Gå til innhold
Hundesonen.no

Snus

Beautina
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Første gangen var vanlig snus, ikke posjonsnus og det tok ikke lang tid før alt svømte rundt i kjeften.. Æsj.. :frantics:

Etter røykelovens inntog har jeg brukt endel general posjon der man ikke kan røyke inne men har kutta ut det nå.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sluttet( :cry: ),men før det har jeg snust i ca. 6år. Har holdt meg til Skruf,men det hele begynte med de der bittesmå jentesnusposene,Mocca heter det tror jeg :P Så har jeg økt i styrke sånn etterhvert,og på slutten brukte jeg skruf portion xtra sterk.

Første gang jeg prøvde snus,så var det typen min som snuste general som bakte en liten pris til meg,jeg følte meg så tøff:P Plutselig kicket nikotinet til,å da følte jeg meg ikke så tøff lengre,ble helt svimmel og så kvalm og spyttet den ut ganske fort :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

b

Jeg har nettopp sluttet( :cry: ),men før det har jeg snust i ca. 6år. Har holdt meg til Skruf,men det hele begynte med de der bittesmå jentesnusposene,Mocca heter det tror jeg :P Så har jeg økt i styrke sånn etterhvert,og på slutten brukte jeg skruf portion xtra sterk.

Første gang jeg prøvde snus,så var det typen min som snuste general som bakte en liten pris til meg,jeg følte meg så tøff:P Plutselig kicket nikotinet til,å da følte jeg meg ikke så tøff lengre,ble helt svimmel og så kvalm og spyttet den ut ganske fort :lol:

bruker mocca jeg også nå :D har ikke snust så lenge da :P ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuser ikke og kommer aldri til å begynne med det heller :P Har snust noen få ganger, da venninder som har insistert på at jeg måå prøve og omtrent trykker det inni kjeften. Mocca og mint og de milde greiene går helt greit å ha bak leppa, men så prøvde jeg den derre ekstra sterk snusen, og ALDRI MER! Ble først helt rar, akkuratt som jeg ble drita og dansa rundt på gulvet i bare bh og truse, så ble jeg døsig, så hvit som et laken og så lå jeg over doen og spydde i flere timer utover natta :x .. Fytti.. Noen tåler tydligvis ikke nikotin...

Vel, det var min begrensede erfaring med snus :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg snuser, bruker Skruf Stark White eller Original White.

Startet vel i en alder av rundt 14 år, på ungdsommskolen, er nå 20. Husker jeg også startet med Mocca (rosa boks), hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festsnuser skruf White portion, men snuser aldri ellers. Er sammen med storsnuseren sjæl, og blir egentlig kvalm av tanken på snus til vanlig. Heldig vis. Sambo nekter å slutte, men. Jeg synes han får dårlig ånde av snus, så han må gjerne slutte for min del! Jeg skal aldri begynne fast med hverken det eller røyk. Men jammen gir det en god rus sammen med et par pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, aldri prøvd, og kommer ikke til å begynne heller. :P

Litt OT kanskje, men her hvor jeg bor(England), så er det jo ingen som snuser, og det er en av de tingene jeg legger merke til når jeg drar til Norge. Masse folk som snuser!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å snuse i en periode for 6 år siden, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Har ikke plass til snus, og det er ikke godt. Begynte å røyke istedet :P

Edit: prøvde diverse snusmerker, men endte opp med å snuse mocca mint. Det var den eneste snusen som nesten fikk plass under leppa.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd det og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Kom til å tenke på historien til ei japanske venninne i klassen: hun fikk en snus hos ei av de norske jentene. Hun syntes det smakte veldig rart, men tygde og svelgte den for å være høflig. Hun kunne ikke skjønne hvordan nordmenn kunne like noe sånnt :P Nå synes hun det er en kjempemorsom historie og har kalt hunden sin for Snus

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuuuff. Fikk en snus av samboeren, bare for å teste. Og jeg skal aldri, aldri! røre snus igjen. Hadde den i kjeften i kanskje 30 sekunder. Alt snurret rundt, og jeg måtte røske den ut :P Etterpå var jeg helt grønn i trynet, svimmel og helt utrolig kvalm. Lå på badegulvet i en halvtime, helt ute av stand til å reise meg :P

Edit. Jeg ble kvalm nå, bare fordi jeg tenkte tilbake på det :lol: ( :( )

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Så og si alle på jobben min snuser. Har blitt spurt om jeg snuser sånn ca 1000 ganger allerede for folk vil bomme en snus av meg :P

