Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hva betaler dere hos veterinæren på vakt? Da spesielt mtp helgetillegg.

Skriv gjerne hvilket området du hører til, evnt hvilke klinikk du har vært på.

Fikk tidenes sjokk Idag, når jeg ringte veterinæren for å få en resept på antibiotika til en av hundene her på grunn av Kennel hoste. Jeg kunne mer en gjerne få en resept, men konsultasjon uavhengig av tid/ skadeomfang startet på 2500,- så kom eventuell behandling utenom. Det første som ramlet utav meg i telefonen var "**** det var dyrt", hvorpå veterinæren presterte å si at det var normal pris for veterinærer i området. Jeg vet bedre enn det, å svarte med at jeg har vært på vakten flere ganger, hos alle de samarbeidende klinikkene å ALDRI betalt 2500,- for en konsultasjon. Kan ta ett eksempel :

Tipse i fødsel med komplikasjoner - 2 veefremkallende + antibiotika, klokken 3 på natten. Den totale summen etter tre timer på klinikken var 2300,- inkludert medisiner.

Er jeg sinnsyk, eller var prisene jeg fikk presentert idag helt syyyyke? Jeg mener, ja, det er dyrt med dyrlege, men herregud.... Jeg er sjokkert jeg!

Nå ordnet det seg på annet vis med denne hunden, jeg hadde aldri latt henne gå ubehandlet, men jeg klarer ikke komme over sjokket...

Skrevet

2500 høres ut som er normalt vakthonorar hvis veterinær må rykke ut til klinikken for å ta en konsultasjon, og så kommer evt. annen behandling i tillegg.

2300 kr for tre timers nattarbeid på vakten inkl. medisiner høres altfor billig ut.

Skrevet

Altså på Tynset med Tinka måtte jeg til dyrlegen fredag kveld (ca kl 22-23) og dyrlegen måtte da rykke ut hjemmenifra. Her ble det tatt endel røntgen, og da doping ned av hunden, smertestillende, antibiotika og resept til dagen etter. Vet ikke hvor lenge vi var der, men ca 2 timer, og det kom på rundt 2,000kr.

Men det er nok dyrere i mer sentrale strøk, for jeg tror det er dyrere her.

• Like 1
Skrevet

Jeg vet det er mer vanlig med svindyre vakttillegg enn mer "normale" priser i bystrøk hvor jeg har bodd i hvert fall. Likevel har jeg vært veldig heldig med tidligere veterinærer på dagvakter i helgene ved at jeg har syntes prisene har vært overkommelige.

Skrevet

Hos en veterinær i Fredrikstad: Søndag kveld, veterinæren måtte kjøre hjemmefra til klinikken, undersøkelse, blodprøver, litt utstyr og fôr som jeg skulle ha med hjem: ca 1800,-

Hos en veterinær i Stavanger: Søndag ettermiddag, hunden måtte dopes og sys, bandasjer, krave og annet utstyr som jeg skulle ha med hjem: ca 4000,-

Veldig greie priser, synes jeg :)

Skrevet

Tror det ligger på rundt 2000 her også for å bare komme dit. Husker jeg ringte en klinikk engang i kr.sand i 11 tida på kvelden for ene fuglen pustet litt rart, da sa hun vi har ikke peiling på fugler, men du må bare komme om du vil, men koster 2000 kr. Veldig vits å reist liksom hehe.

Skrevet (endret)

Jeg husker ikke startprisen når vi måtte ta keisersnitt på ene hunden på nattestid men alt i alt ble det 12.500kr. Egersund

Ivo klarte å knekke en klo sist sommer når vi var på utstilling. Jeg klarte å få tak i en dyreklinikk som var åpen på lørdager og fikk komme inn der. Hun som oppererte var egentlig ikke på jobb men kom villig ned på klinikken for å fikse. 2500kr. Sarpsborg

Noen i familien sin hund ble syk en lørdag kveld og der ble det tatt røntgen og gitt noe medisiner. 3000kr. Stavanger

Endret av Arielle
Skrevet

Var med Shensi på vet.vakte for noen uker siden. Konsultasjon, 1 sprøyte med kvalmedempende og 1 smertestillende + røntgen ble mellom 2-3000. Helt greit! Jeg ble litt paff av at det ikke ble mer rett og slett. Trondheim dette!

