Gå til innhold
Hundesonen.no

Brødkrise


Toller
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Men det er da fortsatt staten som eventuelt kan/må regulere dette?

Jeg tror kanskje man bør se på andre løsninger i lengden enn å bare fortsette å pøse på uhemmet med subsidier ja. Det er jo litt merkelig da at mens bøndene blir færre så øker også de totale subsidiene betraktelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har jo jobbet på gård i noen år, gått på landbruksskole osv. Jeg har jobbet for en rekke bønder og én ting er sikkert, kravet om høyere lønn kommer ikke en dag for tidlig. Jeg jobbet for en bonde

Spiser knekkebrød, jeg. Jeg syns det er helt riktig at bøndene skal få høyere lønn. Kort og godt.

Jeg mener jeg leste/hørte at bøndenes krav ville gi en gjennomsnittsfamilie enn økt kostnad på i overkant av 1000,- kroner i året. Jeg tør påstå at de fleste dermed burde støtte bøndene i deres aksjon

du svarer på spørsmål med spørsmål. Syns du det er greit at den norske stat er den som skal subsidiere denne differansen i større og større grad når det er langt mer komplisert enn som så med bl.a. fordyrende mellomledd som Emilie skriver. Det er jo i beste fall ren svindel.

Så lenge det er de fordyrende mellomleddene som tar all profitten i matindustrien, så syns jeg at det er greit at det er den norske stat som subsidierer denne differansen ja. Hva er det som er ren svindel, egentlig?

Alternativet er at staten går inn og regulerer matprisene, anten med strengare regelverk på dette, eller med direkte eigarskap av matutsal. Personleg meiner eg det hadde vore flotte greier, men DÅ hadde nok folk fort byrja å hyle på den siste kommuniststat osv...

Ja, det blir galt uansett. Jeg er glad jeg ikke er bonde.

Jeg tror kanskje man bør se på andre løsninger i lengden enn å bare fortsette å pøse på uhemmet med subsidier ja. Det er jo litt merkelig da at mens bøndene blir færre så øker også de totale subsidiene betraktelig.

Hvilke andre løsninger da, Snusken? Kom med noe som revolusjonerer det norske landbruket nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvilke andre løsninger da, Snusken? Kom med noe som revolusjonerer det norske landbruket nå :)

Beklager, ikke helt min greie å løse verdensproblemer i dag. Siden jeg ikke har noen revolusjon for hånda nå skal vi bare slå oss til ro med at dagens landbruk er optimalt da? Case closed?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruslet inn på Kiwi for å hamstre litt brød (ja, jeg hamstrer, kan liksom ikke sende med knekkebrød i niste til en gutt som er så liten at han sliter med å spise de liksom) og hva får jeg se? TOMME HYLLER! Allerede!

Men så la jeg merke til lappen.

NB. Bakemester Klausen har nok mel til å lage brød ut uka, så vi får mer brød.

*puste lettet ut*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter bøndene 100% og jeg har ikke noe problem med å mangle brød på 17 Mai. Jeg kjøpte 2 brød istad, men siden det er den ukentlige handledagen min skulle jeg egentlig ha kjøpt 7, men jeg turte ikke for jeg vil ikke bli sett på som en hamstrer :lol:

Må flire litt.

Jeg liker ikke annet brød enn et de selger kun to steder i byen, og pleier dermed å ta alle de har, gjerne 8-10 brød.

I dag tok jeg 2...

Så jeg hadde akkurat samme følelsen som deg. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire litt.

Jeg liker ikke annet brød enn et de selger kun to steder i byen, og pleier dermed å ta alle de har, gjerne 8-10 brød.

I dag tok jeg 2...

