Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å bruke shampo?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Kom over denne artikkelen som handler om å slutte å bruke shampo, og heller bruke balsam til å rense håret, syns det var interessant:

http://www.kjendis.no/2012/04/15/kjendis/klikk/mote/det_nye/skjonnhet_og_velvere/21118106/

Føler selv at jeg får sånn stort, slitt og litt kjedelig hår, kan det ha noe for seg å prøve å venne seg av shampo? Noen som har prøvd eller gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange med langt hår som sverger til dette, men det kan være ganske vanskelig å finne en lett nok balsam til fint, lett nordisk hår. Jeg ville anbefalt John Masters sine, om du vil prøve dette.

Lill, om håret var fett etter 14 dager brukte du for mye balsam, feil type eller skylte ikke godt nok. Du som har tykt og grovt hår er egentlig en perfekt kandidat for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg skeptisk til denne 'trenden', eller dvs, man må jo bare prøve og se om det virker på en selv. De jeg kjenner som har prøvd det følte ikke selv at håret ble noe renere eller bedre... Litt av cluet med shampo og balsam kombinasjonen er jo nettopp dette med skjelllaget i håret som åpnes, lukkes osv. Jeg vil tro det vil være langt mer effektivt å få en GOD shampo og balsam til sin unike hårtype istedet. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang når jeg gikk på en spesiell linje på videregåeende, så hadde vi en dame i klassen som var av den kunstneriske lillaskjerf-typen. Hun hadde bestemte meninger om blant annet såpe. Det ville hun ikke ha noe av! Hun brukte det ikke overhodet, ganske enkelt, og hun brukte ikke deodorant engang. Når hun vasket seg, var det med vann. Ingenting annet. Ikke shampoo, ikke såpe på kroppen, ikke deo. Ingenting - bare vann.

Når folk begynner å snakke om at det er så om å gjøre å ikke bruke shampoo i håret, så får jeg litt sånn assosiasjoner til den antisåpe-dama fra klassen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Går ikke på meg iallefall, får fett hår om jeg ikke bruker shampoo i hodebunnen.

Men bruker veldig lite shampoo generelt, kun masserer det i hodebunnen, og balsam i hele håret.

Går vel 3 flasker balsam pr. flaske shampoo her, hehe (har veldig langt hår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg skeptisk til denne 'trenden', eller dvs, man må jo bare prøve og se om det virker på en selv. De jeg kjenner som har prøvd det følte ikke selv at håret ble noe renere eller bedre... Litt av cluet med shampo og balsam kombinasjonen er jo nettopp dette med skjelllaget i håret som åpnes, lukkes osv. Jeg vil tro det vil være langt mer effektivt å få en GOD shampo og balsam til sin unike hårtype istedet. :)

Hårets skjellag har da ingenting å si, iom at skitt ikke trenger inn i håret, men ligger utenpå? Det som derimot trekker inn er silikoner som skal gi glans og gjøre håret flokefritt. Uten silikoner, får håret sin naturlige glans. Dess sunnere hodebunn, dess sunnere hår. Uansett om man vasker med både shampo og balsam, eller kun med balsam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårets skjellag har da ingenting å si, iom at skitt ikke trenger inn i håret, men ligger utenpå? Det som derimot trekker inn er silikoner som skal gi glans og gjøre håret flokefritt. Uten silikoner, får håret sin naturlige glans. Dess sunnere hodebunn, dess sunnere hår. Uansett om man vasker med både shampo og balsam, eller kun med balsam.

På en måte ja, på en annen måte nei; shampoer og balsamer er jo konstruert veldig forskjellig, beroende på hvilke hår (evt problemer) de skal hjelpe på. Det er vanskelig å vaske vekk overflødig olje og 'skitt' uten en god shampo - som nettopp åpner skjelllagene :) Så er det jo dette med PH verdier etc etc. Hele greia er jo nesten en vitenskap :)

Så jeg tror ihvertfall ikke håret blir like rent og pent KUN med balsam. Om man trenger å vaske håret daglig blir jo en annen debatt. Vi har jo mange gode tørrshampoer som hjelper en hel del i mellomtiden, for ikke å snakke om hårkurer som gjør underverker med tørrt, slitt og skadet hår - ja egentlig de fleste typer man måtte ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke et nordisk hår. Jeg har svært tykke hårstrå og det er mange av de. Jeg sliter veldig med tørt, brusete hår. Kan dette være noe for meg mon tro :huh:

Tulip??

Jepp, jeg tror det vil funke fint for deg. Joico, Aveda, Kiehl's og Jurlique er merkene jeg ville sett på. John Masters kan ha noe for deg også, men etter min erfaring er de bedre for tynnere hår.

