Gå til innhold
Hundesonen.no

Brødkrise


Toller
 Share

Recommended Posts

Ok, for å utdype: Jeg er ikke en slem person som vil at folk skal slite for luselønn (hvilket jeg forøvrig driver meg selv:-P), men jeg er ikke fan av det industrielle landbruket vi har idag. Derfor er jeg heller ikke villig til å betale mer for mat som ikke har den høye kvaliteten jeg er ute etter. Betaler allerede "mer" for maten, da jeg velger kortreist mat, helst fra økologiske gårder eller bønder som driver i liten skala. Jeg bor selv "på landet" omringet av kornbønder, og de sprøyter så mye at bikkja mi fikk etseskader i ansiktet ifjor. Poenget mitt er at jeg ønsker endringer i landbruket, og med det mener jeg ikke mer lønn og mer effektivitet. Jeg mener bedre mat, produsert på en sunnere måte. Sånn, shoot me.

Men... hvis trenden fortsetter slik den er i dag, vil det jo bare bli mer industrielt i landbruket. Småbøndene slutter, og vi sitter bare igjen med store "fabrikker", og kulturlandskapene blir borte. Er det noe bedre da?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har jo jobbet på gård i noen år, gått på landbruksskole osv. Jeg har jobbet for en rekke bønder og én ting er sikkert, kravet om høyere lønn kommer ikke en dag for tidlig. Jeg jobbet for en bonde

Spiser knekkebrød, jeg. Jeg syns det er helt riktig at bøndene skal få høyere lønn. Kort og godt.

Jeg mener jeg leste/hørte at bøndenes krav ville gi en gjennomsnittsfamilie enn økt kostnad på i overkant av 1000,- kroner i året. Jeg tør påstå at de fleste dermed burde støtte bøndene i deres aksjon

Det er ikke småskala-bøndene som sitter utenfor melfabrikkene idag, slik jeg har skjønt det. Jeg kjenner personlig bønder som driver lite, og som lever greit av det. Klart, de blir ikke rike, men de klarer seg. De fleste i Norge tjener nok til å klare seg greit, kanskje man skal revurdere sitt yrkesvalg dersom det er helt uutholdelig å tjene under 400 000 i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke småskala-bøndene som sitter utenfor melfabrikkene idag, slik jeg har skjønt det. Jeg kjenner personlig bønder som driver lite, og som lever greit av det. Klart, de blir ikke rike, men de klarer seg. De fleste i Norge tjener nok til å klare seg greit, kanskje man skal revurdere sitt yrkesvalg dersom det er helt uutholdelig å tjene under 400 000 i året?

Som Bikipile sier, kulturlandskapet blir borte. Og 400 000 er IKKE mye penger med tanke på hvor mange arbeidstimer man legger ned i og utstyr man trenger for å drive en gård. Dette er et slag for bønder i hele landet, også de som driver i en relativt liten skala. Det spiller liten rolle hvem som sitter utenfor møllene, for de taler aller bønders sak. Så dårlig som vi behandler grunnsteiene i vår kultur, er bare skammelig. Dine uttalelser vitner om hvor lite man faktisk vet. Alt henger sammen med alt, kulturlandskapet gir også Norge pdd, en kjempeinntekt i turisme. Bøndene forvalter dette landet, som btw allerede er i ferd med å gro igjen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok noe enige, men tydeligvis uenige om hva som er den riktige fremgangsmåten. Slik saken fremstilles i media er det hvertfall veldig vanskelig for meg å være enig med bondestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok noe enige, men tydeligvis uenige om hva som er den riktige fremgangsmåten. Slik saken fremstilles i media er det hvertfall veldig vanskelig for meg å være enig med bondestanden.

Hvor er det journalistene bor? Ikke mange av dem bor på bygda, vil jeg tippe. Fremgangsmåten, ja, jeg er både enig og uenig, nettopp fordi dette kanskje kan få folk til å i det minste legge merke til bøndene, som ellers bare blir glemt, sånn uansett hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Og 400 000 er IKKE mye penger med tanke på hvor mange arbeidstimer man legger ned i og utstyr man trenger for å drive en gård.

