Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den friskeste rasen?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg har troen på myndene.Vet ikke hvordan ståa er på whippet da som er blitt så populær? Grey har noen ting de også, men er det ikke ett eller annet på alle raser? Jeg tror også mange av de nordiske spisshundrasene er ganske friske. Type laikaer og slike jakthunder og lapphunder. Populasjon er det værste for en rase uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blandingshund, Rak. Alle vet da at kjøtere er mye friskere enn alle andre hunder tilsammen. Det blir litt som sånne forundringspakker. Du vet ikke helt hva du får, men det er sikkert noe kjempefint in

"Sjokk" at alle kommer med sin egen rase, på tross av at de har kjente arvelige sykdommer Men har ikke noe bedre svar selv.. Antar et par av de mellomstore spisshundene og mellomste myndene kommer ve

Jeg hadde en blanding av newfoundlender og labrador. Hun ble 16,5 år og var aldri syk. Eneste gangen hun var hos vet. utenom vaksiner var at hun hadde fått et kotelettben som ble kastet til henne. Det

Jeg har troen på myndene.Vet ikke hvordan ståa er på whippet da som er blitt så populær? Grey har noen ting de også, men er det ikke ett eller annet på alle raser? Jeg tror også mange av de nordiske spisshundrasene er ganske friske. Type laikaer og slike jakthunder og lapphunder. Populasjon er det værste for en rase uansett.

Jeg vil nå hevde at Siberian Husky er friskere enn Norsk Elghund Grå f.eks.

Laikaer er vel raser som er fåtallig og dermed er statistiske usikkerheter?

Lapphunder har blitt veldig populære på få år - så skeptisk til hvordan ståa er der om noen år.

Siberian Husky (som jeg naturligvis kan mest om) har en stor populasjon, og en som har holdt seg relativt jevn i mange, mange år. Selv om registreringstallene går litt opp og ned med antall kull det enkelte år. Gått oppover i det siste, men er fortsatt lavere enn for 10 år siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja både elghund grå og finsk lapphund er ganske så populære raser og da vil det bli mer sykdom. De rasene som er færre av er gjerne friskere, som feks mange av myndene og flere av jakthundene som ikke er så utbredt.(feks. karelsk bjørnehund, øst/vest sibirsk laika, div spets) Jeg er selv ikke så inne på alle rasene, men ett inntrykk jeg har. Om det er riktig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphunder har blitt veldig populære på få år - så skeptisk til hvordan ståa er der om noen år.

Me too :/

Samtidig er SL'en en veldig mye mindre rase, og de sliter veldig mye med mye rart, så spent der og. Per nå rangeres FL som blant de friskeste ifølge Agria, og håper det holder seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja både elghund grå og finsk lapphund er ganske så populære raser og da vil det bli mer sykdom. De rasene som er færre av er gjerne friskere, som feks mange av myndene og flere av jakthundene som ikke er så utbredt.(feks. karelsk bjørnehund, øst/vest sibirsk laika, div spets) Jeg er selv ikke så inne på alle rasene, men ett inntrykk jeg har. Om det er riktig vet jeg ikke.

Reg tall for 2011:

Norsk Elghund Grå: 973

Siberian Husky : 323

Finsk Lappund: 154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.womansday...og-breeds-77105

Nr 1 = Basenji! :D Sikkert ganske så friske raser de der siden de står på en topp 10 liste da, men stemmer sikkert ikke at akkurat disse er de 10 friskeste, er vel litt vanskelig å si?.. :huh:

Den lista virka nå ikke helt til å stole på, mtp et par av de andre rasene som står på den.

Hos en del pointere/vorsteh: spondylose, HD.

Hvor har du hentet den informasjonen fra? Nå er det riktig nok 4-5 år siden, men sist jeg sjekka røntgenstatus på pointer og vorsteher (kun korthåret), så lå pointer på 94% fritt på hofter og vorsteher på 96% fritt på hofter. Jeg har heller ikke hørt om noen spesiell forekomst at spondylose hos disse to rasene (har hatt begge).

Jeg anser de to rasene for å være ganske fysisk friske, jeg husker naboen hadde pointerkull og det var jo nærmest oppstandelse fordi ene valpen hadde et lite, kosmetisk navlebrokk. Også vet jeg at jeg har hørt om hunder som har fått magedreining. De få gangene vi var hos veterinær med disse hundene, så var det pga skader de hadde pådratt seg under jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min egen rase, Kleiner Münsterländer har jeg hørt om svært lite sykdommer, litt usikker på hva snittet på levealder er, men ganske sikker på at det er mellom 10 og 13 år.

