Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg får ikke i meg frokost. Noen tips?


Strøssel
 Share

Recommended Posts

jeg klarer ikke og spise frokost og har nesten ikke gjort det på 6 år og det merkes. jeg hater å spise brød. så det er en fordel med varm mat. skulle helst ikke tatt mer enn 15 min og lage, men kan også lages kvelden før .kanskje noen tips til drikke og , som er like bra som melk (liker ikke melk ...) Jeg tar i mot alle tips og de blir prøvd ut :)

må bare få retta opp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Huff, du må spise frokost. :baby: Jeg gikk i en periode på proteinshake til frokost. Eksempelvis har Herballife flere smaker å velge mellom jeg brukte som basis med vann istedet for melk og kan putte oppi bær, kokosmelk, olivenolje o.l. for å sprite den opp litt. Funka faktisk veldig bra dog det var litt sånn i grenseland at den holdt til lunch men er du ikke vant til noe vil jeg tro det er langt bedre alternativ enn ingenting. Lykke til, jeg ser frem til å følge tråden selv godt med alternativer til typisk norsk brødfrokost og "cereals" med melk er for kidsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja varm mat Rester etter middagen dagen før. egg og bacon, kokt egg med kaviar, en burger med agurk og litt salat, bodeomelett, eggerøre og spekemat.

Drikke så har du litt å velge i da. Men når det ikke er lett å få noe ned så kan det være greit å begynne med farris eller lignende sverger til vann med sitrondråper jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og frokost er vanskelig. Jeg liker brød, men klarer det bare ikke tidlig på morgenen. Så ofte tar jeg bare en banan, så får jeg iallefall startet opp systemet til jeg orker spise noe annet litt senere. Noe litt søtt fungerer egentlig for meg, i sydlige deler av Europa har de jo gjerne litt kake til frokost etc., det glir mye lettere ned hos meg :P men er jo ikke akkurat det sunneste da.

Smoothie? Det går jo an å kjøpe ferdighakket og frossen frukt, så kan du bare ta opp en porsjon til tining kvelden før, og blende det med yoghurt eller juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med å få i meg frokost og har vel gjort det siden jeg var lita. løsningen ble Nutridrink og nå bruker jeg Meritene (pulver som blandes med vann/melk) som er ett billigere alternativ i lengden. Jeg skal prøve å få i meg noe mer "vanlig mat" etterhvert, men det har hvertfall vært stedet å starte for meg.

Hva med å lage pyroger (tror det heter det) ala innbaktpizza som du kan fryse ned og ta opp en til tining kvelden før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger faktisk ikke å begynne å spise frokost hvis du ikke orker. Jeg spiser ikke frokost, men starter dagen med en god (frokost)lunsj når jeg begynner å bli sulten rundt kl. 12:00. Det er mange myter rundt dette med frokost. Mange tror at man må spise frokost for å sette i gang forbrenningen, men det er ikke sant!

Siterer fra denne diskusjonen på fitnessbloggen. (Der du forøvrig kan finne ut mer om nettopp dette)

Det eneste frokosten gjør for forbrenningen der og da er at den øker den litt fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. Den totale forbrenningen gjennom døgnet er lik uavhengig av måltidsfrekvens, så lenge det totale inntaket er likt. Dvs at om du spiser en eller seks ganger om dagen ikke vil ha noe å si på totalforbrenningen.

Denne myten grunner i at man ofte ikke har energi til å utføre noe før man har spist frokost, og dermed konkluderte man med at frokosten var nødvendig for å komme igang. Dette ble så feilaktig videreformidlet som at frokosten satte igang forbrenningen.

Du kan jo spørre ernæringsfysiologen hva han/hun mener skjer med forbrenningen om du hopper over frokosten. Eller, hva er status for forbreningen før du spiser frokost?

Men hvis det at du må få i deg frokost henger sammen med at du ikke klarer å få i deg nok mat totalt, så er det lurt å få i seg frokost. For mange er det nemlig vanskelig å kompensere for frokosten ved å spise større måltider utpå dagen.

Jeg er veldig glad i å lage ekstra middag som jeg varmer opp til frokost... ehh lunsj, klæsje sammen sunne frokostpannekaker eller spise kesam/cottage cheese med sukkerfritt syltetøy :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du trenger faktisk ikke å begynne å spise frokost hvis du ikke orker. Jeg spiser ikke frokost, men starter dagen med en god (frokost)lunsj når jeg begynner å bli sulten rundt kl. 12:00. Det er mange myter rundt dette med frokost. Mange tror at man må spise frokost for å sette i gang forbrenningen, men det er ikke sant!

