Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Hermes,se her: http://www.youtube.com/watch?v=EYM7FqWBzvEsnipp*

Alt kan gjøres mye enlere utendørs i løpet av turen

http://www.dn.no/dnaktiv/article2619170.ece

Har lyst å finne bakken min i dag, og teste den, men i dag blir det i stedet en rolig tur opp vårt lokale "fjell" for litt utsikt, så sant det ikke kommer mye regn i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rekord for kondisjon idag, 13km! :D

http://runkeeper.com/user/juliess/activity/187473381

Var to ganger med gåing inni der, først en gang da jeg traff treningspartner og gikk et par minutter, og så da han skulle ha nedtrapping etter rundene våre (før jeg fortsatt og jogget hjem igjen).

Skal også nevnes at tidligere idag trente jeg styrke for ryggen og kjørte intervaller på mølla :whistle: .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en skikkelig, skikkelig bratt bakke i nærheten. Hva kan jeg bruke den til? Den er ikke lang, kun 80-100 meter, og består av sand, jord, og grus. Jeg har lenge tenkt litt på hva jeg kan bruke den bakken til, for jeg føler den må brukes. Jeg har tenkt at Calle, hvis han noen gang skal trenes til lure coursing, skal få trekke kjettinger og bildekk opp den bakken i trening opp mot konkurranse. Men jeg kan kanskje bruke den til å pine meg selv også? Jeg prøver som nevnt nå å løpe 2-3 ganger i uken. Det er den eneste treningen jeg gjør, men jeg går jo også mye og langt, gjerne et par mil når jeg først er på loffen, og det må vel regnes som trening det også, spesielt om jeg har ryggsekk på. Men kanskje jeg kan bytte ut en løpetur med intervalltrening i motbakke? Noen ideer?

Intervall trening er perfekt, jeg vil anbefale geriljakardio. Da løper du alt du kan i 1 min og går i 1 min x 4. Intensiv treningsøkt. Så løp opp, gå ned. Husk god oppvarming og nedtrapping.

Bakkeintervaller er fantastisk trening, og du kan absolutt bytte ut en løpetur med det uten at formen blir annet enn bedre. På løpekurs fikk vi beskjed om at dersom du løper for å bli bedre (raskere, sterkere) så skal hver tredje økt være en intervalløkt.

Gråtass: Hehe, jeg skjønner at du trener crossfit? Burpees er forferdelige, grusomme oppfinnelser. Jeg føler med deg.

Jeg rusler rundt og løfter vekter for tiden, jobber med å tørre å legge nok vekt på og ikke spare meg selv. Fokuserer på helkropp, men det blir mye bein/rumpe. Kan ikke forstå at jeg ikke er støl i dag, for jeg var helt gåen etter trening i går, men er altså ikke det ... Vurderer å ta en PT-time for å finpusse teknikk, for jeg er redd for å løfte tungt med feil teknikk. Hvorfor bor du ikke i nærheten av meg IW?

Ja trener Crossfit, veldig morsomt, en treningsform jeg trives godt med. Mye styrketrening og (heldigvis) lite løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall trening er perfekt, jeg vil anbefale geriljakardio. Da løper du alt du kan i 1 min og går i 1 min x 4. Intensiv treningsøkt. Så løp opp, gå ned. Husk god oppvarming og nedtrapping.

Ja trener Crossfit, veldig morsomt, en treningsform jeg trives godt med. Mye styrketrening og (heldigvis) lite løping.

Geriljakardio trente jeg 3-4 morgener, hver uke, i en periode da jeg var i førstegangstjenesten. Løp før frokost og vask, tidlig opp. Helt jæææævlig! Selvpining på høyt nivå!

Jeg skal prøve bakken i dag, og tanken er løpe 100% opp bakken, så langt jeg klarer (spørs om jeg klarer hele bakken i starten), så får vi evt. se hvor mange repetisjoner det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt slem,men alle har godt av litt Jonas Colting innimellom :)) http://coltingblogg.com/2012/11/04/eureka-jag-har-funnit-svaret-crossfit/

Hehe, fra en annen tekst, i kommentarfeltet:

Not terribly long ago, I stopped dating a girl because she did crossfit.

http://www.scienceofrunning.com/2012/01/crossfit-endurance-tabata-sprints-and.html

Aner ikke hva crossfit er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow folkens! Her har det jo blomstret med aktivitet og liv :)

Dere er alle og en utrolig flinke! Målene kommer til å nåes fortere enn man aner.