Så jeg hadde akkurat samme følelsen som deg. :D

Kjenner meg igjen. Jeg har en samboer som spiser et brød om dagen, så pleier å kjøpe maaange. Men i dag var jeg litt forsiktig, fordi jeg ikke ville virke hysterisk :P

Edit: Er det lov å skryte litt mon tro? Jeg gjør et forsøk... Dette er en fin artikkel fra aftenposten, og vi er nevnt nederst under overskriften: "Vilje til å omfordele". Les les :)

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Den-store-matbloffen-6825164.html#.T7KKxejUNEI

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal betale for det? En hvilken som helst annen næringsdrivende som får pålegg fra staten må belage seg på å dekke de utgiftene fra EGNE driftsinntekter. Og det er vel hele problemet her at bønder flest ikke eier ett minste minimum snev av næringsvett. Går butikken dårlig så skal staten betale, det er jo litt merkelig og det fungerer dårlig i lengden å bare putte mer penger inn i en næring som går underskudd sant? Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med å se at året oppgjør er helt på trynet. dog jeg gjerne sku heller sett at vi som forbrukere fikk velge hvor vi ville putte disse pengene istedet for at de skal gå til konservative bønder uten evne til å fornye seg. Det er nok av eksempler på bønder som gjør det godt med nytenking. f.eks er det en myte at økologisk landbruk nødvendigvis ikke er liv laga, det krever bare litt egeninnsats i en omleggingsperiode og det er nok mer skummelt for bøndene enn at de skal risikere tjene penger.

Dette er med respekt å melde det rene skjære rør.

Andre næringer, som den jeg arbeider i f eks ("oljå"), Norges største, som subsidierer det mesteparten av det dere andre driver med, studielån, NAV, skattesnusk, røyksmugling fra Sverige, helsevesen, skoleutbygging, lærere, leger, forskning, etc, etc, etc har fått lagt ALT til rette, inklusive avgiftsletter og fritak fra miljøgebyrer for å kunne fortsette å drivetil tross for KONKURRANSEutsetting.

Ved nærmere ettertanke så er jeg imot at "oljå" skal sponse resten av tøysevirksomheten i Norge, den konkurranseutsatte, som ikke tjener penger likevel. Fastlandsøkonomien burde klare seg selv så best den kan, og så bør vi andre som har valgt oss fornuftige yrker i blomstrende næring få nyte utsikten på vår grønne gren helt i fred.

Red: Sauebøndene er jo ett prakteksempel på hva jeg mener, sende uante mengder med sauer på beite og sitte igjen med halvparten til høsten uten å ta selvkritikk men istedet forventer de at "noen" som staten bare skal betale for en næring som ikke er liv laga. Som den reneste sølvfølge at det skal være en menneskerett å drive med sau. Det er jo helt absurd og vil sjelden skje i en hvilken som helst annen næring. Hvorfor skal ikke bønder følge samme spilleregler som resten av samfunnet? Klarer du ikke få en næring til å gå i pluss så finn noe anna å hold på med, det er alltidas andre som vil klare det bare de slipper til. Dette gjelder for alle andre grundere og næringsvirksomheter.

Veldig sjelden å treffe en Fremskrittspartist som er vegetarianer, men noen må jo være den første :lol:

Jeg skulle ønske at du og alle andre som ikke har skjønt hva subsidier er - og da spesielt har gått glipp av at matsubsidier er offentlig støtte til ALLE som spiser mat og dermed er jevnt over rettferdig, bortsett fra det faktum at enkelte spiser alt for mye og blir tjukke i hue - måtte kjøpe maten deres, inklusive den oversubsidierte EU-produserte - og betale det den EGENTLIG kostet.

Regner strengt tatt ikke med at du vet at den norske stat subsidierer matproduksjon i langt lavere skala enn EU, men la gå...

Ja og det er jeg ikke uenig i ei heller har jeg problemer med å se det. Jeg er likevel svært skeptisk til at staten er den som skal dekke opp dette ved å bare betale bøndene mer og mer. Det er jo forferdelig dårlig politikk. Du snakker jo selv om lønna til bøndene som om den er staten sitt ansvar, det er jo ganske på villspor når de faktisk i realiteten er selvstendig næringsdrivende men fremstår i stedet nærmest som sosialklienter som til gjengjeld mot stønad yter landsbrukstjenester.

