Gå til innhold
Hundesonen.no

Brødkrise


Toller
 Share

Recommended Posts

Jeg støtter bøndene 100 % i denne konflikten.

(Men til dem som tror de forblir uberørt av melboikotten fordi de spiser knekkebrød må jeg dessverre gjøre oppmerksom på at knekkebrød også lages av mel... :lol:)

For å bake selv, må man også ha mel, faktisk...

Jeg støtter bøndene 100 % i denne konflikten.

(Men til dem som tror de forblir uberørt av melboikotten fordi de spiser knekkebrød må jeg dessverre gjøre oppmerksom på at knekkebrød også lages av mel... :lol:)

For å bake selv, må man også ha mel, faktisk...

. Trenger ikke mel for å lage brød..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har jo jobbet på gård i noen år, gått på landbruksskole osv. Jeg har jobbet for en rekke bønder og én ting er sikkert, kravet om høyere lønn kommer ikke en dag for tidlig. Jeg jobbet for en bonde

Spiser knekkebrød, jeg. Jeg syns det er helt riktig at bøndene skal få høyere lønn. Kort og godt.

Jeg mener jeg leste/hørte at bøndenes krav ville gi en gjennomsnittsfamilie enn økt kostnad på i overkant av 1000,- kroner i året. Jeg tør påstå at de fleste dermed burde støtte bøndene i deres aksjon

Sist jeg var i et norsk grisefjøs, så var det ikke så langt unna det bildet der.. Har kun besøkt to gårder der griser lever et tilfredsstillende liv.

Oi, det var spesielt. De grisefjøsene jeg har vært i har vært veldig okey - det ligger mye omtanke bak utformingen av et grisefjøs for å gjøre det man kan for å styrke dyrevelferdet. Men det er jo selvsagt forskjell på hvor man legger lista for tilfredsstillende ...

Over til topic - jeg støtter selvsagt bøndene fullt ut. De gjør en utrolig viktig jobb, og jeg setter svært stor pris på å spise norske råvarer som jeg vet mye om hvordan har blitt behandlet. Jeg vet at produksjonsdyrene i Norge har det veldig veldig bra (kanskje ikke i forhold til en familiehund, men iallefall i forhold til produksjonsdyr i andre land), jeg setter pris på å drikke melk fra kyr som daglig får bevege seg eller som får gå ute hele sommeren, jeg setter pris på at sauer holder kulturlandskapet vårt vakkert og åpent, og jeg setter pris på at mange mennesker bruker hele livet sitt på å lage god, trygg og sunn mat for meg. Jeg har vært gift med en heltidsbonde, jeg har svigerinne og svoger som driver storgård i Rogaland (og for å få det til å gå rundt har de sau, gris, melk av type stort løsdriftsfjøs samt slaktedyr - og i tillegg må en/begge til tider jobbe utenfor gården. De har innredet et rom med TV og sofaer i fjøset fordi det ble vanskelig å drive gård og ha tre små unger når man i perioder må være i fjøset en gang i timen gjennom hele døgnet .... Det er et liv, det er ikke en jobb.) I tillegg har jeg jobbet i Norsk Landbruksrådgivning, og har besøkt flere gårder enn jeg husker, både økologiske og vanlige. Jeg føler jeg har et godt nok innblikk i bransjen til å kunne si at norske bønder - de jobber på dugnad for deg og meg. Og det skulle bare mangle at de får en lønnsøkning! Ingen som ikke har et nært kjennskap til en bonde kan helt ut forstå hva det vil si å drive gård. En melkebonde er i fjøset minst to ganger om dagen 365 dager i året. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i avløsere, fordi arbeidstidene er så ugunstige (! Ironisk, ikke sant?), så mange bønder jeg vet om har avløser kanskje to helger i halvåret - og det er ikke julehelgen, for å si det sånn. De har aldri sommerferie, men må venne seg til å ha ferie i November (hvis de i det hele tatt får ferie), for på sommeren er det fullt kjør hele døgnet i perioder.