Siterer fra denne diskusjonen på fitnessbloggen. (Der du forøvrig kan finne ut mer om nettopp dette)

Men hvis det at du må få i deg frokost henger sammen med at du ikke klarer å få i deg nok mat totalt, så er det lurt å få i seg frokost. For mange er det nemlig vanskelig å kompensere for frokosten ved å spise større måltider utpå dagen.

Jeg er veldig glad i å lage ekstra middag som jeg varmer opp til frokost... ehh lunsj, klæsje sammen sunne frokostpannekaker eller spise kesam/cottage cheese med sukkerfritt syltetøy :)

Fitnesshysteri. Det der var jo en interessant grunn til å la vær å spise. Med mindre man går på lavkarbo så må kroppen ha karber for å få opp blodsukkeret, man fungerer ikke på lavt blodsukker i en blodsukker jojo. Det begybnnner bli ganske godt dokumentert. De påstandene der vil jeg se doumentasjon på før jeg tar det noe mer seriøst enn boler og amfetamin til slanking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40, og spiser aldri frokost.... jeg fikser det ikke rett og slett. Jeg har aldri gjort det. Det er sjelden at jeg inntar noe særlig mat på første halvdel av dagen.

Det var en periode på et år eller to der jeg smurte meg et par-tre knekkebrød (rug) med leverpostei og tok med på jobb, og så spiste jeg dem der ved skrivebordet mitt i løpet av den første timen på jobb. Da følte jeg meg flink! Når jeg hadde vært våken i to-tre timer, klarte jeg å få presset dem ned. Å spise med en gang jeg har fått opp øynene eller rett etterpå er bare å glemme - fysj, jeg kunne overhodet ikke tenke meg å dytte trynet fullt av mat da!

Dette med knekkebrødene sklei ut også, det var stadig jeg glemte å lage dem og så til slutt ble hele greia bare borte og jeg gikk tilbake til å ha lunsjen som første måltid :D

Men hvis du veldig gjerne vil ha noe i magen til frokost:

kan du ikke lage en eller annen form for shake med bær, yoghurt og melk i en blender-mixer? Det er utrolig vitaminrikt og veldig sunt. Kaldt og drikkbart = lettere å få svelget ned for en mage som egentlig ikke vil ha mat ennå. Iallefall er det det for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å spise frokost f.eks. en time etter at du har stått opp? Når jeg står opp tidlig orker jeg ikke tanken på mat. Men etter en liten time pleier jeg å klare å presse i meg noe fordi jeg kjenner at jeg blir skikkelig sulten, og fordi jeg ikke er like trøtt lenger. Jeg klarer ikke å spise når jeg er trøtt, enten det er på kvelden eller morgenen. Og velg ting du klarer å få i deg. Jeg er heller ikke glad i brødmat og jeg orker ikke varm mat tidlig på morgenen heller. Dermed har det blitt smoothies, frukt, tynne knekkebrød eller litt frokostblanding i stedet. Jeg er fremdeles ikke veldig glad i å spise frokost, men jeg klarer som regel å få i meg noe. Jeg hopper dermed ikke over frokosten lenger, men jeg utsetter den som regel i en liten time. Leser aviser og går på badet først... Men så er jeg student og har sjelden dårlig tid om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en god salat? Det pleier ofte jeg, ruccolasalat (MÅ være ruccola, annen salat har så rar smak eller ingen smak i det hele tatt synes jeg) med kylling/fisk/annet kjøtt, tomater - gjerne små cherrytomater som er proppfulle av smak!, agurk, en neve cashewnøtter (nam!), rødløk og paprika. Og litt avocado, sunt fett! Med en dæsj sitronsaft som jeg skviser oppi for at den ikke skal bli så tørr. Eller fetaost :)

Eller, lag deg en god omelett med litt grønnsaker til! Det går kjapt, og det er godt og bra :)

Kanskje ikke så lett for meg å gi råd til deg som har vansker for å spise på morgenen, når jeg sjøl elsker mat på morgenen (og egentlig ellers også, haha!) Men det er iallefall hva jeg liker å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitnesshysteri. Det der var jo en interessant grunn til å la vær å spise. Med mindre man går på lavkarbo så må kroppen ha karber for å få opp blodsukkeret, man fungerer ikke på lavt blodsukker i en blodsukker jojo. Det begybnnner bli ganske godt dokumentert. De påstandene der vil jeg se doumentasjon på før jeg tar det noe mer seriøst enn boler og amfetamin til slanking.