Selv har jeg vært på en liten joggetur idag. Jeg har kortet litt ned på joggeturene mine for å gjøre de litt hyggeligere slik at det ikke går flere uker imellom, så får jeg heller trappe opp litt sakte men sikkert.

Idag ble det 4.10km på 35min, da gikk jeg på slutten. Men passet fint da det var bakker nesten hele veien så godt for rumpa.

http://runkeeper.com/user/sirieveline/activity/187804466?&tripIdBase36=33tauq

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Crossfit er en treningsform som baserer seg på styrketrening i utgangspunktet med egenvekt. Man trener alle muskelgrupper med hovedvekt på kjernemuskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES :D Nådd første målet mitt, litt fortere enn forventet! Jeg skulle jo bare nå det i løpet av sommeren, og sommeren er egentlig ikke begynt enda! Jeg gikk ut i spagaten i dag :D

Sånn ellers så dagen økt slik ut:

Knebøy

22,5 kg x 12 rep

22,5 kg x 12 rep

22,5 kg x 12 rep

Militærpress

6 kg x 12 rep

6 kg x 12 rep

6 kg x 12 rep

Biceps

8 kg x 7 rep

8 kg x 9 rep

8 kg x 9 rep

Løp litt rundt på andre aparater som gikk på mage, innside lår, og rygg.

Har noen gode tips til trening som går på nedre mage? Jeg finner bare aparater som tar øvre mage nemlig. Enten aparat på treningssenter, eller bare styrkeøvelser man kan gjøre på matte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du militærpress (med stang og begge armer) eller skulderpress (manualer, en i hver hånd) når du skriver militærpress?

Her, kos deg :P Du trenger ikke så veldig mange mageøvelser når du trener de store baseøvelsene, forsåvidt :) . Men har forståelse for at mange ønsker å legge til en eller to på slutten av økta.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bakken min i morges, 4x spurter opp, var helt gele i beina etterpå.

I kveld tok jeg med meg Hermes og Calle på tur, over den lokale toppen, Paradiskollen, på 710 moh. Deilig å få litt utsikt her, alt føles så flatt siden det ikke er like dramatisk som i Bergen, og tregrensen naturligvis er mye høyere (dermed mindre utsikt). Ble 14,35 km, som jeg fikk unna på to timer og førti minutter (ble noe småjogging underveis, er så rastløs av meg).

Turen: http://www.endomondo.com/workouts/196725806/2976211

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gode tips til trening som går på nedre mage? Jeg finner bare aparater som tar øvre mage nemlig. Enten aparat på treningssenter, eller bare styrkeøvelser man kan gjøre på matte :)

Har dere Redcord på treningsstudio?

Sånne røde stropper som henger fra taket altså. Da er det isåfall bare å senke ned til under kneet, putte føttene inni og stå i planke eller pushups posisjon (altså enten strake armer, eller med albuen nedi) og trekke til seg beina. Skal love deg at den øvelsen kan bli tung! Han tar øvelsen fra min 2.00

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du militærpress (med stang og begge armer) eller skulderpress (manualer, en i hver hånd) når du skriver militærpress?

Her, kos deg :P Du trenger ikke så veldig mange mageøvelser når du trener de store baseøvelsene, forsåvidt :) . Men har forståelse for at mange ønsker å legge til en eller to på slutten av økta.

Har dere Redcord på treningsstudio?