Det spørs jo helt hvordan gårdsregnskapet ser ut og hvordan man ser på det. Det blir ikke sammenlignbart med en vanlig lønnsinntekt når så mye vi vanlig dødelige må betale for er bakt inn i næring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter bøndene 100% og jeg har ikke noe problem med å mangle brød på 17 Mai. Jeg kjøpte 2 brød istad, men siden det er den ukentlige handledagen min skulle jeg egentlig ha kjøpt 7, men jeg turte ikke for jeg vil ikke bli sett på som en hamstrer :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hvordan gårdsregnskapet ser ut og hvordan man ser på det. Det blir ikke sammenlignbart med en vanlig lønnsinntekt når så mye vi vanlig dødelige må betale for er bakt inn i næring.

Ja, hvis vi begynner med traktoren, drivstoff, vedlikehold, ALLE instrumentene som hører til traktoren for å kunne, pløye, vede, så etc. Så er det driftsbygningene, der er det MYE som skal være på stell. Gjødselkjellerne og alt som skal inn, deretter ut i tanker for så å sprøytes på markene. Så er det dyrefôr, veterinær, oppstalling, spon, matter, el-system, rør, kjemikalier...Nei, vet du, jeg orker ikke, listen er så ufattelig lang.

Edit: og uten bøndene så vil landet vårt for gå fra dette:

naer_lomen_kulturlandskap.jpg

Til dette:

790x.jpg

Men for all del, hvis man vil ha det slik, så er det bare å spise brasiliansk indrefilet, produsert fra grunnen på nedhugget regnskog. Eller svinekjøtt fra farmer hvor dyrene har det sånn ;) :

hogfarm.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bønder jobber veldig mye. Skulle bare mangle at de fikk mer penger. Det er en livvstil som man ofrer mye for,og de gir oss jo maten i butikkene. Kanskje flere hadde klart å være bonde uten å måtte legge ned, hvis de tjente litt mer på det. Det er jo mange som ønsker å ha et moderat gårdsbruk, og det er ikke alle som har muligheter til å ha milliongårder som man finner mye av i sørnorge. Det må være rom for flere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, hvis vi begynner med traktoren, drivstoff, vedlikehold, ALLE instrumentene som hører til traktoren for å kunne, pløye, vede, så etc. Så er det driftsbygningene, der er det MYE som skal være på stell. Gjødselkjellerne og alt som skal inn, deretter ut i tanker for så å sprøytes på markene. Så er det dyrefôr, veterinær, oppstalling, spon, matter, el-system, rør, kjemikalier...Nei, vet du, jeg orker ikke, listen er så ufattelig lang.

Det er da vitterlig ikke 400.000 som skal dekke de utgiftene, det sier seg selv at det er klin umulig! Det er den totale omsetningen som er på millioner for bøndene i dag. Det sånn ett regnskap fungerer for bøndene som for alle næringsdrivende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vitterlig ikke 400.000 som skal dekke de utgiftene, det sier seg selv at det er klin umulig! Det er den totale omsetningen som er på millioner for bøndene i dag. Det sånn ett regnskap fungerer for bøndene som for alle næringsdrivende.

Men vet du, det fungerer ikke. Det er store innhugg i bøndenes lønninger som skulle gått på driften, men det er ikke nok tilskudd. Helt enkelt. Og nå vet jeg ikke hvor vanlig det er å tjene 400 000 for en vanlig bonde. Siden de aller fleste jeg har jobbet for faktisk har vært nødt til å jobbe utenom, for å få endene til å møtes. Djiiiz. En ting er hvordan modellen skal se ut teorien, en annen ting er hvordan det fungerer i praksis. Jeg føler med bøndene, for jeg VET faktisk hvordan de i praksis er stilt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i et norsk grisefjøs, så var det ikke så langt unna det bildet der.. Har kun besøkt to gårder der griser lever et tilfredsstillende liv.

Tja, i Norge har man faktisk forskrifter som skal ivareta dyrs rettigheter. Hvis du så et grisefjøs hvor dyrene hadde det slik som på bildet, så håper jeg vitterlig du meldte i fra til Mattilsynet!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i Norge har man faktisk forskrifter som skal ivareta dyrs rettigheter. Hvis du så et grisefjøs hvor dyrene hadde det slik som på bildet, så håper jeg vitterlig du meldte i fra til Mattilsynet!