I tillegg er det jo det som er nevnt flere ganger tidligere, fra et samfunnsmessig synspunkt synes jeg det er svært gunstig å satse på norsk landbruk av flere årsaker (kortreist, gode lovmessige rammer rundt, holder kulturlandskapet i sjakk og bygger derfor oppunder turistnæringen). Jeg tror dessverre man vi se at trenden med at norske gårder legges ned raskere enn du rekker å si "melkeoppgjør" vil fortsette så lenge de økonomiske betingelsene rundt det å ha gård er såpass dårlige som i dag, og det er en fryktelig negativ trend spør du meg!

Altså: Det er ikke sånn at jeg synes SYND på bøndene, de velger det selv og de fleste elsker jobben sin. Men at de fortjener all den lønnen de kan få? Selvsagt! Og mer til!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

2) Ser du har redigert innlegget og moderert deg om sauene som blir sluppet ut og dør fordi de går uten tilsyn hele sommeren, men det forhindrer ikke at du har uttalt deg som om bøndene driter i dyrevelferden og bare sitter og venter på subsidiene sine...

Joda, jeg redigerte jeg og la til en hel masse ting. Bl.a. hele det avsnittet om sauene hvor poenget mitt aldri har vært dyrevelferden i denne sammenheng men hvor lite bærekraftig det der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg redigerte jeg og la til en hel masse ting. Bl.a. hele det avsnittet om sauene hvor poenget mitt aldri har vært dyrevelferden i denne sammenheng men hvor lite bærekraftig det der.

Matproduksjon ER bærekraftig! Matmangel er et stort problem i verden og vi er nødt til å holde dyrket mark dyrkbar, selv om det ikke er økonimisk gevinst av det. Det koster å produsere mat.

Bærekraftig utvikling er forøvrig «en utvikling som imøtekommer behovene til dagens generasjon uten å redusere mulighetene for kommende generasjoner til å dekke sine behov». Matproduksjon er helt nødvendig - også i Norge. Ca 3 % av Norges areal er dyrkbar mark. Det er bærekraftig fordi det ikke er enorme områder som ødelegger biologisk mangfolk - tvert i mot har vi mange biotoper i miljølandskapet som er avhengig av beitet mark.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Matproduksjon ER bærekraftig!

Jeg tror vi har forskjellige definisjoner på bærekraft. For meg er noe hvor man putter mere inn enn hva som kommer ut lite bærekraftig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken, jeg tror det har gått sport i å være uenig for deg nå, for argumentene dine henger ikke på greip. Med mindre du mener at det norske ladskapet skal gro igjen og vi være fullstendig avhengige av omportert mat da?

Det norske landskapet er godt i gang med å gro igjen det så da er det kanskje på tide og begynne se på hvorfor siden det tydeligvis ikke hjelper særlig på dden biten med subsidier.

Jeg er ikke så veldig lei meg for at småjentene her måtte mene at mine aregumenter ikke henger på greip. Jeg er hvertfall gammal nok til å huske bøndenes argumenter mot EU ved siste folkeavstemning. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord; bonden er selvstendig næringsdrivende, han er mekaniker, han er veterinær, han er agronom, han er byråkrat, han er politiker, han er kremmer, han er kommunalarbeider. Han er pr-ansvarlig for sin egen virksomhet; Norsk Mat, Nyt Norge, Økologisk, Gårdsprodusert, Nisjemat. Men en ting er han mer enn noe annet; han er kriminell – han lønner ikke seg selv. Han kan ikke, det er ikke noe igjen til dette etter at han har betalt for å produsere produktet han selger.

Fra:

http://www.gardsdrift.no/id/53911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske landskapet er godt i gang med å gro igjen det så da er det kanskje på tide og begynne se på hvorfor siden det tydeligvis ikke hjelper særlig på dden biten med subsidier.

