Gå til innhold
Hundesonen.no

Brødkrise


Toller
 Share

Recommended Posts

Brødkrisa er jo kun for å lage ett poeng, så det norske folk kan få øynene opp for hva vi har bønder til, ikke bare lese i mediene om alle de "grådige" bøndene som sitter der og soper inn tilskudd fra staten.

Min stefar og mamma bor på småbruk, og naboen vår er melkebonde (med jord også, selvfølgelig). Husker at for en 6-7 år siden hadde naboen to valg, enten gå konkurs fordi han ikke var "stor nok", eller bygge en ekstra låve og fylle den med flere melkekyr. Han valgte å bygge ut, sånn at han kunne fortsette med drift av gården.

Familien min har ikke dyr, kun jord, men du kan banne på at DET tar nok tid i seg selv! Jeg tror de kanskje får bittelitt tilskudd, men jeg må si at folk har rimelig skrudd virkelighetsoppfatning om de tror at det gjør at vi sitter der med mange millioner ekstra for veldig lite arbeid hvert år.

Når det er våronn må stefaren min ta seg 100% fri fra sin vanlige jobb i rundt to uker, evt. leie inn hjelp (som også er dyrt!). Han jobber hele dagen, kommer kanskje inn for to brødskiver til lunsj og så er det rett ut igjen. Det samme skjer på høsten når det skal høstes. Jeg syns HAN jobber mye når det står på - og han er ikke engang fulltidsbonde!

Den som nevnte det (var det Emilie mon tro) med at bonden er låst til gården har helt rett. Du kan ikke dra fra melkekyr i 1,5 dag engang.

Jeg er ikke god med økonomi og tall, men jeg har en grunnleggende forståelse for at ja, det er faktisk smart å kunne være selvforsynt når det kommer til noen produkter og matvarer. Enn om vi importerer ALT... hva skjer da om det blir krise i resten av verden og ingen gidder å eksportere til oss lenger? Da vil jeg tro det er kanskje noen som begynner å savne den gamle gode norske bonden!

Edit: Klarer man ikke å finne på noe annet å spise enn brød i en 3-5 dager så er man rimelig tafatt forresten.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har jo jobbet på gård i noen år, gått på landbruksskole osv. Jeg har jobbet for en rekke bønder og én ting er sikkert, kravet om høyere lønn kommer ikke en dag for tidlig. Jeg jobbet for en bonde

Spiser knekkebrød, jeg. Jeg syns det er helt riktig at bøndene skal få høyere lønn. Kort og godt.

Jeg mener jeg leste/hørte at bøndenes krav ville gi en gjennomsnittsfamilie enn økt kostnad på i overkant av 1000,- kroner i året. Jeg tør påstå at de fleste dermed burde støtte bøndene i deres aksjon

Ikke så langt unna bildet, sa jeg. Vet de går i binger, hvertfall ungdyra, men det er grusomt trangt for dem. Pga "lave" lønninger det og kanskje?

Du lurer ikke seriøst på om gode levekår for dyra, som f eks større inneområder å bevege seg på, har noe med økonomi å gjøre? Tror du muligens det er dyrere å kjøpe et stort hundebur, enn det er å kjøpe et lite, for eksempel? Tror du det er mer kostbart å sette opp et stort grishus enn et mindre grishus, eller at det kan gå mer varme, lys, strø, etc i en større driftsbygning enn i et mindre?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du lurer ikke seriøst på om gode levekår for dyra, som f eks større inneområder å bevege seg på, har noe med økonomi å gjøre? Tror du muligens det er dyrere å kjøpe et stort hundebur, enn det er å kjøpe et lite, for eksempel? Tror du det er mer kostbart å sette opp et stort grishus enn et mindre grishus, eller at det kan gå mer varme, lys, strø, etc i en større driftsbygning enn i et mindre?

