Gå til innhold
Hundesonen.no

Stockholm


Poter
 Share

Recommended Posts

Mannen min og jeg skal til Stockholm om ikke lenge og trenger tips til hva som er bra å se der og få med seg. Regner med det er flere Soniser som er vært der, så håper på mange tips :D

Vi blir der i 5 dager, han skal på kurs, så på dagtid skal jeg finne på ting på egenhånd, mens på ettermiddag/kveld er vi sammen. Jeg har lyst å shoppe litt, se fine parker (forhåpentligvis er ikke kirsebærtrærne ferdig blomstret) og ellers bare nyte våren. Hadde også vært kjekt med tips til steder hvor det er bra å spise (både lunsj og middag). Har forstått det sånn at de er flinkere på økologiske og vegetarresturanter, så hadde vært artig å være innom noen slike. Andre ting man "må" få med seg når man er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der for bare et par uker siden faktisk. :) Brukte mye tid på å bare rusle rundt i Gamla Stan og se på fine bygninger, koselige smug og små butikker. Jeg var på to museer - arkitekturmuseet og fotografiska museet, og likte begge to veldig godt. Deler av reisefølget mitt var på det Moderna museet og fikk visst ikke så innmari mye ut av det ("Jah. Der va det my rart!" quote pappa). Mamma dro på nasjonalmuseet (nasjonalgalleriet) og likte det godt.

Jeg shoppet ikke noe i det hele tatt, så det får andre uttale seg om! :P Av restauranter, puber og kafeer var vi bare på hyggelige steder som vi tilfeldigvis gikk innom. Vi spiste og oppholdt oss mest i Gamla Stan, det var nemlig også der hotellet vårt lå.

Jeg syns det er koselig å få med seg litt kulturelle opplevelser når man er på reisefot, og i Sverige er det jo mulig å forstå hva de sier, så det går faktisk an å få med seg hva som skjer i en teaterforestilling, for eksempel. Vi var på både musikal (Dirty Dancing på China teatern) og opera (La Boheme på den kongelige operaen). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har også sett for meg at jeg blir mest i Gamla Stan, mest fordi det er enkelt å gå dit, vi skal bo litt utenfor, men er absolutt åpen for å dra litt uteom om det er noe som er verdt å få med seg der.

Hva hadde de på arkitekturmusset og det fotografiska museet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkitekturmuseet hadde et par midlertidige utstillinger, blant annet en om rådhuset. Og en permanent utstilling om byggeskikk og arkitektur i Sverige gjennom historien. Jeg syns sånt er veldig interessant jeg da, det er jo kanskje en forutsetning for å like det. Jeg brukte i alle fall mye tid på å rusle rundt, se og sammenligne med norske forhold. Det er mye likt, men også en del som er forskjellig. Det er en del i svensk arkitektur (særlig i Stockholm) som viser at Sverige en gang var en europeisk stormakt. Det finnes bygninger der som aldri ville blitt bygget på samme tid i Norge.

http://www.arkitekturmuseet.se/flash/index.xml

Det fotografiske museet har skiftende utstillinger med fotokunst, rett og slett. Det er visst en av de største samlingene med fotografier, og de hadde mye forskjellig der mens jeg var der. Jeg hadde audioguide, og det syns jeg var veldig nyttig. Særlig en av utstillingene var litt eksperimentell, og da var det greit å få litt ekstra informasjon.

http://fotografiska.eu/

Det er masse jeg ikke har fått med meg i Stockholm, da! Jeg må komme meg tilbake dit en gang, gjerne på sommeren. Da vi var der var det i grunnen nokså surt og kaldt, så det ble liksom ikke så mye parkliv og fortauskafeer på oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Stockhom, og Gamla Stan er gøy littegrann og ekstremt turistifisert, og så er du NØDT til å gjøre andre ting! :)

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå langs Strandgatan (kaia) i Stockhom og ut til Djurgården. Gå langsmed veien, ta en tur innom Vasamuseet eller Nordiska, men det viktigste er å besøke Rosendals trädgård! Ligger midtveis på øya og er et HELT magisk sted med sjokoladeblomster, en antikk vinranke som brer seg over hele taket på drivhuset, små parker med epletrær, fantastiske blomster, økologiske oster og brød og en helt egen ro. :wub:

Og så bør du ta deg en spasertur på Söder (ta feks tunnellbanan til Mariatorget fra Gamla Stan) og se på alle menneskene, drikke kaffe og kjøpe rare plater og smykker.

