Gå til innhold
Hundesonen.no

På tur med hund - tips og erfaringer


pippin
 Share

Recommended Posts

Lurer på om man kunne laget en tråd eller noe hvor folk kan skrive om fine turmuligheter de har hatt med hund? Samt å dele erfaringer, komme med turtips og råd når man skal på tur med dyret. Hovedsakelig fjellturer osv, men også turer til utlandet med hund.

Hvor i Norge (eventuelt utlandet), hvilke fjell/områder/skoger, lengde på turen, om man kan leie hytte hvor det er lov med hund, hvordan været var, om man møter på mange andre folk på tur, hvordan underlaget er (steinete, fine stier osv) osv.

Tror det hadde vært fint å få samlet slikt på et sted om det ikke finnes fra før av?

Endret av AnetteH
endret navn på tråd til mer forklarende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal følge med i spm og tilbakemeldingsforumet menne ;)

Mitt forslag pippin er start en tråd, blir det mange og populært osv så lager vi underforum :)

Er jo bare å slenge ut en tråd i hundeprat f.ex og blir det masse så gjør vi noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Føler vi trenger et slikt underforum med oversikt osv, men kan se hvor populær denne blir :)

Jeg håper også på å få til den langtur i sommer. Hvor planen er å ta tog opp til Lillehammer eller noe og så gå nordover å bruke en uke på det, for å se hvor langt vi kommer. Tror det hadde vært en fantastisk tur. Helst å prøve å gå litt i fjellområder, ikke så mye i mark. Noen som vet om noen fine steder å starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på tur på Hardangervidda sommeren i 2010 (?). Da startet vi fra Rjukan, tok banen opp og overnattet i telt utenfor Helberghytta. Så gikk vi videre Kalhovd, som hadde "hundehytte". Videre til Stordalsbu neste dag, der vi og hundene bodde i annekset. Siste overnatting var Mogen, der vi hadde eget hunderom. Så tok vi ferja ut, og tok taxi tilbake til bilen.

Det var med andre ord bare første overnatting det ikke var lov å ha hund med inn i hytta, men vi tok denne overnattingen etter å ha gått opp på fredag kveld. Begynner man tidlig på dagen så går det nok greit å gå fra taubanen og inn til Kalhovd på en dag.

Fin tur, ganske slakt terreng, greie dagsavstander for tobeinte og dachser. Men MYE grus i stiene. Stakkar Mira sleit veldig på potene på denne turen, hun orket ikke engang å bjeffe på de fremmede hundene når vi kom fram til Mogen. Så om hunden(e) deres ikke er godt vandt til grusvei anbefaler jeg ikke denne turen. Til alle andre anbefaler jeg store mengder potekrem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dere får si ifra om jeg skal endre overskrift ol ;)

Hva med å endre den til "På tur med hund - tips og erfaringer"? Og klistre den?

Jeg tenker som sagt en lengre tur i sommer. Jeg går mye tur, både dagsturer og lengre turer, og foretrekker fjell og okkupert landskap. Dette blir derimot første tur med hund, så litt tips og tanker hadde vært fint.

Jeg planlegger turen nå, men er litt usikker på hvor lang tur vi skal ta. Det som bestemmer er hvor mange dager maten holder. Hermes spiser ikke tørrfor, jeg har ikke lyst å gi han tørrfor heller, så jeg tar med V&H. Hvor mange dager holder dette i sekken, pakket i avispapir? 3-4 dager? Tips til hva jeg evt. kan supplere med som holder flere dager?

Jeg skal gå fra Dale til Øystese. I seg selv er dette en tre dagers marsj, men jeg kan legge inn noen toppturer imellom hvis det lar seg gjøre. Turen blir altså mellom 3-5 dager.

Turen jeg har bestemt er følgende:

Fra Dale til Høgabu, 18 km. Høgabu er selvbetjent DNT-hytte hvor det er tilrettelagt for hund i sikringsbuen. Jeg tar med meg gapahuk og sover kanskje ute.

282-600x500.jpg

Fra Høgabu til Vending, 19 km. Også tilrettelagt for hund i sikringsbuen.

G8.sized.jpg

Fra Vending til Øystese, 10 km + et par timer gåing ned til Øystese sentrum. Tar bussen til Linga/Strandebarm i Hardanger, hvor mine foreldre har camping, og blir der noen dager.

En aktuell topptur er opp Skrott (1320 moh) fra Vending (820 moh), og dermed sove to netter ved Vending før jeg går videre ned til Øystese.