Jeg er ikke så veldig lei meg for at småjentene her måtte mene at mine aregumenter ikke henger på greip. Jeg er hvertfall gammal nok til å huske bøndenes argumenter mot EU ved siste folkeavstemning. :D

Evt er det for lite subsidier? ;)

Men hyggelig å bli kalt småjente da :lol: Den hersketeknikken din var ikke spesielt godt utført.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det så er det ikke alle produksjoner som får tilskudd. Fjørfe og gris f.eks. får ikke tilskudd (fordi det bare fôres med kraftfôr). Hvis man ikke har mye jord og skog i tillegg så er det ikke mye tilskudd å snakke om. Så det at "alle bønder får så mye tilskudd" er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en del av problemet uten at jeg sitter på noen fasit som det alene er hele problemet men det blir jo smør på flesk om mellomleddene skal betale det ting faktisk koster samtidig som staten skal øke subsidiene?

Det er alt smør på flesk. Bøndene får subsidier av staten slik at mottakarane kan kjøpe råvarene til lågare pris enn det det faktisk kostar å produsere dei. Då kan igjen dei store matkjedene kjøpe ferdige produkt til lågare pris enn det det faktisk kostar å produsere desse. Men så kjem smøret: Dei store kjedene sel varene til ein pris som (i stor grad) faktisk kunne dekkja det det kostar å produsere. Dermed er det faktisk matkjedene som får både smøret og flesket, i form av godene frå subsidiene (billig innkjøp), og dei faktiske inntektene (relativt høg utsalspris).

Eg meiner altså ikkje at maten i Noreg er for dyr, slett ikkje, men med fire store kjeder som alle (utanom ein) tener tisifra beløp kvart år (den siste berre nisifra beløp), samtidig som staten betaler subsidier til bønder, og bøndene likevel har særs dårleg betalt på slutten av dagen, er det tydeleg at det er her noko burde gjerast.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som småbruker og mottaker av en kjempesum med subsidier på kr 1100 pr voksne vinterfora sau pr år, så skjønner jeg at jeg må velte meg i rikdom og velstand. Det betyr at jeg mottar ca 15.000kr i året. Driftskostnadene for mine 23 sauer er ca 40.000kr pr år, så jammen godt at jeg har lønnet arbeid :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med andre ord; bonden er selvstendig næringsdrivende, han er mekaniker, han er veterinær, han er agronom, han er byråkrat, han er politiker, han er kremmer, han er kommunalarbeider. Han er pr-ansvarlig for sin egen virksomhet; Norsk Mat, Nyt Norge, Økologisk, Gårdsprodusert, Nisjemat. Men en ting er han mer enn noe annet; han er kriminell – han lønner ikke seg selv. Han kan ikke, det er ikke noe igjen til dette etter at han har betalt for å produsere produktet han selger.

Fra:

http://www.gardsdrift.no/id/53911

Pussig når det har blitt sagt her at man ikke kan sammenligne en bonde med å være næringsdrivende. Saken ble tydeligvis annerledes når du selv leser det sånn på gardsdrift.no enn år det kommer fra meg.

Evt er det for lite subsidier? ;)

Men hyggelig å bli kalt småjente da :lol: Den hersketeknikken din var ikke spesielt godt utført.

Lite konstruktiv debatt å bare snakke om mer subsidier. Hva hva var de største argumentene for den norske landbrukspolitikken i kampen mot EU ved forrige folkevalg?

Det er alt smør på flesk. Bøndene får subsidier av staten slik at mottakarane kan kjøpe råvarene til lågare pris enn det det faktisk kostar å produsere dei. Då kan igjen dei store matkjedene kjøpe ferdige produkt til lågare pris enn det det faktisk kostar å produsere desse. Men så kjem smøret: Dei store kjedene sel varene til ein pris som (i stor grad) faktisk kunne dekkja det det kostar å produsere. Dermed er det faktisk matkjedene som får både smøret og flesket, i form av godene frå subsidiene (billig innkjøp), og dei faktiske inntektene (relativt høg utsalspris).