Når det gjelder sykdommer så sjekkes rasen for HD, og der er det ganske så få, men klart er det noen individer som har det. Men for å brukes i avl må en hund være HD-fri.

Ellers er det jo en aktiv rase, så jeg regner med at mange andre sykdommer ville blitt oppdaget forholdsvist raskt. Meeen jeg tror ikke nødvendigvis vi har den friskeste rasen nei.

Når det gjelder engelsk setter, så er det jo en del HD og OCD ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg holder en knapp på noen av jakthundrasene - Vorsteh og Pointer, kanskje Beagle? Ellers tror jeg også endel av myndene er rimelig friske, samt endel terriere. Men dette er en hunch og en magefølelse, ikke ut fra statestikk. Hva med polarhundene forresten? Grønlender, Malamute, Husky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon :aww: Forsikringen min er ihvertfall veldig billig!

De kan få patella, og PRA. Det er det mest vanlige. Noen har også tette tårekanaler, og lam tunge eller noe slikt. Men generelt sett veldig lite sykdom :)

Synes det er en del jeg. Synes det er mere vanlig med katarakt dessuten. Og så godt som ingen sjekker jo HD og AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en del jeg. Synes det er mere vanlig med katarakt dessuten. Og så godt som ingen sjekker jo HD og AD.

Jeg har ikke merket noe til dette ihvertfall. Jeg har sett en papillon med patella. Men HD og AD er vel svært lite utbredt på rasen, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til dette ihvertfall. Jeg har sett en papillon med patella. Men HD og AD er vel svært lite utbredt på rasen, er det ikke?

Jeg har merket meg ganske mange hunder med patella, Frøken har jo selv svak grad på ene beinet. Hvordan veit man at hd/ad er så lite utbredt når ingen røntger omtrent? Hørte om en papillon som ble avlivet pga sterk grad HD.

Vet også om tilfelle av hund med katarakt som har hatt veldig mange kull etter seg..

Og jeg håper for guds skyld ikke Frøken er en av de som utvikler katarakt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg ganske mange hunder med patella, Frøken har jo selv svak grad på ene beinet. Hvordan veit man at hd/ad er så lite utbredt når ingen røntger omtrent? Hørte om en papillon som ble avlivet pga sterk grad HD.

Vet også om tilfelle av hund med katarakt som har hatt veldig mange kull etter seg..

Og jeg håper for guds skyld ikke Frøken er en av de som utvikler katarakt :(

Hehe, jeg vet ikke. Jeg bare føler at det er en grunn til at de velger at de og de sykdommene skal det testes på, og de og de skal det ikke testes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikern er faktisk en frisk og rask hund som lett kan bli 15 år. Det er svært lite til ingen belastningsskader etter hva jeg har skjønt. HD grad som gir smerter eller hindrer daglig aktivitet har jeg ikke hørt om, annen grad kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har oversikt. Det finnes noen sykdommer på rasen, men de er det ganske god kontroll på etter som jeg har skjønt. Rasen er såppas liten, og vi har fått registrert avkommene i et klubbregister i Nederland som holder god oversikt over sykdommer og alder osv. Jeg vet dog ikke hvor stor andel som ev. ikke har blitt registrert.

Det er litt alle-kjenner-alle i miljøet, så da får man høre lettere om noe når/hvis det skjer.

Sykdommer som finnes er ihvertfall katarakt, uten at jeg faktisk vet hvor utbredt det er. Jeg har ikke fått registeret til meg ennå (får det forhåpentligvis i sommer), og da får jeg satt meg litt bedre inn i det. Personlig har jeg ikke hørt om noen, men *Marianne* her inne har nok større oversikt.

Von Willebrands grad 3 finnes, men er etter hva jeg har forstått blitt en sjelden sykdom som det blir mindre og mindre av. Ikke vanlig.

ENM, men hvor stor andel som har det vet jeg heller ikke.

Det finnes tilfeller av epilepsi.

Alt i alt er disse sykdommene sjeldene, de fleste kooikere er friske og raske og dør av "alderdom".

(Du får lov til å arrestere meg og korrigere *Marianne*, om jeg farer med usannheter her nå ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington Terrier! :innocent:

Aner ikke skal jeg være ærlig, men hadde mitt eneste kriterie i valg av hund vært helse hadde jeg gått for mynde eller husky.

Tror aldri jeg har hørt om noen med arvelige sykdommer innen de rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista virka nå ikke helt til å stole på, mtp et par av de andre rasene som står på den.