Men hvem skal betale for det? En hvilken som helst annen næringsdrivende som får pålegg fra staten må belage seg på å dekke de utgiftene fra EGNE driftsinntekter. Og det er vel hele problemet her at bønder flest ikke eier ett minste minimum snev av næringsvett. Går butikken dårlig så skal staten betale, det er jo litt merkelig og det fungerer dårlig i lengden å bare putte mer penger inn i en næring som går underskudd sant? Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med å se at året oppgjør er helt på trynet. dog jeg gjerne sku heller sett at vi som forbrukere fikk velge hvor vi ville putte disse pengene istedet for at de skal gå til konservative bønder uten evne til å fornye seg. Det er nok av eksempler på bønder som gjør det godt med nytenking. f.eks er det en myte at økologisk landbruk nødvendigvis ikke er liv laga, det krever bare litt egeninnsats i en omleggingsperiode og det er nok mer skummelt for bøndene enn at de skal risikere tjene penger.

Red: Sauebøndene er jo ett prakteksempel på hva jeg mener, sende uante mengder med sauer på beite og sitte igjen med halvparten til høsten uten å ta selvkritikk men istedet forventer de at "noen" som staten bare skal betale for en næring som ikke er liv laga. Som den reneste sølvfølge at det skal være en menneskerett å drive med sau. Det er jo helt absurd og vil sjelden skje i en hvilken som helst annen næring. Hvorfor skal ikke bønder følge samme spilleregler som resten av samfunnet? Klarer du ikke få en næring til å gå i pluss så finn noe anna å hold på med, det er alltidas andre som vil klare det bare de slipper til. Dette gjelder for alle andre grundere og næringsvirksomheter.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Klarer man ikke å finne på noe annet å spise enn brød i en 3-5 dager så er man rimelig tafatt forresten.

Nemlig. Hence, der er ingen krise.

Brødkrise, du liksom .. det er en nødvendig og betimelig aksjon, med ubetydelige men tydelige konsekvenser. Synes det er en bra måte å gjøre det på jeg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Akkurat vært på butikken og eneste sikre tegn på brødkrise her var ett par kjøtthuer av noen pensjonister som hamstret for barn, barnebarn og oldebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?

I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.

I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.

I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.

Jeg er oppvokst på gård med melkeproduksjon. Foreldrene mine gjør der bra, men faren min har jobbet 14 timer per dag i snitt i 30 år. Nå har han kjøpt melkerobot fordi han vil bygge en gård til :P Så det er jo noen som satser og får det til, men man skal nok ha litt flaks også. Nå har foreldrene mine 3-4 fulltidsjobber tilsammen også da.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal betale for det? En hvilken som helst annen næringsdrivende som får pålegg fra staten må belage seg på å dekke de utgiftene fra EGNE driftsinntekter. Og det er vel hele problemet her at bønder flest ikke eier ett minste minimum snev av næringsvett.

Tingen er den at "alle" spiser norsk mat og drikker norsk melk, er det ikke da ganske rasjonelt at også alle (les: skattebetalerne) betaler for seg også? Synes den siste uttalelsen der vitner om en svært sneversynt holdning og mangel på innsikt og kunnskap!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tingen er den at "alle" spiser norsk mat og drikker norsk melk, er det ikke da ganske rasjonelt at også alle (les: skattebetalerne) betaler for seg også? Synes den siste uttalelsen der vitner om en svært sneversynt holdning og mangel på innsikt og kunnskap!

Underskudd er ikke næringsvett i min verden. For alle andre virksomheter enn landbruk er det synonymt med konkurs på sikt. Ser du på tallene til borderen så er det vel hevet over enhver tvil at jeg som andre betaler for meg når jeg kjøper norsk mat. Det er liksom ikke der problemet ligger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskudd er ikke næringsvett i min verden. For alle andre virksomheter enn landbruk er det synonymt med konkurs på sikt. Ser du på tallene til borderen så er det vel hevet over enhver tvil at jeg som andre betaler for meg når jeg kjøper norsk mat. Det er liksom ikke der problemet ligger.

Problemet ligger ikke hos bøndene, det ligger først og fremst hos mellomleddene som skal ha, ikke bare profitt, men maksimal profitt, men også hos egoforbrukere som skriker om at "vi vil selv bestemme hvor maten vår skal komme fra!" Dette handler nemlig ikke om individet, men om hele samfunnet, både lokalt og på sikt globalt. Man klager ikke over prisen på en halvannenliter Cola, selv om dette produktet er alvorlig mye billigere å produsere, og koster i enkelte forretninger opp mot det DOBBELTE pr liter i forhold til en melkekartong.