Eg meiner altså ikkje at maten i Noreg er for dyr, slett ikkje, men med fire store kjeder som alle (utanom ein) tener tisifra beløp kvart år (den siste berre nisifra beløp), samtidig som staten betaler subsidier til bønder, og bøndene likevel har særs dårleg betalt på slutten av dagen, er det tydeleg at det er her noko burde gjerast.

Nettopp.

Som småbruker og mottaker av en kjempesum med subsidier på kr 1100 pr voksne vinterfora sau pr år, så skjønner jeg at jeg må velte meg i rikdom og velstand. Det betyr at jeg mottar ca 15.000kr i året. Driftskostnadene for mine 23 sauer er ca 40.000kr pr år, så jammen godt at jeg har lønnet arbeid :blink:

Å få dekket 37,5% av driftskostnadene høres ut som ganske god butikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk jo på Tomb i fjor, og og går melsom i år og jeg støtter selvfølgelig bøndene 100 % i denne saken. Det å være bonde er mye jobb og lange arbeidsdager spesielt nå i vårronna og en melkebonde må faktisk innom kyrene sine hver dag, han kan ikke ta seg fri fordi det er julaften eller en annen helligdag (medmindre han har en avløser eller det er sameie, da blir jo arbeidsdagene litt annerledes). De lever for rundt 90 kr timen, og det i seg selv er drøyt.

Forresten så har vi allerede hamstra mel, så jeg tror vi skal greie oss fint mtp. brød. Men blir det slutt på melk i butikkene en stund nå, da blir det litt krise i heimen altså. Vi som er totalavhengig av melk og det er jo ikke bestandig like lett å hamstre med seg heller for de har jo en holdbarhetsdato.

Du kan vel fryse melk kan du ikke det da? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Å få dekket 37,5% av driftskostnadene høres ut som ganske god butikk.

Joda det er det sikkert hvis man bare ser på kroner og øre. Men hvis man skal ha lønn for de timene man jobber og inntjeninga på besetningen er liten, så er det slik at om folk vil ha kortreist økologisk norsk mat, så koster det penger. Det betyr at forbrukeren må betale, slik som det er nå, så betaler forbrukeren men inntjeninga går til Reitanfamilien..

Vi har 23 sau, vi forsøker å bygge opp en besetning til ca 55-60 dyr. Dette krever at man ikke kan slakte all tilvekst, noe som gir lav inntekt i noen år. Det betyr også at for oss som ikke produserer nok for til dyra selv, må ut og kjøpe den. Det er også en kostnad som skal dekkes opp. Med flere dyr må man ha mere beiter og mere gjerder. 1løpemeter gjerde koster ca 50kr, så da kan du selv regne ut prisen for å gjerde inn tilstrekkelig for 60 sau for å unngå sykdom og smittepress. Arbeidstimer er selvfølgelig bare dugnad enten det gjelder gjerding, slakting, veiing, klipping eller lamming. I tillegg så er det slik at om du ikke har en omsetning på min 50.000kr pr år, så får man ikke tilskudd, dette utelukker alle småbrukere som ikke har attåttnæring.

Vi må ha mat og noen må produsere den, så hvis alle skulle tenke som deg Snusken, så er vi nødt til å importere genmodifiserte produkter for å ikke sulte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ganske mange ting i samfunnet som går med tap, og som jeg allikevel setter pris på at vi har! Fengselsvesen, barnevern (iallefall den delen av barnevernet som enda ikke er privatisert), sykehjem .... Jeg synes det er en grunnleggende dårlig idè å ønske seg et samfunn hvor profitt er grunntanken. Der vil ikke jeg bo.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ganske mange ting i samfunnet som går med tap, og som jeg allikevel setter pris på at vi har! Fengselsvesen, barnevern (iallefall den delen av barnevernet som enda ikke er privatisert), sykehjem .... Jeg synes det er en grunnleggende dårlig idè å ønske seg et samfunn hvor profitt er grunntanken. Der vil ikke jeg bo.