Kart over område, hvor jeg har merket hyttene og toppturen:

14vpls4.jpg

Alle tanker og innspill mottas med takknemlighet. Noen som har gått i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen innspill på selve turen, men så/hørtes ut som en fin tur :-) Angående mat, så er frysetørket vom det jeg tenker. Tørt og greit å ta med,veier lite og man bare heller kokende vann over for oppbløting. V&H hadde jeg ikke villet oppbevart annet sted enn i kjøleskapet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å endre den til "På tur med hund - tips og erfaringer"? Og klistre den?

Jeg tenker som sagt en lengre tur i sommer. Jeg går mye tur, både dagsturer og lengre turer, og foretrekker fjell og okkupert landskap. Dette blir derimot første tur med hund, så litt tips og tanker hadde vært fint.

Jeg planlegger turen nå, men er litt usikker på hvor lang tur vi skal ta. Det som bestemmer er hvor mange dager maten holder. Hermes spiser ikke tørrfor, jeg har ikke lyst å gi han tørrfor heller, så jeg tar med V&H. Hvor mange dager holder dette i sekken, pakket i avispapir? 3-4 dager? Tips til hva jeg evt. kan supplere med som holder flere dager?

Jeg skal gå fra Dale til Øystese. I seg selv er dette en tre dagers marsj, men jeg kan legge inn noen toppturer imellom hvis det lar seg gjøre. Turen blir altså mellom 3-5 dager.

Jeg har ikke noen erfaring fra området, men det så ut som en fin tur. Fine bilder! :)

Men er du sikker på at han ikke spiser tørrfôret når dere er å går? Mange hunder får jo litt ekstra matlyst. Ellers så er det jo vanligst å bruke frysetørka vom på langturer i skogen. Det er dyrt, men lett og praktisk. Kjenner bl.a. en veldig kresen setter som er glad i det.

v&h holder nok i 3 dager i avispapir tipper jeg, men hadde ikke tatt sjangsen på noe mer enn det.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på tur på Hardangervidda sommeren i 2010 (?). Da startet vi fra Rjukan, tok banen opp og overnattet i telt utenfor Helberghytta. Så gikk vi videre Kalhovd, som hadde "hundehytte". Videre til Stordalsbu neste dag, der vi og hundene bodde i annekset. Siste overnatting var Mogen, der vi hadde eget hunderom. Så tok vi ferja ut, og tok taxi tilbake til bilen.

Det var med andre ord bare første overnatting det ikke var lov å ha hund med inn i hytta, men vi tok denne overnattingen etter å ha gått opp på fredag kveld. Begynner man tidlig på dagen så går det nok greit å gå fra taubanen og inn til Kalhovd på en dag.

Fin tur, ganske slakt terreng, greie dagsavstander for tobeinte og dachser. Men MYE grus i stiene. Stakkar Mira sleit veldig på potene på denne turen, hun orket ikke engang å bjeffe på de fremmede hundene når vi kom fram til Mogen. Så om hunden(e) deres ikke er godt vandt til grusvei anbefaler jeg ikke denne turen. Til alle andre anbefaler jeg store mengder potekrem.

Her har jeg vært på tur flere ganger, ikke akkurat denne ruta, men definitivt i området.

Kan ikke si jeg har hatt noe problemer med såre labber på mine hunder, men nå kan de vel sies å være vandt til grus (sykler mye med de på grusveier).

Ellers synes jeg denne delen av Hardangervidda er kjempeflott!

Skal bli flinkere til å tilbringe tid der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg mest nervøs for å ha hunden min løs da han kan finne på å løpe inn i trafikk.. Når jeg er på fjellet har jeg ingen problemer.. om han finner på å jage noen ganagere gir han rimelig kjapt opp etter en liten tid eller hvis vi går for langt vekk fra han... Han er nysgjerrig på hjort, sau etc.. Men jager de ikke.. Mest nysgjerrig og inviterer heller til lek morro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg ønsker å si.. Det er ikke båndtvang frem til Høst nå.. Og så lenge du føler du har kontroll over hunden din.. Vel da kan du gå hvor enn du vill :)

Jo? Det er båndtvang. Spesielt i skog og fjell. Om du føler du har kontroll på hunden din eller ikke ( hvor mange har ikke gått på en smell der, men dyretragedier som resultat) har ingenting å si...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes: Frysetørket vom er fin tur mat. Norwegian polar holder kanskje litt lengre enn v og h siden det er varmebehandlet, ellers så tror jeg ikke noe dør av og spise feks en blanding av oppbløtt vom og tørrfor i en begrenset periode ;) Ellers så har du jo div hermetikk mat, men det er tungt å tar stor plass.