Mitt poeng var faktisk at hvis man ikke orker frokost, så trenger man ikke å stappe i seg frokost. Jeg foreslår at du tar en titt på den linken jeg har lagt ut og de linkene som er lagt ut i den diskusjonen i og med at det virker som om du knapt har lest det jeg har skrevet. Men her og her har du litt hvis du orker å lese, man tar med andre ord ikke skade av å "faste" i stedet for å spise frokost + interessant forskning på nettopp blodsukkeret.

Her er litt til, skrevet av ei som er rammet av fitnesshysteri. :w00t:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken; det er veldig mange som opplever at de får mer stabilt blodsukker ved f. eks periodisk faste (altså man spiser siste måltid f. eks ikke senere enn 18-19 på kvelden, og så venter en 14-16 timer før man spiser igjen.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2332

http://www.friskogfunksjonell.no/periodisk-faste-til-jul/

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mitt poeng var faktisk at hvis man ikke orker frokost, så trenger man ikke å stappe i seg frokost. Jeg foreslår at du tar en titt på den linken jeg har lagt ut og de linkene som er lagt ut i den diskusjonen i og med at det virker som om du knapt har lest det jeg har skrevet. Men her og her har du litt hvis du orker å lese, man tar med andre ord ikke skade av å "faste" i stedet for å spise frokost + interessant forskning på nettopp blodsukkeret.

Her er litt til, skrevet av ei som er rammet av fitnesshysteri. :w00t:

Jo jeg ser hva det går i og det er ingenting der som forsvarer at man faktisk skal fungere mentalt så lenge man ser bra ut da blir det hysteri og veldig for meg.

Får ikke jeg i meg næring til frokost er jeg ett ubrukelig kortlunta monster til lunch. Dette selvfølgelig om jeg er oppe i A4 tid og skal fungere timene frem til lunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken; det er veldig mange som opplever at de får mer stabilt blodsukker ved f. eks periodisk faste (altså man spiser siste måltid f. eks ikke senere enn 18-19 på kvelden, og så venter en 14-16 timer før man spiser igjen.

http://www.iform.no/...art.php?id=2332

http://www.friskogfu...-faste-til-jul/

http://www.leangains...s-debunked.html

http://www.leangains...ains-guide.html

Periodisk faste er for deg som:

  • Liker å spise deg skikkelig mett på store måltider
  • Liker å sove litt ekstra om morningen i stedet for å bruke tid på å lage og spise frokost
  • Heller vil lage 2-3 gode måltider om dagen fremfor å spise kjedelig brødmat og andre raske alternativer
  • Liker å ha ekstra god kontroll på kostholdet og derfor fører regnskap med det du spiser. Dette blir enklere jo færre måltid du spiser.

Det holder for meg og bekrefter jo bare innlegget mitt over, takk så mye. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg ser hva det går i og det er ingenting der som forsvarer at man faktisk skal fungere mentalt så lenge man ser bra ut da blir det hysteri og veldig for meg.

Får ikke jeg i meg næring til frokost er jeg ett ubrukelig kortlunta monster til lunch. Dette selvfølgelig om jeg er oppe i A4 tid og skal fungere timene frem til lunch.

Jess, og det er jo individuelt. Noen bare MÅ ha frokost, andre klarer rett og slett ikke å starte dagen på den måten. Jeg spiste frokost før og sto/står opp kl. 07:00 hver dag, men etterhvert begynte jeg å spise etter periodisk faste da jeg heller ville bruke tiden på å dusje. Det er ikke dermed sagt at man må sove lenge for å kunne spise etter periodisk faste.

Bare husk på at du ikke skal presse andre til å spise frokost da det faktisk er vitenskapelig bevist at man ikke må det, men om du vil spise frokost så er det helt opp til deg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg oppfattet tråden som at man ønsket å finne en løsning på å få i seg frokost. Ikke ett lass av unnskyldninger inkludert rakettforskning for å la vær. Beklager så mye, dere skal få holde på i fred. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er heller ingen frokostelsker, men jeg har lært at når jeg har vært oppe og i aktivitet en liten stund er det lettere å spise litt. Jeg klarer ikke brødmat så jeg spiser en aktivia 0% joghurt som jeg har i en bolle sammen med litt blåbær eller bringebær (1/2 kurv) og litt godmorgen musli, blander alt sammen og det er mettende, friskt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...