Red:

Som sagt har jeg ikke noe problemer med å se det, jeg er fullstendig klar over det og trenger ikke se en gang til. Hvis du mener det er riktig at staten skal spytte i mer ogmer penger for hvert år som går i det uendelige for å dekke opp det så får du stå til ansvar for det selv.

Som sagt, jeg skulle ønske du måtte betale det maten VIRKELIG koster å produsere, samme hvor den kom fra, og at dem som produserte den fikk inntekt nok til å leve like godt som den gjennomsnittlige norske industriarbeider.

Er du klar over at Ola dunk for 100 % siden brukte mer enn 50% av inntekten sin på mat, mens gjennomsnittet i dager er på under 12 %?

I motsetning til mange andre så er det også en del bønder som er sitt ansvar bevisst, og vet at uten bonden vil bygden dø, osv. Det har med naturforvaltning, med verdier, kulturarv og livsstil å gjøre, å være bonde er ikke "bare en jobb". Mener du man burde legge ned hele landbruket, kutte alt som heter selvforsyning (nei, jeg vet Norge ikke er selvforsynte, men foreløpig har vi i alle fall litt å stille opp med) og la hele landet gro igjen? Drite i turismen og importere all maten vår fra u-land (med særdeles lav dyrevelferd og nesten like lav menneskevelferd) på andre siden av jordkloden så vi slipper å betale så mye? Så kan man sitte på diskusjonsfora og forundre seg over at kjøtt er muskler.

Signeres.

Jeg tror kanskje man bør se på andre løsninger i lengden enn å bare fortsette å pøse på uhemmet med subsidier ja. Det er jo litt merkelig da at mens bøndene blir færre så øker også de totale subsidiene betraktelig.

Jaha, få høre - hva skal vi gjøre for å opprettholde egen matproduksjon. Innføre tollgrenser slik at det ikke blir mulig å kjøpe utenlandske varer i landet så fremt det er mulig å produsere dem selv? Er du klar over at vi bare er 40% selvforsynt med mat som det er?

Hva skal skje med matforsyningen her i landet når vi om kort tid (mindre enn 20 år) er 6 millioner innbyggere og all matjorda er bygd ned under motorveier, fancy villaer og næringsbygg?

Spise fisk? Ooops, nei, det kan vi jo ikke gjøre, fiskeriene er subsidierte, og de som finnes er nærmest utslettet fordi yngleplassene er ødelagt av en ekspanderende oljeindustri.

Så, hva gjør vi da? Importerer billigmat fra Kina? Hva tror du skjer med matvareprisene når mat blir en enda større mangelvare enn i dag, også for den rike verden?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
]Veldig sjelden å treffe en Fremskrittspartist som er vegetarianer, men noen må jo være den første :lol:

Hyggelig at du titteler meg sånt, bare synd du bommer med 10 år +. Det var ca sist jeg stemte FRP nemlig, noe jeg forøvrig aldri kommer til å gjøre igjen. Kjøtt spiser jeg også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du titteler meg sånt, bare synd du bommer med 10 år +. Det var ca sist jeg stemte FRP nemlig, noe jeg forøvrig aldri kommer til å gjøre igjen. Kjøtt spiser jeg også.

Og på de 10 årene så har du enda ikke klart å finne ut hvordan man skal motivere late, dyremishandlende bønder til å jobbe mer effektivt så du får billigere kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og på de 10 årene så har du enda ikke klart å finne ut hvordan man skal motivere late, dyremishandlende bønder til å jobbe mer effektivt så du får billigere kjøtt?

Morsomt.

1. Jeg har aldri sagt at de er late.

2. Jeg har heller aldri nevnt noe om dyremishadnling, det er det andre som får stå for.

3. Og jodda norsk jordbruk har hatt en god utvikling på produktivitet de. Da er det bare veldig rart at økonomien går motsatt vei sant? Det er egentlig ganske snodig og stikk i strid med all sunn fornuft, men jeg forstår jo at bønder ikke trenger tenke så mye på akkurat det, det var den biten med næringsvett da.

4. Jeg har heller ikke forventet billigere kjøtt.

Noe mer du skal anklage meg for?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt.