Så ut som en fin tur :)

Karl Martin Sandnes: Som Loke sier, det er båndtvang jo, spesielt i marka og fjellet. Det er utenom båndtvangen at du har lov og slippe hunden din om du har kontroll. Har man ikke kontroll har man ifølge loven aldrig lov og slippe hunden.

Og selv om hunden din bare vil leke, er det nok til og forstyrre dyrelivet. Det samme gjelder om han jager smådyr, det er ikke hvor langt han jager de det kommer an på. Det er ikke bare fordi de ikke skal bli drept vi har båndtvang, men like mye for at dyra skal få være i fred når de hekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hundesonen.no/forum/topic/58530-vadetur-paa-hardangervidda-2011/

Her er turen min i fjor - bortsett fra været var det en flott tur :D

I år er planen Rondane, har lagt opp en rute alt, men hvis det er noen som har gode tips til steder man "bare må" gå, si ifra :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

http://hundesonen.no...ngervidda-2011/

Her er turen min i fjor - bortsett fra været var det en flott tur :D

I år er planen Rondane, har lagt opp en rute alt, men hvis det er noen som har gode tips til steder man "bare må" gå, si ifra :D

Hvor i Rondane skal du gå? Et lite tips om du ikke har gått der før. Ta med potesokker til bikkjene om dere skal gå lange etapper i flere dager. Det kan være ganske tøft for labbene en del steder i Rondane. Men veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvor i Rondane skal du gå? Et lite tips om du ikke har gått der før. Ta med potesokker til bikkjene om dere skal gå lange etapper i flere dager. Det kan være ganske tøft for labbene en del steder i Rondane. Men veldig fint!

Som over alt ellers så kommer det ann på labbene til hunden. Hadde en ukes tur i Rondane hvor vi gikk hver dag med flaten og han hadde ikke antydning til sår het i det heletatt, men med den vorsteh som jeg har nå så hadde jeg tatt med potesokker på samme turen for hun har lettere for å bli sårbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som over alt ellers så kommer det ann på labbene til hunden. Hadde en ukes tur i Rondane hvor vi gikk hver dag med flaten og han hadde ikke antydning til sår het i det heletatt, men med den vorsteh som jeg har nå så hadde jeg tatt med potesokker på samme turen for hun har lettere for å bli sårbeint.

Selvfølgelig. Jeg har gått ukestur i området uten å trenge å bruke potesokker jeg og. Men når du skal gå en uke på stein og til tider små skarpe steiner, som det er på mange av stiene der, så er det ikke dumt å tipse om potesokker om personen ikke har vært i området før :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Rondane skal du gå? Et lite tips om du ikke har gått der før. Ta med potesokker til bikkjene om dere skal gå lange etapper i flere dager. Det kan være ganske tøft for labbene en del steder i Rondane. Men veldig fint!

Takk for tips :) Jeg bor selv ganske "ulendt" til, og regner med at det ikke blir noe problem, men kjekt å pakke med i tilfelle.

Jeg har tatt utgangspunkt i turen som kalles "trekanten" på turistforeningen sine sider, og så får vi se om jeg legger opp den litt annerledes. Men turen slik den er lagt opp på dnt sine sider er: Spranget - Rondvassbu - Dørålseter - Bjørnhollia - Rondvassbu - Spranget :)

Edit: forresten, fant en gammel tråd hvor vi har skrevet en del om turplanlegging o.l. Her: http://hundesonen.no...ur-for-dummies/

:)

Endret av Bikipile
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at han ikke spiser tørrfôret når dere er å går? Mange hunder får jo litt ekstra matlyst. Ellers så er det jo vanligst å bruke frysetørka vom på langturer i skogen. Det er dyrt, men lett og praktisk. Kjenner bl.a. en veldig kresen setter som er glad i det.

v&h holder nok i 3 dager i avispapir tipper jeg, men hadde ikke tatt sjangsen på noe mer enn det.

Hermes spiser altså, så er ikke noe problem å få i han tørrfor - men han blir dårlig i magen av det, vi har forsøkt flere forskjellige merker. Han blir løs i magen bare han lukter på tørrfor. Men han er absolutt ikke kresen i matveien, det matvraket mitt :)

Jeg satser på frysetørket. Noen som har erfaring med å tørke selv?