Tallene til borderen sier meg for øvrig, at bøndene bare har fått mindre og mindre betalt for sine varer siden 80-tallet! Igjen, det er ikke BARE varene i seg selv en bonde produserer, denne er også uvurderlig ressurs i forhold til vedlikehold av kulturlandskapet, som igjen har stor betydning for turismen i Norge. Og turisme (særlig på vestlandet) er faktisk en meget viktig inntektskilde for Norge, tro det eller ei.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskudd er ikke næringsvett i min verden. For alle andre virksomheter enn landbruk er det synonymt med konkurs på sikt. Ser du på tallene til borderen så er det vel hevet over enhver tvil at jeg som andre betaler for meg når jeg kjøper norsk mat. Det er liksom ikke der problemet ligger.

Om du ser en gang til på den tabellen, så ser du kanskje også at det ikke er bøndene som får det du betaler for deg når du kjøper norsk mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Problemet ligger ikke hos bøndene, det ligger først og fremst hos mellomleddene som skal ha, ikke bare profitt, men maksimal profitt, men også hos egoforbrukere som skriker om at "vi vil selv bestemme hvor maten vår skal komme fra!" Dette handler nemlig ikke om individet, men om hele samfunnet, både lokalt og på sikt globalt. Man klager ikke over prisen på en halvannenliter Cola, selv om dette produktet er alvorlig mye billigere å produsere, og koster i enkelte forretninger opp mot det DOBBELTE pr liter i forhold til en melkekartong.

Tallene til borderen sier meg for øvrig, at bøndene bare har fått mindre og mindre betalt for sine varer siden 80-tallet! Igjen, det er ikke BARE varene i seg selv en bonde produserer, denne er også uvurderlig ressurs i forhold til vedlikehold av kulturlandskapet, som igjen har stor betydning for turismen i Norge. Og turisme (særlig på vestlandet) er faktisk en meget viktig inntektskilde for Norge, tro det eller ei.

Ja og det er jeg ikke uenig i ei heller har jeg problemer med å se det. Jeg er likevel svært skeptisk til at staten er den som skal dekke opp dette ved å bare betale bøndene mer og mer. Det er jo forferdelig dårlig politikk. Du snakker jo selv om lønna til bøndene som om den er staten sitt ansvar, det er jo ganske på villspor når de faktisk i realiteten er selvstendig næringsdrivende men fremstår i stedet nærmest som sosialklienter som til gjengjeld mot stønad yter landsbrukstjenester.

Red:

Om du ser en gang til på den tabellen, så ser du kanskje også at det ikke er bøndene som får det du betaler for deg når du kjøper norsk mat?

Som sagt har jeg ikke noe problemer med å se det, jeg er fullstendig klar over det og trenger ikke se en gang til. Hvis du mener det er riktig at staten skal spytte i mer ogmer penger for hvert år som går i det uendelige for å dekke opp det så får du stå til ansvar for det selv. Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No synst eg òg det er litt påfallande når media sleng rundt seg med "ni av ti støtter bøndene", basert på litt tuting og eit par tomlar opp i ei rundkøyring i Trondheim. Men dette innlegget her er heilt meiningslaust. For det første seier du ingenting om kven som har utført denne meiningsmålinga, og kva målgruppe dei har spurd. Er det SSB, Norsk Bondelag, FpU eller Dagbladet? For det andre (og det som gjer at du verkeleg feilar i sleivsparket ditt) er jo spørsmålet i denne undersøkjinga eit heilt anna enn om ein støttar bøndene i si sak, nemleg om ein meiner at det kravet dei har fremja er urealistisk. Spørsmålets utforming bringjer meg òg raskt til å tenkje at spørsmålsstillaren ikkje støttar bøndene, og konstruerar ei spørjeundersøkjing for å underbyggje si meining.

Ser du på tallene til borderen så er det vel hevet over enhver tvil at jeg som andre betaler for meg når jeg kjøper norsk mat. Det er liksom ikke der problemet ligger.

Og nettopp difor burde "du som alle andre" sjå at det her er ei utvikling som har spora heilt av, med matpriser som aukar med dobbelt så høg hastigheit som inntektene til bonden.