1. Jeg har aldri sagt at de er late.

2. Jeg har heller aldri nevnt noe om dyremishadnling, det er det andre som får stå for.

3. Og jodda norsk jordbruk har hatt en god utvikling på produktivitet de. Da er det bare veldig rart at økonomien går motsatt vei sant? Det er egentlig ganske snodig og stikk i strid med all sunn fornuft, men jeg forstår jo at bønder ikke trenger tenke så mye på akkurat det, det var den biten med næringsvett da.

4. Jeg har heller ikke forventet billigere kjøtt.

Noe mer du skal anklage meg for?

Hva får deg til å si at bøndene ikke har næringsvett? Trekker du bare den slutningen siden norske bønder får dårligere og dårligere råd og flere ser seg nødt til å legge ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva får deg til å si at bøndene ikke har næringsvett? Trekker du bare den slutningen siden norske bønder får dårligere og dårligere råd og flere ser seg nødt til å legge ned?

Ja du svarer jo egentlig deg selv her. Det går dårligere og dårligere da er det ikke bærekraftig sant, kan vi være enige om det? Da må man se på en løsning på det utover å bare dytte inn mer penger i noe som i utgangspunktet ikke går rundt. Dette med lønn er jo helt feil fremstilt for tilskudd er ikke nødvendigvis lønn når man driver næring, eventuelle driftsunderskudd må dekkes opp da hjelper det lite å snakke om lønn når det ikke er lønn å ta ut. Skal det blir sånn får de bli ansatt av staten da og overføre all aktiva og kapital til staten mot å få utbetalt fast månedslønn. Det vil de nok ikke. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du svarer jo egentlig deg selv her. Det går dårligere og dårligere da er det ikke bærekraftig sant, kan vi være enige om det? Da må man se på en løsning på det utover å bare dytte inn mer penger i noe som i utgangspunktet ikke går rundt. Dette med lønn er jo helt feil fremstilt for tilskudd er ikke nødvendigvis lønn når man driver næring, eventuelle driftsunderskudd må dekkes opp da hjelper det lite å snakke om lønn når det ikke er lønn å ta ut. Skal det blir sånn får de bli ansatt av staten da og overføre all aktiva og kapital til staten mot å få utbetalt fast månedslønn. Det vil de nok ikke. ;)

Nei jeg svarer ikke meg selv, jeg stiller deg et spørsmål. Men ja, det er altså svaret ditt? Ja - norske bønder har ikke næringsvett? Eller kan det ha noe med at hele problemet ligger et sted mellom at mellomleddet tjener rått og staten ikke subsidierer nok. Landbruk handler ikke bare om bønder som skal tjene penger, det handler om forvaltning av hele landet som VI bor i. Og btw, jeg har stilt deg en rekke andre spørsmål også, tidliger tråden, som du heller ikke har svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei jeg svarer ikke meg selv, jeg stiller deg et spørsmål. Men ja, det er altså svaret ditt? Ja - norske bønder har ikke næringsvett?

Ja JEG mener det skorter litt på næringsvett når man over tid fortsetter å drive noe som går dårligere og dårligere uten å se på andre løsninger.

Eller kan det ha noe med at hele problemet ligger et sted mellom at mellomleddet tjener rått og staten ikke subsidierer nok.
Helt klart en del av problemet uten at jeg sitter på noen fasit som det alene er hele problemet men det blir jo smør på flesk om mellomleddene skal betale det ting faktisk koster samtidig som staten skal øke subsidiene?

Landbruk handler ikke bare om bønder som skal tjene penger, det handler om forvaltning av hele landet som VI bor i.
Såfall burde man kanskje være litt forsiktig med å snakke varmt om økte subsidier, for de går utelukkende øremerket til matproduksjon, ikke rydde landet for å gro igjen.

Og btw, jeg har stilt deg en rekke andre spørsmål også, tidliger tråden, som du heller ikke har svart på.

Beklager. :no:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja JEG mener det skorter litt på næringsvett når man over tid fortsetter å drive noe som går dårligere og dårligere uten å se på andre løsninger.