Sånne røde stropper som henger fra taket altså. Da er det isåfall bare å senke ned til under kneet, putte føttene inni og stå i planke eller pushups posisjon (altså enten strake armer, eller med albuen nedi) og trekke til seg beina. Skal love deg at den øvelsen kan bli tung! Han tar øvelsen fra min 2.00

Takk for tips! Går de spesielt på nedre mage, eller bare generelt på magen? Vi har slike stropper i taket, så da kan jeg bruke de om jeg får de til :lol:

IW: Det er vel skulderpress da, jeg bare kaller det for det som venninnen min fikk vite det ble kalt av sin bror som har funnet programmet. Det er en manual i hver hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tenkt å begynne å løpe litt igjen nå, så lurer på om noen har tips til en god sports-bh? Ende skuldra mi er litt(ikke mye, men kjenner det når jeg løper) lengre enn den andre(fra nakke/hals til skulder), også har jeg mellomstore pupper, så finner liksom bare ting som strammer og gjør vondt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å begynne å løpe litt igjen nå, så lurer på om noen har tips til en god sports-bh? Ende skuldra mi er litt(ikke mye, men kjenner det når jeg løper) lengre enn den andre(fra nakke/hals til skulder), også har jeg mellomstore pupper, så finner liksom bare ting som strammer og gjør vondt :P

Elsker denne! Tror jeg har 5-6 par faktisk, etter jeg var i Amerika og superhamstret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne treningsuken:

Mandag: Joggetur, 6 km.

Tirsdag: Styrketrening vekter.

Onsdag: Kettlebelltime (MORRO! Og tungt ... er så støl ..)

Fredag: Intervaller på tredemølle, 10x30 sekunder, grusomt :P

Planer om en lett joggetur på søndag, men vi får se hvordan det blir.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Går de spesielt på nedre mage, eller bare generelt på magen? Vi har slike stropper i taket, så da kan jeg bruke de om jeg får de til :lol:

IW: Det er vel skulderpress da, jeg bare kaller det for det som venninnen min fikk vite det ble kalt av sin bror som har funnet programmet. Det er en manual i hver hånd :)

Aha! Ja, for hvis det VAR militærpress så var jeg overrasket over at du bare tok 6kg. Mens 6kg skulderpress derimot er ganske sterkt som nybegynner! :D Bra jobba!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ja, for hvis det VAR militærpress så var jeg overrasket over at du bare tok 6kg. Mens 6kg skulderpress derimot er ganske sterkt som nybegynner! :D Bra jobba!

Hehe, takk! :) Tenker å gå opp til 8 kg neste økt, så da er det jo enda bedre for en nybegynner :D

Du vet vel forresten ikke hva den biceps øvelsen jeg gjør heter og? Starter med manualer i hver arm, løfter en arm om gangen mot skulderen og da vrir jeg hånden rundt med håndflaten inn mot kroppen min. Heter det noe type curl kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk! :) Tenker å gå opp til 8 kg neste økt, så da er det jo enda bedre for en nybegynner :D

Du vet vel forresten ikke hva den biceps øvelsen jeg gjør heter og? Starter med manualer i hver arm, løfter en arm om gangen mot skulderen og da vrir jeg hånden rundt med håndflaten inn mot kroppen min. Heter det noe type curl kanskje?

Bicep curl? Som regel gjort med stang.. Jeg digger å gjøre den med stang, for da halverer man tiden :P Alt for å være effektiv! Da tar man jo begge armene samtidig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente samme program onsdag og fredag, men i dag hadde jeg min første økning på markløft.

47,5 kg x 5 :D

Når det gjelder knebøy, så syns jeg ikke jeg får det til i det hele tatt. :hmm:

Kan det være pga ulik styrke på beina? Merker det veldig godt når jeg kjører bulgarsk utfall. Klarer såvidt siste rep på venstre, mens med høyre fot er det alt for lett, og egentlig burde jeg gått opp i vekter (gjør det ikke, kjører likt som venstre).

Men er bare min 4 økt med knebøy, så det kommer seg vel...

Dynamisk oppvarming + tøying.

Oppvarming med lettere vekter på alle øvelsene.

Knebøy
30 kg x 3 x 6 - Men jeg syns egnetlig ikke noen av de var skikkelige, kommer meg ikke langt nok ned.

Markløft
47,5 kg x 3 x 5

Benkpress
35 kg x 3 x 5

Bulgarsk utfall
10 kg x 3 x 5

Hip Thrust
20 kg x 3 x 8

Pull-ups
4 rep negative reps

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...