Ja, jeg har snust før. Min første snus var en Mocca som jeg og to venninner prøvde etter å ha kjøpt den ulovlig på butikken. I did nothing for me. Etter det så snuste jeg så og si hele tiden. Sluttet med snus etter jeg var ferdig på videregående, og da hadde det gått så langt at jeg måtte ha to Skruf Xtra Stärk porsjonsgreier i kjeften for å i det hele tatt merke noe. Grunnen til at jeg derimot har sluttet, er at jeg har, på en eller annen måte, klart å "hypnotisere" megselv til å bli fysisk kvalm av å tenke på snus og spesielt av å lukte på det. Jeg savner virkelig nikotinhimmelen, men det er ikke godt for meg og jeg kan fint leve uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også akkurat sluttet (snufs), selv om jeg nok innimellom kommer til å snuse litt på fest. Men det kom til et punkt hvor jeg ikke helt så poenget med hverdagssnusen, og da var det jo bare å slutte. Savner det litt, særlig som alternativ til godis og sånt når jeg sitter slengt foran tv'en på kvelden. Begynte med mocca, og har ellers holdt meg til Skruf original eller white. Porsjon. Snus med smak, f.eks tranebær, cola eller mint, kan du få gratis av meg altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuser :P

Første snusen jeg prøvde var Skruf Tranebær, som jeg fikk av en venninne..

Røyka på den tiden,så hun ville jeg skulle prøve snus :P

Det ga mersmak,så jeg begynte med Mocca - snusen.. Både den rosa,og den svarte omhverandre :P

Skruf Tranebær var litt sterk med engang..

Men etter en stund på Mocca, begynge jeg og med Skruf Tranebær ^^ Kutta selvfølgelig ut røyken :P

Snusa den leeenge, så snusa jeg Nick&Johnny White Portion...så Skruf Stärk..

Og nå går det bare i Skruf Xtra Stärk :P

En sjelden gang General Xtra Stärk Portion :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å røyke i desember, så gikk over til snus for å lette litt på trykket. Da var det først Mocca lakris, men gikk fort over til Skruf Slim Fresh White, og har holdt meg til den. Går for Catch Pure Mint når butikker ikke har fresh white. Noen ganger har jeg noen innfall om å prøve tranebær, nordic white eller original (skruf alt), men det ender som regel med at de ligger i kjøleskapet som kriseløsning :lol:

Skal sies at jeg slutter med snusen og, så fort flyttinga er overstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg snusa var jeg på byen og hadde drikki ganske mye. Jeg hadde det så artig at jeg måtte holde på overleppa fordi jeg smilte så mye. Hvis jeg ikke holdt på den, så datt den ned hele tiden pga smilinga. Jeg har blitt fortalt at det var grunnen til at jeg ble dårlig (pga safta), men det kommer jeg aldri til å finne ut av. Jeg blir også kvalm bare jeg tenker på det selv om det er noen år siden. Siden jeg har hetta for at noen skal få med seg at jeg må kaste opp, så snek jeg meg fra alle vennenne mine og tilbrakte resten av kvelden over toalettet. :x:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg snusa var jeg på byen og hadde drikki ganske mye. Jeg hadde det så artig at jeg måtte holde på overleppa fordi jeg smilte så mye. Hvis jeg ikke holdt på den, så datt den ned hele tiden pga smilinga. Jeg har blitt fortalt at det var grunnen til at jeg ble dårlig (pga safta), men det kommer jeg aldri til å finne ut av. Jeg blir også kvalm bare jeg tenker på det selv om det er noen år siden. Siden jeg har hetta for at noen skal få med seg at jeg må kaste opp, så snek jeg meg fra alle vennenne mine og tilbrakte resten av kvelden over toalettet. :x:thumbsdown:

Haha, huffdaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg snuser ikke, men jeg husker veldig godt første gang jeg snuste. Jeg hadde fått en pakke med General av min bror når jeg gikk i 8.klasse på ungdomsskolen. Delte det ut til flere venninner av meg, hvorav èn spydde, èn besvimte og to stykker ble skrekkelig kvalme. Jeg syns ikke det var så ille, men begynte på røyken i stedet :P Den er heldigvis stumpet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å røyke i desember, så gikk over til snus for å lette litt på trykket.

Men det er jo mye kulere å røyke. :aww:

Har prøvd snus et par ganger enten på fest, eller som nød på lange reiser uten mulighet for røykepause. Det var ikke tilfredsstillende. :lol: Slutta egentlig å røyke for ett år siden eller noe, og kun tatt noen på fest eller i enkelte sosiale settinger. Ikke no stress det, men det har sklidd litt ut de siste mndene. Kutter ned til kun festrøyking igjen når jeg er klar for det. :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne nuh! Bare for å bli kvitt den forbanna røyken. Har prøvd mange ganger, men klarer bare ikke venne meg til det... Men nå MÅ jeg.. Å slutte å røyke er tydeligvis klin umulig.. Har kjøpt general mini portion og skal prøve å venne meg til smaken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...