Og hvor nøyaktig er det bøndene svikter når det kommer til dette næringsvettet? Sånn hva gjør nesten alle bønder galt? Jeg ser ikke problemet med å gi mer til landbruket via statsbudsjettet. Det er liksom flere ting som indikerer at de får for lite. Det at bondestanden sliter økonomisk kan faktisk ha med å gjøre at subsidiene ikke samsvarer med inflasjonen. Akkurat som toll på utenlandske varer. Bestiller du en utenlandsk vare på postordre i dag, må du betale toll dersom varen koster mer enn 200,-. Dette er den samme grensen som man satt en gang på 70-tallet. Eller pant på flasker for eksempel. Nå vet jeg ikke nøyaktig når man endret panten sist, men jeg vet JEG ikke husker det, så det er i hvert fall over 20 år siden. Panten har ikke endret seg, men det har prisen på innholdet i flaskene. Man opererer til og med med en pant som er satt til kr 2,5 enda 50-øringene ikke lenger eksisterer.

Såfall burde man kanskje være litt forsiktig med å snakke varmt om økte subsidier, for de går utelukkende øremerket til matproduksjon, ikke rydde landet for å gro igjen.

Og det er nettopp derfor jeg betviler din kunnskap rundt dette med landbruk. Kulturlandskap holdes av BEITEDYR (småfe og storfe i kjøtt og melkeproduksjon), det holdes av bønder som produserer dyrefôr (du vet de store grønne spormarkene med gress) og det holdes av dem som produserer korn til menneskemat. Landbruk er et puslespill bestående av mange deler, og det ene påvirker det andre. Subsidier til bøndene går til et helhetlig system.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det er nettopp derfor jeg betviler din kunnskap rundt dette med landbruk. Kulturlandskap holdes av BEITEDYR (småfe og storfe i kjøtt og melkeproduksjon), det holdes av bønder som produserer dyrefôr (du vet de store grønne spormarkene med gress) og det holdes av dem som produserer korn til menneskemat. Landbruk er et puslespill bestående av mange deler, og det ene påvirker det andre. Subsidier til bøndene går til et helhetlig system.

Nei, til det siste så kanskje du skal se på din egen kunnskap før du tviler på andres. Man får ikke subsidier for å være helhetlig bonde, man får for det man produserer, nøyaktig hva er helhetlig med f.eks en kornbonde og en melkebonde i hver sin hage er for meg ubegripelig, jeg får skylde på mangelen på skolegang. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, til det siste så kanskje du skal se på din egen kunnskap før du tviler på andres. Man får ikke subsidier for å være helhetlig bonde, man får for det man produserer, nøyaktig hva er helhetlig med f.eks en kornbonde og en melkebonde i hver sin hage er for meg ubegripelig, jeg får skylde på mangelen på skolegang. :D

Jeg gir opp, Snusken. Virkelig? Jeg har gått på landbruksskole jeg, min far har gjennom hele min oppvekst jobbet administrativt innen landbruk og selv har jeg jobbet hos en rekke bønder. Med dette har jeg skaffet meg min snevre kunnskap.

Min erfaring tilsier at er det noe bøndene har så er det næringsvett. Jeg mener, det var innsparinger på alt, det var effektivisert så langt det lot seg gjøre. Sløseri er et fremmedord. Alt er nøyaktig planlagt og timet, for å spare inn mest mulig. Å si at bønder ikke eier næringvett er i beste fall respektløst. Hvis du virkelig vil ha kunnskap om bondeyrket kan jeg gjerne gi deg et telefonnr, hvis du er interessert i å høre om den reelle ståa.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de tallene jeg viste til skal man huske at UTGIFTENE til kjøp av maskiner, drivstoff (!), kraffôr, elektrikere, veterinærerer, rørleggere og annet en bonde har behov for hele tiden har økt i pris. Vi betaler stadig mer for tjenester og lite for primærproduksjon. Det utviklingen henger bare ikke sammen og det har ingen ting med at matproduksjon ikke er bærekraftig. Det er vel få ting som har så lys fremtid som matproduksjon...!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de tallene jeg viste til skal man huske at UTGIFTENE til kjøp av maskiner, drivstoff (!), kraffôr, elektrikere, veterinærerer, rørleggere og annet en bonde har behov for hele tiden har økt i pris. Vi betaler stadig mer for tjenester og lite for primærproduksjon. Det utviklingen henger bare ikke sammen og det har ingen ting med at matproduksjon ikke er bærekraftig. Det er vel få ting som har så lys fremtid som matproduksjon...!

