Gå til innhold
Hundesonen.no

agility: når kan jeg starte?


Recommended Posts

Jeg har ei lita tispe, på litt over 3, snart 4 mnd. Hun er veldig lett trent og lydig, til tider. Når kan man starte å tenke å bruke henne i agility? er det en bestemt alder for å få lov til å starte, eller burde?

Og er det noen klubber i stavanger/sandnes området som har baner man kan bruke til trening? som noen har erfaringer med eller vet om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan allerede nå begynne å starte treningen med running contacts og hindre som ikke belaster. Hopp, slalom og andre hindre som belaster kroppen bør du vente med til hunden er ganske utvokst og gjerne røntget. 9 mnd - 1 år er vanlig aldersgrense på agilitykurs.

Det er veldig lurt å gå et kurs til å begynne med, så man ikke gjør feil som kan ødelegge treningen - eller i verste fall hunden. www.klickerklok.se skriver mye bra om agilitytrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lexi (shiba) gikk et valpeagilitykurs da hun var 4-5 mnd. Tunnel (i forskjellige buer) og slalom (2 - 3 stenger med grinder) var hindrene som vi fikk prøve oss på da. Nå i mai skal vi på nybegynnerkurs, og da er hun nesten 1 år, og skal få prøve seg på nye utfordringer :)

De som hadde kurset anbefalte oss og vente til denne våren før vi fortsatte på nye kurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet med hvertfall hopphinder, slalåm og felthinder til hunden er over 10 mnd. Men det er jo mye man kan gjøre uten også. Feltadferd, sirkelarbeid, hoppteknikk (med bumps, eller bommen på bakken), startrutiner, valpehandling osv.

Etter nye regler må hunden har fylt 18 mnd for og kunne konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...