Jeg savner Stockholm masse!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå langs Strandgatan (kaia) i Stockhom og ut til Djurgården. Gå langsmed veien, ta en tur innom Vasamuseet eller Nordiska, men det viktigste er å besøke Rosendals trädgård! Ligger midtveis på øya og er et HELT magisk sted med sjokoladeblomster, en antikk vinranke som brer seg over hele taket på drivhuset, små parker med epletrær, fantastiske blomster, økologiske oster og brød og en helt egen ro. :wub:

Åh, nå fikk jeg lyst på Stockholmstur! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der, sammen med hr. Tilkommende Mann, da vi var nyforelskede, søte og ikke fikk med oss stort annet enn at vi var nyforelskede og søte :lol:

Men jeg skikkelig digger den byen! :heart: Vi funderer litt på om vi skal flytte dit etterhvert, bo i utkanten i et hus med stor hage (evt småbruk, hr. SnartMann kommer fra gård og sikler etter potitt og kønn utenfor kjøkkenvinduet) og ta hurtigtog inn til byen for å jobbe :D

Husker vi var i et sånt heftig utestedområde, hvor det var muligheter for å treffe på Madde og sånn, men det var på en mandag og helt dødt, fullstendig bortkasta :lol: Ellers bare tusla vi rundt og spiste mat der vi ville og leide hender og fniste og sånn... Tror ikke jeg har mye fornuftig å komme med, altså, bare at jeg er misunnelig og var såpass i forelskelsesrus da jeg var der at jeg ikke husker noenting :P Jo, vi prøvde å stikke på noen museer, men vi hadde ikke sjekka åpningstider og sånn på forhånd, og de fleste var stengt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Stockhom, og Gamla Stan er gøy littegrann og ekstremt turistifisert, og så er du NØDT til å gjøre andre ting! :)

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå langs Strandgatan (kaia) i Stockhom og ut til Djurgården. Gå langsmed veien, ta en tur innom Vasamuseet eller Nordiska, men det viktigste er å besøke Rosendals trädgård! Ligger midtveis på øya og er et HELT magisk sted med sjokoladeblomster, en antikk vinranke som brer seg over hele taket på drivhuset, små parker med epletrær, fantastiske blomster, økologiske oster og brød og en helt egen ro. :wub:

Og så bør du ta deg en spasertur på Söder (ta feks tunnellbanan til Mariatorget fra Gamla Stan) og se på alle menneskene, drikke kaffe og kjøpe rare plater og smykker.

Jeg savner Stockholm masse!

Er det langt å gå fra Gamla Stan og til Rosendal? Er i Stockholm nå :D I morgen er planen å gå eller dra ut til Djurgården, men jeg synes det ser litt langt ut å gå? Bor på Södermalm, så har jo litt å gå for å komme til Gamla Stan og når jeg ser på kartet, så synes jeg det ser ut som en ganske lang gåtur, men det er kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografiska kan anbefales, var der ett par dager. Ellers er det å spise på vapiano noe man burde gjøre :) veldig godt, og rimelig. Nesten verdt å dra tilbake for pasta salami :D

Beklager dobbelpost!

Hvor er Vapiano? Hva slags mat har de der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langt å gå fra Gamla Stan og til Rosendal? Er i Stockholm nå :D I morgen er planen å gå eller dra ut til Djurgården, men jeg synes det ser litt langt ut å gå? Bor på Södermalm, så har jo litt å gå for å komme til Gamla Stan og når jeg ser på kartet, så synes jeg det ser ut som en ganske lang gåtur, men det er kanskje ikke det?

Om du er på Söder er det en god bit å gå, men veldig hyggelig. Vil tippe det tar ca en time. Foreslår at du tar tunnellbanan til t-centralen og går nedover mot kaia derfra og utover. Da går du forbi NK også, og kan svippe nedom NK Konfektyr i underetasjen og kjøpe håndlaget baileys-konfekt. Seriøst, den sjokoladen er verst Stockholmsturen aleine. :drool: Det er utrolig vakkert utover mot Rosendals trädgård, og vel verdt turen. Men dropp dyrehagen. De ulvene er noe av det tristeste jeg noengang har sett, og jeg gikk ikke engang inn...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten Vapiano! Var der i dag og spiste pizza. Nam!

Har gått rundt på Söder i dag, spist en supergod frokost på en liten kaffesjappe med ferskpresset appelsinjuice og innom litt senere for en kanelsnurr med kardemommesmak. Nam det også! I går fant jeg verdens søteste bokhandel, nesten vegg i vegg med kaffesjappa. Så ble det en lang gåtur utover Långholmen i sola i kveld.

Får se om det blir Djurgården i morgen eller overimorgen. Rosendal høres idyllisk ut, så det må jeg få med meg. Vet ikke helt om jeg rekker noen museumer denne gang, Fotografiska hadde kanskje vært noe, men hmm... får se hva jeg får gjort :) Synes iallefall det er veldig fint her! Så mange pene bygninger og deilig å ha gode temperaturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du både fant stedet og hva slags mat de har der. Jeg får vann i munnen bare av å tenke på stedet jeg :) :)

Jepp! Det viste seg at vi går rett forbi der når vi skal inn til Gamla Stan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...