Dette regnestykket 'ditt' går som en farsott på FB. Sånn del denne statusen farsott. For en gangs skyld kopierte jeg en sånn :P

Jeg skjønner ikke at det er noe å diskutere jeg. Seriøst.. People need to eat. Både bønder og oss andre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Og jodda norsk jordbruk har hatt en god utvikling på produktivitet de. Da er det bare veldig rart at økonomien går motsatt vei sant? Det er egentlig ganske snodig og stikk i strid med all sunn fornuft, men jeg forstår jo at bønder ikke trenger tenke så mye på akkurat det, det var den biten med næringsvett da.

Ja det ER veldig rart at økonomien ikke går samme vei. Men som flere her har nevnt tidligere så bruker forbrukeren 12 % av lønnen sin på mat. Sånn har det ikke alltid vært. Kan du da tenke deg at problemet kan ligge et annet sted? Ja, det finnes dårlige bønder, som i alle andre yrker, men det å si at alle bønder mangler næringsvett blir helt usaklig...

Og hvor nøyaktig er det bøndene svikter når det kommer til dette næringsvettet?

Dette er et eksempel på spørsmål du ikke besvarer Snusken. Jeg lurer også på hva du mener det er som alle bønder gjør (eller ikke gjør). Å si man er bonde er egentlig veldig upresist, fordi det er STOR forskjell på dem, både i alder, bakgrunn, kjønn og ikke minst PRODUKSJON. Det er enorm forskjell på en sauebonde, en kalkunbonde, en kornbonde og en melkebonde. Det eneste som kan sammenlignes er at de driver med matproduksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår bøndene veldig godt, då til tross for at eg ikkje kunne brydd meg mindre om at dei får brødpanikken til å spreie seg. Men slik som folk får panikk da gitt, enkelte kjøper jo 15 - 16 brød om dei får lov :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje man bør se på andre løsninger i lengden enn å bare fortsette å pøse på uhemmet med subsidier ja. Det er jo litt merkelig da at mens bøndene blir færre så øker også de totale subsidiene betraktelig.

Morsomt.

1. Jeg har aldri sagt at de er late.

2. Jeg har heller aldri nevnt noe om dyremishadnling, det er det andre som får stå for.

3. Og jodda norsk jordbruk har hatt en god utvikling på produktivitet de. Da er det bare veldig rart at økonomien går motsatt vei sant? Det er egentlig ganske snodig og stikk i strid med all sunn fornuft, men jeg forstår jo at bønder ikke trenger tenke så mye på akkurat det, det var den biten med næringsvett da.

4. Jeg har heller ikke forventet billigere kjøtt.

Noe mer du skal anklage meg for?

1) Tja, hvis du ikke insinuerer at de er late, så lurer jeg på hva du mener med dette utsagnet:

... er selvstendig næringsdrivende men fremstår i stedet nærmest som sosialklienter som til gjengjeld mot stønad yter landsbrukstjenester.

2) Ser du har redigert innlegget og moderert deg om sauene som blir sluppet ut og dør fordi de går uten tilsyn hele sommeren, men det forhindrer ikke at du har uttalt deg som om bøndene driter i dyrevelferden og bare sitter og venter på subsidiene sine...

3) Øhhh, bøndene ER blitt mer produktive, og det er RART at de får dårligere og dårligere økonomi?

BINGO! Det er bøndenes poeng! De jobber hardere, driver mer produktivt - og PROTESTERER på at deres lønnsutvikling er dårligere enn resten av samfunnets.