Synst òg det blir feil når media i formiddag gjekk hardt ut og nærast laga skandale av at bøndene sa nei til ei lønsauke på 17000. Det er under 1500 i månaden, ikkje eit stort hopp når heile poenget er at ein skal prøve å minske lønsgapet i høve til andre grupper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

No synst eg òg det er litt påfallande når media sleng rundt seg med "ni av ti støtter bøndene", basert på litt tuting og eit par tomlar opp i ei rundkøyring i Trondheim. Men dette innlegget her er heilt meiningslaust. For det første seier du ingenting om kven som har utført denne meiningsmålinga, og kva målgruppe dei har spurd. Er det SSB, Norsk Bondelag, FpU eller Dagbladet? For det andre (og det som gjer at du verkeleg feilar i sleivsparket ditt) er jo spørsmålet i denne undersøkjinga eit heilt anna enn om ein støttar bøndene i si sak, nemleg om ein meiner at det kravet dei har fremja er urealistisk. Spørsmålets utforming bringjer meg òg raskt til å tenkje at spørsmålsstillaren ikkje støttar bøndene, og konstruerar ei spørjeundersøkjing for å underbyggje si meining.

Nei jeg sier ingenting om det fordi jeg linket til artikkelen som forteller alt du etterspør hvor tallene også er hentet fra. Prøv igjen etter å ha lest den du. :D Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jeg ikke uenig i ei heller har jeg problemer med å se det. Jeg er likevel svært skeptisk til at staten er den som skal dekke opp dette ved å bare betale bøndene mer og mer. Det er jo forferdelig dårlig politikk. Du snakker jo selv om lønna til bøndene som om den er staten sitt ansvar, det er jo ganske på villspor når de faktisk i realiteten er selvstendig næringsdrivende men fremstår i stedet nærmest som sosialklienter som til gjengjeld mot stønad yter landsbrukstjenester.

Red:

Som sagt har jeg ikke noe problemer med å se det, jeg er fullstendig klar over det og trenger ikke se en gang til. Hvis du mener det er riktig at staten skal spytte i mer ogmer penger for hvert år som går i det uendelige for å dekke opp det så får du stå til ansvar for det selv.

Greit, så var eg for sen med mitt innlegg :P .

Men du seier at ein er på villspor når ein seier at staten er bøndenes arbeidsgjevar. No er det ein gong slik at den norske staten har stilt seg på ei linje der dei ønskjer at det blir drive norsk landbruk, trass i at dette i prinsippet ikkje er økonomisk forsvarleg, slik det internasjonale samfunnet er i dag. For å få til det, har dei innført landbrukssubsidier, eller for å forenkle det, gjort bøndene til "statstilsette", der staten betalar bøndene "løn" i form av subsidier. No skal desse subsidiene reforhandlast. Så kan ein kalle det lønsforhandlingar, subsidieforhandlingar eller kva ein vil, faktum er at bøndene forhandlar om å få pengar av staten for eit produkt staten betalar for, akkurat som ein arbeidar i lønsforhandlingar forhandlar om å få pengar frå arbeidsgjevaren for eit produkt arbeidsgjevaren betalar for.

Nei jeg sier ingenting om det fordi jeg linket til artikkelen som forteller alt du etterspør hvor tallene også er hentet fra. Prøv igjen etter å ha lest den du. :D

Ja, der fann eg linken, og eg ser jo at artikkelen der seier omtrent det same eg sa (og eg er nøgd med at eg påpeika at 9 av 10-overskriftene høyrdest vel tabloide ut) ;) .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg ikke noe problemer med å se det, jeg er fullstendig klar over det og trenger ikke se en gang til. Hvis du mener det er riktig at staten skal spytte i mer ogmer penger for hvert år som går i det uendelige for å dekke opp det så får du stå til ansvar for det selv.

Hva er alternativet da, syns du? Å skru opp råvareprisene? Det kan ikke tenkes at norsk mat blir enda dyrere da, tror du? Og hvordan vil vi skattebetalere stille oss til det, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal betale for det? En hvilken som helst annen næringsdrivende som får pålegg fra staten må belage seg på å dekke de utgiftene fra EGNE driftsinntekter. Og det er vel hele problemet her at bønder flest ikke eier ett minste minimum snev av næringsvett. Går butikken dårlig så skal staten betale, det er jo litt merkelig og det fungerer dårlig i lengden å bare putte mer penger inn i en næring som går underskudd sant? Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med å se at året oppgjør er helt på trynet. dog jeg gjerne sku heller sett at vi som forbrukere fikk velge hvor vi ville putte disse pengene istedet for at de skal gå til konservative bønder uten evne til å fornye seg. Det er nok av eksempler på bønder som gjør det godt med nytenking. f.eks er det en myte at økologisk landbruk nødvendigvis ikke er liv laga, det krever bare litt egeninnsats i en omleggingsperiode og det er nok mer skummelt for bøndene enn at de skal risikere tjene penger.