Ikke bare profitt, men maksimal profitt...Grådighet er in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ganske mange ting i samfunnet som går med tap, og som jeg allikevel setter pris på at vi har! Fengselsvesen, barnevern (iallefall den delen av barnevernet som enda ikke er privatisert), sykehjem .... Jeg synes det er en grunnleggende dårlig idè å ønske seg et samfunn hvor profitt er grunntanken. Der vil ikke jeg bo.

Sykehus, sosialstønader, egenandelsordningen, uføretrygd, bibliotek, skoler, etc. Lista er lang.

Jeg skjønner ikke det grunnleggende prinsippet bak at matproduksjon ikke skal koste skattepenger når, som du sier, vi betaler for så mye annet med den største selvfølgelighet. Verdier er så mye mer enn penger.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig lei meg for at småjentene her måtte mene at mine aregumenter ikke henger på greip. Jeg er hvertfall gammal nok til å huske bøndenes argumenter mot EU ved siste folkeavstemning. :D

Småjente :ahappy: Jeg var gammel nok til å stemme ved siste folkeavstemning jeg, så takk!

Jeg husker forøvrig ja-sidens argumenter godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ganske mange ting i samfunnet som går med tap, og som jeg allikevel setter pris på at vi har! Fengselsvesen, barnevern (iallefall den delen av barnevernet som enda ikke er privatisert), sykehjem .... Jeg synes det er en grunnleggende dårlig idè å ønske seg et samfunn hvor profitt er grunntanken. Der vil ikke jeg bo.

Ikke bare profitt, men maksimal profitt...Grådighet er in.

Pooh, der fikk dere sagt det jeg ikke fikk ned på papiret i ren frustrasjon.

Med det samme lurer jeg på: er det arbeid til alle bøndene, alle i sekundærnæringene, i turismenæringene osv. når landbruket legges ned? Eller, kanskje arbeidsledighetstrygd lyder lystigere enn subsidier.

Nå er det skrevet opp og i mente at det er matvarekjedene som håver inn det meste av matinntektene samtidig som primærleddets lønninger går ned. Er ikke det et argument forståelig nok?

Og med det samme så vil jeg håpe at alle som gryler om at aksjonene går ut over en tredjepart: Jeg håper de samme ikke er organiserte så de kan risikere å bli tatt ut i streik når deres eventuelle organisasjoner skal i forhandlinger. For enhver streik går som regel ut over en uskyldig tredjepart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det skrevet opp og i mente at det er matvarekjedene som håver inn det meste av matinntektene samtidig som primærleddets lønninger går ned. Er ikke det et argument forståelig nok?

Ikke sant. Hvor er logikken i det at de som produserer maten vår skal leve på minstelønn og mindre enn det, mens kjøpmenn over hele landet tjener seg søkkrike?

Og med det samme så vil jeg håpe at alle som gryler om at aksjonene går ut over en tredjepart: Jeg håper de samme ikke er organiserte så de kan risikere å bli tatt ut i streik når deres eventuelle organisasjoner skal i forhandlinger. For enhver streik går som regel ut over en uskyldig tredjepart.

Det er vel på en måte litt av poenget med streik :teehe: Det ville ikke vært særlig effektivt å streike hvis det ikke gikk utover noen liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi må ha mat og noen må produsere den, så hvis alle skulle tenke som deg Snusken, så er vi nødt til å importere genmodifiserte produkter for å ikke sulte.

Telepati du driver med, voodoogreier? Da vet du sikkert hvordan jeg bruker penger på mat og ønsker gjøre det også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye brødkrise her i byen iallefall. Brødhyllene var stappfulle her for en time siden...

Jeg tror aksjonen var ment å bare vare en begrenset tid. Så den er sikkert avblåst nå. Tenker medias oppslag om KRISE laget mer oppstyr enn selve aksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...