litt mer på dem.

Eldstemann kunne jeg lett hatt i strikk foran, for han er grei og løper ikke bort til andre hunder og mennesker når han er "på jobb". Han har uansett pleid å være løs på sykkelturer, fordi han er grei slik. Løper bare ved siden av sykkelen hele veien.

Er litt skeptisk til å ha yngstemann i strikk foran. Ser liksom for meg at jeg kommer til å fly i salto mortale over sykkelstyret hvis jeg må bråbremse? :icon_redface:

De beste sykkelveiene i området er dessuten i områder hvor det ferdes en del folk, og jeg stoler ikke på at han ikke brått finner ut av at de er veldig spennende når vi sykler forbi. Skal dog ta å prøve det ut et annet sted som det sjeldent ferdes folk i, men da må jeg kjøre et stykke for å komme dit. Ja, og så er det ganske bratt i sistnevnte område, så jeg må nok trille sykkelen opp en del bakker, og slite ut bremsene på vei ned. :P

Edit: Denne halvnomen som nevnes, er ikke den ganske lik hurtta sin y-sele? Har den samme problem med at den sklir opp i halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Jeg tenker sånn jeg:

1) Sykling i springer er for hunder som ikke trekker, men som løper pent. Ergo kan man bruke vanlig sykkelsele

2) Hunder som trekker har man i nomesele foran sykkelen. Uansett hvor bra selen er vil de fleste hunder som trekker bli liggende skjevt i springer og det er ikke bra - uansett hvordan selen sitter på.

Og jeg tenker sånn :) :

1) Hvis hunden trekker veldig skjevt, kan man passe på å la hunden få løpe på begge sider av sykkelen. Evt prøve å øke/senke tempoet litt. Noen hunder har det med å krabbe i noen hastigheter, og løpe finere i andre. Det er ikke alltid like lett (eller forsvarlig) å sykle sikksakk mellom folk på turveier med hund i strikk 2-3 meter foran seg, og da kan springer være en grei løsning.

2) Med nomesele blir ofte trekkpunktet feil. Hvis man ikke har en veldig stor hund, eller fester strikken i pedalhøyde omtrent, så synes jeg andre seler fungerer mye bedre til det bruket. På alle mine hunder har nomeselen blitt dratt opp når hunden løper foran sykkelen, så jeg synes det finnes flere andre som fungerer bedre. Dessuten er det veldig lett for hunden å smette ut av en nomesele hvis man skulle gå på en liten skjøt. Man har jo ikke akkurat nakkeline på der framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange type seler fra ManMat.

Til sykling med springer, på hannen min som trekker godt, bruker jeg "Lang distanse slede sele" fra ManMat.

Sledekjørere bruker den ofte på hundene som går wheelhundene.. (hundene som trekker nærmest sleden) ..og som får trekke mest på skrått.. Nesten som i springer. Den er også utviklet for å ikke få så mye trykk på hoftene til hunden.

Du kan få kjøpt den her fra

http://samojeder.com/dnn/Webshop/tabid/438/language/nb-NO/Default.aspx til en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hurta sine er ofte litt for vide i halsen, og det gjør jo at de lettere vrir seg. Halsstykket skal sitte som på en nomesele. Du kan se illustrasjon av nomesele her http://www.seleverks...r/seletoy08.htm

Ja, der sier du noe. Nomeselene jeg bruker nå sitter jo tett i halsen(som de jo selvsagt skal gjøre), mens hurtta sin er mye løsere. Bruker sistnevnte uansett bare til langline da den er ubrukelig til trekk. :P

En halvnomesele med bevegelig trekkpunkt fungerer veldig fint hvis man vil/må bruke springer.

http://www.norskhund...sVG&ID=4&VID=80

Hmm, vurderer å teste ut den der, men er litt usikker på størrelse.

Regner med at han må ha en av disse:

"Str 4: Passer til små retriever tisper, små belgiske fårehunder og dalmatinere.