Hvor har du hentet den informasjonen fra? Nå er det riktig nok 4-5 år siden, men sist jeg sjekka røntgenstatus på pointer og vorsteher (kun korthåret), så lå pointer på 94% fritt på hofter og vorsteher på 96% fritt på hofter. Jeg har heller ikke hørt om noen spesiell forekomst at spondylose hos disse to rasene (har hatt begge).

Jeg anser de to rasene for å være ganske fysisk friske, jeg husker naboen hadde pointerkull og det var jo nærmest oppstandelse fordi ene valpen hadde et lite, kosmetisk navlebrokk. Også vet jeg at jeg har hørt om hunder som har fått magedreining. De få gangene vi var hos veterinær med disse hundene, så var det pga skader de hadde pådratt seg under jakt.

At pointer har spondylose -plager er da velkjent. At du ikke kjenner til det syns jeg er rart hvis du driver med oppdrett av rasen. Har selv hatt pointer med spondylose og kjenner flere andre. Og det er en ikke uvanlig lidelse hos pointer. Hos vorsteh, spesielt innen trekk-linjer, har det siste årene blitt økt forekomst av muskel-skjelett-plager. Inkl spondylose. Tok dette opp med bla flere vetrinærer som bekreftet dette. Har hatt flere vorsteh selv, men ingen med verken HD eller spondylose.Men ene jeg har hatt har kommet fra linjer der man valgte å avslutte all avl pga høy forekomst av HD. De er totalt sett som rase mindre plaget av spondylose enn pointer.

Og ja -jeg trodde også at disse rasene var ganske friske, men måtte etterhvert stikke fingeren i jorda og innse at slik er dte ikke helt lenger.

Dogweb og røntgenstatus sier kun noe om den andel som har blitt røntget for det. Ikke for hele populasjonen som sådan. Og spondylose registereres ikke i samme grad i noe register. Men som sagt -jeg vet om mange pointere med spondylose fra ung alder av, der flere har blitt avlivet tidlig pga smertene dette medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pointer har spondylose -plager er da velkjent. At du ikke kjenner til det syns jeg er rart hvis du driver med oppdrett av rasen. Har selv hatt pointer med spondylose og kjenner flere andre. Og det er en ikke uvanlig lidelse hos pointer. Hos vorsteh, spesielt innen trekk-linjer, har det siste årene blitt økt forekomst av muskel-skjelett-plager. Inkl spondylose. Tok dette opp med bla flere vetrinærer som bekreftet dette. Har hatt flere vorsteh selv, men ingen med verken HD eller spondylose.Men ene jeg har hatt har kommet fra linjer der man valgte å avslutte all avl pga høy forekomst av HD. De er totalt sett som rase mindre plaget av spondylose enn pointer.

Og ja -jeg trodde også at disse rasene var ganske friske, men måtte etterhvert stikke fingeren i jorda og innse at slik er dte ikke helt lenger.

Dogweb og røntgenstatus sier kun noe om den andel som har blitt røntget for det. Ikke for hele populasjonen som sådan. Og spondylose registereres ikke i samme grad i noe register. Men som sagt -jeg vet om mange pointere med spondylose fra ung alder av, der flere har blitt avlivet tidlig pga smertene dette medfører.

Tror du må lese en gang til, jeg har aldri vært oppdretter av pointer.

Nå så jeg vel kanskje litt vekk fra trekklinjene, når det gjelder avl via vorsteherhundklubben så er det rimelig strengt. Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha forandret seg så mye mtp helse på vorsteher på så kort tid. Nå synes jo uansett at dette er friske raser, du skulle prøvd å grave litt i de fleste andre raser og se hva du finner. ;)

Og selvsagt betyr statistikken på dogweb noe når det gjelder populasjonen her til lands. Selv om det bare er en viss andel som røntges, så er det nok til at man kan danne seg et bilde over hvordan situasjonen er. Dette gjelder da HD, ikke spondylose selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tenker på de mindre myndene, Scipperke kanskje og Husky som generelt friske raser.

Og så er egentlig Havanais'en all over en frisk rase også, med høy gjennomsnittsalder. Så får jo håpe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må lese en gang til, jeg har aldri vært oppdretter av pointer.

Nå så jeg vel kanskje litt vekk fra trekklinjene, når det gjelder avl via vorsteherhundklubben så er det rimelig strengt. Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha forandret seg så mye mtp helse på vorsteher på så kort tid. Nå synes jo uansett at dette er friske raser, du skulle prøvd å grave litt i de fleste andre raser og se hva du finner. ;)

Og selvsagt betyr statistikken på dogweb noe når det gjelder populasjonen her til lands. Selv om det bare er en viss andel som røntges, så er det nok til at man kan danne seg et bilde over hvordan situasjonen er. Dette gjelder da HD, ikke spondylose selvsagt.