På en måte ja, på en annen måte nei; shampoer og balsamer er jo konstruert veldig forskjellig, beroende på hvilke hår (evt problemer) de skal hjelpe på. Det er vanskelig å vaske vekk overflødig olje og 'skitt' uten en god shampo - som nettopp åpner skjelllagene :) Så er det jo dette med PH verdier etc etc. Hele greia er jo nesten en vitenskap :)

Men hvorfor skal skjellaget åpnes når det ikke ligger skitt under der? Jo, for å få vekk silikoner. Uten silikoner er det null behov for å åpne skjellaget.

Hodebunnen vaskes helt fint uten såpestoffer (SLS), det beviser alle merkene som ikke har dette i sine shampoer. Visste du at fettsyrer er fettløselig? Ergo kan en shampo, eller balsam, basert på det rette fettsyrene få vekk selv ren matolje fra hodebunn og hår.

Hva er en hårkur? En konsentrert balsam! Om man ikke bruker uttørkende midler i håret, faller behovet for hårkurer bort... Da vil balsam av rett type for det aktuelle problemet være mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har overhodet ikke et nordisk hår. Jeg har svært tykke hårstrå og det er mange av de. Jeg sliter veldig med tørt, brusete hår. Kan dette være noe for meg mon tro :huh:

Tulip??

Får også litt brusete hår rett etter jeg har dusjet, og har god erfaring med å bruke håroljer kjøpt hos frisør. :) Glatter det veldig ut, og ser alikevel ikke fett ut overhodet dersom du ikke overdriver bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg tror det vil funke fint for deg. Joico, Aveda, Kiehl's og Jurlique er merkene jeg ville sett på. John Masters kan ha noe for deg også, men etter min erfaring er de bedre for tynnere hår.

Men, jeg har funnet ut at den ene shampoen jeg har inneholder suflat som man skal bruke som siste 'rens'. Ingen av balsamene mine inneholder silikon? Det står ikke silikon på noen av de, kan det være et annet ord som brukes? Hvis ikke kan jeg begynne nuh og ikke vente til jeg kan kjøpe nye produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg har funnet ut at den ene shampoen jeg har inneholder suflat som man skal bruke som siste 'rens'. Ingen av balsamene mine inneholder silikon? Det står ikke silikon på noen av de, kan det være et annet ord som brukes? Hvis ikke kan jeg begynne nuh og ikke vente til jeg kan kjøpe nye produkter.

Se i artikkelen, men de vanligvis står det ikke silikon, men det latinske navnet, og de ender oftest på cone.. Eller google silicones + shampoo el, så får du opp absolutt alt. Det beg å bli noen år siden jeg kunne alt dette utenat :lol:

Om balsamene dine ikke inneholder et eneste silikon, så kan du beg med en gang, såsant du ikke har brukt en shampo med silikon, da må du bruke renseshampoen en siste gang først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en hårkur? En konsentrert balsam! Om man ikke bruker uttørkende midler i håret, faller behovet for hårkurer bort... Da vil balsam av rett type for det aktuelle problemet være mer enn nok.

Sant nok, men dette er jo så utrolig individuelt fra hår til hår. Jeg, med flere, har farget, stripet og det som verre er, og jeg merker veldig slitasje på håret pga enten sterk sol eller andre miljøfaktorer i hverdagen. Så for meg har gode shampoer, kurer, balsamer og andre produkter virkelig vært et must for å tilføre protein og fukt til håret mitt :)

Så poenget mitt i denne tråden er vel egentlig at jeg aldri kommer til å bli et "No Poo" medlem :P

Noen som forresten er litt kjent med K-Pak serien til Joico? Eventuelt Macadamia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i artikkelen, men de vanligvis står det ikke silikon, men det latinske navnet, og de ender oftest på cone.. Eller google silicones + shampoo el, så får du opp absolutt alt. Det beg å bli noen år siden jeg kunne alt dette utenat :lol:

Om balsamene dine ikke inneholder et eneste silikon, så kan du beg med en gang, såsant du ikke har brukt en shampo med silikon, da må du bruke renseshampoen en siste gang først.

Den eneste balsamen som ikke inneholdt cone var bikkja sin..Og den står det bare Contains: conditioners derived from renewable coconut oils and vegetable fat på... Veldig suspekt :lol:

Hvor får jeg kjøpt de du nevnte? Må jeg til frisør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men dette er jo så utrolig individuelt fra hår til hår. Jeg, med flere, har farget, stripet og det som verre er, og jeg merker veldig slitasje på håret pga enten sterk sol eller andre miljøfaktorer i hverdagen. Så for meg har gode shampoer, kurer, balsamer og andre produkter virkelig vært et must for å tilføre protein og fukt til håret mitt :)

Så poenget mitt i denne tråden er vel egentlig at jeg aldri kommer til å bli et "No Poo" medlem :P

Noen som forresten er litt kjent med K-Pak serien til Joico? Eventuelt Macadamia?