Så det jeg ønsker å si.. Det er ikke båndtvang frem til Høst nå.. Og så lenge du føler du har kontroll over hunden din.. Vel da kan du gå hvor enn du vill :)

Jo, det er båndtvang nå, fra 1. april til 20. august (senere der hvor sauen beiter).

Hermes: Frysetørket vom er fin tur mat. Norwegian polar holder kanskje litt lengre enn v og h siden det er varmebehandlet, ellers så tror jeg ikke noe dør av og spise feks en blanding av oppbløtt vom og tørrfor i en begrenset periode ;) Ellers så har du jo div hermetikk mat, men det er tungt å tar stor plass.

Satser på frysetørket! Skal vurdere muligheter med tørrfor, men da tror jeg hermetikk er bedre for han. Blir som nevnt lett dårlig i magen av annet enn rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hva tenker dere å fore hunden(ene) med om dere skal på turer i flere dager? Det er jo ganske tungt å dra på mye tørrfor blant annet, og hunden ikke kan bære det selv. Og frysetørket vom er jo ikke fullfor? Noen som har erfaringer med hundefor på turer på rundt en uke?

Også tenker jeg å begynne nå på planlegging av turer i sommer, og kjøpe inn nødvendig utstyr ol. Og lurer på hva jeg bør ha av førstehjelpsutstyr til hund? Tenker å kjøpe forskjellige ting og putte de i en veske selv, ikke kjøpe en slik "ferdigveske" på sportsbutikken. Jeg ser for meg det er lite i dem, og de er dyre. De er vel uansett lagd for menneske, og ikke hund, og man trenger vel noen andre ting enn de inneholder. Erfaringer?

Er det lurt å ta med smertestillende tabletter for hund? Eventuelt andre medisiner? Dette kan en vel kanskje få ut om man forteller om turen og slikt til veterinæren sin? Noen som vet?

Noe annet en bør tenke på av utstyr til hund? Har potesokker og salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg driitmye erfaring, så det er nok endel som kan svare bedre enn meg.

Hva tenker dere å fore hunden(ene) med om dere skal på turer i flere dager? Det er jo ganske tungt å dra på mye tørrfor blant annet, og hunden ikke kan bære det selv. Og frysetørket vom er jo ikke fullfor? Noen som har erfaringer med hundefor på turer på rundt en uke?

Har ikke vært på lengre tur enn 3 fulle dager, men vi hadde frystetørka vom iblandet litt tørrfor. Selv om frysetørka vom ikke er fullfor vil jeg tro det går greit for en periode altså :)

Også tenker jeg å begynne nå på planlegging av turer i sommer, og kjøpe inn nødvendig utstyr ol. Og lurer på hva jeg bør ha av førstehjelpsutstyr til hund? Tenker å kjøpe forskjellige ting og putte de i en veske selv, ikke kjøpe en slik "ferdigveske" på sportsbutikken. Jeg ser for meg det er lite i dem, og de er dyre. De er vel uansett lagd for menneske, og ikke hund, og man trenger vel noen andre ting enn de inneholder. Erfaringer?

Vi fikk med en førstehjelpsveske til hund når vi kjøpte Royal Canin en gang, den virker å være ganske grei! Har aldri hatt skada hund, så vet ikke eeegentlig hva som trengs da :P Det viktigste tror jeg dog er flåttpenn, noe desinfiserende, saks, bandasje/kompress.. Hum, og der stoppa hjernen min :P

Er det lurt å ta med smertestillende tabletter for hund? Eventuelt andre medisiner? Dette kan en vel kanskje få ut om man forteller om turen og slikt til veterinæren sin? Noen som vet?

Noe annet en bør tenke på av utstyr til hund? Har potesokker og salve.

Se over. Smertestillende har vi aldri hatt med, men det er kanskje ikke dumt. Vi hadde med kortison i tilfelle vepsestikk/huggormbitt i vitale deler for å kjøpe oss tid til veterinæren, men slapp å bruke den.

Skrev en tråd ang utstyr til hund før vi dro på tur, der fikk jeg masse tips. Skal se om jeg finner den igjen!

Edit: http://hundesonen.no/forum/topic/63993-fjelltur-med-hund/ :)

Endret av Aslan
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker å ha med i førstehjelpsvesken er; Klebebandasje, saks, sportsteip, Potesalve, sårsalve, Klorhexidin, flåttfjerner, nål og tråd(til bruk på hund) ved eventuelle småsår som må sys. Tenker også å prøve å få tak i smertestillende hos veterinær.

Noe annet en bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...