Ja vorsteh ER en rimelig frisk rase sammenlignet med mange andre. Men der er "issues" der også, det er bare det jeg vil ha frem. Og friskere enn pointer. Og jeg har dessverre hatt andre raser med MYE sykdom -never again! Skal ha flere vorsteh -men ikke pointere.

Rent statistisk betyr dogweb kun noe for den andelen som faktisk er røntget. Tro meg - jeg jobber med statistikk…. ;)

Tenker på de mindre myndene, Scipperke kanskje og Husky som generelt friske raser.

Og så er egentlig Havanais'en all over en frisk rase også, med høy gjennomsnittsalder. Så får jo håpe! :D

Der begynner å bli noe grums blandt alaskan husky også, pga ekstremt mye linjeavl og innavl siste årene, samt matadoravl med enkelte importerte hannhunder som har dratt med seg srevlige sykdommer -viser det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vorsteh ER en rimelig frisk rase sammenlignet med mange andre. Men der er "issues" der også, det er bare det jeg vil ha frem. Og friskere enn pointer. Og jeg har dessverre hatt andre raser med MYE sykdom -never again! Skal ha flere vorsteh -men ikke pointere.

Rent statistisk betyr dogweb kun noe for den andelen som faktisk er røntget. Tro meg - jeg jobber med statistikk…. ;)

Javel, så for å få en statistikk så må ALLE røntges da eller? Da blir det jo isåfall umulig å lage statistikk over noe som helst og statistisk sentralbyrå kan jo bare legge ned med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så for å få en statistikk så må ALLE røntges da eller? Da blir det jo isåfall umulig å lage statistikk over noe som helst og statistisk sentralbyrå kan jo bare legge ned med en gang.

Nei, ikke for å få en statsistikk. Men det man bør merke seg er at statistikk sier kun noe om de som faktisk er inkludert i undersøkelsene, selv om det ukritisk brukes for å beskrive store grupper som ikke er undersøkt. Man "overfører" da det man har funnet ved undersøkelser av noen, til en større gruppe, basert på den TEORIEN at de som ikke er undersøkt er lik de som faktisk er undersøkt. Men det VET vi ikke.

Hvilket er mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke for å få en statsistikk. Men det man bør merke seg er at statistikk sier kun noe om de som faktisk er inkludert i undersøkelsene, selv om det ukritisk brukes for å beskrive store grupper som ikke er undersøkt. Man "overfører" da det man har funnet ved undersøkelser av noen, til en større gruppe, basert på den TEORIEN at de som ikke er undersøkt er lik de som faktisk er undersøkt. Men det VET vi ikke.

Hvilket er mitt poeng.

Men, så lenge et helt tilfeldig utvalg av norske vorstehhunder røntges, så vil med all sannsynlighet prosentandelen med HD for hele populasjonen ligge nært opptil statistikken for de røntgede. Mao er statistikken vi finner på dogweb verdt noe når vi skal måle friskheten (når det gjelder HD) hos en rase med en viss røntgingsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så lenge et helt tilfeldig utvalg av norske vorstehhunder røntges, så vil med all sannsynlighet prosentandelen med HD for hele populasjonen ligge nært opptil statistikken for de røntgede. Mao er statistikken vi finner på dogweb verdt noe når vi skal måle friskheten (når det gjelder HD) hos en rase med en viss røntgingsprosent.

Nei vi vet ikke noe om hvor representativt web er for HELE rasen. Men det er det nærmeste vi har å bruke. Så derfor brukes den.

Utfra hvor stor andel som røntges kan man snakke om SANNSYNLIGHET og statistisk styrke i det materialet man har. Altså hvor sannsynlig er det at materialet er representativt og med hvor stor sikkerhet kan vi anta det.

Ideelt burde alle valpekjøpere sørge for å kjøpe kun av oppdrettere som besørger røntging av over 75 % av avkom, og som har røntget foreldredyr og nær slekt av disse.

Samtidig er HDs arvegang komplisert, og kan ikke alltid forutsies. Men dette er vel på siden av trådens tema tror jeg.

Summa summarum -så er nok vorsteh blandt de mer friske rasene. Samtidig må ikke det bare bli en antakelse og dermed en hvilepute. Forekomsten av skjelett-lidelser er på veg opp der også. Så viktig å være oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...