Du har skjønt hva brødaksjonen dreier seg om! Bare så forbasket irriterende at du synes det er GREIT at bønder tjener mindre enn andre folk for en jobb som er langt viktigere for ALLE, siden vi nå alle spiser MAT... :blink:

4) Nei, seff har du ikke forventet billigere kjøtt, du forventer bare at alle landets bønder skal jobbe for peanøtter til tross for stadig høyere driftskostnader, slik at du får BRØD.

Så - fortell oss, HVA er det bøndene skal gjøre for å forsvare lønna si, bortsett fra å skaffe oss 40% av maten vi spiser her i landet, og holde kulturlandsskapet i hevd til glede for oss alle?

Ja du svarer jo egentlig deg selv her. Det går dårligere og dårligere da er det ikke bærekraftig sant, kan vi være enige om det? Da må man se på en løsning på det utover å bare dytte inn mer penger i noe som i utgangspunktet ikke går rundt. Dette med lønn er jo helt feil fremstilt for tilskudd er ikke nødvendigvis lønn når man driver næring, eventuelle driftsunderskudd må dekkes opp da hjelper det lite å snakke om lønn når det ikke er lønn å ta ut. Skal det blir sånn får de bli ansatt av staten da og overføre all aktiva og kapital til staten mot å få utbetalt fast månedslønn. Det vil de nok ikke. ;)

Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så uopplyst at man ikke ser forskjellen på å produsere dyre solcellepaneler som ikke kan konkurrere i markedet, og det å produsere MAT. Man MÅ ikke ha solcellepaneler, men MAT må alle ha, og verden som helhet kan ikke velge bort produksjonen av et slikt produkt. Selv nordmenn må spise, merkelig nok...

Ja JEG mener det skorter litt på næringsvett når man over tid fortsetter å drive noe som går dårligere og dårligere uten å se på andre løsninger.

Helt klart en del av problemet uten at jeg sitter på noen fasit som det alene er hele problemet men det blir jo smør på flesk om mellomleddene skal betale det ting faktisk koster samtidig som staten skal øke subsidiene?

Såfall burde man kanskje være litt forsiktig med å snakke varmt om økte subsidier, for de går utelukkende øremerket til matproduksjon, ikke rydde landet for å gro igjen.

Emilie har gitt deg en glimrende, lettfattelig innføring i helheten av det landbruket bidrar med, selv om jeg er redd du ikke skjønner hva hun sier. En av grunnene til at turistene har mindre utbytte av turer til Hardanger nå for tida er f eks at skråningene er overgrodd av trær, som har vokst fordi bøndene ikke lenger har råd til å holde geiter...

Vi er flere som fortsatt venter på dine forslag til "andre løsninger" - eller har du allerede skjønt at "andre, mer økonomiske løsninger" i jordbruket betyr at vi må drive industrialisert masseproduksjon a la storbøndene i USA og EU (600 000 griser i et fjøs f eks), langtransporter under store lidelser til slakterier flere dagsreiser borte, boling av kjøttfe, sterk økning av medisinering på husdyra våre og nedlegging av alle småbruk. Er det bare storbonden med tusenvis av mål kornåker og grasmark som skal få leve, så kan vi legge ned alle gårder som ikke ligger i Trøndelag, på flatmarkene på Østlandet og på Jæren.

Så, kan vi kose oss med billig mat, og kanskje bruke enda mindre enn 11,7 prosent av inntekten vår på å bli mette...

Og hvis du mot formodning skulle ønske å LÆRE noe om stordrift, hva bondenæringen gjør for oss alle, overgroing, konsekvenser, artsmangfold og sånt, så kan du begynne her:

http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2008/Gjengroing_har_store_konsekvenser

stort_hovedtekstbilde_setervoll.jpg

På regjeringens hjemmeside er det mindre bilder, men desto mer fakta:

http://www.regjeringen.no/en/dep/lmd/whats-new/news/2008/nov-08/kulturlandskap-konsekvenser-ved-gjengroi.html?id=534741

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...