Shampo tilfører sjeldent annet enn silikon... Så med riktig balsam, så får du alt du trenger, til tross for farge/striping osv.. Er det nå jeg skal fortelle at russenavnet mitt var Non-Stop? Jeg hadde hatt alle hårfargene i nonstop ila vgs, i tillegg til skinna seff. Og jadda, jeg prata mye også :lol: Joico kan sterk anbefales, K-pac balsam er den emeste jeg brukte på mine Floridaferier :)

Den eneste balsamen som ikke inneholdt cone var bikkja sin..Og den står det bare Contains: conditioners derived from renewable coconut oils and vegetable fat på... Veldig suspekt :lol:

Hvor får jeg kjøpt de du nevnte? Må jeg til frisør?

Hundeshampoen din finnes ikke suspekt den, den renser med fettsyrer istedenfor SLS'er. Bruk den gjerne selv ;):P

De nevnte kan bestilles på nett, du må ikke til frisør nei. Se i sminketråden for lenker, jeg er som sagt ikke lenger oppdatert på hvor man får hva hen til best pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeshampoen din finnes ikke suspekt den, den renser med fettsyrer istedenfor SLS'er. Bruk den gjerne selv ;):P

De nevnte kan bestilles på nett, du må ikke til frisør nei. Se i sminketråden for lenker, jeg er som sagt ikke lenger oppdatert på hvor man får hva hen til best pris.

Det var balsamen. Bio Groom..?

Har googlet flittig og funnet ut at First price balsamen faktisk er uten silikon og mineraloljer..

Det er faktisk ikke noe silikon i den shampoen som hadde sulfat, sikkert derfor jeg følte at håret mitt ble tørt av den. Billigshampoo..

Så da kan jeg bruke den shampoen, og balsamen til bikkja, og begynne i kveld da. yey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var balsamen. Bio Groom..?

Har googlet flittig og funnet ut at First price balsamen faktisk er uten silikon og mineraloljer..

Det er faktisk ikke noe silikon i den shampoen som hadde sulfat, sikkert derfor jeg følte at håret mitt ble tørt av den. Billigshampoo..

Så da kan jeg bruke den shampoen, og balsamen til bikkja, og begynne i kveld da. yey!

Jupp, en siste gang med den shampoen, og så kjører du på med balsamen til bikkja :lol:

Men First Price balsamen har høyt parfymeinnhold, det kan ev trigge astmaen til A. Jeg har prøvd å finne ingredienslista, uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, en siste gang med den shampoen, og så kjører du på med balsamen til bikkja :lol:

Men First Price balsamen har høyt parfymeinnhold, det kan ev trigge astmaen til A. Jeg har prøvd å finne ingredienslista, uten hell...

Googlet mer og fant ut at de nå har begynt å bruke silikon i Fp allikevel.

Det er mye parfyme i den til bikkja også, men han reagerer ikke på det. Helt ærlig bruker jeg en liten skvett parfyme selv..

Siden jeg nå har lært at bedlingtons ikke skal ha balsam i pelsen allikevel, rapper jeg bikkja sin enn så lenge *plystre*

Håper dette har noe for seg. Håret mitt er et mareritt, jeg har prøvd absolutt alt av produkter tror jeg..Det er liksom ikke volumet som er mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Giovanni produkter jeg og de er uten SLS og ikke testet på dyr, de er helt supre til mitt krøllete (3a) brusete, stripa hår som tørker ut av ingenting. Jeg merker stor forandring fra da jeg brukte produkter med SLS og silikon (i hovedsak Kerastase), da måtte jeg brukte jeg både oljer og leave in produkter i tillegg for å å unngå frizz og uttørking, men det hjalp jo ingenting i lengden. Jeg har sverget til Kerastase i over 15 år, men nå har jeg virkelig funnet noe som fungerer. :) Giovanni er så utrolig mye bedre for håret mitt til en brøkdel av prisen. :)

Om du har bølgete, krøllete eller brusete hår er det mange gode tips å få på http://www.naturallycurly.com/

EDIT: Surra! Det er en vannløselig silikon i Giovanni, men den reagerer heldigvis ikke håret mitt på - men uten silikon er Giovanni ikke dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker hele håret med shampoo, har balsam i nederste halvdel. Kurer en gang i uka. Funker fett. (Ehe, see what i did there? "Fett"..)

Å, jeg er litt sliten i hodet, kjenner jeg. Leste: "Slutt på bruke tampong?"

Og bare... ooookei :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...