Ikke så langt unna bildet, sa jeg. Vet de går i binger, hvertfall ungdyra, men det er grusomt trangt for dem. Pga "lave" lønninger det og kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at da blir det mindre for meg å gjøre på jobb (jobber i bakeriavdelingen på ica maxi) :yes: Dessuten vil det i alle fall i vårt tilfelle ikke være tomt på en stund. Større butikker steker jo endel selv og det står på frys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så langt unna bildet, sa jeg. Vet de går i binger, hvertfall ungdyra, men det er grusomt trangt for dem. Pga "lave" lønninger det og kanskje?

Lave lønninger gir i hvert fall ingen BEDRET dyrevelferd. Tipper dyrene du så var Gildes edelgriser - edelt! Men nei, jeg vet ikke hvorfor disse grisene du så hadde det så dårlig.

Delte nettopp dette på fb:

526134_10150934842070804_550555803_12107819_728427551_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så langt unna bildet, sa jeg. Vet de går i binger, hvertfall ungdyra, men det er grusomt trangt for dem. Pga "lave" lønninger det og kanskje?

Alternativet er import. Tror du de har det bedre noe annet sted?

I Norge er det stadig forbedringer i dyrevelferd. Husdyr har det bare bedre og bedre, og det kommer bare flere og flere krav.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en link de som er nysgjerrige og ønsker mer ordentlig (objektiv og vitenskapelig) kunnskap om hvordan det er å være gårdbruker og å leve på bygda i dag: http://www.bygdeforskning.no/

Det er mange artikler, medieoppslag og andre publikasjoner som gir et godt bilde på hvorfor landbruksnæringa i Norge er viktig (selv om den er relativt kostbar) og hvorfor situasjonen er slik den er i dag.

(Ja, jeg er bittelitt inhabil, hehe. Bare leite rundt under ansatte-siden så finner dere ut hvorfor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en link de som er nysgjerrige og ønsker mer ordentlig (objektiv og vitenskapelig) kunnskap om hvordan det er å være gårdbruker og å leve på bygda i dag: http://www.bygdeforskning.no/

Ikke for å undervurdere siden, for den har nok mye kildesikkert stoff, men reagerer litt på ditt ordvalg. Jeg har som sagt jobbet en del innen landbruket, og så og si oppvokst på landbruksavdelingen hos fylkesmannen. Er ikke den erfaringen jeg har gjort meg ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Alternativet er import. Tror du de har det bedre noe annet sted?

I Norge er det stadig forbedringer i dyrevelferd. Husdyr har det bare bedre og bedre, og det kommer bare flere og flere krav.

I tillegg er det viktig å nevne at vi også har noen av de friskeste husdyra! Synd om vi skulle slutta med landbruken og heller satse på å importere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å undervurdere siden, for den har nok mye kildesikkert stoff, men reagerer litt på ditt ordvalg. Jeg har som sagt jobbet en del innen landbruket, og så og si oppvokst på landbruksavdelingen hos fylkesmannen. Er ikke den erfaringen jeg har gjort meg ordentlig?

Det var kanskje et litt klønete ordvalg. Jeg skrev "ordentlig" først la deretter til "objektiv og vitenskapelig" i parentes, men jeg kunne nok med fordel latt ordene i parentes stå for seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er import. Tror du de har det bedre noe annet sted?

I Norge er det stadig forbedringer i dyrevelferd. Husdyr har det bare bedre og bedre, og det kommer bare flere og flere krav.

Jeg syns ikke det er bra NOK. Og for meg er ikke alternativet import, men å handle fra gårder som tilfredsstiller mine krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at bøndene står på krava.

Men jeg synes det er synd (som jeg ALLTID gjør HVER gang noen streiker) at slike protester må gå utover "folk flest", som kanskje faktisk gjerne VIL gjøre noe med det, og som ikke hadde trengt denne "oppvekkingen" for å innse problemet. Jeg aner ikke hva jeg, som 21-årig student, kan gjøre for å hjelpe bøndene, og da opplever jeg at en protest som ville hindret meg i å nå forelesninger eller som gjør at jeg må finne en annen, billig måte å spise på, ikke helt er på sin plass. Det som derimot VILLE hjulpet MEG, er å få informasjon om hva jeg kan gjøre.

Men jeg forstår at en protest kanskje må gjøres i en så stor skala for at den skal nå fram til de rette folkene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...