Red: Sauebøndene er jo ett prakteksempel på hva jeg mener, sende uante mengder med sauer på beite og sitte igjen med halvparten til høsten uten å ta selvkritikk men istedet forventer de at "noen" som staten bare skal betale for en næring som ikke er liv laga. Som den reneste sølvfølge at det skal være en menneskerett å drive med sau. Det er jo helt absurd og vil sjelden skje i en hvilken som helst annen næring. Hvorfor skal ikke bønder følge samme spilleregler som resten av samfunnet? Klarer du ikke få en næring til å gå i pluss så finn noe anna å hold på med, det er alltidas andre som vil klare det bare de slipper til. Dette gjelder for alle andre grundere og næringsvirksomheter.

Dette var litt av et innlegg... Som Emilie sier, det vitner om manglende kunnskap.

Hvordan tror du bonden driver business? Tror du han står bak en kasse i innkjørselen av gården og selger varene sine? Det er et fåtall som driver med dette. De fleste leverer varer til f.eks. Nortura eller Tine. Hos disse selskapene har de faste priser per kg/liter. Det er også disse som selger varene videre til butikkene. En bonde driver ikke forretninger på samme måte som XXL. Utgiftene kan bare kuttes ned til en viss grad, og inntektene er på mange måter forhåndsbestemt. Ja, man kan få bedre betalt ved god kvalitet ved f.eks. elitemelk. Men selv dette er ikke store summer å snakke om.

Vi driver med kalkun og leverer til Prior (Nortura). Vi er fullstendig avhengige av at vi får gode kyllinger av klekkeriet, at flisa er god, at fôret fra fôrprodusent er godt, at været er sammarbeidsvillig, at vi gjør en god jobb... osvosv. Det er hundre ting som spiller inn, og "forretningsvett" hjelper lite, hvis prisene fra Prior ikke gir greie inntekter for oss. Prior kan nok også være en av "syndebukkene" her, men de presses veldig av forbrukeren. Billig mat er alfa omega for de fleste. Bare se på kyllingfileten som Rema har kommet med...

Jeg er litt nysgjerrig. På hvilket kunnskapsgrunnlag er det du danner dine påstander?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er alternativet da, syns du? Å skru opp råvareprisene? Det kan ikke tenkes at norsk mat blir enda dyrere da, tror du? Og hvordan vil vi skattebetalere stille oss til det, mon tro?

du svarer på spørsmål med spørsmål. Syns du det er greit at den norske stat er den som skal subsidiere denne differansen i større og større grad når det er langt mer komplisert enn som så med bl.a. fordyrende mellomledd som Emilie skriver. Det er jo i beste fall ren svindel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hveeer gang det er streik, får folk panikk (også den smørkrisa, jeebus!). Og det er ikke lenge siden jeg hørte folk som vanligvis ikke spiser brød overhode, hamstret brød, sånn just in case. :lol:

Men jeg støtter bøndene, det gjør jeg. 100 %. Hvor ellers skal jeg få iskaffen min fra?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg er litt nysgjerrig. På hvilket kunnskapsgrunnlag er det du danner dine påstander?

Bl.a. det du beskriver, det er liksom ingen hemmelighet du røper. Det er fortsatt frivillig å være bonde i dette landet. :gaah:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet da, syns du? Å skru opp råvareprisene? Det kan ikke tenkes at norsk mat blir enda dyrere da, tror du? Og hvordan vil vi skattebetalere stille oss til det, mon tro?

Alternativet er at staten går inn og regulerer matprisene, anten med strengare regelverk på dette, eller med direkte eigarskap av matutsal. Personleg meiner eg det hadde vore flotte greier, men DÅ hadde nok folk fort byrja å hyle på den siste kommuniststat osv...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av et innlegg... Som Emilie sier, det vitner om manglende kunnskap.

