Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - vrenger seg bakover når noen løper bak ham


simira
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen tips?

Har begynt å trene til utstilling med Kovu. Han står noenlunde greit når han fristilles nå, og kan trave ok. Når det ikke er altfor mange hunder rundt. :P

Har såvidt fått trent litt på å løpe i ring med andre. Når vi løper bakerst går det helt greit, jeg må bare løpe sakte nok å holde igjen, og jobbe en del med oppmerksomheten hans. Problemet er at da kommer gjerne hunden bak oss for tett på, og DET takler ikke Kovu. Da "vrenger" han seg og trekker bakover, og jeg må hale ham videre.

Det er helt avhengig av ringen og antall hunder der om det er plass nok eller ikke, og vi kan jo ikke satse på det.

Kommer til å be om hjelp til dette på lørdag, men noen som har noen tips sånn i forkant? Løper med godbit i hånda og bruker mye stemme for å få ham med, men det hjelper ikke så mye hvis det først er noen for tett på bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lille tips er faktisk å be vedkommende som løper bak om å holde litt avstand, men det er jo litt vanskelig å si det uten å få hunden til å hørtes ut som om den er sur eller noe.

Men må ærlig innrømme at jeg engang faktisk ba en person om å holde seg litt unna, prøvde å løpe forbi på innsiden, og jeg hadde en litt skvetten tispe og jeg ville ikke at noe skulle ødelegge for den blåsløyfa vi gikk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et alternativ på en faktisk utstilling. Da kommer jeg (eller forhåpentligvis noen andre) til å måtte ha full fokus på å håndtere Kovu. Men kanskje noen som har litt mer erfaring enn meg greier det. :)

Aha da ser jeg at det kan være litt vanskelig ja, nei da får vi øve på lørdag :)

Selv trenger jeg øving på hopp og sprett :P Men Lill har nok mye i det med mengdetrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå å ha kort bånd, evt. holde helt inn. Dette gjorde jeg med ene hannen min og etter hvert kunne jeg slippe opp båndet.

Du får ikke mye kortere utstillingsbånd enn det vi har - det er litt ukomfortabelt å fristille i. :P Det hjelper lite å holde tett opp mot hodet - han vrenger kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening, trening, trening.

Men ingen kan nekte deg å spørre de som eventuelt kommer bak deg pent om å holde avstand. Om de gjør det er en annen sak, med mindre de er ufine og kliner seg opp i deg kan du heller ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...