Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestekjøtt


Papillon
 Share

Recommended Posts

Jeg viste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, men tror denne kategorien er riktig?

Jeg skal muligens ned til Grimstad for å hente et par kg hestekjøtt til dogsa her, til uken. Bensinen koster jo litt, så jeg tenkte at hvis noen vil ha hestekjøtt fra Grimstad mot en liten sum til meg, så kan jeg gjerne ta med det du vil ha. Har nok plass i bilen.. :)

Kjøttet koster 20-25 kr kg i seg selv. Veldig fint kjøtt.

Må presisere at jeg bor i Re i Vestfold, kan levere i Vestfold, men bor du lengre unna må du nesten møte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det kunne jeg tenke meg! Når skal du, sa du? Og er det ferskt kjøtt?

Er en som slakter hest der nede, var vist til uken eller neste uke. Ganske ferskt vil jeg tru :) Skal snakke mer med hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en som slakter hest der nede, var vist til uken eller neste uke. Ganske ferskt vil jeg tru :) Skal snakke mer med hun.

Okei! Hvis det er ferskt vil jeg nemlig ha litt mer enn om det er frossent, for da kan jeg kutte det opp i porsjoner selv, og så fryse det ned. :P Stopper du i Sandefjord på vei tilbake, evt? Bor like ved e18, veldig lett å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Hvis det er ferskt vil jeg nemlig ha litt mer enn om det er frossent, for da kan jeg kutte det opp i porsjoner selv, og så fryse det ned. :P Stopper du i Sandefjord på vei tilbake, evt? Bor like ved e18, veldig lett å finne!

Troor det er ferskt, men skal ikke si noe for sikkert! Det kan jeg vet du! Hvor mange kg kan du tenke deg da, sånn ca? Hun personen jeg snakker med sier de ikke blir før til fredagen evt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite obs til dere, da det høres ut som det er hjemmeslakt: Hester kan få en del preparater som det er karens på, og siden dere skal bruke det til dyrefor, så er det kanskje greit å sikre dere om at dette ikke er tilfelle her :)

Ormekurer, sedasjoner, switch-behandlinger, samt noe smertestillende som gir livslang karens mot brukt til mat.

Switchbehandling har 60 dg karens, sedasjoner 96 timer, ormekurer husker jeg ikke i farten. Men finnes en del annet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite obs til dere, da det høres ut som det er hjemmeslakt: Hester kan få en del preparater som det er karens på, og siden dere skal bruke det til dyrefor, så er det kanskje greit å sikre dere om at dette ikke er tilfelle her :)

Ormekurer, sedasjoner, switch-behandlinger, samt noe smertestillende som gir livslang karens mot brukt til mat.

Switchbehandling har 60 dg karens, sedasjoner 96 timer, ormekurer husker jeg ikke i farten. Men finnes en del annet også

Hun som slakter (eller har ansvaret for det) bruker det som menneskemat til seg selv :P Hva er karens?

Har kjøpt kjøtt fra henne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at hester slaktes på stallen/hjemme/gården med bolt. Kan være flere grunner til det, alt fra at eier føler det er mer verdig for hesten enn slakteri, til at hesten har hengerskrekk, må nødslaktes, redd fremmede ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvordan slakter man helst selv? Hjemmeslakt? Høres brutalt ut! Stakkars hesten :cry:

Hvorfor? Når hesten min skal avlives skal det skje der han pleier å være og der han er trygg. Nesa ned i en bøtte med mat, med personer han er trygg på rundt seg. Ikke noe henger som han hater, til et nytt skemmende sted.

Så er det også noe å tenke på at det er ikke verre å slakte hester enn andre dyr, selv om vi setter stor pris på hesten som art. Andre dyr har akkurat samme sanser og følelsesliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke skadet nei, men umulig å få på henger og jeg syns ikke han trengte stresset. Han fikk noen mnd på beite og ble tatt på gårdsplassen.

Åja :heart: . Gammel? Mente ikke å være slem altså! Jeg bare lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som slakter (eller har ansvaret for det) bruker det som menneskemat til seg selv :P Hva er karens?

Har kjøpt kjøtt fra henne før.

Karenstid i denne sammenhengen er tiden man må vente fra hesten har fått medikamentet, til det kan brukes til mat (nedbrytningtid i muskler etc)

Men skal hun bruke det til seg selv også, så vil jeg virkelig tro hun følger dette :)

Og til dette med å slakte en hest hjemme: det er fullstendig lov og humant, men det er ikke lov å da bruke det til menneskemat.

Å slakte en hest hjemme vil si at man bolter hesten (den blir hjernedød), og så lar man den blø ut (er det den dør av).

Slakter man hjemme kan man evt få kadaverbilen til å hente den i etterkant, da går den til Norsk Protein som dyrefor (om den ikke er i karenstid da)

Jeg slakter heller hjemme enn å sende til slakteri. Dette for slakteriene her ikke er tilpasset slakt av hest

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karenstid i denne sammenhengen er tiden man må vente fra hesten har fått medikamentet, til det kan brukes til mat (nedbrytningtid i muskler etc)

Men skal hun bruke det til seg selv også, så vil jeg virkelig tro hun følger dette :)

Og til dette med å slakte en hest hjemme: det er fullstendig lov og humant, men det er ikke lov å da bruke det til menneskemat.

Å slakte en hest hjemme vil si at man bolter hesten (den blir hjernedød), og så lar man den blø ut (er det den dør av).

Slakter man hjemme kan man evt få kadaverbilen til å hente den i etterkant, da går den til Norsk Protein som dyrefor (om den ikke er i karenstid da)

Jeg slakter heller hjemme enn å sende til slakteri. Dette for slakteriene her ikke er tilpasset slakt av hest

Som sagt,de blir slaktet på slakteri selv om hun selger kjøttet privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...