Hvordan tror du bonden driver business? Tror du han står bak en kasse i innkjørselen av gården og selger varene sine? Det er et fåtall som driver med dette. De fleste leverer varer til f.eks. Nortura eller Tine. Hos disse selskapene har de faste priser per kg/liter. Det er også disse som selger varene videre til butikkene. En bonde driver ikke forretninger på samme måte som XXL. Utgiftene kan bare kuttes ned til en viss grad, og inntektene er på mange måter forhåndsbestemt. Ja, man kan få bedre betalt ved god kvalitet ved f.eks. elitemelk. Men selv dette er ikke store summer å snakke om.

Vi driver med kalkun og leverer til Prior (Nortura). Vi er fullstendig avhengige av at vi får gode kyllinger av klekkeriet, at flisa er god, at fôret fra fôrprodusent er godt, at været er sammarbeidsvillig, at vi gjør en god jobb... osvosv. Det er hundre ting som spiller inn, og "forretningsvett" hjelper lite, hvis prisene fra Prior ikke gir greie inntekter for oss. Prior kan nok også være en av "syndebukkene" her, men de presses veldig av forbrukeren. Billig mat er alfa omega for de fleste. Bare se på kyllingfileten som Rema har kommet med...

Jeg er litt nysgjerrig. På hvilket kunnskapsgrunnlag er det du danner dine påstander?

Ville bare kommentere dette med elitemelk, siden bonden jeg beskrev i mitt første innlegg er leverandør av dette. Han jobbet som sagt knallhardt og det var helt klart alt arbeidet, de uvurdelige kunnskapene hans, hans høye moral og omsorg for dyrene som sørget for at man kunne levere melk med så høy kvalitet. Likevel, alt arbeidet han la ned i sin produksjon var bare akkurat nok til å kunne forsørge seg selv og drive gården. Håpløst :(

du svarer på spørsmål med spørsmål. Syns du det er greit at den norske stat er den som skal subsidiere denne differansen i større og større grad når det er langt mer komplisert enn som så med bl.a. fordyrende mellomledd som Emilie skriver. Det er jo i beste fall ren svindel.

Men det er da fortsatt staten som eventuelt kan/må regulere dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. det du beskriver, det er liksom ingen hemmelighet du røper. Det er fortsatt frivillig å være bonde i dette landet. :gaah:

Hemmelighet? Du snakket om bondeyrket som om det skulle vært et hvilket som helst næringsyrke, så det er tydelig at det er noe du har gått glipp av. Det er ikke fullt så enkelt som at hvis du har et godt produkt så får du godt betalt. Vi klarer oss fint vi, men jeg ser mange rundt meg som sliter. Særlig de som driver med storfe.

Det er helt klart frivillig å være bonde, og det å være bonde er en livsstil som krever veldig mye arbeid. Likevel er det ikke arbeidsmengde det er snakk om her, men lønn. Som så mange andre vil også bonden ha lønn for strevet. Men hva er løsningen din? Det at yrket er dårlig betalt er ikke akkurat god reklame for neste generasjon (jeg regner meg selv som neste generasjon fordi jeg bare er 22), og det vil til slutt bli vanskelig å rekruttere nye gårdbrukere. Dette er allerede et problem.. Høye boligpriser og dårlig lønn er nok to sterke faktorer som gjør at mange holder seg unna. I et samfunn hvor vi bare blir latere og latere vil det stadig bli vanskeligere å finne folk som er villige til å gjøre hardt arbeid for lite penger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. det du beskriver, det er liksom ingen hemmelighet du røper. Det er fortsatt frivillig å være bonde i dette landet. :gaah:

I motsetning til mange andre så er det også en del bønder som er sitt ansvar bevisst, og vet at uten bonden vil bygden dø, osv. Det har med naturforvaltning, med verdier, kulturarv og livsstil å gjøre, å være bonde er ikke "bare en jobb". Mener du man burde legge ned hele landbruket, kutte alt som heter selvforsyning (nei, jeg vet Norge ikke er selvforsynte, men foreløpig har vi i alle fall litt å stille opp med) og la hele landet gro igjen? Drite i turismen og importere all maten vår fra u-land (med særdeles lav dyrevelferd og nesten like lav menneskevelferd) på andre siden av jordkloden så vi slipper å betale så mye? Så kan man sitte på diskusjonsfora og forundre seg over at kjøtt er muskler.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...