Str 5: Passer til hunder på størrelse med større retrievere og schäfertisper. "

Men hvilken? Han er jo rimelig høy(66-67 cm), men så er han jo ikke særlig kraftig sammenlignet med en del andre raser. Hmmm. Kanskje den minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri helt skjønt greia med ruffwear selen. Nå har jeg kløven derfra, og da er det jo utmerket at den dekker ryggen, det ville en kløv gjort uansett. Men hva i all verden er poenget med så mye stash på en vanlig sele? Må da bare bli varmt og klamt under den?

Ikke er den særlig pen å se på heller, etter min mening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine forslag. :) Skal se litt mer på dem.

Eldstemann kunne jeg lett hatt i strikk foran, for han er grei og løper ikke bort til andre hunder og mennesker når han er "på jobb". Han har uansett pleid å være løs på sykkelturer, fordi han er grei slik. Løper bare ved siden av sykkelen hele veien.

Er litt skeptisk til å ha yngstemann i strikk foran. Ser liksom for meg at jeg kommer til å fly i salto mortale over sykkelstyret hvis jeg må bråbremse? :icon_redface:

De beste sykkelveiene i området er dessuten i områder hvor det ferdes en del folk, og jeg stoler ikke på at han ikke brått finner ut av at de er veldig spennende når vi sykler forbi. Skal dog ta å prøve det ut et annet sted som det sjeldent ferdes folk i, men da må jeg kjøre et stykke for å komme dit. Ja, og så er det ganske bratt i sistnevnte område, så jeg må nok trille sykkelen opp en del bakker, og slite ut bremsene på vei ned. :P

Edit: Denne halvnomen som nevnes, er ikke den ganske lik hurtta sin y-sele? Har den samme problem med at den sklir opp i halsen?

Jeg bråbremser titt og ofte, men har aldri kræsjet i Casper, er god tid på å bremse når båndet er såpass langt. Men det nytter jo ikke å møte på andre hunder da, da går jeg av sykkelen og leier ham forbi. Er for lite kontroll til at passeringer er forsvarlige :P

Jeg trives iallefall best med å ha ham foran, jeg gidder ikke å lære ham å trave pent ved siden av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bråbremser titt og ofte, men har aldri kræsjet i Casper, er god tid på å bremse når båndet er såpass langt. Men det nytter jo ikke å møte på andre hunder da, da går jeg av sykkelen og leier ham forbi. Er for lite kontroll til at passeringer er forsvarlige :P

Jeg trives iallefall best med å ha ham foran, jeg gidder ikke å lære ham å trave pent ved siden av :P

Hehe, er ikke redd for å kjøre på ham, mer redd for å fly over styret. :D

Tenker jeg skal teste ut å ha ham foran ute i ødemarken, og så bruke springer når jeg sykler i mer folksomme områder.

Hvor lang line bruker dere forresten? Har flere strikkliner som jeg bruker til snørekjøring etc. De er vel ok å bruke, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ikke redd for å kjøre på ham, mer redd for å fly over styret. :D

Tenker jeg skal teste ut å ha ham foran ute i ødemarken, og så bruke springer når jeg sykler i mer folksomme områder.

Hvor lang line bruker dere forresten? Har flere strikkliner som jeg bruker til snørekjøring etc. De er vel ok å bruke, eller?

Ja men du kommer ikke til å stupe heller, med mindre du bruker forbremsen :P

Jeg bruker vanlig snørekjøringsline, er vel 2,5 meter utstrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som har erfaringer med Seleverkstedet? Kan de tilpasse selene til rase/individ? Jeg ser de hører til på Harestua, hvor vi flytter. Skulle gjerne hatt gode seler til 1-2 mynder, til sykling og ski.

Seleverkstedet syr etter mål, og når man bestiller på nett (ikke i butikken) spør de også etter rase, vekt og kjønn for å gjøre tilpasningen lettere. Så det kan de helt sikkert gjøre. :) Jeg skal bestille en sele til Mozza derfra, når jeg bare får ut fingeren. Har ingen erfaring med selene deres foreløpig, men alle jeg har snakket med skryter veldig av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Seleverkstedet? Kan de tilpasse selene til rase/individ? Jeg ser de hører til på Harestua, hvor vi flytter. Skulle gjerne hatt gode seler til 1-2 mynder, til sykling og ski.

ta med hunden, så tar de mål :=)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...