Skrevet

Betalte rett under 5000,- for å lappe sammen Emma kl 06.50 til over klokken 10 søndags morgen. Det var med alt av bedøvelse, piller vi fikk med oss osv. Trodde det skulle bli dyrere. Så på regningen at hun ikke hadde tatt med noen småting da, som jo blir noen kroner sammenlagt :)

Skrevet

Jeg synes 2500 var dyrt for en konsultasjon jeg da, det blir jo bare inn og bekrefte at hunden hsr kennelhoste og få resept... jeg vet ikke hva det ligger på her, jeg har ikke brukt veterinærvakta annet enn en gang på tlf :-) håper jeg slipper å bruke vet utenom åpningstid...

Skrevet

...jeg betalte 9000 for å få gitt hunden min en sprøyte med brekkmiddel klokken 21 på kvelden.

:huh:

Og jeg som syns det var ekstremt dyrt her med minst 3000 + oppstalling for Buffy rett før julen 2005, på en lørdags kveld kl 18!!

Nei, jeg reiste ikke til den veterinæren, men fikk tak i en annen og betalte 700 kr for det samme, og fikk bikkja med meg hjem 30 min etter hun kastet opp alt..

Skrevet

Jeg var til vett en lørdag på dagtid fordi pia hadde sprukne analkjertler. Han tok 4000 for tømming, rensing og en resept på antibiotika. Dyrt nok. Har vært på det samme i vanlig åpningstid og da måtte hun dopes og sjæres opp i tilegg, det ble vell 1000 kr eller rundt der.

Skrevet

Jeg må ut med 2500 for trekning av 1 tann neste uke. Men det dekkes heldig vis av Agria, for jammen var det dyrt synes jeg. Og da er 2500 for en konsultasjon svindyrt!

Skrevet

Jeg må ut med 2500 for trekning av 1 tann neste uke. Men det dekkes heldig vis av Agria, for jammen var det dyrt synes jeg. Og da er 2500 for en konsultasjon svindyrt!

Det får du gjort til halve prisen på Eiker Dyreklinikk.

Jeg hadde aldri gått til en veterinær som tar flere tusen for en konsultasjon på kveldstid/natt. Det er ikke værre enn å ta en ringerunde og reise til en annen klinikk. Det er enorme prisforskjeller uten at det gjenspeiler kvaliteten. Eiker Dyreklinikk er garantert den billigste i østlandsområdet.

Skrevet

Jeg hadde aldri gått til en veterinær som tar flere tusen for en konsultasjon på kveldstid/natt.

Det er ikke jo alltid slik at man bor sånn til at man har mulighet til å velge. Man må faktisk bare gå til den ene klinikken som har vakt hvis det er en nødsituasjon.

Skrevet

Det er ikke jo alltid slik at man bor sånn til at man har mulighet til å velge. Man må faktisk bare gå til den ene klinikken som har vakt hvis det er en nødsituasjon.

I nød ja, men for å sjekke ut kennelhoste? Jeg har også betalt 10 000 for en behandling jeg kunne fått for 2000 et annet sted, men det var akutt, og da har man jo ikke noe valg. I dette tilfellet hadde jo TS ringt og spurt om pris, og da regner jeg med at det ikke er akutt.

Skrevet

I nød ja, men for å sjekke ut kennelhoste? Jeg har også betalt 10 000 for en behandling jeg kunne fått for 2000 et annet sted, men det var akutt, og da har man jo ikke noe valg. I dette tilfellet hadde jo TS ringt og spurt om pris, og da regner jeg med at det ikke er akutt.

Den ser jeg. Men så ringer man ikke veterinær på kveldstid med mindre det er snakk om liv og død i mine øyne. :P

Mange klinikker har lørdagsåpent for mindre akutte ting, og det er jo et greit tilbud.

• 3 weeks later...
Skrevet

Hvilken tann er det snakk om?

Men ja, tanntrekking ER dyrt.... Det er MYE jobb!

Skrevet

Hvilken tann er det snakk om?

Men ja, tanntrekking ER dyrt.... Det er MYE jobb!

Tror vi betalte noe i den duren for trekking av 4 eller 5 tenner. På pittelille Emma. Skulle tro det var litt av en jobb :P

Skrevet

...jeg betalte 9000 for å få gitt hunden min en sprøyte med brekkmiddel klokken 21 på kvelden.

???? jeg betalte 1200 kr for det samme pluss kull for et par år siden. da var kl 23 om kvelden, en ukedag.
Skrevet

Agria har vel fast egenandel + bevegelig andel, så du får ikke dekket alt?

Du bor jo ikke så langt fra Ski kommune? Ta turen til Langhus Smådyrklinikk istedet. De tok 1100 kr for å trekke en melketann som satt i overkjeven på min hund, da hun var 8-10 mnd. Det inkl full narkose osv.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...